Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Jeg har aldri harr vedovn, i år har jeg det og skal kjøpe inn ved til vinteren. Men kan noen gi meg en enkel steg for steg forklaring på fyring? Hvordan får man enklest fyr? Tenner man på nederst eller øverst? Skal den minste veden nederst eller øverst? Noen tips som er idiotsikkert for noen som ikke har prøvd å fyre? Hvordan bruker jeg spjeldet? Skal være åpent i starten, men når kan eller bør man lukke det? Takk🥵😊 Anonymkode: 9fade...090
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg har aldri harr vedovn, i år har jeg det og skal kjøpe inn ved til vinteren. Men kan noen gi meg en enkel steg for steg forklaring på fyring? Hvordan får man enklest fyr? Tenner man på nederst eller øverst? Skal den minste veden nederst eller øverst? Noen tips som er idiotsikkert for noen som ikke har prøvd å fyre? Hvordan bruker jeg spjeldet? Skal være åpent i starten, men når kan eller bør man lukke det? Takk🥵😊 Anonymkode: 9fade...090 Det mest idiotsikre tipset er å få noen bekjente som kan peis til å vise deg hvordan du gjør det på akkurat din peis, og ta dette på video som du kan se på i etterkant hvis du glemmer noe … ellers er det massevis av veiledninger på YouTube som også funker fint zalo triks trenger du ikke hvis du kjøper ved fra forhandlere som oppgir fuktigheten på ved, 18% på bjørk f eks er fint. Jeg legger også to tre tenneposer mellom vedkubber, funker topp. Lykke til )) Anonymkode: a48d8...c77
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 Jeg legger to større kubber i bunn, slik at de danner en åpen V. I dette mellomrommet legger jeg litt opptenningsved og en tennbrikett. Tenner på, og legger en litt større kubbe som «tak» på V-åpningen. Har døra på gløtt til det har tatt fyr, så lukker jeg døra, men lukker aldri luftingen. Når det har brent nesten ned legger jeg i en ekstra kubbe. Fortsetter sånn så lenge jeg holder fyr, lar det deretter dø ut. Husk å tømme for aske jevnlig for å beholde god lufting. Anonymkode: 2dd0c...3db
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 Du må aldri lukke spjeldet, da kommer røyken inn i rommet... Men luringen justerer du, jo met luft jo hissigere flamme, for mye og veden brenner for fort opp. Det mest miljøvennlige er å tenne ovenfra. Ligger mange videoer på YouTube, se noen og prøv deg litt frem. Anonymkode: 556ab...44f
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 Ikke bruk bensin! Det er dumt. Ikke spør meg hvordan jeg vet det. Anonymkode: e9339...fe2
Himmel og hav Skrevet 27. juli 2022 #6 Skrevet 27. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ikke bruk bensin! Det er dumt. Ikke spør meg hvordan jeg vet det. Anonymkode: e9339...fe2 🤭
Optatium Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 Hvis du har en ny ovn, skal du fyre ovenfra og ned. Jeg legger to litt større kubber parallelt nederst, så to litt mindre parallelt (men andre veien) over. På toppen legger jeg smårusk og en opptenningspose (bruker alltid bare en). God trekk i starten, min dør må stå med gløtt til det tar skikkelig fyr. Så lukker jeg døra og lukker luftingen noe. Pass på å legge innpå mens det er godt med glør.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Takk for svar. Ja, mente den luftingen og ikke ikke spjeldet 😅 Skal se litt videoer. Så en advarsel ang fyring og ble mer redd for pipebrann enn at jeg fikk lyst til å fyre 😆 men det gjaldt visst disse vedbrikettene. Anonymkode: 9fade...090
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå