Gå til innhold

Gniten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid synes det er vanskelig å kreve inn beløp jeg legger ut eller andre låner av meg. Jeg føler jeg da er gniten. Mange ganger lar jeg det være. Det virker som om skyldnerne da glemmer beløpet og ingen oppfatter at de faktisk blir spandert på. Når jeg føler jeg må be om pengene i retur fordi det ellers blir veldig skjevt så skinner nok ubehaget mitt igjennom og jeg føler at de andre dermed automatisk tenker at jeg er gniten. Du ser det på kroppsspråket dere og hva de sier og de betaler motvillig. Så har jeg andre venner som krever inn med den største selvfølge, selv småbeløp. De får betalt med glede og de får takk for at de la ut osv. Er det virkelig slik at vår utstråling har så stor betydning? Vi har alle nok penger til det det legger ut for (det er gjerne bare mer praktisk at en betaler) og vi er faktisk de som har en del mindre enn de andre.  Vi betaler selv alltid tilbake uten at de må purre på oss. 

I tillegg føler jeg situasjoner snus på hodet som eksempelet under: 
Var med en vennefamilie på utflukt. De hadde glemt lommeboken så vi betalte for alle aktiviteter. Så noen dager senere virket ikke kortet mitt så venninnen min betalte for meg. Det var et mye mindre beløp. Dagen etter ønsket hun pengene tilbake så jeg minnet henne om hva vi hadde lagt ut og så vi kunne bare stryke begge deler selv om jeg hadde betalt 3-4 ganger mer. Hun ble snurt og synes vi var gnitne... 

Noen andre som har opplevd det samme? 

Anonymkode: 9dc7b...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stå opp for deg selv kvinne.

Anonymkode: 37a62...d6c

Skrevet

Kjenner jeg blir så irritert, at folk kan være sånn😡

Her må du faktisk lære deg å gi beskjed, det har du full rett til. Du er ikke gniten. Jeg var litt sånn før, men har klart å bli flinkere, og det går bra 😊

En måte å gjøre det på som er lett: krev inn beløpet via Vipps 

Anonymkode: 286db...74c

Skrevet

Ja, vår utstråling har mye mer å si enn hva vi uttrykker verbalt. Du kan si at du helst ikke vil låne ut penger av prinsipp, men at du stoler på vedkommende så du gjør et unntak. Da tenker jeg de lettere betaler tilbake også. 

Anonymkode: c2b9a...012

Skrevet

Hm virker som de er blitt vant til å utnytte deg. De har sett de har sluppet tidigere og det er dermed på et vis satt en standard. 

Dette er selvsagt feil og du må bare tørre å stå opp for deg selv. Synes du var kjempeflink som sa i mot henne i siste eksemplet og det er bare merkelig at du får beskyldning på å være gnien. (ordet gniten må være dialekt?). 

Fra nå av så passer du enten på at du aldri legger ut, eller så krever du inn veldig fort etterpå og bruker all vilje i deg på at det er dette som er det riktige. Du mister respekt ved å være svak og gi etter. Mister du venner fordi du står opp for deg er de ikke verdt tårene av skuffelse. Du vil vokse ved å sette deg selv høyere. 

Masse lykke til 🤗☀️

Anonymkode: 4bdfd...5f9

Skrevet

Hater mase om å få igjen pengene selv så jeg sender bare VIPPS krav. De fleste blir ikke sure,men glad for å bli minnet på det ettersom de selv hadde glemt det

Anonymkode: 51d55...dd8

Skrevet

Ikke ta det ansikt til ansikt, ta det på melding eller vips, så er det ingen som ser hvor ukomforabel du blir.

Trenger overhodet ikke være noe ufint, du kan sende en hyggelig melding

"Takk for sist, det var veldig hyggelig på Bryggen restaurant på lørdag. Minner om at du skylder meg 479 kr da, siden jeg la ut den dagen. Håper vi kan gjøre det igjen en dag :)"

Jeg synes det er veldig rart å ikke vipse med en gang, det gjør vi blant mine venner. Om jeg og søsteren min går ut å spise ser vi på regningen hva hver enkelt skal betale også vipses det pluss litt tips til den som tar regningen, det gjøres med en gang. Ingen går noen steder uten mobil i dag, så det er da helt uproblematisk å vipse med en gang.

Du kan jo prøve det neste gang dere er ute, si at du kan ta regninga mens de vipser deg pengene for sine kjøp. Rart om de ikke gjør det umiddelbart da, og har de ikke gjort det innen neste dag sender du et vipskrav.

Du er ikke gniten for at du ber om å få pengene tilbake når du har lagt ut altså, det er de som er veldig rare som ikke betaler med en gang.

Og det siste eksemplet ditt er veldig rart, om jeg hadde fått et tilsvarende krav hadde jeg ikke tilbudt meg å slette begges gjeld, jeg hadde svart noe sånt som at det sikkert var lurt å gjøre opp det økonomiske mellom oss mens vi husket det. Jeg betalte det og det og det for deg på tirsdag, også betalte du ditt for meg på fredag, da skylder du meg x kroner.

Anonymkode: 1fae7...a35

Skrevet

Ja, skriv at du ombestemte deg. Vil ikke slette gjeld mot gjeld likevel. Skriv hva ho skylder deg og be om å få det på Vipps. Dersom ho blir sur gjør det ingenting, ho blei jo sur når gjelda gikk mot hverandre også, så da er det jo status quo. 😁

Skrevet

Du omgås med ufine folk.

Erfaringsmessig er det imidlertid vanskelig å få igjen, også uten snikete venner, fordi folk glemmer. Derfor betaler jeg aldri prisen for en fellestaxi, men sørger for å sende min andel til den som gjør det.

Den beste løsningen hvis du ofte plages med dette er å ikke betale for andre. Den nest beste er å skaffe deg vipps, og sende kravet der.

Anonymkode: 8a797...bbf

Skrevet

Eneste problemet her, HI, er at du har tilbakestående venner. 

Du kan også med fordel i femtiden kreve din rett med rakere rygg. 

Skrevet

Har ei sånn "venninne" som "glemmer" at jeg har lagt ut for henne. Heldigvis flere år siden sist vi var ute på noe sammen. Og skjer det igjen, så SKAL jeg minne henne på det til hun betaler!!!

Anonymkode: 03aec...96b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...