Gå til innhold

Min datter har en venninne med spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Wow. Med så lav selvinnsikt hos dere voksne kommer det ikke som noen overraskelse at barna blir syke. 

Anonymkode: 985ea...2d8

Tøff i trynet bak et tastatur much?

Venninnen fortalte det til alle i klassen, til flere lærere, til helsesøster, til foreldrene til flere av venninnene sine…stort sett «alle». Dette for å skape blest omkring at hun visste noe andre ikke visste. Hvis det er en trøst for deg følges vår datter opp av flere instanser og har det helt fint nå. 
HI

Anonymkode: b525d...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Venninnen fortalte det til alle i klassen, til flere lærere, til helsesøster, til foreldrene til flere av venninnene sine…stort sett «alle». Dette for å skape blest omkring at hun visste noe andre ikke visste. Hvis det er en trøst for deg følges vår datter opp av flere instanser og har det helt fint nå. 
HI

Jeg er selvfølgelig ikke HI, men den tråden plutselig dreide seg om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

HI

Da er dere jo sure på henne for at hun var sladrete. 
Du kan ikke være sur på henne for at dere selv ble informert om noe dere var for blinde til å se.

Anonymkode: 8e9d5...146

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg sier for øvrig ikke noe jeg ikke har dekning for. 
Du kan lese om det hos Helsedirektoratet:
Risiko- og sårbarhetsfaktorer ved spiseforstyrrelser - Helsedirektoratet

"Dårlig kommunikasjon i familien, og foreldrefunksjoner preget av lite omsorg og lite følelsesmessig tilgjengelighet, kan bidra til økt risiko for spiseforstyrrelser i ungdomstiden (Bakalar et al., 2015; Haynos et al., 2016) og i ung voksen alder (Cordero et al., 2009). Høyt konfliktnivå i familien kan være særlig knyttet til utvikling av bulimi (Goncalves et al., 2016). Andre påkjenninger og stressfaktorer i familien, som tap av nære og trygge relasjoner, og traumatiske erfaringer, som vold eller psykiske, fysiske eller seksuelle overgrep, kan føre til depresjon og andre psykiske reaksjoner, som igjen gir økt sårbarhet for å utvikle spiseforstyrrelser (Bakalar et al., 2015).

Forhold hos barnet (f.eks. prematuritet), hos omsorgspersonene (f.eks. depresjon) og i familiens livssituasjon kan bidra til vansker i samspillet med spebarnet, som igjen kan føre til utrygghet i barnets tilknytningsforhold til omsorgspersoner. Utrygg tilknytning viser sammenheng med økt risiko for psykiske lidelser, inkludert spiseforstyrrelser (Tasca et al., 2014; Jewell et al., 2016)."

Anonymkode: 22793...71b

Men dette viser jo bare hva jeg mener. Også gode foreldre kan ha et barn som har blitt traumatisert av annet enn foreldreskapet.

Du vet ingenting om disse foreldrene, annet enn at mor ikke støtter venninnens fremgangsmåte. Så jeg står fortsatt for at det var totalt unødvendig å lire av seg dritt om noen du ikke kjenner, som for tiden står i en ekstremsituasjon med en alvorlig syk datter.

Skrevet
n74 skrev (4 timer siden):

Men dette viser jo bare hva jeg mener. Også gode foreldre kan ha et barn som har blitt traumatisert av annet enn foreldreskapet.

Du vet ingenting om disse foreldrene, annet enn at mor ikke støtter venninnens fremgangsmåte. Så jeg står fortsatt for at det var totalt unødvendig å lire av seg dritt om noen du ikke kjenner, som for tiden står i en ekstremsituasjon med en alvorlig syk datter.

Det går bra med henne, ifølge den falske HI. Det er neppe en ekstremsituasjon, da. 
Og ellers så var hun tidligere i tråden mest opptatt av at noen hadde sladret, for å avverge at ekte HI sa noe til det syke barnets foreldre. Såeh… fokuset var på et veldig rart sted. Det var det mange her i tråden som syntes. Det var falske HI sine egne utsagn som brakte oss dit. Så dropp frelserrollen her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Unge med anoreksi kommer fra alle samfunnslag.
Men det gjennomgående i familiene er vel at de har et klima der følelser ikke anerkjennes. F eks at mat og følelser knyttes sammen på usunt vis, eller at de har taushetskultur eller fryktkultur. 
Hun som støttet datteren i at venninnen burde holdt kjeft, låter som om hun støtter taushet som virkemiddel.
Men i psykiatrien er jo ikke det anerkjent som spesielt sunt....

Hva med mobbing, et skrudd kroppsbilde i media, influensaer med dårlig holdning.. tenker du at det kan spille inn også? Eller er det bare familiene sin feil? 

Anonymkode: bdcc0...929

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

HI

Men det er jo en helt annen situasjon enn det du beskrev i ditt første innlegg. Det er rart hvordan tilleggsopplysninger kan endre hele bildet bare man får nok negative reaksjoner ;) 

Anonymkode: 36a48...bed

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

HI

Selvfølgelig kommer du plutselig med masse tilleggsinfo når halve forumet har reagert på deres måte å takle sannheten på. Sannheten er at din datters tidligere venninne var den eneste som var moden og tøff nok til å varsle om en farlig situasjon.

Anonymkode: 985ea...2d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men det er jo en helt annen situasjon enn det du beskrev i ditt første innlegg. Det er rart hvordan tilleggsopplysninger kan endre hele bildet bare man får nok negative reaksjoner ;) 

Anonymkode: 36a48...bed

Folk kan jo også spørre først, hva mener du med det? Fremfor å lage sine egne antakelser og historier for å rettferdiggjøre bedriten respons. 

Anonymkode: 5d59c...f7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Folk kan jo også spørre først, hva mener du med det? Fremfor å lage sine egne antakelser og historier for å rettferdiggjøre bedriten respons. 

Men du må da være enig i at det er forskjell på å informere foreldre, som var spørsmålet i det egentlige innlegget, og å fortelle en hemmelighet til hele verden, som er det du beskriver i tilleggsinnlegget ditt? Du antyder at å informere foreldre er god grunn til å avslutte vennskap. Det er det jo ikke, og ifølge deg heller ikke grunnen til at din datters venninne ble droppet.

Anonymkode: 207ca...274

Skrevet

Men du må da være enig i at det er forskjell på å informere foreldre, som var spørsmålet i det egentlige innlegget, og å fortelle en hemmelighet til hele verden, som er det du beskriver i tilleggsinnlegget ditt? Du antyder at å informere foreldre er god grunn til å avslutte vennskap. Det er det jo ikke, og ifølge deg heller ikke grunnen til at din datters venninne ble droppet.

Hva i all verden snakker du om? Du hva da? Tror muligens du blander anonymkodene? 

Skrevet

Dette.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva i all verden snakker du om? Du hva da? Tror muligens du blander anonymkodene? 

Ja, hun siktet vel til falske HI. Ikke supervanskelig å gjette seg fram til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dette.

Ja, hun siktet vel til falske HI. Ikke supervanskelig å gjette seg fram til.

Da er det greit å svare falske HI, ikke meg 😅 Som sagt, av og til er det greit å spørre før man antar. Fatter ikke vitsen med å lage svar etter egen spinnoffversjon. 

Skrevet

Vel.

Ekte HI er ikke så innmari spent på hva rådene vil bli, hun forsvant ut herfra for lenge siden og overlot rollen til en annen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, beklager. Blingsa, og svarte deg som om du var «falske HI». Ellers står kommentaren seg.

Skrevet

Altså foreldrene er klar over spiseforstyrrelsen og hjelper datteren sin gjennom det. Du vil bare fortelle foreldrene at faren kjefter og moren er sur og sukker?

Anonymkode: 8d49a...fa4

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Vel.

Ekte HI er ikke så innmari spent på hva rådene vil bli, hun forsvant ut herfra for lenge siden og overlot rollen til en annen.

Jeg følger tråden jeg, men føler ikke at måten den utarter seg på trenger mine kommentarer🤷🏼‍♀️

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Altså foreldrene er klar over spiseforstyrrelsen og hjelper datteren sin gjennom det. Du vil bare fortelle foreldrene at faren kjefter og moren er sur og sukker?

Nei, jeg vil ikke det. Jeg vil egentlig bare ha en slags bekreftelse på at jeg tenker at jeg ikke burde informere er riktig. Siden en følelse av at foreldrene ikke bryr seg kan være en medvirkende årsak til psykiske sykdommer.

Anonymkode: 84413...b03

Skrevet

Jeg følger tråden jeg, men føler ikke at måten den utarter seg på trenger mine kommentarer🤷🏼‍♀️

Nei, jeg vil ikke det. Jeg vil egentlig bare ha en slags bekreftelse på at jeg tenker at jeg ikke burde informere er riktig. Siden en følelse av at foreldrene ikke bryr seg kan være en medvirkende årsak til psykiske sykdommer.

Anonymkode: 84413...b03

Syns du selv det er riktig? 

Skrevet

Det at de har skaffet hjelp viser jo at de bryr seg. Men det er tøft å stå i det de står i, så jeg tenker at de antakelig gjør så godt de kan

Gjest Forumassistent
Skrevet

Ryddet for brukerangrep med svar.

Forumassistent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...