Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #1 Skrevet 29. juli 2022 Og da sikter jeg altså ikke til å besøke et land på ferie, men bodd der for å studere eller jobbe. I en periode på noen måneder til flere år: har du i så fall klaget til de fastboende der om hva du misliker med landet deres? Dette er litt inspirert av hun med matvarene, men jeg tenker sånn generelt. Jeg har bodd i to andre land som ikke var Norge - den ene gangen i en periode som barn, fordi mine foreldre flytta dit. Og en seinere gang da jeg selv var student og ville lære meg språket i et annet land. Begge gangene hadde vi venner som kom fra det landet vi bodde i. Og jeg må si at jeg syns det er skikkelig bad taste å si at "vannet her smaker vondt, det er bedre hjemme" eller "alle husene her her så kalde og utrivelige, dere her i X land har jo ikke vett på isolering" - bare for å ta et eksempel. Jeg er jo i stand til å skjønne at der er en del forutsetninger som foreligger allerede, og som ikke kan endres på, når jeg kommer til en annen verdensdel, eller om så bare et annet land. Og så snakker vi om det internt i den norske "kolonien", men vi klager da ikke til de innfødte om det? Er det bare jeg som føler at det er litt ...uhøflig? Anonymkode: 099b8...f01
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #2 Skrevet 29. juli 2022 Jeg har bodd i Norge i 25 år. Og selvfølgelig har jeg satt fingeren på det som ikke fungerer. Men jeg har også nesten hele tiden sittet i politikken og prøvd å gjøre noe med tingene som ikke fungerer, kommet med forslag i FAU, idrettslag, styrer osv. Det er ikke slik at utlendinger som har bosatt seg i et land ikke har stemmerett eller rett til å klage på samme måte som nordmenn.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #3 Skrevet 29. juli 2022 Jeg tror ikke de oppfattet det som klaging akkurat, men vi diskuterte jo hva som var best med de forskjellige landene. Det var ingen som ble skrevet for det. Anonymkode: ec795...03c
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #4 Skrevet 29. juli 2022 Nordmenn er ofte veldig lite kravstore og også konfliktsky. Vi får inn med morsmelka at vi skal gå stille i dørene. Når det er sagt, så syns jeg det var utrolig tomt i hjemmene i et land. Alt var hvitt og sterilt og det sa jeg etter noen måneder. De var jo helt enige da, og kunne ikke se seg mett på farger og interiør fra fks Norge dengang. Jeg sa det ikke på en uhøflig måte da, det skal være sagt. Så i et annet land hvor stuene er ekstremt små og leilighetene virkelig trange. Fikk søren meg nesten klaus av å være i dem, og det sa jeg også. De bare lo av det, og at jeg lurte på hvorfor de likte så usunn mat. Alt, og da mener jeg alt, var fritert og resten kaker 😟 akkurat det ble ikke så godt mottatt. Anonymkode: 02d35...373
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (2 minutter siden): Jeg har bodd i Norge i 25 år. Og selvfølgelig har jeg satt fingeren på det som ikke fungerer. Men jeg har også nesten hele tiden sittet i politikken og prøvd å gjøre noe med tingene som ikke fungerer, kommet med forslag i FAU, idrettslag, styrer osv. Det er ikke slik at utlendinger som har bosatt seg i et land ikke har stemmerett eller rett til å klage på samme måte som nordmenn. Jeg er ikke på noen måte overrasket over at du har satt fingeren på absolutt alt du kan komme på, altså. Vår egen private Sarroma. Men jeg tenkte mer slik: det er jo grunner til at jeg ikke blir boende i de andre landene resten av livet. Jeg dro tilbake hit. Det må jo ha vært en grunn til det, og det regner jeg med det er i ditt liv også - en grunn eller to til at du fortsatt er her. En helhetsvurdering der man til slutt faller ned på en løsning. Hvis jeg hadde emigrert og ville bli et sted resten av livet ville jeg I HVERT FALL ha sluttet å glorifisere hjemlandet mitt. Det hadde jo framstått som aldeles hult. Anonymkode: 099b8...f01
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #6 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (4 minutter siden): Jeg har bodd i Norge i 25 år. Og selvfølgelig har jeg satt fingeren på det som ikke fungerer. Men jeg har også nesten hele tiden sittet i politikken og prøvd å gjøre noe med tingene som ikke fungerer, kommet med forslag i FAU, idrettslag, styrer osv. Det er ikke slik at utlendinger som har bosatt seg i et land ikke har stemmerett eller rett til å klage på samme måte som nordmenn. Jo, det er det. Det er en forferdelig uskikk å være gjest og klage. Jeg har også bodd flere år utenlands og det ville ikke falt meg inn å bryte all kutyme på den måten. Anonymkode: 1e213...447
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #7 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke på noen måte overrasket over at du har satt fingeren på absolutt alt du kan komme på, altså. Vår egen private Sarroma. Men jeg tenkte mer slik: det er jo grunner til at jeg ikke blir boende i de andre landene resten av livet. Jeg dro tilbake hit. Det må jo ha vært en grunn til det, og det regner jeg med det er i ditt liv også - en grunn eller to til at du fortsatt er her. En helhetsvurdering der man til slutt faller ned på en løsning. Hvis jeg hadde emigrert og ville bli et sted resten av livet ville jeg I HVERT FALL ha sluttet å glorifisere hjemlandet mitt. Det hadde jo framstått som aldeles hult. Anonymkode: 099b8...f01 Jeg har aldri glorifisert hjemlandet, men jeg har heller ikke være utelukkende "takknemlig og overlykkelig" hver dag over å ha "trukket vinnerloddet". Det er svært mye som er bra i Norge. Derfor er det helt unødvendig med en uvettig strømpolitikk, helsevesen som drives i form av forretning med fortjeneste osv. Vi kan bedre, og vi burde være bedre.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #8 Skrevet 29. juli 2022 Så var det i gang med personangrep igjen ja.. Anonymkode: 02d35...373
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #9 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er det. Det er en forferdelig uskikk å være gjest og klage. Jeg har også bodd flere år utenlands og det ville ikke falt meg inn å bryte all kutyme på den måten. Anonymkode: 1e213...447 Jeg er norsk statsborger. Så jeg er på ingen måte gjest.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #10 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Jeg er norsk statsborger. Så jeg er på ingen måte gjest. Tro det. Anonymkode: 1e213...447
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #11 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tro det. Anonymkode: 1e213...447 Tro hva? Er du en gjest? Nei. Jeg er heller ikke det. Jeg har ett statsborgerskap - norsk. I hvilket land burde jeg være "ikke-gjest" da?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #12 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri glorifisert hjemlandet, men jeg har heller ikke være utelukkende "takknemlig og overlykkelig" hver dag over å ha "trukket vinnerloddet". Det er svært mye som er bra i Norge. Derfor er det helt unødvendig med en uvettig strømpolitikk, helsevesen som drives i form av forretning med fortjeneste osv. Vi kan bedre, og vi burde være bedre. Ingen snakket om å trekke vinnerloddet, altså. Men om at man tar et valg om å bli et sted, da har man jo indirekte sagt at "dette er det beste stedet for meg." Å jobbe for endringer kan man gjøre over alt. Men klaging er noe annet. Anonymkode: 099b8...f01
Luksusdyret Skrevet 29. juli 2022 #13 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ingen snakket om å trekke vinnerloddet, altså. Men om at man tar et valg om å bli et sted, da har man jo indirekte sagt at "dette er det beste stedet for meg." Å jobbe for endringer kan man gjøre over alt. Men klaging er noe annet. Anonymkode: 099b8...f01 Nei. Man har sagt at det er dette stedet man ser for seg å bo ut fra enkelte valgkriterier. Det konforme folk ikke forstår, er at ved å godta at vil de fortsatt ha et dårlig tilbud der de kunne ha hatt et godt et.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #14 Skrevet 29. juli 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Nei. Man har sagt at det er dette stedet man ser for seg å bo ut fra enkelte valgkriterier. Det konforme folk ikke forstår, er at ved å godta at vil de fortsatt ha et dårlig tilbud der de kunne ha hatt et godt et. Du, jeg har to perioder bak meg fra kommunestyret og mener at det burde ha vært en borgerplikt å stille som representant der. Endring er bra hvis det kommer fra en engasjert lokalbefolkning. Men det betyr jo ikke at jeg snakker ned et sted jeg bor midlertidig. Ikke til dem som hører til der fra før. Ofte gjelder det jo ting de aldri har tenkt på, eller ikke kan gjøre noe med. Hvis det er mye kalk i vannet i Danmark eller Italia eller hvor det var, så smaker det ikke like godt. Man kan ikke gjøre det vannet om til norsk brevann, samme hvor mye man klager. Og jeg ville heller ikke klaget på f eks at lokalbefolkningen er så religiøse, selv om jeg er vokst opp i et sekularisert samfunn. I deres øyne er det jo jeg som går glipp av noe siden jeg ikke selv tror på Gud, liksom. Stakkars meg. De ville jo ikke se på det som en skavank ved sitt eget land, eller noe som de trenger å rette på. Anonymkode: 099b8...f01
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #15 Skrevet 29. juli 2022 Nei, det kunne ikke ha falt meg inn. Men en forskjell, tror jeg, på å være norsk å bo i utlandet og å være utlending å bo i Norge, var at folk i landet jeg bodde, var veldig interessert i å høre hvordan vi hadde det, hva vi gjorde etc i Norge i forhold til landet jeg bodde i. De var også oppriktig interesserte i å høre hva jeg syntes om å bo i landet deres, og da var de ikke bare ute etter å høre om alt som jeg syntes var bra. Men jeg passet selvfølgelig på å ikke være "belærende" eller prøve å overbevise dem om at det var så mye bedre i Norge. For det var det ikke. Anonymkode: 2e9cb...a46
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #16 Skrevet 29. juli 2022 Jeg har ikke bodd fast i andre land, men har reist en del, og har til tider «bodd» noen måneder i andre land. Det kunne ikke falle meg inn å klage. Jeg tror jeg er litt typisk norsk på den måten at jeg tar skikken der jeg kommer, og er innprentet fra jeg var liten på at man forlater et sted i samme, eller helst bedre, forfatning som da man kom. Det gjelder også sosialt. Jeg klager selvfølgelig ikke på at man ikke kan drikke kranvannet, at maten er full av konserveringsmidler og andre tilsetningsstoffer (USA), at det er søppel i gatene, at folk røyker, dårlig helsevesen etc. Anonymkode: e113c...613
MollyOdd Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 Har bodd et par år i utlandet. Klagde selvfølgelig ikke. Jeg likte veldig godt å bo borte fra Norge. Spennende med noe som var nytt. For meg blir det litt patetisk å skulle sitte å klage, jeg gjorde det beste ut av situasjonen.
Luksusdyret Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva folk på forum mener om henne er da virkelig ingen fasit på noe som helst. Likheten ligger vel helst i at selv etter 20 år her, mener hun fortsatt at hun har best koll på hvordan ting bør gjøres, siden hun kan sine greier fra hjemlandet. Si hva du vil om hennes popularitet, den varierer vel med hvem du spør; men hennes hang til å rette på nordmenn er den som var i fokus her. Den flagger du selv også høyt, blant annet i tjue absurde sider om matvarer. Anonymkode: 099b8...f01 Så å mene at mange norske butikker har dårlig utvalg på grunn av to store konserners monopol er å "rette på nordmenn"? Det er jo en haug med nordmenn som mener det samme. Det er greit at de påpeker det, men ikke utlendinger?
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2022 #19 Skrevet 30. juli 2022 VeslePesle skrev (3 minutter siden): Så å mene at mange norske butikker har dårlig utvalg på grunn av to store konserners monopol er å "rette på nordmenn"? Det er jo en haug med nordmenn som mener det samme. Det er greit at de påpeker det, men ikke utlendinger? Du, ingen har sagt noe om at «å mene ditten» er det samme som «å gjøre datten». Det er DU som framstiller tråden sånn. Når man leser den, ser man noe helt annet. 2-3 patriotiske damer som totalt har glemt korrupsjon, varemangel og svartebørs, fordi de var med bestemora på torget i barndommen og fortsatt tror at det de så, var beviset på en velfungerende distribusjon, og nekter å høre på at både pris, kvalitet, mengde, pris og tilgjengelighet av matvarer er dramatisk endra i ettertid - til det bedre. Men neida. Det er ingen ting som kan måle seg med ungdommens romantikk. Da var jordbæra søtere og purreløken grønnere vøtt. Anonymkode: 099b8...f01
Gjest Forumassistent Skrevet 1. august 2022 #20 Skrevet 1. august 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporinger. Forumassistent
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #21 Skrevet 1. august 2022 Godt å se at det første påståtte brukerangrepet jaggu ikke var det. 🤣 Anonymkode: 63ad8...c3b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #22 Skrevet 1. august 2022 I alle fall fikk vi samlet de svarene som faktisk handler om å bo i utlandet. Selv snakket jeg gjerne med andre nordmenn om ting jeg syntes var rart der borte. Men jeg klager ikke til de innfødte i landet. Anonymkode: 0d9f8...e12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå