Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Skrevet 25. juli 2022 Mannen og broren eier en hytte samnen, som nå skal pusses opp. Broren er utdannet i et håndverksfag, og sier nå at han skal ta betalt for den delen av oppussingen som går på hans yrke. Vi synes dette er hårreisende. Plutselig skal en del av oppussingen betales til den ene broren, mens alt arbeid som mannen gjør tydeligvis skal gjøres gratis av min mann. Er det riktig av broren å ta betalt for det som går på hans yrke, mens min man feks skal stå å male gratis? Hvis man først skal begynne å ta betalt for tid brukt, så må vel mannen motregne med alt han gjør? Slik kan man jo ikke ha det i en familie. Jeg ville aldri funnet på å ta betalt av nærmeste familie for å hjelpe til med det som er mitt yrke. Anonymkode: 7ad13...94f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #2 Skrevet 25. juli 2022 Om de skal gjøre jobben sammen så skal selvfølgelig ingen ha betalt, men om broren skal gjøre jobben alene så blir det noe annet Anonymkode: 427d4...0bf
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #3 Skrevet 25. juli 2022 Bare å selge unna egen andel med én gang. Dette lukter trøbbel og lite hyttekos! Når det begynner med tull og skjeve blikk allerede i starten er det best å komme seg ut! Anonymkode: 776ee...7fd
Himmel og hav Skrevet 25. juli 2022 #4 Skrevet 25. juli 2022 Broren får passe på at han sender halvparten av regninga for den jobben han gjør til seg selv, i så fall. I og med at han gjør jobb på ei hytte som er halvparten hans egen... Tullete av han å kreve betalt for å jobbe på noe som er hans eget.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #5 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Om de skal gjøre jobben sammen så skal selvfølgelig ingen ha betalt, men om broren skal gjøre jobben alene så blir det noe annet Anonymkode: 427d4...0bf De skal gjøre det de har evner til selv. Så tidsbruken blir nok relativt lik. Anonymkode: 7ad13...94f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #6 Skrevet 25. juli 2022 Om broren skal ta seg fri fra egen jobb, og jobbe på hytta i vanlig arbeidstid må han jo få betalt. Men om han skal jobbe på fritiden, sammen med mannen din, og gjøre det han er god på synes jeg også det er hårreisende at han skal ha betalt. Om det er som jeg først skisserer, at han bruker arbeidstiden sin og taper inntekt på dette må han og mannen din betale det samme. F.eks sette inn 50.000 hver på en konto også må broren sende regning gjennom firmaet sitt på jobben han gjør og betalingen tas fra den felles utgiftskontoen. At han skal tjene svarte penger på jobben hadde jeg aldri gått med på. Anonymkode: 0fb5a...6a2
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #7 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): De skal gjøre det de har evner til selv. Så tidsbruken blir nok relativt lik. Anonymkode: 7ad13...94f Da skjønner jeg ikke helt hvordan snekker broren tenker. Hvor mye skal han betale mannen din da?🧐må være samarbeid Anonymkode: 427d4...0bf
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #8 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Om broren skal ta seg fri fra egen jobb, og jobbe på hytta i vanlig arbeidstid må han jo få betalt. Men om han skal jobbe på fritiden, sammen med mannen din, og gjøre det han er god på synes jeg også det er hårreisende at han skal ha betalt. Om det er som jeg først skisserer, at han bruker arbeidstiden sin og taper inntekt på dette må han og mannen din betale det samme. F.eks sette inn 50.000 hver på en konto også må broren sende regning gjennom firmaet sitt på jobben han gjør og betalingen tas fra den felles utgiftskontoen. At han skal tjene svarte penger på jobben hadde jeg aldri gått med på. Anonymkode: 0fb5a...6a2 Det er ikke snakk om å ta seg fri nei. Anonymkode: 7ad13...94f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #9 Skrevet 25. juli 2022 Er han selvstendig næringsdrivende, eller planlegger han å ta dette på fakturerbare timer for en arbeidsgiver? Tenker han dette skal være svart, eller innrapporteres med de tilleggene det medfører? Anonymkode: 4ad5b...d51
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #10 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Er han selvstendig næringsdrivende, eller planlegger han å ta dette på fakturerbare timer for en arbeidsgiver? Tenker han dette skal være svart, eller innrapporteres med de tilleggene det medfører? Anonymkode: 4ad5b...d51 Det hadde ikke skjedd via arbeidsgiver nei. Anonymkode: 7ad13...94f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #11 Skrevet 25. juli 2022 Om han mener han skal ha betalt for sine timer får mannen motregne sin del. Eventuelt får de leie håndverkere til alt og dele regningen. På hvilken måte tenker denne broren at han deltar på dugnad på egen hytte da? Om han skal ha betalt skal jo han selv betale halvparten siden han eier hytta. Helt merkelig. Da tror jeg jeg hadde foreslått å bruke andre firma og dele regningen. Se hva han sier da... Anonymkode: 18bb5...ceb
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #12 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Om han mener han skal ha betalt for sine timer får mannen motregne sin del. Eventuelt får de leie håndverkere til alt og dele regningen. På hvilken måte tenker denne broren at han deltar på dugnad på egen hytte da? Om han skal ha betalt skal jo han selv betale halvparten siden han eier hytta. Helt merkelig. Da tror jeg jeg hadde foreslått å bruke andre firma og dele regningen. Se hva han sier da... Anonymkode: 18bb5...ceb Ja, ikke sant. Anonymkode: 7ad13...94f
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. juli 2022 #13 Skrevet 25. juli 2022 Si at da må dere leie inn håndtverkere til alt. Han er urimelig. Og jeg tror jeg hadde gitt opp prosjektet.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #14 Skrevet 25. juli 2022 Den jobben bør de sette bort til et annet firma. Anonymkode: f7b69...b5b
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #15 Skrevet 25. juli 2022 Jeg synes det kan være fornuftig at broren får betalt for jobben. Mange synes det er så lettvint å overlate kostnadene til dem med håntverksutdanning, men det går jo an å avtale at dere i steden gjør annet arbeid som dere ville måttet betale like mye for eller at dere gjør alt det tunge eller kjedelige arbeidet. Jeg tipper broren er møkk lei av å skulle hjelpe familie og venner gratis uten å få tilsvarende hjelp selv. Anonymkode: 52971...89b
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #16 Skrevet 25. juli 2022 1 minute ago, Anonym bruker said: Jeg synes det kan være fornuftig at broren får betalt for jobben. Mange synes det er så lettvint å overlate kostnadene til dem med håntverksutdanning, men det går jo an å avtale at dere i steden gjør annet arbeid som dere ville måttet betale like mye for eller at dere gjør alt det tunge eller kjedelige arbeidet. Jeg tipper broren er møkk lei av å skulle hjelpe familie og venner gratis uten å få tilsvarende hjelp selv. Anonymkode: 52971...89b Han er jo eier. Uvanlig å ta betalt av seg selv for å pusse opp egen husstand 😉 Men dette viser egentlig hvorfor sameie av hytte av søsken nesten aldri fungerer Anonymkode: 9e886...c53
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #17 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes det kan være fornuftig at broren får betalt for jobben. Mange synes det er så lettvint å overlate kostnadene til dem med håntverksutdanning, men det går jo an å avtale at dere i steden gjør annet arbeid som dere ville måttet betale like mye for eller at dere gjør alt det tunge eller kjedelige arbeidet. Jeg tipper broren er møkk lei av å skulle hjelpe familie og venner gratis uten å få tilsvarende hjelp selv. Anonymkode: 52971...89b Det er var først snakk om at vi skulle bruke tilsvarende tid på andre oppgaver. Men han vil likevel ha betalt. Hans tid er tydeligvis verdt mer enn vår. Anonymkode: 7ad13...94f
Kathrine. Skrevet 25. juli 2022 #18 Skrevet 25. juli 2022 Er det sånn det skal være, så må jo alle skrive timer for det en gjør. Maling, snekring av platting, beising, plenklipping osv. Og alle bør få samme timelønn.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #19 Skrevet 25. juli 2022 Kathrine. skrev (3 minutter siden): Er det sånn det skal være, så må jo alle skrive timer for det en gjør. Maling, snekring av platting, beising, plenklipping osv. Og alle bør få samme timelønn. Hvorfor skal alle ha samme timelønn? Noen kan gjøre arbeid mye bedre og raskere enn andre. Anonymkode: 52971...89b
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #20 Skrevet 25. juli 2022 Kathrine. skrev (6 minutter siden): Er det sånn det skal være, så må jo alle skrive timer for det en gjør. Maling, snekring av platting, beising, plenklipping osv. Og alle bør få samme timelønn. Ja, det er jo det vi tenker også. Hvis en begynner å skal ta betalt, så skal jo alle få det. Slik kan man jo ikke ha det i en familie. Man kan jo ikke føre regneskap slik. Anonymkode: 7ad13...94f
Kathrine. Skrevet 25. juli 2022 #21 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal alle ha samme timelønn? Noen kan gjøre arbeid mye bedre og raskere enn andre. Anonymkode: 52971...89b Eg meiner jo at ingen skal ha betalt, men at en må legge inn like mye innsats. Men tenkte kanskje denne broren måtte ha det inn med teskje for å forstå kor dumt det blir.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #22 Skrevet 25. juli 2022 En slik eierandel ville jeg solgt meg ut av, gitt, fort som fy! Anonymkode: 94f5d...094
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #23 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja, det er jo det vi tenker også. Hvis en begynner å skal ta betalt, så skal jo alle få det. Slik kan man jo ikke ha det i en familie. Man kan jo ikke føre regneskap slik. Anonymkode: 7ad13...94f Jeg er bonde og har tilgang på traktor og annet utstyr og jeg kan bruke det. I villet her har mange av de andre tatt det som en selvfølge at jeg stiller med utstyr og fikser ting der jeg kan. K et par år gjorde jeg det. Så var det noe villet trengte advokathjelp til. Det er minst tre advokater her, likevell var det en selvfølge for dem at villet skulle betale for advokattjenester. Etter det stiller jeg ikke på dugnad mer. Det gjør min mann som ikke kan kjøre traktor og har en rygg som krangler hvis han bærer tungt. Jeg regner med at denne broren har samme erfaring. Anonymkode: 52971...89b
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #24 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg er bonde og har tilgang på traktor og annet utstyr og jeg kan bruke det. I villet her har mange av de andre tatt det som en selvfølge at jeg stiller med utstyr og fikser ting der jeg kan. K et par år gjorde jeg det. Så var det noe villet trengte advokathjelp til. Det er minst tre advokater her, likevell var det en selvfølge for dem at villet skulle betale for advokattjenester. Etter det stiller jeg ikke på dugnad mer. Det gjør min mann som ikke kan kjøre traktor og har en rygg som krangler hvis han bærer tungt. Jeg regner med at denne broren har samme erfaring. Anonymkode: 52971...89b Det er jo noe annet hvis man må stille med utstyr, noe som ikke er tilfelle her. Så det koster ham kun i tid. Og vi mener hans tid ikke er verdt mer enn vår. Jeg kan feks fint ta 1500kr timen i min jobb, men skulle aldri funnet på å ta betalt av nær familie. Anonymkode: 7ad13...94f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #25 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er bonde og har tilgang på traktor og annet utstyr og jeg kan bruke det. I villet her har mange av de andre tatt det som en selvfølge at jeg stiller med utstyr og fikser ting der jeg kan. K et par år gjorde jeg det. Så var det noe villet trengte advokathjelp til. Det er minst tre advokater her, likevell var det en selvfølge for dem at villet skulle betale for advokattjenester. Etter det stiller jeg ikke på dugnad mer. Det gjør min mann som ikke kan kjøre traktor og har en rygg som krangler hvis han bærer tungt. Jeg regner med at denne broren har samme erfaring. Anonymkode: 52971...89b Men han eier halve hytta selv! Hvordan går der an å ikke skjønne? Anonymkode: 3e156...112
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå