Woah0 Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Og Nynorsk er vel mer liv i på mange områder. Bokmål er mye mer tørt byspråk. Er derfor man aldri kan høres kul ut når man skal si noe ifra en Japansk anime innenfor angrep. (engelsk språk høres litt teit ut fordi Amerikansk anime dub er oftest sykt dårlig iforhold til Canada og slikt) Men poenget er. Bokmål er veldig byspråk som funker kun i Johnny Bravo eller noe. Men når det kommer til å skape liv er Bokmål veldig veldig dårlig. Nå jeg vet hva du tenker? Men Woah0, dialekt er ikke skriftsmål?. Vet at bokmål og nynorsk er skriftsmål og ikke dialekt. Men når man ser på Norske dubber så er det oftest den Oslo dialekten som er i nærkant bokmål.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Jeg skjønner ikke så mye av innleggene dine, men takk for at du er et friskt pust her! Anonymkode: 67207...768
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Nøyaktig hvor ble det av sammenhengen mellom overskriften og innholdet? I tillegg påpeker du noe viktig selv mot slutten, ingen snakker bokmål. Selv om noen dialekter fra Oslo og omegn ligger relativt tett opp mot bokmål, vil tonefall, sosiolekt osv. sørge for at det blir ulikheter. Hva som duger til dubbing er en annen sak. Tradisjonelt sett blir vel ofte østlendinger castet som de snille og bergensere som de slemme f.eks. For å ta overskriften, så er islandsk et mer puristisk språk enn norsk fordi de er mye flinkere enn nordmenn til å finne, og aksepterer, erstaningsord. Om det er bedre blir en subjektiv vurdering. Anonymkode: 73209...238
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 Vil du prøve igjen? Dette ga ingen mening. Og hvor kom islandsk inn? Anonymkode: d7140...569
Woah0 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2022 (endret) Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nøyaktig hvor ble det av sammenhengen mellom overskriften og innholdet? I tillegg påpeker du noe viktig selv mot slutten, ingen snakker bokmål. Selv om noen dialekter fra Oslo og omegn ligger relativt tett opp mot bokmål, vil tonefall, sosiolekt osv. sørge for at det blir ulikheter. Hva som duger til dubbing er en annen sak. Tradisjonelt sett blir vel ofte østlendinger castet som de snille og bergensere som de slemme f.eks. For å ta overskriften, så er islandsk et mer puristisk språk enn norsk fordi de er mye flinkere enn nordmenn til å finne, og aksepterer, erstaningsord. Om det er bedre blir en subjektiv vurdering. Anonymkode: 73209...238 Jeg liker Islandsk hovedsaklig fordi det føles ut som du kutter trær når du snakker. Er veldig mye sjel i det språket. Bergen har jeg hatt dårlig opplevelse med. Føler Bergensere er oftest Høyre politikere og rikmannsfolket som liker å straffe folk som har gjort feiltrinn i livet. Så hvis du har strøket i fag eller ikke klarer å finne jobben du har utdanning i. Så har du to valg - Jobbe på sweatshop i Bergen - Du blir fratatt støtten fra NAV fordi du ikke kan jobbe i et slikt miljø. Uansett det fikset når jeg flyttet fra Bergen og hjem igjen. Er aldri noe jeg vil flytte til. Hater Bergen så den er sant for meg. edit: Skal ta Fagskoleutdanning i Gjøvik til høsten nå. Så ser frem til å flytte dit. Endret 26. juli 2022 av Woah0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 Woah0 skrev (14 minutter siden): Jeg liker Islandsk hovedsaklig fordi det føles ut som du kutter trær når du snakker. Er veldig mye sjel i det språket. Bergen har jeg hatt dårlig opplevelse med. Føler Bergensere er oftest Høyre politikere og rikmannsfolket som liker å straffe folk som har gjort feiltrinn i livet. Så hvis du har strøket i fag eller ikke klarer å finne jobben du har utdanning i. Så har du to valg - Jobbe på sweatshop i Bergen - Du blir fratatt støtten fra NAV fordi du ikke kan jobbe i et slikt miljø. Uansett det fikset når jeg flyttet fra Bergen og hjem igjen. Er aldri noe jeg vil flytte til. Hater Bergen så den er sant for meg. edit: Skal ta Fagskoleutdanning i Gjøvik til høsten nå. Så ser frem til å flytte dit. Og dette har med innholdet i hi på hvilken måte? Anonymkode: d7140...569
Woah0 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #7 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Og dette har med innholdet i hi på hvilken måte? Anonymkode: d7140...569 Bare kommentar på mitt syn på Bergen. Ikke Bergenser dialekta bare byen. Men var en off topic kommentar.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Woah0 skrev (Akkurat nå): Bare kommentar på mitt syn på Bergen. Ikke Bergenser dialekta bare byen. Men var en off topic kommentar. Men hvor kommer Bergen inn i temaet du har i hi? Har du problemer med å holde tråden i tankene dine? Anonymkode: d7140...569
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 Er du høy på noe, hi? Anonymkode: 89cb0...65b
Woah0 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #10 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hvor kommer Bergen inn i temaet du har i hi? Har du problemer med å holde tråden i tankene dine? Anonymkode: d7140...569 Trodde sosiale problemer var normalt å ta opp i Norge? Men skulle kanskje laget en tråd på det. Men var uansett en off topic kommentar til noe som noen sa her.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Woah0 skrev (6 minutter siden): Trodde sosiale problemer var normalt å ta opp i Norge? Men skulle kanskje laget en tråd på det. Men var uansett en off topic kommentar til noe som noen sa her. Sosiale problemer? Du starter en uforståelig tråd om bokmål, nynorsk og islandsk og fortsetter så med at du hater Bergen. Jeg må også få spør om du er høy på noe? Anonymkode: d7140...569
Woah0 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #12 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Sosiale problemer? Du starter en uforståelig tråd om bokmål, nynorsk og islandsk og fortsetter så med at du hater Bergen. Jeg må også få spør om du er høy på noe? Anonymkode: d7140...569 Høy på livet ja. Er det ikke Norge og Europa som vil si ja til lovlig doping da? Som Marijuana? Som jeg er imot. Så hvis du vil skape forbud på det så er jeg med deg der. Men nei jeg liker ikke dop.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 Du er veldig opptatt av språk og dialekter. Du har hatt mange tråder om dialekter i Norge og andre land. Men ditt engasjement har ikke ført deg dit hvor du skaffer deg kunnskap. I stedet beskuer du språk på samme måte som andre beskuer et landskap: på avstand, og med kun estetiske vurderinger som verktøy. «Her var det pent» - «Her var det kjedelig». Å ha en interesse for noe er bra. Å skrive og snakke om den interessen når man er så fattigslig bestykket som du, fremstår bare pinlig. Man blir ikke kokk bare fordi man liker å spise, og man vet ikke noe om kokkekunst bare fordi man er mer sulten enn andre. Jeg råder deg til først å skaffe deg kjennskap til temaet du vil diskutere, og deretter kunnskap om det. Først da går det an å diskutere det med deg. Anonymkode: 67ce0...32f
Woah0 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #15 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du er veldig opptatt av språk og dialekter. Du har hatt mange tråder om dialekter i Norge og andre land. Men ditt engasjement har ikke ført deg dit hvor du skaffer deg kunnskap. I stedet beskuer du språk på samme måte som andre beskuer et landskap: på avstand, og med kun estetiske vurderinger som verktøy. «Her var det pent» - «Her var det kjedelig». Å ha en interesse for noe er bra. Å skrive og snakke om den interessen når man er så fattigslig bestykket som du, fremstår bare pinlig. Man blir ikke kokk bare fordi man liker å spise, og man vet ikke noe om kokkekunst bare fordi man er mer sulten enn andre. Jeg råder deg til først å skaffe deg kjennskap til temaet du vil diskutere, og deretter kunnskap om det. Først da går det an å diskutere det med deg. Anonymkode: 67ce0...32f Jeg vet nok at brokkoli og fårikål ikke er god mat. Og det er også Norsk å si at det er bra. Trenger ikke å være kokk for å vite det. Noe som er gammelt er ikke alltids bra. Epler er sunt og bra. Mat som gamle folk spiser kan også være dårlig.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 Woah0 skrev (9 minutter siden): Jeg vet nok at brokkoli og fårikål ikke er god mat. Og det er også Norsk å si at det er bra. Trenger ikke å være kokk for å vite det. Noe som er gammelt er ikke alltids bra. Epler er sunt og bra. Mat som gamle folk spiser kan også være dårlig. Velkommen tilbake når du har tilegnet deg kunnskap. Jeg ser at det kan bli en stund til. Anonymkode: 67ce0...32f
Woah0 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #17 Skrevet 26. juli 2022 (endret) Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Velkommen tilbake når du har tilegnet deg kunnskap. Jeg ser at det kan bli en stund til. Anonymkode: 67ce0...32f Hva slags bok kan du anbefale? Du sier kunnskap men uten noen referanser? Endret 26. juli 2022 av Woah0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #18 Skrevet 26. juli 2022 Woah0 skrev (10 minutter siden): Hva slags bok kan du anbefale? Du sier kunnskap men uten noen referanser? I ditt tilfelle ville jeg ha startet med den norskboka dere brukte på ungdomsskolen. Anonymkode: 67ce0...32f
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #19 Skrevet 26. juli 2022 Woah0 skrev (25 minutter siden): Hva slags bok kan du anbefale? Du sier kunnskap men uten noen referanser? Du får begynne med bokstaven A i leksikon. Du mangler det meste. Anonymkode: d7140...569
Woah0 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #20 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du får begynne med bokstaven A i leksikon. Du mangler det meste. Anonymkode: d7140...569 Tror ikke patronisering hjelper deg mye
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #21 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Du er veldig opptatt av språk og dialekter. Du har hatt mange tråder om dialekter i Norge og andre land. Men ditt engasjement har ikke ført deg dit hvor du skaffer deg kunnskap. I stedet beskuer du språk på samme måte som andre beskuer et landskap: på avstand, og med kun estetiske vurderinger som verktøy. «Her var det pent» - «Her var det kjedelig». Å ha en interesse for noe er bra. Å skrive og snakke om den interessen når man er så fattigslig bestykket som du, fremstår bare pinlig. Man blir ikke kokk bare fordi man liker å spise, og man vet ikke noe om kokkekunst bare fordi man er mer sulten enn andre. Jeg råder deg til først å skaffe deg kjennskap til temaet du vil diskutere, og deretter kunnskap om det. Først da går det an å diskutere det med deg. Anonymkode: 67ce0...32f Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Du får begynne med bokstaven A i leksikon. Du mangler det meste. Anonymkode: d7140...569 Skjerpe dere? Anonymkode: 67207...768
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #22 Skrevet 26. juli 2022 Mann, med et hint av autisme, forviller seg inn i et kvinneforum. Lager diskusjon.no-tråder her. Enig i at islandsk er et kult språk. Jeg har studert det. Anonymkode: 8bbff...df4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #23 Skrevet 26. juli 2022 Woah0 skrev (15 minutter siden): Tror ikke patronisering hjelper deg mye Å bruke ordet patronisering er i seg selv nedlatende. Du, som er så opptatt av språk, burde klare å finne et norsk alternativ. Som «Tror ikke det hjelper deg å være nedlatende». Anonymkode: 8bbff...df4
Woah0 Skrevet 26. juli 2022 Forfatter #24 Skrevet 26. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Å bruke ordet patronisering er i seg selv nedlatende. Du, som er så opptatt av språk, burde klare å finne et norsk alternativ. Som «Tror ikke det hjelper deg å være nedlatende». Anonymkode: 8bbff...df4 Du er jo det når du ikke gidder å gi grunn eller referanser. Da er du nedlatendes som er fakta.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2022 #25 Skrevet 26. juli 2022 Hvor mange uker er det siden du begynte å lære deg norsk? Anonymkode: 0f744...664
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå