Gå til innhold

Finnes det andre råd enn å bli tynn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter klesinnlegget kom jeg på at dette er noe jeg en tid har lurt på, så nå håper jeg noen vet.

Greien er at pga. sykdom og diverse har jeg gått opp rundt 15-17 kg de siste årene, og jeg kan pr. nå ikke å gå ned igjen. Det er derfor ikke et alternativ å be meg om å slanke meg akkurat nå. På sikt håper jeg imidlertid at jeg vil gå ned i vekt. 

Uansett, disse kiloene har gitt meg et nytt og uvant problem. Alle buksene og shortsene mine blir ødelagt relativt fort fordi lårene mine gnisser stoffet så tynt at det til slutt slites hull der. Som regel akkurat der sømmene på innsiden av lårene er, men stoffet er så tynnslitt at det ikke nytter å prøve å reparere det. Det er ikke uvanlig at jeg må ut å kjøpe nye jeans med 3-5 måneders mellomrom (pleier å veksle med to-tre stykker). Tidligere kunne jeg derimot ha samme jeans i flere år. 

Er det noe jeg kan gjøre, sånn utenom å slanke meg? Hva gjør dere andre overvektige? Jeg har prøvd mange ulike bukser og flere ganger blitt lovet "disse holder!", men det gjør de aldri.

Anonymkode: 5fbb7...20d

Skrevet

Dessverre, så lenge det er friksjon, vil de slites. Noen bukser tåler litt mer, men de fleste vil slites uansett. Du kan forsøke hold in under buksene, hvis det kan gi mer «gap» mellom lårene og redusere friksjonen. 

Ellers vil jeg bare si at buksene hos Cubus er overraskende bra, og rimelige 😃De blir slitt de også, men koster ikke all verdens med ny og de holder lengre enn mange dyre bukser. 

Anonymkode: 41111...969

Skrevet

"sykkelshorts"/hold-in under og kanskje bruke mer skjørt eller kjoler?

Anonymkode: 3169e...003

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dessverre, så lenge det er friksjon, vil de slites. Noen bukser tåler litt mer, men de fleste vil slites uansett. Du kan forsøke hold in under buksene, hvis det kan gi mer «gap» mellom lårene og redusere friksjonen. 

Ellers vil jeg bare si at buksene hos Cubus er overraskende bra, og rimelige 😃De blir slitt de også, men koster ikke all verdens med ny og de holder lengre enn mange dyre bukser. 

Anonymkode: 41111...969

Takker for svar! Ja, jeg har gått over til samme konklusjon som deg. Dyre bukser holder ikke bedre enn billige, så når de uansett blir ødelagt, kjøper jeg like godt fra billigkjedene. Har en fra Cubus som sitter godt og har holdt en stund nå, men ser at det er litt mer nuppete og tynnslitt på innsiden av lårene enn resten.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

"sykkelshorts"/hold-in under og kanskje bruke mer skjørt eller kjoler?

Jeg trives ikke i skjørt og kjoler, så det er ikke et alternativ. Finnes det sykkelshorts/hold in som holder seg på plass? Synes alt ruller seg oppover så fort.

HI

Skrevet

Hva med butikker/ nettbutikker som har bukser som passer bedre til din kropp? Jeg har dessverre ikke tips til butikk, men kanskje andre har 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva med butikker/ nettbutikker som har bukser som passer bedre til din kropp? Jeg har dessverre ikke tips til butikk, men kanskje andre har 

Nå er jeg litt usikker på hva du mener? Buksene jeg kjøper sitter veldig pent på meg, vekten tatt i betraktning, problemet mitt er jo at innsiden av lårene mine vil gnisse mot hverandre uansett hva jeg har på meg, eller uten noe på. Jeg har også prøvd veldig mye ulikt, uten at jeg egentlig har merket stor forskjell. Stivere dongeristoff holder lenger enn de som er myke og stretchy, men de er naturlig nok også langt mer ubehagelig å ha på seg. Lin og ren bomull i shorts er favoritten om sommeren, men det holder virkelig ikke lenge. 

HI

Skrevet

Bukser med mye stretch i tåler mye mindre enn bukser med lite streth i.

Jeg fikk tidligere tak i bukser som hadde lite stretch, men som var av tynnere dongeristoff, men finner ikke igjen slike. De var veldig behagelige og holdt fint 2-3 år med hyppig bruk.

Nå har jeg en ny bukse som er lite brukt, kostet en god del, skulle liksom holde supert iflg. butikken. Men oppdaget i går at på innsiden øverst på lårene ser jeg tegn på at stretchen er i ferd med å ryke, så den holder tydeligvis mindre enn alle andre jeg har hatt.

Jeg har en bmi på 22, så er jo ikke akkurat stor heller. Jeg må ned i bmi på 20 for å få lite av dette problemet, og heller ikke da er det borte.

Jeg skulle ønske klesindustrien kunne ta mer miljøansvar og være litt mer opptatt av å produsere klær som både passer kvinnekropper og er funksjonelle og holdbare.

Anonymkode: 6c291...280

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bukser med mye stretch i tåler mye mindre enn bukser med lite streth i.

Jeg fikk tidligere tak i bukser som hadde lite stretch, men som var av tynnere dongeristoff, men finner ikke igjen slike. De var veldig behagelige og holdt fint 2-3 år med hyppig bruk.

Nå har jeg en ny bukse som er lite brukt, kostet en god del, skulle liksom holde supert iflg. butikken. Men oppdaget i går at på innsiden øverst på lårene ser jeg tegn på at stretchen er i ferd med å ryke, så den holder tydeligvis mindre enn alle andre jeg har hatt.

Jeg har en bmi på 22, så er jo ikke akkurat stor heller. Jeg må ned i bmi på 20 for å få lite av dette problemet, og heller ikke da er det borte.

Jeg skulle ønske klesindustrien kunne ta mer miljøansvar og være litt mer opptatt av å produsere klær som både passer kvinnekropper og er funksjonelle og holdbare.

Anonymkode: 6c291...280

Ja, jeg er helt enig! Og jeg er ikke enorm jeg heller, selv om jeg er overvektig nå. Er 173 cm høy og bruker nå 40-42/L- XL i bukser (ca. halvt om halvt, er litt ulikt i ulike merker), mot str 38/M tidligere. Jeg vil jo egentlig tro det må være mange flere enn meg med dette problemet? Rart at de ikke kan forsterke stoffet litt bedre.

HI

Skrevet

Har samme problem, alt av bukser blir slitt og varer kort tid.

Husker da jeg var ung student så snakket jeg med en lubben venninne og hun sa at hun brukte sykkelshorts under kjoler om sommeren for å unngå sårhet mellom lårene, hæh tenkte jeg da. Veide under 60 kilo...

Nå vet jeg utmerket godt hva hun snakket om.

Anonymkode: 9da86...eec

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Har samme problem, alt av bukser blir slitt og varer kort tid.

Husker da jeg var ung student så snakket jeg med en lubben venninne og hun sa at hun brukte sykkelshorts under kjoler om sommeren for å unngå sårhet mellom lårene, hæh tenkte jeg da. Veide under 60 kilo...

Nå vet jeg utmerket godt hva hun snakket om.

Anonymkode: 9da86...eec

Haha, ja samme her. Har vært normalvektig/slank fram til jeg ble rundt 36-37 år, så begynte det å gå oppover. Er 41 år nå og ha investert i mange ulike "sykkelbukser" ol. for å hindre lårgnissing hvis jeg har kjole på. Sukk.

HI

Skrevet

Sloggie eller hva deg merket heter hadde noen lange underbukser før. De var litt hold in, men ikke så ekstremt. Jeg måtte kjøpe disse for min farmor før, så jeg fikk æren av å sinne butikker de solgte de. Fant en undertøysbutikk som hadde de. Hun hadde mye løs som gjorde det ubehagelig å gå i bukser når hun ble gammel, så disse ble løsningen. De holdt ting på plass, var akkurat trange nok uten at det ble en kamp for å få de på. Så mulig dette kan være noe. 

Anonymkode: 20500...7f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...