Gå til innhold

Er det noen her som har bruker eller har prøvd fasting for å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man drikker en Nutrilett shake i den tiden man faster, eller blir det som ett måltid?

Anonymkode: 264d3...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, ingen problem. Drikker kaffe og vann. Første dagene var det uvant, men utrolig hvor fort man vender seg til det. 

Anonymkode: 76c0f...d7d

Har en jobb der jeg hjelper kunder og setter vaksiner, så hadde aldri gått i min jobb. Hva jobber du som da? Ikke HI

Anonymkode: bbce1...fc9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har en jobb der jeg hjelper kunder og setter vaksiner, så hadde aldri gått i min jobb. Hva jobber du som da? Ikke HI

Det spiller ingen rolle hva du jobber som, man blir ikke en dårligere ansatt om man faster. Vi er gjennom det siste hundreåret opplært til å tro blindt på (u)sannheter som at "frokost er dagens viktigste måltid", og at man ikke fungerer uten mat. Dette er noe man trodde tidligere, men har vist seg å ikke være riktig. Når man blir vant til periodisk faste har man ingen problemer med å fokusere og tenke klart. Faktisk meldes det om at mange føler seg mer fokusert og våkne ved faste. Kroppen vår er ikke laget for å spise hele døgnet. Det vanlige var og jakte og spise maks en gang i døgnet. Ved å spise hele dagen, med 3-4 timers mellomrom får fordøyelsessystemet aldri hvile. Mat blir liggende igjen i fordøyelseskanalen og kan forårsake bakterier og betennelsestilstander. Er det kanskje derfor vi ser en økning i sykdommer som allergier, intoleranser, irritabel tarm og kreft, i tillegg til flere andre lidelser? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det spiller ingen rolle hva du jobber som, man blir ikke en dårligere ansatt om man faster. Vi er gjennom det siste hundreåret opplært til å tro blindt på (u)sannheter som at "frokost er dagens viktigste måltid", og at man ikke fungerer uten mat. Dette er noe man trodde tidligere, men har vist seg å ikke være riktig. Når man blir vant til periodisk faste har man ingen problemer med å fokusere og tenke klart. Faktisk meldes det om at mange føler seg mer fokusert og våkne ved faste. Kroppen vår er ikke laget for å spise hele døgnet. Det vanlige var og jakte og spise maks en gang i døgnet. Ved å spise hele dagen, med 3-4 timers mellomrom får fordøyelsessystemet aldri hvile. Mat blir liggende igjen i fordøyelseskanalen og kan forårsake bakterier og betennelsestilstander. Er det kanskje derfor vi ser en økning i sykdommer som allergier, intoleranser, irritabel tarm og kreft, i tillegg til flere andre lidelser? 

Det vanlige da man jaktet pg spiste en gang i døgnet var et gjennomsnittlig levealder på 30 år. 

Anonymkode: 6457d...070

Skrevet

Jeg bruker 16:8. Spiser fra 12:00 til 20:00, det i stor grad gjør at jeg går ned i vekt da jeg ikke tillater meg selv å småspise om kveldene. Spiser som regel 2 måltid, lunch og sen middag. Da med myyye grønnsaker og kjøtt, brun ris og fullkornspasta. Holder meg helst unna brødmat og hvit pasta. Potet er helt greit, den har fått et ufortjent rykte syns jeg :) Kan fint spise mellommåltider, frukt, egg, en sunn smoothie. Eple med hjemmelaget nøttesmør er snadder, da får du i deg sunt fett og masse proteiner pluss at det metter skikkelig. Så går jeg tur på en time minst tre ganger i uka, og gjerne zumba eller lignende om jeg får skvisa det inn i timeplanen 😅 De første ukene er jeg super streng, holder meg til rundt 1200 kalorier om dagen. Det er sviiin tungt, men greide gå ned 17 kg på 3 mnd å holde vekta. Da ser man fort at kiloene forsvinner, å det blir lettere å ikke spise usunt på kveldene. Til slutt hadde jeg ikke lyst på snop og sjokolade lengre, lagde helelr sunne snacks i helgene som grønnsaker og dip eller kålchips. Skal nevnes at jeg spiste multivitaminer hver dag også for å være sikker på at jeg fikk i meg nok, og gjerne litt ekstra mat de dagene jeg trener.

1200 kalorier dagen er ikke noe man burde gjøre over veldig lang tid, men for meg har det funger. Har hat masse energi til overs, og man kjenner på kroppen om det er for lite. Da spiser man litt mer :) Handler mye om hvor mye og hva man spiser, og at selv om man skeier ut så kan man fortsette dagen etter uten store konsekvenser. Der har vi alle vært ;)

Anonymkode: 687af...ae9

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det vanlige da man jaktet pg spiste en gang i døgnet var et gjennomsnittlig levealder på 30 år. 

Det var ikke lite mat som tok livet av folk, men sykdommer man ikke hadde medisiner mot, eller ulykker som følge av et mye tøffere liv. 

Anonymkode: 11489...f6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ikke sant 🤣. Jeg har en tung fysisk jobb og begynner kl 6. Må ha mat i løpet av arbeidsdagen 

Anonymkode: 264d3...bb8

Så jobber som ikke er fysisk harde er ‘ikke rare jobben’? Det får du fortelle statsministeren, jurister og økonomer. Tulling 🤣

Anonymkode: 2880f...a94

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei, men en skal vær klar i hodet og hele tiden ha blodsukker nivå stabilt.  Det er det som er poenget mitt. Har prøvd å både spise mindre og litt oftere heller . Men når en har en pause midt på dagen ( kl 11), så går det ikke å bare ta seg mat innimellom når en er på jobb.

Har en kontor jobb, eller kan snike seg innom eventuelt gardrobe eller pauserom, er det jo greit, men nytter ikke der jeg jobber. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men en skal vær klar i hodet og hele tiden ha blodsukker nivå stabilt.  Det er det som er poenget mitt. Har prøvd å både spise mindre og litt oftere heller . Men når en har en pause midt på dagen ( kl 11), så går det ikke å bare ta seg mat innimellom når en er på jobb.

Har en kontor jobb, eller kan snike seg innom eventuelt gardrobe eller pauserom, er det jo greit, men nytter ikke der jeg jobber. 

Nettopp. Selv om fasting er nymotens og poppis, og eneste måten for mange å ikke overspise, så er det jo en kjensgjerning at konsentrasjonen, refleksene og balansen blir dårligere når man er sulten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det skyldes i hovedsak sykdom, infeksjoner og ulykker, ikke sult og for lite mat. Folk visste ingenting om renslighet, og selv et lite rift kunne skape en livsfarlig infeksjon, de hadde ikke antibiotika i gamle dager...

Men det er ikke helt sant at de fastet hele døgnet og spiste bare et måltid i døgnet da, de laget i hovedsak til et stort måltid i døgnet, men de var samlere og det er helt urimelig å tro at de ikke spiste av maten de samlet. Plukket de blåbær spiste de nok noen bær osv.

Anonymkode: 01b55...423

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det skyldes i hovedsak sykdom, infeksjoner og ulykker, ikke sult og for lite mat. Folk visste ingenting om renslighet, og selv et lite rift kunne skape en livsfarlig infeksjon, de hadde ikke antibiotika i gamle dager...

Men det er ikke helt sant at de fastet hele døgnet og spiste bare et måltid i døgnet da, de laget i hovedsak til et stort måltid i døgnet, men de var samlere og det er helt urimelig å tro at de ikke spiste av maten de samlet. Plukket de blåbær spiste de nok noen bær osv.

Nettopp. Når jeg er på bærtur, så spiser jeg bær mens jeg plukker. Det er ingenting som tilsier at våre forfedre gjorde det annerledes.

Skrevet

For meg handler det om å ikke småspise imellom måltidene. Da dette er med på at jeg legger på meg. Ved å faste spiser jeg ca. kl.11 (avhenger litt når jeg kan spise på jobb, i 14/15 tida og før kl.19. Noen ganger kan det hende jeg kun spiser to måltider. Kl.11/12 og 16/17

Anonymkode: 1708e...ec3

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Ja, det går helt fint.

Jeg spiser frokost, et lite mellommåltid og middag. 

Spiser du hva du vil, teller du kalorier og?

Hi

Anonymkode: 4e346...f86

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Starta tirsdag etter påske. Ingenting egentlig forbudt. Har spist kaker på en tirsdag, vin og sjokolade lørdag osv. Men så lenge man kun har noen timer på ettermiddagen/kvelden begrenser inntaket seg automatisk. Tror dette har gjort det så enkelt for meg: tanken på at Ingenting er forbudt, annet enn å vente til etter kl 1600. Da har jeg alltid spist ordentlig mat først. Det pussige er at behovet for søtt endret seg så raskt. Men som sagt har jeg begrenset brødmat veldig. Hvetemel og sukker er noe jeg legger på meg av. Og når jeg begrenset karbo virker det som at cravings forsvant. Jeg anbefaler virkelig alle å prøve. Er jo ikke verre enn å slutte med fasten om man ikke trives med det.

Jeg skal absolutt teste fasting, må bare finne ut hvilken som kan være best for meg. Svarene jeg får her er veldig motiverende 😊

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Spiser du hva du vil, teller du kalorier og?

Hi

Jeg prøver å være sunn, velge mat som er næringstett og gir "riktig bensin" til kroppen.

Men jeg er ikke fanatisk, jeg kan ta en is, et kakestykke i bursdag og sånne ting. 

Skrevet

Jeg anbefaler alle som er interessert i faste å lese "Hva og når skal vi spise" av Marit Kolby. Det er en lettlest bok som ga meg et helt nytt syn på mat og spising og hvor viktige prosesser som foregår i kroppen mellom måltider. Og jeg er normalt en person som elsker både frokost og kveldsmat og som tidligere ikke klarte å gå mer enn korte perioder uten å småspise. 

Anonymkode: c30d0...63f

Skrevet

Dette med å spise for å holde blodsukkeret stabilt er også kanskje en feiloppfatning. Det er rett etter et måltid kroppen får økt blodsukker, for så å skille ut insulin. Det er i disse situasjonene blodsukkeret svinger. Om morgenen når vi våkner er blodsukkeret helt stabilt frem til vi spiser. Med mindre man har en sykdom, så klart. 

Skrevet
Strandloppa og lillebror skrev (3 minutter siden):

Dette med å spise for å holde blodsukkeret stabilt er også kanskje en feiloppfatning. Det er rett etter et måltid kroppen får økt blodsukker, for så å skille ut insulin. Det er i disse situasjonene blodsukkeret svinger. Om morgenen når vi våkner er blodsukkeret helt stabilt frem til vi spiser. Med mindre man har en sykdom, så klart. 

Så da kan vi slutte helt å spise, og vips så får vi stabilt blodsukker :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Så jobber som ikke er fysisk harde er ‘ikke rare jobben’? Det får du fortelle statsministeren, jurister og økonomer. Tulling 🤣

Anonymkode: 2880f...a94

Nei, statsministeren gjør ikke rare jobben dessverre..

Anonymkode: ebbb4...469

Skrevet

Da jeg skulle ned i vekt spiste jeg tre måltider mellom sånn cirka 09 og 17. Jeg spiste to knekkebrød med pålegg til frokost, to grove brødskiver med pålegg (gjerne egg og tomat) til lunsj og en sunn middag med fokus på proteiner og grønnsaker. Forsøkte å kutte alt av raske karbohydrater. Da spiste jeg ikke noe fra middag til frokost neste dag, og gikk ned 16 kilo på omkring fire måneder.

Anonymkode: 0f64b...abd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da jeg skulle ned i vekt spiste jeg tre måltider mellom sånn cirka 09 og 17. Jeg spiste to knekkebrød med pålegg til frokost, to grove brødskiver med pålegg (gjerne egg og tomat) til lunsj og en sunn middag med fokus på proteiner og grønnsaker. Forsøkte å kutte alt av raske karbohydrater. Da spiste jeg ikke noe fra middag til frokost neste dag, og gikk ned 16 kilo på omkring fire måneder.

Nice! Hva var startvekten din da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Nice! Hva var startvekten din da?

Jeg gikk fra 92 til 76

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg gikk fra 92 til 76

Bra jobba 💪

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Så da kan vi slutte helt å spise, og vips så får vi stabilt blodsukker :)

Det kan du gjerne si! Men det er jo ikke bærekraftig i lengden. Jeg syns det er veldig behagelig med stabilt blodsukker frem til første måltid. Spiser vanligvis mellom 12 og 20 på hverdager, og fra ca. 15 i helgen. Hvis jeg går opp mot 20 timer uten mat må jeg fylle på med litt salt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...