Gå til innhold

Kjeftete foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på fly i går og overhørte et foreldrepar som kjefter i ett sett på ungene sine på kanskje 3 og 5 år. Ikke mild irettesettelse, det gikk i full skala kjeft ved hver irettesettelse, som det var mange av for småting. Kjente jeg ble skikkelig lei meg. Ungene ble selvsagt også bare mer urolige av det, i tillegg til at de kopierte tonen og kjeftet på hverandre 😥. Hadde lyst å si noe, men har ingen tro på at det hadde ført noe godt med seg.

Det er ikke det at jeg ikke tenker at barn skal irettesettes når de gjør noe galt, men det er da helt unødvendig å skrike opp hver gang? Da blir jo ungene bare helt immun mot alle irettesettelser, eller verre..

Anonymkode: 959aa...275

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Var på fly i går og overhørte et foreldrepar som kjefter i ett sett på ungene sine på kanskje 3 og 5 år. Ikke mild irettesettelse, det gikk i full skala kjeft ved hver irettesettelse, som det var mange av for småting. Kjente jeg ble skikkelig lei meg. Ungene ble selvsagt også bare mer urolige av det, i tillegg til at de kopierte tonen og kjeftet på hverandre 😥. Hadde lyst å si noe, men har ingen tro på at det hadde ført noe godt med seg.

Det er ikke det at jeg ikke tenker at barn skal irettesettes når de gjør noe galt, men det er da helt unødvendig å skrike opp hver gang? Da blir jo ungene bare helt immun mot alle irettesettelser, eller verre..

Godt du ikke sa noe. 

Anonymkode: 7e185...442

Skrevet

Kjenner et par sånne, ei som er alene med 3 barn, pluss et foreldrepar med 2 barn men der er det far som kjefter og hakker hele tiden.

Anonymkode: 7b178...c68

Skrevet

Ja, trist. Noen bare er sånn. Søsteren min f.eks. Kjefter og kjefter og er passiv aggressiv på resten. Vanvittig slitsomt å forholde seg til.

Anonymkode: 6036b...092

Skrevet

Enkelte skjønner ikke at du kan få frem samme budskap men ut å si det på en måte som kjefter. Dessverre skjønner ikke kjæresten min heller dette så han er noen ganger ganske brå mot sønnen min;istedenfor å si ifra på en fin måte som ikke gjør at barnet blir lei seg.

Anonymkode: 06b30...0ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Enkelte skjønner ikke at du kan få frem samme budskap men ut å si det på en måte som kjefter. Dessverre skjønner ikke kjæresten min heller dette så han er noen ganger ganske brå mot sønnen min;istedenfor å si ifra på en fin måte som ikke gjør at barnet blir lei seg.

Men du vil likevel la ham omgås sønnen din, for bare mor får seg en beta blir sønnen nok glad likevel?

Anonymkode: e53fd...549

Skrevet

Antagelig har de vokst opp på denne måten selv, og har ingen annen måte å gjøre det på.

Det blir som de som truer med å slå opp hver gang de krangler, det blir en trussel som er null verdt etterhvert.

Barna bare lukker ørene for kjeftingen og foreldrene oppnår ingenting, og barna lærer ingen annen konfliktløsing enn dette.

Det er trist, og det er vanskelig å bryte sirkelen, det fortsetter generasjon etter generasjon.

De som er sånn finner partnere som også er sånn, og de overfører det dobbelt opp til ungene.

Jeg som ikke er sånn kunne jo aldri hatt en partner som er sånn, så jeg har funnet en som ikke er det.

Anonymkode: 36738...915

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor aksepterer du dette?

Skrevet

Veldig kjipe folk. Stakkars unger. Vet mange familier som har all dialog i en kjeftete tone. 
Det er sånn de snakker og vet ikke om noe annet.

Anonymkode: 08bd4...614

Skrevet

Dette er kanskje et resultat av at så mange klager på barn ombord i fly! Jeg tenker at disse stakkars foreldrene var kjempestresset fordi barna lagde lyd som kanskje irriterte andre passasjerer, og de ville vise at de ihvertfall sa fra til ungene sine sånn at de andre ombord hørte det. Det er så utrolig mye klaging på barn og lyder, og det har nok de foreldrene fått med seg. Det er akkurat det jeg tenker om dette. Godt du ikke sa noe og gjorde dem enda mer stresset ihvertfall. 

Anonymkode: 97f7e...115

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Dette er kanskje et resultat av at så mange klager på barn ombord i fly! Jeg tenker at disse stakkars foreldrene var kjempestresset fordi barna lagde lyd som kanskje irriterte andre passasjerer, og de ville vise at de ihvertfall sa fra til ungene sine sånn at de andre ombord hørte det. Det er så utrolig mye klaging på barn og lyder, og det har nok de foreldrene fått med seg. Det er akkurat det jeg tenker om dette. Godt du ikke sa noe og gjorde dem enda mer stresset ihvertfall. 

Anonymkode: 97f7e...115

Ja, det kan nok ha forsterket det altså. Men jeg synes det virket som om ungene hadde akkurat den samme tonen til hverandre - noe som dessverre ikke tyder på at det er første gang 😞

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Skjønner du synes dette var leit. ❤️ Mange voksne som ikke forstår hvor skadelig kjefting er. 

Anonymkode: d2f57...6f3

Skrevet

Dessverre er noen familier sånn. Kjenner en som er sånn, kjefter for alt og ingenting hele tiden, samtidig så skjønner hun ikke hvorfor de eldste barna ikke vil ha kontakt med henne. Har prøvd å prate med henne om det en gang, men hun bare rettferdiggjør det med at hun har hatt en vanskelig barndom, derfor må hennes barn bare tåle det. Og jeg selv har hatt en veldig traumatisk barndom, men kjefter da ikke på barna mine. Jeg prater rolig med de, og gir de masse kjærlighet og trygghet. Jeg ønsker jo og gi de alt jeg ikke fikk i barndommen.

Anonymkode: 0b733...848

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men du vil likevel la ham omgås sønnen din, for bare mor får seg en beta blir sønnen nok glad likevel?

Anonymkode: e53fd...549

Etter 2 år sammen å er jo sønnen min veldig glad i han også å ser veldig opp til han. Er kjæresten min som må skjønne at sønnen min er sensitiv så vi må tenke over måten vi snakker på til han. Vil han ikke legge seg når han skal så er det ingen grunn til å bli sint eller irritert,syns han må få lov å klage på leggetid uten at han noen kjefter eller blir sint. Det fungerer mye bedre å snakke med han rolig,men forsatt være bestemt på at når det er leggetid så er det leggetid. Så legging fungerer fint når jeg er alene;mens det endte i tårer igår fordi kjæresten begynner å blande seg er utolmodig. Han tåler ikke at barnet klager på at det er leggetid å begynner å kjefte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Etter 2 år sammen å er jo sønnen min veldig glad i han også å ser veldig opp til han. Er kjæresten min som må skjønne at sønnen min er sensitiv så vi må tenke over måten vi snakker på til han. Vil han ikke legge seg når han skal så er det ingen grunn til å bli sint eller irritert,syns han må få lov å klage på leggetid uten at han noen kjefter eller blir sint. Det fungerer mye bedre å snakke med han rolig,men forsatt være bestemt på at når det er leggetid så er det leggetid. Så legging fungerer fint når jeg er alene;mens det endte i tårer igår fordi kjæresten begynner å blande seg er utolmodig. Han tåler ikke at barnet klager på at det er leggetid å begynner å kjefte. 

Etter to år "tåler" han fortsatt ikke at barnet oppfører seg som et barn, så han begynner å kjefte og det hele ender i tårer, og dette godtar du. Det er jo bare nydelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Kvitt deg med kjæresten, virkelig.. 

Anonymkode: 8a760...db6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Wow... Bare wow. 

Finner faktisk ikke ord akkurat nå, bare stakkars barn. 

Skrevet

Jeg så en sånn familie på stranda i sommer, tre barn, og moren var altså så sur. Hun kjeftet stort sett hele tiden. Barna var kanskje 3, 5 og 8 år. De snakket fransk, noe jeg kun behersker svært grunnleggende, men jeg trengte ikke å skjønne hva hun sa. Hun hadde nedovermunn og skingrende stemme gjennom hele dagen, og ungene smilte kun når hun var litt unna dem. Heldigvis virket faren langt roligere, og han tok stadig med seg barna på noe, for meg virket det som om formålet var å holde dem unna moren. Har tenkt mye på dem etterpå, og hva som var grunnen til at hun ødela alt av glede og lek for barna sine. Forhåpentligvis var det dagsformen, men måten de reagerte på sa meg at det ikke var første gangen... 

Skrevet
Tekla123 skrev (19 minutter siden):

Wow... Bare wow. 

Finner faktisk ikke ord akkurat nå, bare stakkars barn. 

Han er litt sånn at han forventer at barn følger første beskjed uten å klage på det. Mens jeg tenker at at han er ett barn å det er vanlig at gjerne trenger flere beskjeder. Å jeg ser ikke problemet med at barnet klager litt på leggetid,jeg får alltid lagt han til rett leggetid uansett. Jeg snakker heller rolig med han å kommer mye lengre med det. Da får han en rolig avslutning på dagen å sover godt. Kjæresten min er stort sett veldig flink med barn,men ikke så tolmodig hvis barnet diskuterer på regler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kvitt deg med kjæresten, virkelig.. 

Anonymkode: 8a760...db6

Egentlig skulle flytte sammen i November noe barnet mitt hadde gledet seg til,men nå er jeg ikke så sikker på om jeg vil bli samboer nei. 

Skrevet

Er ikke alle som skulle fått barn nei

Skrevet

Skjønner ingenting av kjefting. Det har aldri fungert å kjefte på noen. Har en bekjent som til og med kjefter på hunden. Hunden skjønner da ikke en dritt av lange avhandlinger. 

Har ved noen anledninger hevet stemmen, da har det vært situasjoner som kan fort bli farlige og jeg er nødt til å stoppe noen. 

Anonymkode: 8bb4b...e6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Du må sette deg ned en kveld dere er alene og snakke med han om det, uansett hvor glad man er i noen er sånn oppførsel fra voksne skadelig. Barn skal ikke lære å holde kjeft fordi de blir redde, de skal lære seg å respektere andre. Da må de voksne lære de hvordan. 

Anonymkode: 8bb4b...e6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Han er litt sånn at han forventer at barn følger første beskjed uten å klage på det. Mens jeg tenker at at han er ett barn å det er vanlig at gjerne trenger flere beskjeder. Å jeg ser ikke problemet med at barnet klager litt på leggetid,jeg får alltid lagt han til rett leggetid uansett. Jeg snakker heller rolig med han å kommer mye lengre med det. Da får han en rolig avslutning på dagen å sover godt. Kjæresten min er stort sett veldig flink med barn,men ikke så tolmodig hvis barnet diskuterer på regler. 

Du må jo prate med han. Det er jo ikke greit at han blir sint på sønnen din. Jeg er og enslig mor, var sammen med en mann i litt over 3 år. Han hadde ikke barn, og kunne jo bli irritert på mine 2 barn, men han fikk tidlig beskjed om at det er jeg som oppdrar de, og han får overhodet ikke lov til å kjefte på de. Sa og at hvis han skulle bli skikkelig irritert, så får han dra hjem. For han har ikke barn, så jeg skjønner jo at han kan bli irritert. Men det er bare en gang han dro, og da var han fyllesjuk og da ble vel irritasjonen fra 2 lekende barn litt mye. 

Men han kjeftet aldri på de, han var bare hyggelig mot de. Noe annet hadde jeg aldri akseptert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du må jo prate med han. Det er jo ikke greit at han blir sint på sønnen din. Jeg er og enslig mor, var sammen med en mann i litt over 3 år. Han hadde ikke barn, og kunne jo bli irritert på mine 2 barn, men han fikk tidlig beskjed om at det er jeg som oppdrar de, og han får overhodet ikke lov til å kjefte på de. Sa og at hvis han skulle bli skikkelig irritert, så får han dra hjem. For han har ikke barn, så jeg skjønner jo at han kan bli irritert. Men det er bare en gang han dro, og da var han fyllesjuk og da ble vel irritasjonen fra 2 lekende barn litt mye. 

Men han kjeftet aldri på de, han var bare hyggelig mot de. Noe annet hadde jeg aldri akseptert. 

Han har ett barn fra før men hun er voksen nå. Han har tydligvis glemt hvordan det er å ha yngre barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...