Gå til innhold

Ferie & sur tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir hwlt oppgitt av tenåringen. Hun er på ferie med oss foreldre for første gang uten storesøsken. Snakket så fint om at det var kjekt med alenetid og bla bla bla. Hjemme kan de omtrent ikke være i samme rom. Men hun er sur uansett. Spurte henne rett ut i går var som er galt og da var bare det vage svaret at «stemningen ikke var topp». Problemet er bare at hun ser ikke at det er hennes humør som lager dårlig stemning. Hun er sur om vi må opp tidlig en dag. Sur om middagen blir på et tidspunkt som ikke passer henne. Vi tilbyr henne shopping, fornøyelsespark om vi kjører forbi osv. Det meste går på hennes premisser men hvis vi feks kommer til en by jeg syns er interessant og vi stopper for å gå en runde på maks en time går hun fem meter bak med jakken på i 35 grader. Vi er vekke i tre uker og bruker utrolig mye penger og det svir at hun skal være så sur. Hun opplever masse land. Sier hun ville vært hjemme med venner, men hjemme sitter hun på rommet 24/7 når hun inne trener. Hva søren gjør vi? Overser henne??

Anonymkode: cc4e6...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff så vanskelig. Hun der ville jeg gitt en lang tvangskos og sagt at hun betyr alt for meg og at jeg elsker henne mer enn alt på jord. Elsk meg mest når jeg fortjener det minst! Husker selv da jeg var på ferie som tenåring og følte meg helt dritt og helt utenfor meg selv. Supervondt🥹

Anonymkode: a902b...e37

Skrevet

Prøv å planlegge sammen med henne og gi henne alenetid. Fornøyelsesparker ol er bare gøy hvis man har noen å gå sammen med som også synes det er gøy. La henne kjøpe mat og spise på rommet mens hun prater med venner på nett mens dere går ut og spiser. Bruk noen dager innimellom på en badestrand uten å måtte noe mer og viktigst. Hun kommer sansynlig vis til å huske det som en flott ferie når hun blir voksen.

Anonymkode: 0f946...9ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å planlegge sammen med henne og gi henne alenetid. Fornøyelsesparker ol er bare gøy hvis man har noen å gå sammen med som også synes det er gøy. La henne kjøpe mat og spise på rommet mens hun prater med venner på nett mens dere går ut og spiser. Bruk noen dager innimellom på en badestrand uten å måtte noe mer og viktigst. Hun kommer sansynlig vis til å huske det som en flott ferie når hun blir voksen.

Gode tips…men føler vi har gjort alt det og 😕. Vi var en god periode i eget hus med basseng og strand og der styrte hun dagene selv. Det blir liksom bare feil uansett 😞

Anonymkode: cc4e6...5b4

Skrevet

Jeg var på ferie alene med foreldrene mine da jeg var fjorten år og husker det som usigelig kjedelig! Å ta berg og dalbane med pappa var liksom ingen høydare. Jeg var ikke sur da, som jeg kan huske, men foreldrene min husker også at jeg kjedet meg. Det er en tid i livet foreldrene ikke er nok. 

Året etter fikk jeg ta med en venninne, og det ble mye bedre. 

Anonymkode: 7ca0c...c5a

Skrevet

Uff 🙂 typisk tenåring egentlig. La henne bare være, men vær oppmerksom sånn at hun ikke tenker at her går jeg og er deppa og ingen bryr seg, for det kan hun fint tenke også. Det er ikke alltid en takknemlig jobb å være tenåringsforeldre nei, men det er jo ikke så lett å være dem heller. De vil jo være glade og tilfredse de også, men mye kræsjer i hodet på den alderen. Det er bare å holde ut, men jeg tenker at det er lurt å gjøre aktiviteter mest mulig sammen, for dødtid og kjedsomhet gjør ikke humøret bedre. Hold ut, og ikke la deg trekke ned. 

Anonymkode: 44280...1b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg var på ferie alene med foreldrene mine da jeg var fjorten år og husker det som usigelig kjedelig! Å ta berg og dalbane med pappa var liksom ingen høydare. Jeg var ikke sur da, som jeg kan huske, men foreldrene min husker også at jeg kjedet meg. Det er en tid i livet foreldrene ikke er nok. 

Året etter fikk jeg ta med en venninne, og det ble mye bedre. 

Anonymkode: 7ca0c...c5a

Bedre å ha søsken kanskje. Eller jeg r usikker. Vi har eu jente på 11 og en gutt på 14. Har vært på ferie i 3 uker nå og de krangler mye, mere enn hjemme. Flere som opplever det? 

Anonymkode: adbf9...cec

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Bedre å ha søsken kanskje. Eller jeg r usikker. Vi har eu jente på 11 og en gutt på 14. Har vært på ferie i 3 uker nå og de krangler mye, mere enn hjemme. Flere som opplever det? 

Anonymkode: adbf9...cec

Mine er yngre, men de krangler mer nå enn ellers. Vet jo at det er fordi at når hverdagen er her så er de på skolen, med venner osv. Nå er vi sammen 24 timer i døgnet. Venner er på ferie, vi er på ferie.

Men jeg må si at selv om de krangler en god del så har de mye glede av hverandre. 

Hvis jeg er fraværende krangler de mye, er jeg tilstede krangler de mindre. Vet at mange foreldre nærmest lever med telefonen i hånda, tror mange hadde unngått en del krangling om de var mer engasjert. 

Min erfaring i hvert fall. Venninna mi sitter stor sett med telefonen og der er ungene sure, kranglete og mor kjefter fordi de forstyrrer henne. Ikke koselig. Jeg hadde en periode der jeg ikke forstod hva telefonbruk gjorde med oss, men nå har jeg sett at vi har det mye bedre når telefonen ikke er fokus. 

Anonymkode: 49368...e67

Skrevet

Hvis det ikke hjelper å overse, så forteller du henne i reine ord at hun har å passe munnen sin og slutte å klage. 

Anonymkode: e859e...2e2

Skrevet

En ting som ofte er positivt med mine er å gi dem ansvar og mye ros. For tiden er det for eksempel min ene datter som har kontroll på kart og at vi finner veien dit vi skal og den andre har matens ar og sørger for å handle inn til lunch, at vi har drikke tilgjengelig i bilen ol. Det er ganske behagelig å være på tur uten å måtte passe på alt alene og jentene nlir i mye bedre humør når de føler at de gjør noe nyttig.

Skrevet

Tenker at en unge som blir gjetet støtt og foreldrene legger alt til rette for at skal leve livet som i en fornøyelsespark, lett blir uspiselig. Når unger får alt alltid, setter de ikke pris på hva de egentlig får. På samme måte som med oss voksne. Hvis hun innbiller seg at hun drar fordeler av å være grinete, så slutter du med å gi henne fordeler når hun er slik. Mulig hun tenker annerledes, når hun skjønner hun må oppføre seg. 

Skrevet

Nettopp av den grunn så orker jeg rett og slett ikke å bruke penger på å reise noen plass . Gleder meg til de er store nok til å være hjemme alene i lengre perioder da skal jeg ut å reise. Husker jeg hatet familieferiene selv i den aldern. Ville aller helst være hjemme med venner

Anonymkode: 10b69...2c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...