Gå til innhold

Hvordan best forklare smalltalk ol.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt rar overskrift, men jeg skal forklare. Både mannen min og jeg er utadvendte personer som klarer å snakke med mer eller mindre hvem som helst. Det faller bare helt naturlig for oss begge to, så derfor har jeg egentlig ikke helt reflektert rundt hvordan vi gjør det. De to eldste barna våre, spesielt eldste, er helt lik oss der.

Så var vi på ferie med de yngste barna på 15 og 13 år. Disse to er mer innadvendt og sjenerte av seg, og slet med å prøve å bli kjent med jevnaldrende, så de begynte å kjede seg litt. Da jeg oppmuntret dem til å ta kontakt med den eller den, spurte begge (hver for seg og med en dags mellomrom), om hvordan jeg gjør det. Altså hvordan jeg klarer å gå bort til vilt fremmede mennesker og bli kjent med dem. Og jeg synes faktisk det er litt vanskelig å forklare, for det varierer jo en del.

Jeg endte opp med å tipse dem om å smile og ha et avslappet kroppsspråk, og så gjerne innlede med noe de enten ser/hører ("er det ikke en nydelig solnedgang i dag?"), begge sannsynligvis har sett/hørt nylig ("ja, har du også hørt at nå kan det være det blir ny flystreik hvis ..."), noe en felles  situasjon ("det var litt av en kø, skal du også ...,") eller noe om været (" hjelpes meg for et regnvær, vi drukner jo snart"), men synes det er vanskelig fordi det blir så situasjonsbestemt og at eksemplene mine ble dårlige. Hvordan ville dere andre som er  utadvendt forklare dette? 

Anonymkode: c4ab1...421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi dem trøsten at mye kommer med alder også. De er midt i den mest klumsete fasen. Ellers synes jeg  du forklarte godt. Samt si at motparten ofte er like hemma...

Anonymkode: 9ad9a...f4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.7.2022 den 9.03):

Gi dem trøsten at mye kommer med alder også. De er midt i den mest klumsete fasen. Ellers synes jeg  du forklarte godt. Samt si at motparten ofte er like hemma...

Anonymkode: 9ad9a...f4a

Dette. 
Og humor er alltid bra. 

Anonymkode: ca9d6...7ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...