Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 12-åringen har én nær / god venn, men ikke på samme skole. De vil komme sammen til ungdomsskolen neste år. Det går fint på skolen, og det er variasjon i friminuttene ift. hvem barnet er sammen med. Jeg synes det likevel at det er noe merkelig ved at de andre elevene og barnet, likevel ikke omgås på ettermiddagene. Selv om mye sosialt skjer digitalt. Det virker som det er noen få klikker som har funnet hverandre, og som også bor i samme nabolag. Så er det jo ikke alle man kan finne en match med heller, sånn er det jo bare. Men hvordan skal man trylle frem noen fler gode venner man kan spille på i hverdagen? 12-åringen er både snill og morsom, men finner kanskje ikke helt plassen sin i "gengen" "e" ut fra utvalget på skolen. Kan legge til at barnet deltar på fritidsaktiviteter tre dager i uken. Hva er deres erfaringer? Jeg ønsker så gjerne at barnet kjenner mer på gleden i ha gode venner❤ Anonymkode: 0ad2d...05a
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 Jeg har tre barn som er litt forskjellige der. Eldste på 18 år har hatt greit med venner hele veien. Mellomste på 15 år har slitt litt og har få venner. Nå har hun nesten ingen å være sammen men, så håper hun finner noen på vgs. Yngste på 12 år har mange venner. Hun har fire nære venner, og mange venner utenom det. Hun er veldig sosial, og er mye på besøk/har besøk. Mine barn er veldig forskjellige i personlighet, så har nok mye med det å gjøre. Anonymkode: 893f1...062
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 Ja, min tolvåring har mange venner, men han er jo bare én av mange venner. Jeg jobber på en skole, og det er store variasjoner i hvor mange venner enkeltelever har. Noen har ingen, noen har få, noen har en del og noen har mange. Slik det også er variasjoner blant voksne. Har du snakket med barnet ditt om dette? Uttrykker barnet selv et savn? Hvis ikke det er slik, tenker jeg at du ikke behøver å bekymre deg. PS: jeg snakker med mange foreldre som uttrykker bekymring for at ungene ikke møter jevnaldrende på fritiden. Det er vanligere enn man kanskje skulle tro. Mange av tenåringene jeg snakker med, sier at de sjelden møter venner på fritiden. En god del av dem har også venner. Anonymkode: cec55...b23
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 Er det du som synes dette er vanskelig eller er det 12 åringen? Det kan jo hende at h*n har det helt topp med fritidsaktiviteter og den ene gode vennen 😊 Jeg har ei datter som har gode venner, men som også trives i sitt eget selskap. Så jeg tenker at det kanskje er noe du må snakke med ditt barn om. Er det egentlig et problem? 😊 Anonymkode: e8fa6...751
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 Datteren min har hovedsakelig en hun er mye sammen med på fritiden og et par til hun av og til er sammen med. Det henger helt klart sammen med hvem vi bor i nærheten av. Men det har kommet opp på klassemøte at flere av jentene gjør lite med andre på fritiden og savner det. Samtidig ser jeg at flere av dem (ink min datter) vegrer seg for å ta kontakt utover sine vante, mye fordi de er redd for å bli avvist. Men på skolen henger de med hverandre på tvers, så litt rart at de ikke får til det på fritiden og. Jeg er spent på hvordan det går med datteren min når hun begynner på ungdomsskolen, for hun har ikke så lett for å komme i kontakt med nye folk. Når hun er sammen med de hun kjenner godt og er trygg så er hun 100 prosent seg selv, men med nye mennesker trekker hun seg inn i et skall. Anonymkode: 5ab60...c8d
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #6 Skrevet 27. juli 2022 Min har tre gode venner. De er trygge og fine sammen. Samtidig er hun en del av to fritidsaktiviteter og går godt sammen med mange der, uten at hun ønsker å være med dem utenom aktiviteten. Hun begynner på ungdomsskolen nå og gleder seg veldig. Anonymkode: 361ca...214
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 12-åringen har én bestevenn, to veldig nære venner og mange venner (10-15) han er med på fritiden. I tillegg har han kjæreste og lagkamerater på to lag. Svært sosial, med andre ord. Broren har ingen bestevenn. Han har 5-6 venner han er med på fritiden, men da gjerne bare én av gangen. Anonymkode: e3947...603
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): 12-åringen har én bestevenn, to veldig nære venner og mange venner (10-15) han er med på fritiden. I tillegg har han kjæreste og lagkamerater på to lag. Svært sosial, med andre ord. Broren har ingen bestevenn. Han har 5-6 venner han er med på fritiden, men da gjerne bare én av gangen. Anonymkode: e3947...603 12 åringer er altfor små til å ha kjæreste 😂😂😂 Anonymkode: 1cfdb...b95
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #9 Skrevet 27. juli 2022 Min på 12 er autist, og har mistet fler og fler venner etterhvert som de er blitt eldre. Er sjelden sammen med noen på fritiden, men synes ikke å plages av det. Savner noen å være sammen med av og til, men ikke så ofte. Nå i ferien har vi vært hjemme i 5 uker, og han har ikke en eneste gang vært sammen med venner Anonymkode: b9304...14d
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #10 Skrevet 27. juli 2022 Takk for alle tilbakemeldinger😊 Jeg forstår og ser at det foreligger store variasjoner i denne sammenhengen. Det er nok kanskje jeg som er litt ekstra opptatt av dette med venner, men kun fordi jeg ønsker at barnet skal føle at det har et nettverk utenom familie og fritidsaktivitet.😊 Vi snakker litt om det, og barnet sier selv at det er ulike, naturlige årsaker til dette med å treffe / ikke treffe venner på fritiden. Argumentet kan være at enten er det noen som spiller fotball, eller så er de hjemme hos seg selv (eller at de ikke har noe spesielt til felles med hverandre). Helt fint det altså. Jeg er nok fra en generasjon som var mye mer ute, (vi møtte jevnaldrende ute eller hos hverandre den gangen)😊 Barnet trives godt i eget selskap og det både gjorde og gjør jeg også. Jeg har fler barn, der spesielt mellomste er mye mer sosial og omgås venner her eller der (eller digitalt) i det daglige. 12-åringen ble kontaktet av en klassevenn for planer i morgen i ettermiddag, og forhåpentligvis vil det være flere naturlige settinger i tiden fremover som vil kunne bidra til å styrke gamle og nye vennskap😊 Hi Anonymkode: 0ad2d...05a
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #11 Skrevet 27. juli 2022 Eldste hadde noen få venner fra skolen, men gikk i korps så de var en sammensveiset gjeng der. Hun syns det holdt med å være med venner på skolen og i korpset så på fritiden var hun sjeldent med andre enn søsken, alle deres venner som gikk ut og inn samt nabo ungene i gata. Hun er slik som koser seg i eget selskap og hadde det kanskje ikke vært så mange andre innom huset hver dag eller at vi bodde i en gate der ungene lekte ute med hverande så hadde det kanskje blitt anderledes. Ville hun være med noen var det igrunn bare å stikke hode ut av døra. Lillesøster har hatt en venn hele barneskolen og litt ut i ungdomskolen. Det har holdt for henne, hun har selv sagt at hun ikke vil ha flere. Men hun er slik som kan være med alle uansett kjønn og alder, så hun har alltid hatt en haug med bekjente men ikke som hun har kalt venn. Fra midten av ungdomskolen og rem til nå så har hun fått seg flere venner, men de kommer og går litt. Hun blir litt lei om de er for mye sammen, så hun trives mest med bekjente egentlig. Hun er ekstremt sosial, så det har aldri vært noe negativt at hun bare har hatt en som hun har kalt venn. Anonymkode: 48cca...3a1
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #12 Skrevet 27. juli 2022 Min 12-åring har venner på skolen og alltids noen han kan sende melding/ringe til. Men han gjør det ikke. Han er ikke typen som knytter seg til en venn. Han kan liksom være venn med alle og er gjerne ute med venner i nabolaget (større/mindre i alder). Problemet er egentlig at det sjeldent er andre barn ute.. Han er en fyr som ikke er så opptatt av popularitet og veldig tydelig på at han ikke blir med på det han ikke liker som f.eks fotball. På ettermiddagene liker han å ha tid for seg selv før vi andre kommer hjem, så er det middag, lekser, litt tid med familien, osv. Han liker både å være for seg selv og bruke tid med oss. Periodevis er det besøk hver dag eller noen han gjerne møter hver dag (som når han har hatt kjæreste). Men han blir sliten av det og trenger pauser. Jeg blir litt stressa av og til, men tenker han får velge selv. Da vi vokste opp var det unger ute hele tiden, alltid noen å være med, og mange barn i gata/på lekeplassen. Vi er mye ute og jeg ser nesten aldri andre barn ute altså! 12-åringen sier selv at andre bare gamer... Anonymkode: 7ca91...68d
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 Min jente på snart 11 har 3-4 faste venninner på trinnet, og 4 venninner i gaten. Disse er i litt forskjellig alder, men 3 av de går på samme skole som min datter, den ene er også familie. De på skolen bor litt lenger vekke, så da må hun avtale og bli kjørt/hentet. Anonymkode: 2bdd6...f78
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 23 hours ago, Anonym bruker said: 12-åringen har én nær / god venn, men ikke på samme skole. De vil komme sammen til ungdomsskolen neste år. Det går fint på skolen, og det er variasjon i friminuttene ift. hvem barnet er sammen med. Jeg synes det likevel at det er noe merkelig ved at de andre elevene og barnet, likevel ikke omgås på ettermiddagene. Selv om mye sosialt skjer digitalt. Det virker som det er noen få klikker som har funnet hverandre, og som også bor i samme nabolag. Så er det jo ikke alle man kan finne en match med heller, sånn er det jo bare. Men hvordan skal man trylle frem noen fler gode venner man kan spille på i hverdagen? 12-åringen er både snill og morsom, men finner kanskje ikke helt plassen sin i "gengen" "e" ut fra utvalget på skolen. Kan legge til at barnet deltar på fritidsaktiviteter tre dager i uken. Hva er deres erfaringer? Jeg ønsker så gjerne at barnet kjenner mer på gleden i ha gode venner❤ Anonymkode: 0ad2d...05a Har tvillinger, han ene har massevis av venner og venninner,mens jenta holder seg kun til ei og gjort det siden barnehagen, alltid vert litt redd hun sliter sosialt,men skolen mener jeg ikke har noe og være redd for. begge 2 driver hver sin idrett, hun trener mer enn han, og er mye på stevner, han trenger 3-4 ganger i uka og en del cuper i helger. De fleste kompisene og et par venniner av gutten går på samme idrett og jenta mi og venninnen på sin idrett. så lurer på hvordan 1 og 4 åring blir med tiden Anonymkode: 61263...820
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 Min har mange venner. Også noen som er ett år eldre og ett år yngre. Grunnen tror jeg er at han er veldig omsorgsfull. Liker ikke å snakke om andre. Liker ikke at noen er utenfor. Han inkluderer alle Anonymkode: 53e09...0a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå