Gå til innhold

Hva er det med blæren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan begynne med å understreke at jeg har vært til lege i forbindelse med litt andre ting nå nylig, så jeg har ikke diabetes eller UVI, det ble sjekket.

Greien er at blæren min er blitt mer aktiv enn tidligere. Dette har egentlig vart lange, men har blitt enda verre de siste månedene. F.eks. kan jeg gå på toalettet rett før jeg legger meg. Etter en 20-40 minutter må jeg veldig tisse igjen og går på do, og ofte er blæren ganske full igjen da. Så kan jeg bråvåkne 1,5-3 timer senere og måtte så veldig tisse at jeg bare må opp, og da er blæren stappfull (tisser masse). På samme måte våkner jeg nesten alltid om morgenen forbi jeg må tisse. Det skjer ikke hver natt at jeg våkner, men oftere og oftere. Jeg må også tisse ofte og mye på dagtid. På en flyreise sist uke, som varte 4 timer, gikk jeg på do tre ganger, men da kommer det gjerne lite hver gang... Jeg drikker normalt mye tror jeg, mindre enn mannen min. 

Noen med samme erfaring? Noen tips?

Anonymkode: 8b90c...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg er ikke gravid, 100 % sikkert!

HI 

Skrevet

Det er jo hormoner som setter ned urinproduksjon om natten, noe krøll der kanskje.  Virker som kroppen din er litt snudd på hodet? Jobber du nattskift?

Anonymkode: 31cd4...471

Skrevet

Det fins en diagnose som heter overaktiv blære. Det kan også være overgangsalder, eller som en her nevner, mangel på det hormonet. Be om å bli utredet av utoterapeut. 

Anonymkode: c1910...d6a

Skrevet

Sånn er jeg også og har vært sånn kanskje de ti siste årene. Jeg drikker riktignok en del, men tisser likevel uforholdsmessig ofte. I prinsippet tror jeg at jeg kunne ha bare sittet på toalett og tisset og tisset uten stopp. Har blitt utredet men ingenting er feil.  Jeg tror jeg kan ha vent meg til det gradvis og at det delvis er psykisk - at jeg ikke orker å kjenne tissetrang, men må tisse straks det kommer ny urin i blæren. 

Anonymkode: df8d4...e43

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo hormoner som setter ned urinproduksjon om natten, noe krøll der kanskje.  Virker som kroppen din er litt snudd på hodet? Jobber du nattskift?

Anonymkode: 31cd4...471

Nei, jeg jobber ikke nattskift.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det fins en diagnose som heter overaktiv blære. Det kan også være overgangsalder, eller som en her nevner, mangel på det hormonet. Be om å bli utredet av utoterapeut. 

Anonymkode: c1910...d6a

Hormonene mine ble også sjekket, alt er normalt, ikke tegn til overgangsalder eller noe sånt.

Kan man utvikle overaktiv blære? Jeg hadde det ikke som barn, ungdom eller ung voksen i hvert fall. Jeg har tvert imot alltid vært en som har holdt meg uvanlig lenge. Kunne tisse om morgenen og så ikke noe igjen før godt ut på ettermiddagen tidligere. 

HI

Skrevet

Har du lagt om kostholdet ditt disse månedene? Om du har begynt å spise mer grønnsaker og andre "basedannende" matvarer, så kan det gjøre at du lettere slipper ut overskuddsvæske som du har i kroppen.

Låsning i korsrygg og bekken (og sjeldnere nakke) kan faktisk også gi den virkningen hos enkelte.

Noen kan også ha god effekt av klassisk akupunktur for å få bukt med lignende blæreproblemer.

Anonymkode: e5635...bff

Skrevet

Kanskje den trenger litt trening? Kanskje det hjelper om du prøver å holde deg så lenge som mulig?

Anonymkode: dd120...103

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Har du lagt om kostholdet ditt disse månedene? Om du har begynt å spise mer grønnsaker og andre "basedannende" matvarer, så kan det gjøre at du lettere slipper ut overskuddsvæske som du har i kroppen.

Låsning i korsrygg og bekken (og sjeldnere nakke) kan faktisk også gi den virkningen hos enkelte.

Noen kan også ha god effekt av klassisk akupunktur for å få bukt med lignende blæreproblemer.

Anonymkode: e5635...bff

Nei, har samme kosthold som vanlig, og går forsåvidt jevnlig til kiropraktor nettopp pga  låsninger. Kanskje det er noe der da, men han knekker jo godt opp.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Kanskje den trenger litt trening? Kanskje det hjelper om du prøver å holde deg så lenge som mulig?

Anonymkode: dd120...103

Ja, kanskje, i hvert fall på dagtid. Om natten går det ikke, jeg får ikke sove da fordi blæren er så full at det er smertefullt. 

HI

Skrevet

Jeg endrer drikkevanene mine gradvis og da merker jeg det på når jeg går ofte på do. Så når jeg begynner å våkne av at jeg må på do om natta må jeg ta meg selv i nakken. Da må jeg bli flinkere til å drikke mye tidligere på dagen og roe meg ned utover dagen, me samtidig må jeg være veldig bevist på å gå på do hver annen time på dagtid så kroppen kommer gradvis tilbke igjen. 
Dette skjer ofte når tempraturen stiger ute, da drikker jeg nok mer senere på dagen pga at det er varmt og jeg kjenner meg tørst. Med litt tid så venner kroppen seg til dette og da er den onde sirkelen igang. Jeg er normalt slik som bare spiser og drikker når jeg er tørst eller sulten, tenker ikke så mye gjennom dette, men når nattesøvnen begynner å bli avbrutt må jeg gjøe noe med det. Det tar litt tid, men kommer meg tilbake til normalen igjen etter noen uker, men da må jeg være veldig bevist. 

Anonymkode: 1bad0...624

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg jobber ikke nattskift.

Hormonene mine ble også sjekket, alt er normalt, ikke tegn til overgangsalder eller noe sånt.

Kan man utvikle overaktiv blære? Jeg hadde det ikke som barn, ungdom eller ung voksen i hvert fall. Jeg har tvert imot alltid vært en som har holdt meg uvanlig lenge. Kunne tisse om morgenen og så ikke noe igjen før godt ut på ettermiddagen tidligere. 

HI

Dette er ganske typisk for en blære som gir litt etter. Det er ikke usunt å kunne holde tilbake urin. Derimot er det usunt stadig å holde for lenge tilbake. Det kan skade muskulaturen og på sikt gi inkontinens. 

Anonymkode: 820d3...1d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...