Gå til innhold

Om man som suicidal (innlagt frivillig) pasient skriver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seg ut hvem blir da varslet? Som i bekymringsmelding

Anonymkode: 7f7ed...7e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen.

Anonymkode: 7c51f...1ab

Skrevet

Taushetsplikt vettu.

Skrevet

Hvis du er innlagt uten tvang og vil skrive deg ut er det ingen som varsles med mindre du ber om det. Hvis dette er deg, HI, håper jeg du ikke skriver deg ut før behandlerne mener du er klar til det. Og gjør du deg likevel håper jeg du ber dem om å varsle noen. 

Anonymkode: d5aeb...1af

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det ville varsles videre selv om jeg er innlagt frivillig

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk beskjed om at det ville varsles videre selv om jeg er innlagt frivillig

Ja, det er bare til å se frem til. For da kan du saksøke og få en ganske god formue basert på noe så dumt. Taushetsplikten som sagt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ja, det er bare til å se frem til. For da kan du saksøke og få en ganske god formue basert på noe så dumt. Taushetsplikten som sagt.

Det er jo begrenset taushetsplikt mellom etatene og det kan vel være at fastlege blir varslet. 

Og du, du er ikke i USA hvor man saksøker hverandre nå, altså. Blir det gjort feil melder man det til rett instans og får null kroner for det 🙄

Anonymkode: e2026...eab

Skrevet

Helsepersonell har avvergeplikt når det er fare for liv. Så ingen taushetsplikt blir brutt, de gjør bare jobben sin 

Anonymkode: 01627...045

Skrevet

Det er jo avhengig av flere ting - hvor nødvendig var innleggelsen, altså ville det blitt vurdert tvang dersom du ikke la deg inn frivillig, og hva er oppdaget underveis i innleggelsen. Fastlegen vil vanligvis få epikrise, hvis du nekter, kan allikevel dette overprøves. Hvis du har barn, og motsetter deg helsehjelp og dermed potensielt påfører barna dine dårlig omsorg, er sengeposten pliktig til å melde bekymring til barneverntjenesten. 

Hypotetisk - hvis en frivillig innlagt pasient helt tydelig ikke kan ivareta seg selv, men ønsker å skrive seg ut, og i etterkant tar sitt eget liv, tror du ikke da at DPSen vil anses som ansvarlig? 

Anonymkode: f9584...d8f

Skrevet

Ingen blir varslet om det ikke er fare for liv

Er det fare for liv kan f.eks politiet bli varslet, kommer litt an på.

Svogeren min skrev seg ut selv, ingen ble varslet. Da han truet med å ta livet sitt hjemme ble politiet kontaktet og brøt seg inn.

Anonymkode: 0e01a...662

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...