Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 De er ikke veldig nære nå, pga sykdommen. Men venninnen har tidlige fortalt min datter at hun ofte tror foreldrene ikke er glad i henne. Faren kjefter mye, og moren sukker og er sur hele tiden. Nå har det seg slik at moren til venninnen og jeg også var venner før, men hun gjorde noe så vennskapet gikk fløyten. Jeg ønsker likevel ikke hverken henne eller datteren noe vondt. Datteren min har fortalt med hva venninnen sa i fortrolighet. Jeg tenker at det ikke er noe jeg skal si videre, fordi det vil ødelegge fortroligheten mellom hun og venninnen, og hun og meg. Men så kommer det en liten tanke snikende da… Burde jeg si noe likevel? Jeg ville jo ha vist det om det var mitt barn som tenkte slik? Anonymkode: 84413...b03
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Kommer jo helt an på hva det gjelder? Står livet til jenta i fare feks? Anonymkode: 4bbfa...1a2
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Kommer jo helt an på hva det gjelder? Står livet til jenta i fare feks? Anonymkode: 4bbfa...1a2 Spiseforstyrrelser kan jo være livsfarlige, men det er jo ikke akutt. Det er heller ikke sikkert foreldrenes adferd er årsaken til sykdommen, og det er helt usannsynlig, dersom foreldrene tar til seg tilbakemeldingene og klarer å endre adferd, at sykdommen kureres. Anonymkode: 84413...b03
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 Den eneste du bør snakke med her er datteren din. Følg godt med på grunn av påvirkning og hvordan ditt barn har det. Ofte når barn forteller foreldre hva andre barn har sagt om sine, så handler det om hva de egentlig vil formidle selv fra egen hverdag og livssituasjon. Bare vær obs på akkurat det, og så lar du foreldrene håndtere sin egen datter og sykdommen hennes. Anonymkode: 90694...5ce
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 Spiseforstyrrelse er en veldig farlig lidelse. Norad det vanskeligste å behandle. Jeg vil råde deg til å finne en måte å si fra på. Anonymkode: 62a16...e1d
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 Altså, spiseforstyrrelsen må jo varsles om. Men alt det andre kan forbli mellom din datter og venninnen. Anonymkode: 0d50d...997
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Altså, spiseforstyrrelsen må jo varsles om. Men alt det andre kan forbli mellom din datter og venninnen. Anonymkode: 0d50d...997 Spiseforstyrrelsen er de klar over, hun går til behandling. Anonymkode: 84413...b03
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Vår datter har spiseforstyrrelse og vi fikk vite det via en venninne hun hadde betrodd seg til. Hun har ikke snakka med sin venninne siden den dagen og kommer ALDRI til å snakke med henne igjen. Vi visste allerede at noe var galt og vår datter ville si det selv men venninnen kom i forkjøpet. Så da får du tenke om din datters vennskap er viktig for henne. Anonymkode: b525d...7cb
FruGa Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Vår datter har spiseforstyrrelse og vi fikk vite det via en venninne hun hadde betrodd seg til. Hun har ikke snakka med sin venninne siden den dagen og kommer ALDRI til å snakke med henne igjen. Vi visste allerede at noe var galt og vår datter ville si det selv men venninnen kom i forkjøpet. Så da får du tenke om din datters vennskap er viktig for henne. Anonymkode: b525d...7cb Heia venninna til datteren deres. Var sikkert ikke en enkel ting å gjøre. Hun visste nok godt at hun brøt tilliten mellom dem, men følte alikevel at det var en viktig å gjøre. Sier ganske mye om vennskapet deres. Håper din datter ser det en vakker dag.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 FruGa skrev (7 minutter siden): Heia venninna til datteren deres. Var sikkert ikke en enkel ting å gjøre. Hun visste nok godt at hun brøt tilliten mellom dem, men følte alikevel at det var en viktig å gjøre. Sier ganske mye om vennskapet deres. Håper din datter ser det en vakker dag. Nei det vennskapet er ferdig og vi støtter vår datter i det. Måten hennes «venninne» avslørte en fortrolig samtale på var ikke greit. Anonymkode: b525d...7cb
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei det vennskapet er ferdig og vi støtter vår datter i det. Måten hennes «venninne» avslørte en fortrolig samtale på var ikke greit. Anonymkode: b525d...7cb Venninnen gjorde det eneste rette. Datteren deres hadde en veldig skummel forstyrrelse som kan være livstruende. Det var voksent og fornuftig gjort av venninnen. Anonymkode: 90694...5ce
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei det vennskapet er ferdig og vi støtter vår datter i det. Måten hennes «venninne» avslørte en fortrolig samtale på var ikke greit. Anonymkode: b525d...7cb Du er jo helt sprø!? Venninnen fortalte det vel av omsorg for din datter, ikke for å skade henne. God bedring til jenta di! Anonymkode: c2446...0f0
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #13 Skrevet 27. juli 2022 Ta det via andre kanaler, slik at ikke vennskapet blir vanskelig. Helsesykepleier ved skolen kan være en god støttespiller. En mulighet er at din datter spør venninnen sin om hun kan følge henne dit for en samtale? Anonymkode: 5d59c...f7b
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2022 #14 Skrevet 27. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nei det vennskapet er ferdig og vi støtter vår datter i det. Måten hennes «venninne» avslørte en fortrolig samtale på var ikke greit. Anonymkode: b525d...7cb Hva mener du med måten? Plumpet ut med det mens dere alle satt der? Eller ga hun kun dere beskjed? For da var det vel mulig å ta opp tema uten å involvere hvor dere fikk beskjeden fra? Anonymkode: 5d59c...f7b
Iiiiik Skrevet 27. juli 2022 #15 Skrevet 27. juli 2022 Hvis hun går i behandling, er foreldrene også involvert. Altså vil jentes oppfatning av foreldrene nok komme på bordet uansett. Vil derfor ikke tenke at dette er noe du trenger å videreformidle. Til deg som støtter datteren din i at venninnen ikke skulle sagt noe, det synes jeg er veldig rart. Et ungt menneske er bekymret for en venn, og dette er måten å ta det imot på? I all verden!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #16 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (På 26.7.2022 den 23.40): Nei det vennskapet er ferdig og vi støtter vår datter i det. Måten hennes «venninne» avslørte en fortrolig samtale på var ikke greit. Anonymkode: b525d...7cb Å herregud. Ja ja. Anonymkode: 22793...71b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #17 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (På 26.7.2022 den 23.40): Nei det vennskapet er ferdig og vi støtter vår datter i det. Måten hennes «venninne» avslørte en fortrolig samtale på var ikke greit. Anonymkode: b525d...7cb Jøss. Du ville altså helst at ungen skulle ha vært sjuk og fått lov til å beholde sine hemmeligheter? "Jeg hadde tenkt å si det selv" er vel den eldste unnskyldningen i boka. Anonymkode: 8e9d5...146
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #18 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (På 26.7.2022 den 23.40): Nei det vennskapet er ferdig og vi støtter vår datter i det. Måten hennes «venninne» avslørte en fortrolig samtale på var ikke greit. Anonymkode: b525d...7cb Wow. Med så lav selvinnsikt hos dere voksne kommer det ikke som noen overraskelse at barna blir syke. Anonymkode: 985ea...2d8
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #19 Skrevet 29. juli 2022 n74 skrev (3 minutter siden): En ekstremt unødvendig kommentar. Unge med anoreksi kommer fra alle samfunnslag, med alle typer foreldre. Unge med anoreksi kommer fra alle samfunnslag. Men det gjennomgående i familiene er vel at de har et klima der følelser ikke anerkjennes. F eks at mat og følelser knyttes sammen på usunt vis, eller at de har taushetskultur eller fryktkultur. Hun som støttet datteren i at venninnen burde holdt kjeft, låter som om hun støtter taushet som virkemiddel. Men i psykiatrien er jo ikke det anerkjent som spesielt sunt.... Anonymkode: 22793...71b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #20 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Unge med anoreksi kommer fra alle samfunnslag. Men det gjennomgående i familiene er vel at de har et klima der følelser ikke anerkjennes. F eks at mat og følelser knyttes sammen på usunt vis, eller at de har taushetskultur eller fryktkultur. Hun som støttet datteren i at venninnen burde holdt kjeft, låter som om hun støtter taushet som virkemiddel. Men i psykiatrien er jo ikke det anerkjent som spesielt sunt.... Anonymkode: 22793...71b Du er så jævla ufin. Når noen skriver at datteren har anorexia så sitter du ikke og slenger ut sånt. Hva slags menneske er du? Sånn helt seriøst. Anonymkode: 90694...5ce
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #21 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Du er så jævla ufin. Når noen skriver at datteren har anorexia så sitter du ikke og slenger ut sånt. Hva slags menneske er du? Sånn helt seriøst. Anonymkode: 90694...5ce Kanskje lese tråden? Anonymkode: 22793...71b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #22 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Du er så jævla ufin. Når noen skriver at datteren har anorexia så sitter du ikke og slenger ut sånt. Hva slags menneske er du? Sånn helt seriøst. Anonymkode: 90694...5ce Jeg sier for øvrig ikke noe jeg ikke har dekning for. Du kan lese om det hos Helsedirektoratet: Risiko- og sårbarhetsfaktorer ved spiseforstyrrelser - Helsedirektoratet "Dårlig kommunikasjon i familien, og foreldrefunksjoner preget av lite omsorg og lite følelsesmessig tilgjengelighet, kan bidra til økt risiko for spiseforstyrrelser i ungdomstiden (Bakalar et al., 2015; Haynos et al., 2016) og i ung voksen alder (Cordero et al., 2009). Høyt konfliktnivå i familien kan være særlig knyttet til utvikling av bulimi (Goncalves et al., 2016). Andre påkjenninger og stressfaktorer i familien, som tap av nære og trygge relasjoner, og traumatiske erfaringer, som vold eller psykiske, fysiske eller seksuelle overgrep, kan føre til depresjon og andre psykiske reaksjoner, som igjen gir økt sårbarhet for å utvikle spiseforstyrrelser (Bakalar et al., 2015). Forhold hos barnet (f.eks. prematuritet), hos omsorgspersonene (f.eks. depresjon) og i familiens livssituasjon kan bidra til vansker i samspillet med spebarnet, som igjen kan føre til utrygghet i barnets tilknytningsforhold til omsorgspersoner. Utrygg tilknytning viser sammenheng med økt risiko for psykiske lidelser, inkludert spiseforstyrrelser (Tasca et al., 2014; Jewell et al., 2016)." Anonymkode: 22793...71b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #23 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg sier for øvrig ikke noe jeg ikke har dekning for. Du kan lese om det hos Helsedirektoratet: Risiko- og sårbarhetsfaktorer ved spiseforstyrrelser - Helsedirektoratet "Dårlig kommunikasjon i familien, og foreldrefunksjoner preget av lite omsorg og lite følelsesmessig tilgjengelighet, kan bidra til økt risiko for spiseforstyrrelser i ungdomstiden (Bakalar et al., 2015; Haynos et al., 2016) og i ung voksen alder (Cordero et al., 2009). Høyt konfliktnivå i familien kan være særlig knyttet til utvikling av bulimi (Goncalves et al., 2016). Andre påkjenninger og stressfaktorer i familien, som tap av nære og trygge relasjoner, og traumatiske erfaringer, som vold eller psykiske, fysiske eller seksuelle overgrep, kan føre til depresjon og andre psykiske reaksjoner, som igjen gir økt sårbarhet for å utvikle spiseforstyrrelser (Bakalar et al., 2015). Forhold hos barnet (f.eks. prematuritet), hos omsorgspersonene (f.eks. depresjon) og i familiens livssituasjon kan bidra til vansker i samspillet med spebarnet, som igjen kan føre til utrygghet i barnets tilknytningsforhold til omsorgspersoner. Utrygg tilknytning viser sammenheng med økt risiko for psykiske lidelser, inkludert spiseforstyrrelser (Tasca et al., 2014; Jewell et al., 2016)." Anonymkode: 22793...71b Det spiller ingen rolle at du har link til hvorfor det kan være et problem. Det blir uansett spekulasjoner da ingen vet sikkert noe som helst om brukeren og familien. Det er stygt og ikke minst uempatisk å spekulere i en tråd rettet mot en persons opplysninger om datteren. Det er veldig rart å sitte her og gi deg den forklaringen, for jeg skulle jo tro at det er noe enhver forstår. Anonymkode: 90694...5ce
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #24 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (På 26.7.2022 den 23.15): Vår datter har spiseforstyrrelse og vi fikk vite det via en venninne hun hadde betrodd seg til. Hun har ikke snakka med sin venninne siden den dagen og kommer ALDRI til å snakke med henne igjen. Vi visste allerede at noe var galt og vår datter ville si det selv men venninnen kom i forkjøpet. Så da får du tenke om din datters vennskap er viktig for henne. Anonymkode: b525d...7cb Du burde være sjeleglad for at dere fikk vite det, i stedet så klandrer dere den personen som faktisk turte å bryte tausheten...nise... Anonymkode: cbee3...513
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #25 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (På 26.7.2022 den 23.15): Vår datter har spiseforstyrrelse og vi fikk vite det via en venninne hun hadde betrodd seg til. Hun har ikke snakka med sin venninne siden den dagen og kommer ALDRI til å snakke med henne igjen. Vi visste allerede at noe var galt og vår datter ville si det selv men venninnen kom i forkjøpet. Så da får du tenke om din datters vennskap er viktig for henne. Anonymkode: b525d...7cb Det er ikke noe vennskap lenger hvis den ene er død. Anonymkode: cbee3...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå