Gå til innhold

Konsekvens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke konsekvenser får barna dine når de gjør noe galt?

Dette er en gutt på 13 år som dro en plass han ikke hadde lovt til(2,5 time fra her vi bor)…

Anonymkode: cdf93...2a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvens er ikke noe jeg gir, det kommer jo naturlig når man gjør noe. Men straff kan jeg gi, og i ditt tilfelle har han jo brutt tilliten din og må jobbe for å fortjene den igjen. Men inndragelse av mobil og pc hadde vært første punkt, så hadde vi snakket om saken. 

Anonymkode: ad301...43b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Konsekvens er ikke noe jeg gir, det kommer jo naturlig når man gjør noe. Men straff kan jeg gi, og i ditt tilfelle har han jo brutt tilliten din og må jobbe for å fortjene den igjen. Men inndragelse av mobil og pc hadde vært første punkt, så hadde vi snakket om saken. 

Hvor lenge tar du bort tlf?Føler det blir vanskelig for oss også når vi har gjort det, og det har funket dårlig tidligere dessverre…

Skrevet

null 4g, wifi, nett, spill og kun mulighet til å ringe.  ikke venner og husarrest, men ikke på rommet men i stuen med meg for en uke. og han hadde måttet spille spill med meg. pluss en masse kjedelig husarbeide.  korte avtaler ute av huset i en laaang periode, ingen mulughet til å være borte så lenge som en sånn tur tar. jeg hadde også krevd å ha ringeliste til alle venner og deres foreldre og sjekket om avtaler han sier han har stemmer...Tror det hadde vært skikkelig straff gitt for min sønn...

Jeg greier ikke holde det gående  med straff og konsekvens mer enn uke så det får holde, men kontakten med venners foreldre hadde jeg bare opprettholdt. Leeeenge.

Anonymkode: 46bf8...826

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Dette

Anonymkode: 9a7cf...9bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge tar du bort tlf?Føler det blir vanskelig for oss også når vi har gjort det, og det har funket dårlig tidligere dessverre…

Hvorfor? Fordi du er svak? 

Anonymkode: 9a7cf...9bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvilke konsekvenser får barna dine når de gjør noe galt?

Dette er en gutt på 13 år som dro en plass han ikke hadde lovt til(2,5 time fra her vi bor)…

Konsekvenser kan du ikke styre. Straff derimot. 

Anonymkode: d844a...b5a

Skrevet

Du snakker om straff, ikke konsekvens.

Det er jo litt forskjell på alvorlighetsgraden her, dro han til en venn eller et kjøpesenter er det mindre alvorlig enn om han dro på fest...

Jeg har barn på 13 og 15 år selv, og jeg tenker at reaksjonen fra meg ville vært at tilliten må bygges opp igjen. Dvs at han ikke hadde fått være noe sted uten at jeg visste det, full info til mamma til enhver tid. Snapkart på så jeg kan sjekke at han er der han har sagt han skal være, null frihet.

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal ta mobilen og pc'en, det har da ingenting med dette å gjøre. Straffen må jo stå i forhold til det han har gjort.

Anonymkode: 1e7d2...64d

Skrevet

Kommer helt an på om det var første gang, eller om han har funnet på lignende stunt før.

Min datter (riktignok bare 10 år) skulle bare ta bussen 3 km alene for første gang, men endte opp på storsentret 15 km unna.
Her ble det en alvors prat, hvordan de er vårt ansvar, at vi må vite hvor de er i tilfelle det skjer noe, at de skal si i fra hvor de er og så videre. Ingen reaksjoner utover det.

Hadde det skjedd igjen ville ting som mobil og data/spill tid blitt inndratt først i 2 dager samt 6 måneder til hun fikk ta bussen igjen uten en voksen foruten til skolen

Anonymkode: a6e8c...87b

Skrevet

Konsekvensen er at du ikke stoler på ham, noe som igjen kanskje fører til at han får mindre frihet en periode ved at du følger meg med på om han er der han sier han er. 

Anonymkode: c137c...7de

Skrevet

Jeg straffer aldri, men prater og prater til jeg føler de har forstått. Straff skaper bare avstand og fører til at tenåringen starter med lyving og luring. 

Anonymkode: de45e...1f1

Skrevet

Hos oss hade det blitt innsnevringer i hva de hadde fått lov til og hvor. Hva de får lov til, hvor og hvor lenge er noe de har tjent seg opp tillitt til, så om det brytes så rykker de mange hakk tilbake. Hvor mye avhenger i hva de har gjort. Det er vel nesten bare yngste som har brutt de skikkelig og det ble en uke der jeg sa nei til nesten alt hun spurte om. Hun er super sosial og liker å dra til venner, dra på fotballbanen, møte venner her og der så når jeg sa nei nesten før hun fikk spurt ferdig en uke så nådde det skikkelig inn. Hun fikk lov til noe, så det ble ikke nei til absolutt alt for da vet jeg det kunne virke mot sin mening. Ekstra kjedelig var det når søsken spurte om akkurat det samme og fikk ja. 

Inndra mobil, tv, pc osv hadde ikke hatt en innvirkning tror jeg. Da hadde stemningen i huset blitt så dårlig at jeg hadde gått på veggen, dermed hadde jeg blitt sur og ungene hadde glemt hva de egentlig hadde gjort galt. 

Anonymkode: 5592d...c8b

Skrevet

Enig med den over her som kommenterer at det avhenger av hvor dette ulovlige stedet var. Fest med rusbruk eller burger på storsenteret er to helt ulike scenarier.

Jeg ville prøvd på dialog først. Hvorfor dro gutten dit? Hvem var han med? Hva tenker han nå? Forstår han din bekymring? Så ville jeg vært tydelig på at tilliten har fått seg en knekk, og det er leit for dere begge. Hvis ikke gutten kan stoles på, blir det vanskelig å gi ham frihet i fremtiden. Har han noe forslag til hva han kan gjøre for å opparbeide seg tillit hos deg igjen? 

Hvis dette er en enkeltstående episode, og veldig utypisk for sønnen din, tror jeg at jeg ville latt det være med det. Men om det er en del av et større mønster, er det på tide å stramme inn tøylene. Da ville jeg prøvd først å gi advarsel - dersom dette gjentar seg, må jeg trekke deg i lommepenger/ta mobilen din på ettermiddagen/ du må klippe plenen osv. Og så må du være konsekvent og legge opp til noe du klarer å stå i. Å ta altfor hardt i, blir bare kjempestress for dere begge.

Anonymkode: d5087...ab6

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det funker dårlig fordi dere velger en straff som ikke har sammenheng med «overtredelsen».

Eksempel: dersom ungene har fått beskjed om å ikke bruke mobilen under middagen, og gjør det likevel, så er det rimelig å ta vekk mobilen den ettermiddagen. Det er en straff som henger sammen med hva de faktisk gjorde. 

Men det 13-åringen her har gjort, er å bryte deres tillit. Da er det noe annet som må til. F eks kan du forlange at han viser fram mobilen på oppfordring fra nå av. Han har jo laget noen avtaler og planlagt greier uten at dere visste det. Da får dere sjekke nøyere fra nå av. Dere kan ikke stole på ham. 

Anonymkode: 85088...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...