Gå til innhold

Hvorfor er alt skryt her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Herregud da. Snakk for deg selv. «Irriterer de fleste»? Det irriterer i alle fall ikke meg, for jeg føler meg ikke krenket av at andre har dyrere hus, biler og ferier enn meg. 

Anonymkode: 00a1e...bc1

Jeg kan faktisk snakke for flere. Jeg vet at folk flest ikke liker snikskryt. Selv om du er likegyldig til det. 

Anonymkode: dbc5a...1f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg vil ikke bli en som ikke reagerer på andre altså. Jeg er ikke helt likegyldig til andre rundt meg, og de skal påvirke meg på flere måter. Det syns jeg er både fint og også viktig. 

Er det fint å være "ille berørt" av at noen forteller om bragdene sine til deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Å snakke om hverdagen sin er ikke skryt. Selv om andre dåner når noen sier «jeg skal på jobb med Jan Garbarek i kveld» så betyr ikke det at utsagnet er skryt. Det betyr bare at mottakeren er starstruck. 

Nettopp. Det er mottakeren som må jobbe med sjalusien sin. Når jeg snakker med mennesker som har oppnådd noe og de forteller om sin hverdag, skal de da med vilje utelate navn, hendelser, steder osv slik at jeg ikke skal bli krenket? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Å snakke om hverdagen sin er ikke skryt. Selv om andre dåner når noen sier «jeg skal på jobb med Jan Garbarek i kveld» så betyr ikke det at utsagnet er skryt. Det betyr bare at mottakeren er starstruck. 

Hehe nei. Det kommer helt an på det. 

Skrevet
VeslePesle skrev (3 minutter siden):

Er det fint å være "ille berørt" av at noen forteller om bragdene sine til deg?

Ja. Det sier meg at jeg ikke blir imponert av sånt, og at de som snakker om bragdene sine  på en helst ydmyk måte i en i utgangspunktet annen kontekst  gjør meg pinlig berørt. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Noen forslag til hva jeg bør si? 

Skrevet
VeslePesle skrev (2 timer siden):

Typisk den norske janteloven - man må late som man ikke har penger, ikke er smart, ikke har det fint osv. Sånn at de som har mindre ting og har det verre ikke blir krenket, stakkars.

Du tenker at den eneste måten man ikke skryter av pengene sine på er å late som man er fattig? 
Selv om ting er motsatt av hverandre så finnes det et hav av nyanser imellom. Dersom du er smart går det fint an å la være å nevne intelligensen sin, man trenger ikke å late som man er dum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Det sier meg at jeg ikke blir imponert av sånt, og at de som snakker om bragdene sine  på en helst ydmyk måte i en i utgangspunktet annen kontekst  gjør meg pinlig berørt. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Noen forslag til hva jeg bør si? 

MÅ du si noe som helst til alt som sies? Hva med å bare la være å si noe?

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden):

Du tenker at den eneste måten man ikke skryter av pengene sine på er å late som man er fattig? 
Selv om ting er motsatt av hverandre så finnes det et hav av nyanser imellom. Dersom du er smart går det fint an å la være å nevne intelligensen sin, man trenger ikke å late som man er dum.

Nei, men jeg har opplevd to ganger at mine gruppekompiser på universitetet nærmest kuttet kontakten med meg da jeg fortalte hva jeg fikk i snitt. Skulle jeg lyve og si at jeg fikk dårligere karakterer? På samme måte bør kanskje de som har vært på ferie i USA eller Dubai lyve og si at de har tilbrakt sommeren i Fredrikstad? Både intelligens, penger, jobbstatus osv synes uten at man nevner det. Misunnelse vil alltid oppstå. Og det er problemet til dem som er misunnelige, ingen andre.

Skrevet
VeslePesle skrev (14 minutter siden):

Nei, men jeg har opplevd to ganger at mine gruppekompiser på universitetet nærmest kuttet kontakten med meg da jeg fortalte hva jeg fikk i snitt. Skulle jeg lyve og si at jeg fikk dårligere karakterer? På samme måte bør kanskje de som har vært på ferie i USA eller Dubai lyve og si at de har tilbrakt sommeren i Fredrikstad? Både intelligens, penger, jobbstatus osv synes uten at man nevner det. Misunnelse vil alltid oppstå. Og det er problemet til dem som er misunnelige, ingen andre.

Dersom den eneste grunnen til å kutte deg ut var at du hadde bedre snitt enn dem så var de kanskje ikke store tapet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Må bare si at min kommentar #16 fint kunne oppfattes som snikskryt, men ingen la visst merke til det. Da skjønner jeg at noen ikke forstår snikskryt. Jeg syns det er litt spesielt 🙂

På hvilken måte var det skryt? Snik eller ikke. Var det stas at leietakeren din var en kjendis? DET syns jeg er litt spesielt😂

Anonymkode: f0f43...d15

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 minutter siden):

Dersom den eneste grunnen til å kutte deg ut var at du hadde bedre snitt enn dem så var de kanskje ikke store tapet? 

Nei, det var de ikke. Jeg synes bare det er fascinerende hvordan hyggelig snakk, latter og godt samarbeid går over i null kontakt bare fordi man får A i snitt, og de andre får C-D. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

På hvilken måte var det skryt? Snik eller ikke. Var det stas at leietakeren din var en kjendis? DET syns jeg er litt spesielt😂

Man ser jo vanligvis det man leter aktivt etter, både hos seg selv og hos andre.

Skrevet
VeslePesle skrev (33 minutter siden):

MÅ du si noe som helst til alt som sies? Hva med å bare la være å si noe?

Ja det gir jo en god kommunikasjon  🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du tok det ihvertfall. Så du skjønte det.

Skrevet
VeslePesle skrev (11 minutter siden):

Nei, det var de ikke. Jeg synes bare det er fascinerende hvordan hyggelig snakk, latter og godt samarbeid går over i null kontakt bare fordi man får A i snitt, og de andre får C-D. 

Alle skjønner jo at det du hevder ikke stemmer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du tok det ihvertfall. Så du skjønte det.

Nei, egentlig ikke. Jeg måtte gå tilbake og lese en gang til. Alt som sto der var at du hadde en leietaker som var kjendis, og som du ikke kjente igjen. Man trenger jo ikke være Einstein for å skjønne hva du mente da, men det falt meg ikke inn at det var noe å skryte av. 

Skrevet
VeslePesle skrev (1 time siden):

Å være stolt av seg selv, og dele de gode opplevelsene med andre, er ikke noe gale. Fortell meg gjerne om ferien i Dubai. Men snikskryting er til å spy av!

Å dele ens gleder og snikskryt, er to helt forskjellige ting!

Anonymkode: 63c27...d40

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tør å fortelle noe om meg selv snart, i frykt for å bli oppfattet som snikskrytete, arrogant, overlegen. 
Ja, jeg er lege. Ja, jeg har bodd i Hong Kong. Og ja, jeg kjører tesla. Det er ikke skyt, det er faktaopplysninger. 

Anonymkode: f9221...1c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om jeg tør å fortelle noe om meg selv snart, i frykt for å bli oppfattet som snikskrytete, arrogant, overlegen. 
Ja, jeg er lege. Ja, jeg har bodd i Hong Kong. Og ja, jeg kjører tesla. Det er ikke skyt, det er faktaopplysninger. 

*Skryt

Skrevet

Alle skjønner jo at det du hevder ikke stemmer. 

Du mener at de ikke har kuttet meg ut, eller at de har kuttet meg ut av andre grunner? Hva er det som ikke stemmer, som "alle" skjønner?

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Jeg måtte gå tilbake og lese en gang til. Alt som sto der var at du hadde en leietaker som var kjendis, og som du ikke kjente igjen. Man trenger jo ikke være Einstein for å skjønne hva du mente da, men det falt meg ikke inn at det var noe å skryte av. 

Så du tok det. 

Skrevet

Hvis du er lege, og er helt avhengig av å se deg selv utenfra. For det må du være, så likevel vet du ikke hvordan folk ser deg utenfra? 

Skrevet
VeslePesle skrev (2 timer siden):

Sommer i Fredrikstad er tusen ganger bedre enn Dubai, der sistnevnte trolig er et av de verste søppelstedene man kan legge igjen feriepenger ~ og det sier jeg uten en kvart promille misunnelse. 

Skrevet

Jeg blir litt svett av at det ikke skal være lov å skryte av seg selv eller ting man har oppnådd her til lands. Jeg slår et slag for at vi kan bli like flinke til å skryte av oss selv som vi er til å skryte av andre.

Anonymkode: 6fc4c...331

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg blir litt svett av at det ikke skal være lov å skryte av seg selv eller ting man har oppnådd her til lands. Jeg slår et slag for at vi kan bli like flinke til å skryte av oss selv som vi er til å skryte av andre.

Anonymkode: 6fc4c...331

Men det er jo lov å skryte av seg selv, og å være stolt av det en har oppnådd i livet! Problemet er at snikskryting er ikke for å dele livets oppturer, men for å heve seg over andre og trykke de andre ned! Det er bare kvalmt.

Anonymkode: 63c27...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...