Woah0 Skrevet 29. juli 2022 #1 Skrevet 29. juli 2022 (endret) Har to grunner Jeg ser på abort som komapasient. Eneste forskjellen er et barn kan komme ut iløpet av måneder mens komapasient kan være der for alltid. Men selve prosessen er, begge føler ikke smerte når de dør. Så jeg er ikke av den formening at abort er som en død ting som du bare fjerner. Jeg tenker abort på lik linje som Barry Goldwater, som var veldig kritisk til religiøse høyre bevegelsen i USA på 1980 tallet. Og likte ikke den ekstreme varianten. Men jeg tenker abort burde vært et personlig problem og ikke et politisk problem. Fordi jeg er ikke en dame, dessuten selv om abort blir bannlyst kan du alltids falle ned en trapp så det vil ikke hindre abort uansett. Men hva tror du? Endret 29. juli 2022 av Woah0
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #2 Skrevet 29. juli 2022 Nummer en: menn skal aldri kunne ha noe å si i spørsmål om abort Nummer to: selvsagt skal en kvinne velge hvor mange barn hun vil ha og når hun vil ha dem Anonymkode: 46e11...e52
Woah0 Skrevet 29. juli 2022 Forfatter #3 Skrevet 29. juli 2022 (endret) Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nummer en: menn skal aldri kunne ha noe å si i spørsmål om abort Nummer to: selvsagt skal en kvinne velge hvor mange barn hun vil ha og når hun vil ha dem Anonymkode: 46e11...e52 Antar er mer debatt om det er moralskt eller ikke. Men jeg mener å bestemme over personlige problemer er idiotisk, men er ikke dame heller så det er det også. Jeg bare ser abort som personlig problemer og ikke noe som skulle vært politisk til å begynne med. Virker så idiotisk fordi det er litt for personlig. Er litt som å gjøre traumer til et politisk spørsmål, bare høres så meningsløst ut. Vil ikke si at jeg vil bannlyse abort klinikker for å si det slikt. Men jeg bare synes det hadde vært lettest om det var et personlig problem og ikke noe som ble tattopp som et politisk et. På lik linje som om noen skulle snakket om å endre kjønn eller noe. Eneste forskjellen er trans spørsmålet gir litt mer politisk mening. Men uansett jeg babler litt her bare. Endret 29. juli 2022 av Woah0
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #4 Skrevet 29. juli 2022 Har ikke noe fornuftig å komme med, jeg er full. Anonymkode: f5e7e...cf9
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 Woah0 skrev (26 minutter siden): Antar er mer debatt om det er moralskt eller ikke. Men jeg mener å bestemme over personlige problemer er idiotisk, men er ikke dame heller så det er det også. Jeg bare ser abort som personlig problemer og ikke noe som skulle vært politisk til å begynne med. Virker så idiotisk fordi det er litt for personlig. Er litt som å gjøre traumer til et politisk spørsmål, bare høres så meningsløst ut. Vil ikke si at jeg vil bannlyse abort klinikker for å si det slikt. Men jeg bare synes det hadde vært lettest om det var et personlig problem og ikke noe som ble tattopp som et politisk et. På lik linje som om noen skulle snakket om å endre kjønn eller noe. Eneste forskjellen er trans spørsmålet gir litt mer politisk mening. Men uansett jeg babler litt her bare. Er det et personlig problem, så må man jo løse det selv. Det vil si at en abort er tillatt i 9 mnd av svangerskapet. En lov regulerer når det er for sent. Jeg mener vi fint kan utvide abortgrensen til 21 uker Anonymkode: 46e11...e52
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #6 Skrevet 29. juli 2022 For abort med reformen som er i dag. Fullstendig i mot hvis den blir utvidet og svangerskap med friske fostre kan avsluttes frem til uke 23/24. På 1980 taller ble nyfødte hjerteoperert uten bedøvelse, fordi en trodde de ikke kunne føle smerte. Et foster på dette stadiet som de nå vurderer å utvide abortgrensen til, har kommer langt nok i utvikling slik at de kan kjenne smerte. https://psykologtidsskriftet.no/nyheter/2006/01/norsk-barnesmerteforening-stiftet Anonymkode: 60bc7...07c
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #7 Skrevet 29. juli 2022 Jeg er for abort så lenge det ikke brukes som et prevensjonsmiddel. Jeg har selv tatt abort, og da jeg var på sykehuset overhørte jeg sykepleieren si til nabodama «nå er dette 6.gangen, ville du vurdert prevensjon?» Jeg tar ikke lett på det, men i mitt tilfelle var det helt nødvendig. Og jeg er enig i at en mann aldri har noe han skulle sagt i disse spørsmålene. Det er og forblir kvinnens valg, alltid. Jeg har de barna jeg skal ha, og dersom jeg mot all formodning skulle blitt gravid nå så hadde jeg vært tvunget til å ta abort igjen, selvom det nok hadde kostet meg mer nå enn da Anonymkode: 01f37...549
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 Selvsagt burde en kvinne få bestemme selv om hun vil bære fram barnet eller ikke, dette er noe en mann aldri vil kunne forstå. Abortloven som den er i dag frem til uke 12 er jeg helt og holdent for. Hadde den fristen blitt utvidet derimot hadde jeg ikke vært veldig begeistret fordi etter uke 12 er fosteret så og si ferdig utviklet og fortsetter i stor grad kun å vokse. Anonymkode: e592f...bea
Østerdølen Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 Jeg er for, slik den er nå, så lenge abort ikke brukes som prevensjon. Jeg tror det fungerer greit med 12 ukers grense, for de få som har behov utover dette, får likevel gjennomført aborten, selv om det er litt mer "papirarbeid". Frem til uke 21 er jeg ikke for, (så lenge fosteret er friskt) da er grensa så nær et levedyktig foster at i mine øyne blir det feil.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 Jeg syns jo absolutt at menn også må få ha sin mening om abort. Det skal alltid være kvinnens valg, men å si at en mann aldri kan forstå blir feil. Jeg har hatt senabort i uke 16, og da var det en bitteliten baby som kom, så jeg er helt mot fri abort til uke 18-20! Er det nødvendig med abort så sent så får man det med de lovene som er i dag. Anonymkode: 5d10b...fdf
Luksusdyret Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg syns jo absolutt at menn også må få ha sin mening om abort. Det skal alltid være kvinnens valg, men å si at en mann aldri kan forstå blir feil. Jeg har hatt senabort i uke 16, og da var det en bitteliten baby som kom, så jeg er helt mot fri abort til uke 18-20! Er det nødvendig med abort så sent så får man det med de lovene som er i dag. Anonymkode: 5d10b...fdf Jeg er enig med dagens grense og er imot utvidelsen. Når det gjelder en manns rett til å mene noe om abort, er jeg litt delt her. Når man er sammen som et par, skal slike avgjørelser selvfølgelig diskuteres sammen før de tas, selv om den som har barnet i magen har det siste ordet. Menn som har en generell mening om alle kvinners rett til abort eller ei, bør holde kjeft.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 Min holdning til abortloven er at den er et nødvendig onde. I en ideell verden, ville vi ikke måttet ta abort, men slik er det jo ikke. Det finnes ufrivillig gravide etter overgrep, det finnes dårlig planlegging og sviktende prevensjonsmidler. Det må være et offentlig og politisk anliggende for å unngå både bruk av kleshengere og at babyer blir satt ut i skogen. Jeg synes loven er bra som den er. I praksis får de som trenger det innvilget abort, og har en kommet over seinabortgrensen, snakker en i prinsippet om drap av potensielt selvstendig levedyktige babyer. Kvinner som har kommet så langt på vei uten å få gjennomført en abort vil trolig ha store utfordringer, og da er det kanskje uansett best om barne blir adoptert bort? Anonymkode: c38b8...e14
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 VeslePesle skrev (6 minutter siden): Jeg er enig med dagens grense og er imot utvidelsen. Når det gjelder en manns rett til å mene noe om abort, er jeg litt delt her. Når man er sammen som et par, skal slike avgjørelser selvfølgelig diskuteres sammen før de tas, selv om den som har barnet i magen har det siste ordet. Menn som har en generell mening om alle kvinners rett til abort eller ei, bør holde kjeft. Så en mann som er for fri abort innenfor gjeldende regler skal holde kjeft? Mannlige politikere skal ikke få ha en mening om abort når loven diskuteres? Det er jo helt tullete! Anonymkode: 5d10b...fdf
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 Jeg tenker at de som er imot abort er naive hvis de virkelig tror de redder liv med sin motstand. All den tid noen kvinner absolutt ikke vil ha barnet de bærer på, og det vil alltid være nok av dem, vil disse kvinnene også forsøke å kvitte seg med det barnet. Når dette ikke kan gjøres lovlig og i trygge rammer, blir alternativet at man tyr til andre midler som i verste fall kan være dødelig også for kvinnen. Abort har blitt utført siden tidens morgen, og det vil alltid bli utført. Det er ikke mulig å stoppe det. Derimot kan man velge om det skal foregå på en trygg måte eller ikke. Anonymkode: 52c6e...975
Luksusdyret Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at de som er imot abort er naive hvis de virkelig tror de redder liv med sin motstand. All den tid noen kvinner absolutt ikke vil ha barnet de bærer på, og det vil alltid være nok av dem, vil disse kvinnene også forsøke å kvitte seg med det barnet. Når dette ikke kan gjøres lovlig og i trygge rammer, blir alternativet at man tyr til andre midler som i verste fall kan være dødelig også for kvinnen. Abort har blitt utført siden tidens morgen, og det vil alltid bli utført. Det er ikke mulig å stoppe det. Derimot kan man velge om det skal foregå på en trygg måte eller ikke. Anonymkode: 52c6e...975 Nettopp. Det er ikke slik at ingen kvinner tok abort da det ikke fantes offentlig tilbud om det. De brukte "kloke koner" med strikkepinner, prøvde kjerringråd for å støte ut fosteret, som glovarmt bad osv. Så ble mange barn satt ut i skogen for å dø, fordi mødre ikke ville ha dem. Jeg forstår ikke at de som er for totalforbud mot abort ikke skjønner så enkle ting.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 On 7/29/2022 at 11:36 PM, Woah0 said: Har to grunner Jeg ser på abort som komapasient. Eneste forskjellen er et barn kan komme ut iløpet av måneder mens komapasient kan være der for alltid. Men selve prosessen er, begge føler ikke smerte når de dør. Så jeg er ikke av den formening at abort er som en død ting som du bare fjerner. Jeg tenker abort på lik linje som Barry Goldwater, som var veldig kritisk til religiøse høyre bevegelsen i USA på 1980 tallet. Og likte ikke den ekstreme varianten. Men jeg tenker abort burde vært et personlig problem og ikke et politisk problem. Fordi jeg er ikke en dame, dessuten selv om abort blir bannlyst kan du alltids falle ned en trapp så det vil ikke hindre abort uansett. Men hva tror du? jeg er 100% i mot er kvinne, men er ikke barnet levedyktig eller vil ha store smerter resten av livet er selvsagt abort riktig Anonymkode: 238f0...f40
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 For, uten tvil. Trygg prevensjon, mulighet til trygg abort og utdanning for kvinner ville løst utfordringen vi har rundt befolkningsvekst. I stedet utrydder vi oss selv, sammen med resten av artene. I land hvor dette er en selvfølge, går befolkningsveksten ned. Anonymkode: 70e68...8b6
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 Jeg er selvsagt for abort. Jeg er litt delt på om abortnemdene bør fjernes. Mange familier trenger å snakke med noen før avgjørelsen om sen abort tas. Jeg er redd at ved å fjerne nemdene vil det også fort kuttes i tilbudet så familiene ikke har noen å snakke med, og abort kan da velges eller ikke velges på feil grunnlag. Det blir allerede kuttet for mye i svangerskapsomsorgen. Mange føler at nemdene er til belastning, men mange føler det også som en støtte. Jeg kjøper ikke helt argumentet om at menn ikke skal få ha en stemme i spørsmålet. For det første så har alle fostre også en far. For det andre, om argumentet er at de aldri har stått i en slik situasjon personlig, det har heller ikke jeg. Alle mine svangerskap har vært både planlagte og ukompliserte. Da bør vel ikke min stemme telle heller? Dersom argumentet for motstand mot abort er at fosteret/embryoet er et liv med like mye rettigheter som fødte/levende mennesker, hvorfor skal man da likevel tillate abort i visse tilfeller som voldtekt og incest? Er ikke det barnet like mye verdt? Bør ikke i såfall unnfangelsen være en vesentlig faktor i alle abortspørsmål?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #20 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (På 30.7.2022 den 10.30): Jeg tenker at de som er imot abort er naive hvis de virkelig tror de redder liv med sin motstand. All den tid noen kvinner absolutt ikke vil ha barnet de bærer på, og det vil alltid være nok av dem, vil disse kvinnene også forsøke å kvitte seg med det barnet. Når dette ikke kan gjøres lovlig og i trygge rammer, blir alternativet at man tyr til andre midler som i verste fall kan være dødelig også for kvinnen. Abort har blitt utført siden tidens morgen, og det vil alltid bli utført. Det er ikke mulig å stoppe det. Derimot kan man velge om det skal foregå på en trygg måte eller ikke. Anonymkode: 52c6e...975 Dette er ikke en medisinsk debatt. Medisinsk sett er forbud mot abort katastrofalt. Dette handler kun om makt. Anonymkode: db266...2b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå