Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #51 Skrevet 28. juli 2022 Nyttårs barn skrev (7 timer siden): Jeg tror dette er en komplisert TS og at du ikke uten videre skal selge og gi eksen din. Om han ikke har betalt på lånet og ikke har investert i boligen, hvor kommer hans 20% ifra? Jeg ville strukket meg langt for å beholde boligen og tatt imot hjelp fra familien om det er det som trengs. Vet ikke hvor du bor men er det i et attraktivt område så er bolig en sparegris og dette er noe barna dine vil tjene på også. Det høres ikke ut som om faren har så mye å bidramed der. Ja, det er svært komplisert! Er derfor jeg ønsker å gå til advokat. Kan jeg gå alene? Og få et svar da? Da blir han nok sur! Han vil helt sikkert eie videre fordi det er som du sier en sparegris. Ville heller sagt gullgruve! Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #52 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Ja, det er svært komplisert! Er derfor jeg ønsker å gå til advokat. Kan jeg gå alene? Og få et svar da? Da blir han nok sur! Han vil helt sikkert eie videre fordi det er som du sier en sparegris. Ville heller sagt gullgruve! Anonymkode: f553d...9c8 Selvfølgelig. Du går alene til en konsultasjon hos advokat ang DIN økonomi i forbindelse med samlivsbrudd. Advokaten kan jobbe med avtalen og ha kommunikasjon med motparten/eksen, du trenger ikke å gjøre det. Han kan heller ikke tvinge deg til å selge huset når han eier kun 20%. Anonymkode: abd0e...f24
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #53 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Han skal virkelig IKKE ha 20% av taksten. Vi har gjeld også Anonymkode: f553d...9c8 Dét skjønte de fleste her også. Men det går sikkert an å regne ut de øvrige elementene i avtalen uten en advokat. Men hvis dere har mye bagasje ellers så kan jo advokaten være bra å ha for å hindre konflikt etterpå. Anonymkode: 0ea20...d25
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #54 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig. Du går alene til en konsultasjon hos advokat ang DIN økonomi i forbindelse med samlivsbrudd. Advokaten kan jobbe med avtalen og ha kommunikasjon med motparten/eksen, du trenger ikke å gjøre det. Han kan heller ikke tvinge deg til å selge huset når han eier kun 20%. Anonymkode: abd0e...f24 Han kan tvinge henne til enten å kjøpe de 20% ELLER selge hele stasen, jo. Anonymkode: 0ea20...d25
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #55 Skrevet 28. juli 2022 Nyttårs barn skrev (10 timer siden): Jeg tror dette er en komplisert TS og at du ikke uten videre skal selge og gi eksen din. Om han ikke har betalt på lånet og ikke har investert i boligen, hvor kommer hans 20% ifra? Skudd i mørket, men sikkert fra kjøpekontrakten? Anonymkode: 0ea20...d25
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #56 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Vi har fått takst ! Men for å regne ut hvor mye 20% er så må man til advokat jo. Hvem ellers? Banken kunne ikke hjelpe med det sa de. Anonymkode: f553d...9c8 Advokat? Har du ikke kalkulator? Han eier en femtedel av huset og en femtedel av lånet? Da tar man verditakst minus gjeld = summen du skal betale han. Anonymkode: d71cc...189
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #57 Skrevet 28. juli 2022 Og som svar på spørsmålet ditt så hadde jeg selvsagt solgt. Å bo over evne er en dårlig investering. Anonymkode: d71cc...189
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #58 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Skudd i mørket, men sikkert fra kjøpekontrakten? Anonymkode: 0ea20...d25 Jeg kjøpte huset alene. Han flyttet inn i etterkant. Han hadde en sum han kjøpte seg inn i boligen. Pengene hans ble brukt til mye forskjellig, resten av pengene står på en konto Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #59 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Advokat? Har du ikke kalkulator? Han eier en femtedel av huset og en femtedel av lånet? Da tar man verditakst minus gjeld = summen du skal betale han. Anonymkode: d71cc...189 Han vil uansett ha 50% nå. Han godtar ikke kalkulator, er det som er. Men han har jo brukt pengene til å betalt sitt billån også. Alle pengene gikk ikke til boligen. Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #60 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Og som svar på spørsmålet ditt så hadde jeg selvsagt solgt. Å bo over evne er en dårlig investering. Anonymkode: d71cc...189 Ja, er det som sliter meg ut. Er en dyr bolig nå. Er ikke bare lånet som er tungt å betjene, men er strøm, kommunale utgifter og forsikring osv Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #61 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg kjøpte huset alene. Han flyttet inn i etterkant. Han hadde en sum han kjøpte seg inn i boligen. Pengene hans ble brukt til mye forskjellig, resten av pengene står på en konto Anonymkode: f553d...9c8 Hva de ble brukt til etterpå er jo irrelevant. Saken du presenterer er jo at han har en andel i en fast eiendom. Anonymkode: 0ea20...d25
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #62 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Han vil uansett ha 50% nå. Han godtar ikke kalkulator, er det som er. Men han har jo brukt pengene til å betalt sitt billån også. Alle pengene gikk ikke til boligen. Anonymkode: f553d...9c8 Gikk de til deg eller ikke? Anonymkode: 0ea20...d25
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #63 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Gikk de til deg eller ikke? Anonymkode: 0ea20...d25 Noe gikk til boligen. Noe på hans billån. Noe står på bok. Så da lurer jeg på hva som er rett. Han vil ha 50% av bolig, jeg syns ikke det er rett Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #64 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Noe gikk til boligen. Noe på hans billån. Noe står på bok. Så da lurer jeg på hva som er rett. Han vil ha 50% av bolig, jeg syns ikke det er rett Anonymkode: f553d...9c8 Det var ikke det jeg spurte om. Skrev du ham inn som eier i en kontrakt på huset og fikk penger av ham for dette? (Om du etterpå ga ham pengene tilbake for å kjøpe bil for, er ikje del av regnestykket.) Anonymkode: 0ea20...d25
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #65 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det var ikke det jeg spurte om. Skrev du ham inn som eier i en kontrakt på huset og fikk penger av ham for dette? (Om du etterpå ga ham pengene tilbake for å kjøpe bil for, er ikje del av regnestykket.) Anonymkode: 0ea20...d25 Nei, ingen kontrakt på huset. Vi fikk skjøte som advokat hjalp oss med. Jeg ga han ikke penger etterpå nei. Det ble bestemt på møte at pengene skulle gå til bolig. Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #66 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, ingen kontrakt på huset. Vi fikk skjøte som advokat hjalp oss med. Jeg ga han ikke penger etterpå nei. Det ble bestemt på møte at pengene skulle gå til bolig. Anonymkode: f553d...9c8 Dette er bare veldig veldig rart - dere har fått advokathjelp med skjøte, men ingen skriftlig avtale om innkjøp av andel bolig? Har du noe skriftlig fra det møtet bortsett fra skjøte? Anonymkode: abd0e...f24
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #67 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Noe gikk til boligen. Noe på hans billån. Noe står på bok. Så da lurer jeg på hva som er rett. Han vil ha 50% av bolig, jeg syns ikke det er rett Anonymkode: f553d...9c8 Hvis dere har vært gift, så ja - han kan kreve 50% av verdistigning på bolig i tillegg til sin andel Anonymkode: abd0e...f24
Nyttårs barn Skrevet 28. juli 2022 #68 Skrevet 28. juli 2022 Tror du skal ta kontakt med advokat og få hjelp til å sikre dine interesser. Klart eksen din skal ha det han har krav på, men det er ikke halve boligen altså. Om han ikke står på noe papir, skjøte eller har betalt inn noe så er det vanskelig å si konkret hvor mye det dreier seg om. Ikke selg noe før du eventuelt må, en verdifull bolig er en trygghet for deg og ungene.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #69 Skrevet 28. juli 2022 Du må ta et møte med advokat. Alene. For gjennom av papirer, økonomi evt. signerte avtaler så får du tydelige svar. Hva han ønsker er egentlig ikke så viktig. Det som gjelder er hvor stor del av boligen som står på han. Han skal da evt ha 20% av verdi og 20% av hus. Men om dere har rotet med mye penger hit og dit er det i alle fall lurt med advokat. Anonymkode: 46d7b...6d1
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #70 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei, ingen kontrakt på huset. Vi fikk skjøte som advokat hjalp oss med. Jeg ga han ikke penger etterpå nei. Det ble bestemt på møte at pengene skulle gå til bolig. Anonymkode: f553d...9c8 Men hva står det i skjøtet? Står han som medeier eller ikke? Dette er virkelig ikke rocket surgery. Anonymkode: 0ea20...d25
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #71 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men hva står det i skjøtet? Står han som medeier eller ikke? Dette er virkelig ikke rocket surgery. Anonymkode: 0ea20...d25 Jo, det er det. Det avhenger også av hvor mye hun har betalt ned på felles lån og verdistigning, skattefritak etc. I tillegg - om han motsetter seg andelen HI oppgir er det svært klokt å få dette avklart med advokat. Står han som 50% eier i skjøtet, HI? Anonymkode: 1c6eb...e3b
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #72 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette er bare veldig veldig rart - dere har fått advokathjelp med skjøte, men ingen skriftlig avtale om innkjøp av andel bolig? Har du noe skriftlig fra det møtet bortsett fra skjøte? Anonymkode: abd0e...f24 Vi fikk ektepakt faktisk, hadde glemt det. Skal lese hva som står i den. Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #73 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du må ta et møte med advokat. Alene. For gjennom av papirer, økonomi evt. signerte avtaler så får du tydelige svar. Hva han ønsker er egentlig ikke så viktig. Det som gjelder er hvor stor del av boligen som står på han. Han skal da evt ha 20% av verdi og 20% av hus. Men om dere har rotet med mye penger hit og dit er det i alle fall lurt med advokat. Anonymkode: 46d7b...6d1 Ja, det er akkurat det. Er ikke bare til å finne frem kalkulatoren som noen mener Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #74 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du må ta et møte med advokat. Alene. For gjennom av papirer, økonomi evt. signerte avtaler så får du tydelige svar. Hva han ønsker er egentlig ikke så viktig. Det som gjelder er hvor stor del av boligen som står på han. Han skal da evt ha 20% av verdi og 20% av hus. Men om dere har rotet med mye penger hit og dit er det i alle fall lurt med advokat. Anonymkode: 46d7b...6d1 Hva mente du egentlig? 20 % av hva? Anonymkode: f553d...9c8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2022 #75 Skrevet 28. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvis dere har vært gift, så ja - han kan kreve 50% av verdistigning på bolig i tillegg til sin andel Anonymkode: abd0e...f24 Har vært gift ja. Ok. Takk for informasjonen. Syns ikke dette er lett 😖 Anonymkode: f553d...9c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå