Gå til innhold

Leieforhold med familiemedlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt bakhistorie - jeg og min mor kjøpte hus sammen for 4 år siden, jeg sto som 80 % eier og hun sto på lånet. Vi har begge lagt inn 500 000 i huset hver, vi refinansierte for noen mnd siden så lånet og huset sto på meg og hun fikk ut 100 000, men hun er fortsatt medlåntaker. (jeg fikk ikke overta hele lånet alene av banken, og fikk heller ikke kjøpe henne ut)

Hun kjøpte seg en rasehund forrige år som hun har brukt flere titusen på da dette er den nye babyen hennes. (som er helt greit for meg, hennes liv og penger) og nå etter hun fikk 100 000 til kjøpte hun seg enda en til 30 000. Hver gang hun kommer på besøk eller jeg treffer henne skal hun ha en tjeneste, eller foreslå endringer rundt huset til det beste for seg og hundene. Det ser ut som en gjeng rednecks bor utfor leiligheten hennes for hun rydder aldri opp etter seg. Søppel, hundeleker håndklær, gamle møbler osv. Dette har jeg prøvd å ta opp med henne, men da blir hun sur.

I dag fikk jeg en lengre melding av henne hvor hun krever å skulle betale 4000 kroner i husleie da jeg tjener mer enn henne og hun allerede betaler mer enn hun burde. (Hun gikk ned fra 8000 til 7000 da vi endret lånet, dette dekker strøm, tv, internett, strømmetjenester, kommunale avgifter og husleie uavhengig av hvor mye jeg må betale.) Hun vil også at jeg skal finne en kausjonist så hun kan få sine resterende penger, og er frekk nok til å foreslå min nye kjærest. Hun påstår at nå får hun mer skatt osv osv da jeg eier huset og har lånet, til tross for at hun avslo en 50/50 fordeling av dette fra min side og at jeg lovte å hjelpe henne om hun får baksmell. Hun nevner også at ting koster mer nå, noe jeg er veldig klar over da jeg betaler 1000 kroner mer bare på lånet enn for to mnd siden uten å kreve henne for dette eller i det hele tatt nevne det.

Har sagt at jeg må tenke på dette, for jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal svare? Det skal sies at hun har hjulpet meg mye økonomisk etter vi flyttet inn, men nå virker det som hun skal ha igjen for dette med å bo mer eller mindre gratis for hun har en ny hobby som koster blod. Burde jeg gå med på dette?

Anonymkode: b25f5...018

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da hadde jeg heller solgt huset og flyttet for meg selv uten økonomisk binding til mor.

Anonymkode: 02a39...ad3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, da hadde jeg heller solgt huset og flyttet for meg selv uten økonomisk binding til mor.

Anonymkode: 02a39...ad3

Ja hun kan jo prøve å finne et billigere alternativ, da skal hun jammen lete lenge..

HI

Skrevet

Jeg tror det beste du gjør er å gå til en økonomisk rådgiver og/eller advokat, en som kan sette opp et ordentlig regnskap for deg og henne. For slik det er nå virker det som om det hele er altfor uoversiktlig til at noen her egentlig kan si så mye.

Det som jeg f.eks. lurer på er hva som skjedde da du ble gjort til eneeier på huset. Fikk hun igjen de 500 000 hun har lagt inn i huset, betalt for sin del av de 20 % hun tidligere eide, eller fikk hun "bare" de 100 000 kr? Ser du skriver at du ikke fikk kjøpt henne ut, men synes likevel dette er uklart.

Og også hvor mye hun har betalt i leie ut fra hva som er normal markedspris der dere bor, altså sammenlignet det hun disse fire årene har betalt i leie med hvor store utgifter hun ville hatt om hun skulle leie et tilsvarende sted (samme kvm og standard, lignende lokalisasjon, tilgang til hage m.m. hos andre samt betalt strøm, nett osv. selv). Antar at hun har spart mye på å bo der hun bor nå. Dette mener jeg bør ses på som om du har betalt ned på det du skyldte henne, eller at du har kjøpt opp (hele eller deler av) hennes eierandel i huset. Om dere bor et sted i landet hvor strømmen har vært veldig dyr i år så må selvfølgelig også dette inn i regnskapet, for da betaler du enda større andel av hennes utgifter.

Det at hun nå krever enda lavere leie, det blir for meg litt uforståelig, men som sagt, det er vanskelig å vite hva som egentlig er riktig her, siden det er mange ting som spiller inn. Også flere ting kan spille inn enn det jeg har nevnt nå.

Var jeg deg ville jeg også undersøkt hva du kunne fått for den leiligheten om du skulle leie ut til markedspris og fått regnet ut hva strømkostnadene for leiligheten er. Kanskje banken hadde vært villig til å la deg ta over alt om du leide ut til markedspris og ikke "nedbetalte" til din mor via at hun bor så billig hos deg?

Jeg tror at skal dere komme ut av dette med forholdet noenlunde intakt, da må dere få satt opp et ordentlig regnskap over dette og få satt opp en kontrakt.

Ps - jeg ville ikke nevnt hundene hennes med ett ord, for det er egentlig ganske irrelevant oppi dette og vil bare gjøre at den samtalen dere må ha om økonomi og eierskap og få satt opp regnskap av andre fagpersoner, vil spore av i en hel haug av uviktig føleri og det er fort at dere blir liggende veldig i hver deres skyttergrav. Det er ikke du tjent med! Så få hjelp av fagfolk - du kan jo begynne i en bank hos en økonomisk rådgiver der, og så koble inn din mor etterhvert og få henne med til en slik og/eller en advokat.

Anonymkode: e1bbf...40d

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja hun kan jo prøve å finne et billigere alternativ, da skal hun jammen lete lenge..

HI

Det at hun har hund, og nå to hunder, det gjør jo hennes muligheter enda mindre. Så er det stor forskjell mellom det hun betaler i leie og markedsleie der dere bor, da må mellomlegget på et eller annet vis ses på som at du nedbetaler på hennes andel. Men dette må du få hjelp til å regne ut - samt å sette inn en "nedbetalingsplan" som er realistisk slik at du har en sluttdato hvor du blir fri fra din mor økonomisk.

Få sjekket ut hvor mye du kunne leid ut leiligheten for nå, og er det dyr strøm der dere bor - da må dette selvfølgelig justeres tilsvarende (og i en ev. avtale med mor må det legges inn at hun må betale mer når det går mer strøm). En egen strømmåler til den leiligheten tror jeg du bør investere i så fort som mulig, enten det er din mor eller andre som skal bo der!

Skrevet

Støtter andres forslag, dere trenger hjelp fra noen utenforstående til klare kjøreregler.

Har boligen 2 separate boenheter eller deler dere kjøkken og bad? Ser du for deg at dere skal fortsette å bo sammen lenge?

Anonymkode: 5ff04...0e4

Skrevet

Forklarte kanskje litt dårlig. Da jeg ble gjort til eneeier av huset fikk hun 100 000 av de 500 000 hun har lagt inn i huset, de resterende 400 000 mener hun nå jeg må få kausjonert ut til henne av øvrige familiemedlemmer/kjærest ettersom banken ikke gir meg mer lån alene.

Huset har en egen utleiedel med egen inngang, så hun bor der og jeg i hoveddelen.

Jeg har allerede sett litt på markedet, og basert på standard, beliggenhet, str osv på leiligheten ville jeg mest sannsynlig fått rundt 10 000 for den. Hun betaler 7000 kroner i dag, og da er alt dekt slik at det hun har til overs kan hun bruke som hun vil, og det er vel rundt 23 000 kroner ettersom hun har fortalt meg at hun har 30 000 utbetalt.

Tidligere betalte hun 8000, men ba om å få det billigere da hun fikk sin første hund. (skal ikke ta dem med i praten, men nevner det her.) Så jeg taper jo i grunn på at hun bor her, og vertfall om hun bare skal betale 4000 i mnd, pluss sin egen strøm sa hun riktignok. Vi bor i en del av landet hvor strømmen er billig, så det er egentlig ikke noe problem.

Jeg hadde tenkt å foreslå til henne at om hun vil betale mindre så er jo det greit, men da får vi trekke fra underskuddet på det hun fortsatt har stående i huset. Si hun betaler 4000 så får vi "trekke" 3000 fra hennes egenkapital som vi trekker fra når hun får di pengene. Er det et rimelig forslag?

HI

Skrevet

Jeg synes det virker som en grei og rimelig løsning.

Anonymkode: e8af9...003

Skrevet

Hun betaler ikke på lånet?

I såfall burde hun betale markedsleie fratrukket nedbetaling på de 400 000 hun har i boligen?

400 000 i lån med 10 års nedbetalingstid og 2% rente er 3700 kroner pr måned. Deler av renteutgifter kan du få fratrekk fra på skatten.

Jeg ville lagd skriftlig avtale 

Anonymkode: 5ff04...0e4

Skrevet

Flere kloke råd her. Jeg ville definitivt fått hjelp av en fagperson og ikke nevnt hundene med ett ord. 
Hva du enn gjør - lag skriftlig avtale! 

Lykke til! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Forklarte kanskje litt dårlig. Da jeg ble gjort til eneeier av huset fikk hun 100 000 av de 500 000 hun har lagt inn i huset, de resterende 400 000 mener hun nå jeg må få kausjonert ut til henne av øvrige familiemedlemmer/kjærest ettersom banken ikke gir meg mer lån alene.

Huset har en egen utleiedel med egen inngang, så hun bor der og jeg i hoveddelen.

Jeg har allerede sett litt på markedet, og basert på standard, beliggenhet, str osv på leiligheten ville jeg mest sannsynlig fått rundt 10 000 for den. Hun betaler 7000 kroner i dag, og da er alt dekt slik at det hun har til overs kan hun bruke som hun vil, og det er vel rundt 23 000 kroner ettersom hun har fortalt meg at hun har 30 000 utbetalt.

Tidligere betalte hun 8000, men ba om å få det billigere da hun fikk sin første hund. (skal ikke ta dem med i praten, men nevner det her.) Så jeg taper jo i grunn på at hun bor her, og vertfall om hun bare skal betale 4000 i mnd, pluss sin egen strøm sa hun riktignok. Vi bor i en del av landet hvor strømmen er billig, så det er egentlig ikke noe problem.

Jeg hadde tenkt å foreslå til henne at om hun vil betale mindre så er jo det greit, men da får vi trekke fra underskuddet på det hun fortsatt har stående i huset. Si hun betaler 4000 så får vi "trekke" 3000 fra hennes egenkapital som vi trekker fra når hun får di pengene. Er det et rimelig forslag?

HI

Igjen, få fagperson til å hjelpe deg (dere), for jeg tror det er lett for at du og hun går på en smell om du forsøker å snakke med henne alene. En nøytral rådgiver med fagkompetanse har lettere for å få henne til å lytte, tror jeg, for hun er ikke følelsesmessig engasjert i den personen.

Hvis du f.eks. tok over huset 1. januar, så mener jeg at fra den datoen må dere ta utgangspunkt i hva hun måtte betalt for en tilsvarende leilighet i området, og mellomlegget mellom det hun betalte i leie og det hun ellers måtte ha betalt, det skal trekkes fra lånet på 400 000. Det er nok også lurt å holde strøm utenom.

Når hun så begynte å betale 7 000 i måneden så er det mellombeløpet mellom 10 000 og 7 000 som trekkes fra lånet hver måned, dvs. 3 000 kr pr. måned.

Om hun nå bare vil betale kr 4000 i måneden, da trekkes kr 6 000 fra hver de 400 000 pr måned. Altså, ikke mellomlegget mellom det hun betaler i dag og det hun ønsker å betale, men mellomlegget mellom faktisk markedspriser for tilsvarende leilighet og det hun til enhver tid betaler i ren leie (ikke strøm o.l.).

Hvis du ikke gjør det på denne måten så vil du tape flere tusen kroner hver måned og samtidig skylde henne penger utenom. Om du skal gi henne billig leie, da må mellomlegget mellom det hun betaler i ren leie og markedspris trekkes fra lånet. Hvis ikke er det langt bedre for deg at hun flytter slik at du kan få andre leietakere inn.

Men få en rådgiver inn, for jeg har en følelse av at dette kan bli et minefelt for deg og din mor, og det kan ødelegge hele relasjonen. Det er ikke enkelt. Din mor har jo hjulpet deg til å kunne kjøpe huset, og du hadde ikke fått det til uten henne, i hvert fall ikke på flere år. Men samtidig kan ikke du, som skal betjene hele lånet alene samtidig sponse henne med 3000-6000 kroner i måneden! Samtidig som du ikke får redusert beløpet på de 400 000 kr. Det vil være helt meningsløst at du skal sponse henne med så mye hver måned.

Tips igjen - i tillegg til å ikke nevne hundene, ikke si noe om at hun sitter igjen med så og så mye i måneden, for det er også helt irrelevant i saken (men forstår at du nevner det fordi du sikkert føler på en urimelighet - men svelg den unna, for den vil ikke gagne deg å vise henne). Det eneste du skal forholde deg til er de reelle fakta og beløp som handler om huset, lån og husleie, samt nedbetaling av de 400 000.

Du risikerer kanskje at hun går helt i vranglås og vil kreve å få tilbake de 400 000 om hun ikke får bo så rimelig, men da ville jeg fått rådgiver til å snakke med henne, ev. andre i familien og/eller advokat. Men krever hun det, da tenker jeg at du også står fritt til å ta markedspris for leiligheten (samt litt ekstra pga. slitasje som to hunder påfører leiligheten...).

Bare pass på at du ikke lar deg presse til å gå med på en avtale som er veldig ugunstig for deg. Og husk på å forsøke å få med at mellomlegget mellom den husleien hun faktisk har betalt til enhver tid etter at du ble eneeier av huset og markedspris for tilsvarende leiligheter blir trukket fra de 400 000. Nekter hun så bør en rådgiver se på hva hun har spart ved å bo såpass mye billigere i fire år, slik at hun får se tallene foran seg.

Om hun nekter å gå inn på en slik avtale om nedbetaling av de 400 000, da tenker jeg at du egentlig ikke har råd til å ha henne boende i huset, for hvis ikke kaster du i realiteten bort flere tusen kroner hver måned til henne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Igjen, få fagperson til å hjelpe deg (dere), for jeg tror det er lett for at du og hun går på en smell om du forsøker å snakke med henne alene. En nøytral rådgiver med fagkompetanse har lettere for å få henne til å lytte, tror jeg, for hun er ikke følelsesmessig engasjert i den personen.

Hvis du f.eks. tok over huset 1. januar, så mener jeg at fra den datoen må dere ta utgangspunkt i hva hun måtte betalt for en tilsvarende leilighet i området, og mellomlegget mellom det hun betalte i leie og det hun ellers måtte ha betalt, det skal trekkes fra lånet på 400 000. Det er nok også lurt å holde strøm utenom.

Når hun så begynte å betale 7 000 i måneden så er det mellombeløpet mellom 10 000 og 7 000 som trekkes fra lånet hver måned, dvs. 3 000 kr pr. måned.

Om hun nå bare vil betale kr 4000 i måneden, da trekkes kr 6 000 fra hver de 400 000 pr måned. Altså, ikke mellomlegget mellom det hun betaler i dag og det hun ønsker å betale, men mellomlegget mellom faktisk markedspriser for tilsvarende leilighet og det hun til enhver tid betaler i ren leie (ikke strøm o.l.).

Hvis du ikke gjør det på denne måten så vil du tape flere tusen kroner hver måned og samtidig skylde henne penger utenom. Om du skal gi henne billig leie, da må mellomlegget mellom det hun betaler i ren leie og markedspris trekkes fra lånet. Hvis ikke er det langt bedre for deg at hun flytter slik at du kan få andre leietakere inn.

Men få en rådgiver inn, for jeg har en følelse av at dette kan bli et minefelt for deg og din mor, og det kan ødelegge hele relasjonen. Det er ikke enkelt. Din mor har jo hjulpet deg til å kunne kjøpe huset, og du hadde ikke fått det til uten henne, i hvert fall ikke på flere år. Men samtidig kan ikke du, som skal betjene hele lånet alene samtidig sponse henne med 3000-6000 kroner i måneden! Samtidig som du ikke får redusert beløpet på de 400 000 kr. Det vil være helt meningsløst at du skal sponse henne med så mye hver måned.

Tips igjen - i tillegg til å ikke nevne hundene, ikke si noe om at hun sitter igjen med så og så mye i måneden, for det er også helt irrelevant i saken (men forstår at du nevner det fordi du sikkert føler på en urimelighet - men svelg den unna, for den vil ikke gagne deg å vise henne). Det eneste du skal forholde deg til er de reelle fakta og beløp som handler om huset, lån og husleie, samt nedbetaling av de 400 000.

Du risikerer kanskje at hun går helt i vranglås og vil kreve å få tilbake de 400 000 om hun ikke får bo så rimelig, men da ville jeg fått rådgiver til å snakke med henne, ev. andre i familien og/eller advokat. Men krever hun det, da tenker jeg at du også står fritt til å ta markedspris for leiligheten (samt litt ekstra pga. slitasje som to hunder påfører leiligheten...).

Bare pass på at du ikke lar deg presse til å gå med på en avtale som er veldig ugunstig for deg. Og husk på å forsøke å få med at mellomlegget mellom den husleien hun faktisk har betalt til enhver tid etter at du ble eneeier av huset og markedspris for tilsvarende leiligheter blir trukket fra de 400 000. Nekter hun så bør en rådgiver se på måhva hun har spart ved å bo såpass mye billigere i fire år, slik at hun får se tallene foran seg.

Om hun nekter å gå inn på en slik avtale om nedbetaling av de 400 000, da tenker jeg at du egentlig ikke har råd til å ha henne boende i huset, for hvis ikke kaster du i realiteten bort flere tusen kroner hver måned til henne.

Må huske at mor skal ha renter av innskuddet sitt. Det blir vell ca 1.500 pr m.d.

Anonymkode: 62fc8...22f

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Må huske at mor skal ha renter av innskuddet sitt. Det blir vell ca 1.500 pr m.d.

Anonymkode: 62fc8...22f

Ja, stemmer, moren skal ha renter, såsant de ikke har avtalt noe annet.

Nettopp for å få det riktig, er det viktig at de får en nøytral part til å gå gjennom dette. Låser det seg helt bør de begge få uavhengige vurderinger.

Jeg håper de finner en løsning, men jeg får inntrykk av at moren i øyeblikket har ganske urimelige ønsker, krav som gjør at HI taper flere tusen i måneden (selv når vi tar med det mor ev. skal ha i renter), hvis ikke mors rimelige leie skal trekkes fra lånet.

Skrevet

Jeg synes definitivt dere bør trekke inn en nøytral fagperson. Økonomi og familie kan være utfordrende. I tillegg synes jeg ikke det virker som HI har den fulle oversikten over morens forpliktelser og at hun dermed har litt urealistiske forventninger. 

HI og mor gikk begge inn med 500 000 hver. Tiltross for dette stod HI som eier av 80% av huset. Nå har de refinansiert. Der fikk mor ut 100 000 og slik jeg forstår det eier nå mor ingenting. Likevel er mor like ansvarlig for lånet som det HI er. Det virker som om HI tror at lånet nå står på henne, men om moren er medlåner er hun like ansvarlig som HI for hele lånet (en kausjonist er gjerne bare ansvarlig for deler av lånet, en medlåner er ansvarlig for hele). 

HI sin mor har dermed investert 400 000 i boligen til HI uten mulighet til verdiøkning på pengene. Til tross for at HI og mor har gått inn med tilnærmet likt beløp og er like ansvarlig for lånet er det bare HI som eier og dermed får verdiøkningen på boligen. HI sin mor får heller ikke renter virker det som. 

Ettersom HI sin mor står som medlåner på et relativt stort lån så vil jeg anta at HI sin mor ikke har noe mulighet til å få tatt opp eget lån. Hun er dermed bundet langt utover de 400 000 hun spyttet inn som egenkapital. Dette er med andre ord i utgangspunktet en dårlig avtale for mor til HI. Det virker som om HI ikke tenker på dette og at HI dermed har en skjev forståelse av mors bidrag. 

Så sier HI at hun foreslo en 50/50 fordeling, men at moren avslo. Slik jeg forstår det er det bare rentekostnadene HI tenker på. I tillegg ønsker HI mer i husleie enn det mor er villig til å betale. HI er heller ikke fornøyd med utemiljøet foran mors leilighet. 

Skal mor fortsatt leie hos HI og være medlåner bør en nøytral fagperson på banen slik at mor til HI får en grei avkastning på all den risikoen hun nå tar. Det kan være at morens avkastning da blir utbetalt hver mnd i redusert husleie, men dette må fremgå tydelig slik at HIs mor forstår at det er det dette er. Om HI også vil betale ned på de 400 000 kan dette også skje ved redusert månedsleie. Utgangspunktet for månedsleien bør være realistisk utleiepris i området for tilsvarende leiligheter. Hvordan rentene på lånet skal fordeles må også settes opp. Enda viktigere er det å få lagt en plan for når mor til HI kan strykes som medlåner. Da vil man kunne sette opp en helhetlig plan som er tydelig for begge og som hensyntar begge og som begge kan være fornøyd med. I denne prosessen bør dere også sette opp en leiekontrakt som viser hva HIs mor skal betale i måneden og bli enig om hvordan denne kan reguleres og når denne eventuelt kan sies opp av mor til HI. Den kan også inneholde forpliktelser til bruk av leilighet og utearealer og at dette ikke skal forringes. 

Anonymkode: ced44...75f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...