Gå til innhold

Kollega som lukter helt forferdelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er en veldig pen dame, sminker seg og steller seg, men det er jo egentlig irrelevant. Problemet er at hun lukter skikkelig vondt. Hun lukter svett underliv, (tror jeg) men det aller verste er at hun stinker røyk. Hun røyker som en skorstein. Hun har sagt at hun røyker hjemme og i bilen, helt uviten at hun stinker. Dette er ei jeg forholder meg til daglig. Andre legger også merke til det. Jeg vil så gjerne si noe, men hva? Og hvordan? Jeg begynner på jobb igjen i morgen, og gruer meg til å jobbe med henne igjen. 

Anonymkode: ea31e...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hun er en veldig pen dame, sminker seg og steller seg, men det er jo egentlig irrelevant. Problemet er at hun lukter skikkelig vondt. Hun lukter svett underliv, (tror jeg) men det aller verste er at hun stinker røyk. Hun røyker som en skorstein. Hun har sagt at hun røyker hjemme og i bilen, helt uviten at hun stinker. Dette er ei jeg forholder meg til daglig. Andre legger også merke til det. Jeg vil så gjerne si noe, men hva? Og hvordan? Jeg begynner på jobb igjen i morgen, og gruer meg til å jobbe med henne igjen. 

Når det gjelder røyking, så er det egentlig ingenting du kan si. Hun får lov til å røyke på fritiden. Når det gjelder stank fordi hun ikke vasker seg, kan du ta det opp med henne.

Anonymkode: c311e...b40

Skrevet

Du kan ta det opp med henne direkte. På en måte som viser at du ønsker å gjøre henne oppmerksom på det, for hennes egen skyld. 

Hvis du ikke tør eller vil det, ta det opp med verneombud eller leder, og be dem adressere problemet. 

Anonymkode: bed60...1cd

Skrevet

"Hei Berit, du lukter gammel dåse." Det kan du faktisk ikke ta opp med noen, nei.

Anonymkode: a7cac...1bc

Skrevet

Dette er allerede en snakkis hos dere, så du skal ikke si noe som helst til henne. Det er verneombudet du bør si noe til, og så får hun eller han finne ut om noe skal gjøres. 

Anonymkode: 31ac5...7d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Dette er allerede en snakkis hos dere, så du skal ikke si noe som helst til henne. Det er verneombudet du bør si noe til, og så får hun eller han finne ut om noe skal gjøres. 

Det er ikke verneombudet som skal gjøre dette. Det er et lederansvar. Verneombudet skal påse at arbeidsgiver gjør det de skal i forhold til HMS. Kan godt ta det med verneombudet, som igjen tar det med leder. Man skal i utgangspunktet alltid gå til nærmeste leder med "problemer". Med mindre man ikke har tillit til denne.

Anonymkode: 87311...f4f

Skrevet

Please gå bort til henne og si hun lukter fitte!! :popcorn:

Anonymkode: 205f4...861

Skrevet

Lukter svett underliv ja. Trodde helst at røykelukt overgikk all annen kroppslukt. 

Anonymkode: d97b0...eb4

Skrevet

Røykelukten kan du kommentere, men svett underliv blir vanskelig. Det er jo noe hun kanskje ikke kan noe for heller. 

Det er jo litt synd at du ikke har benyttet anledningen tidligere hvis hun selv har påstått at hun ikke stinker røyk. Hvis ingen protesterer når hun sier dette, vil det jo bare styrke hennes egen oppfatning. Neste gang må du korrigere henne. "Jo, Anna, beklager altså, jeg ønsker ikke å være frekk eller dum, men det lukter faktisk ganske mye røyk av deg, det gjør det av alle som røyker innendørs eller nettopp har røykt." Eller noe sånt. Du kan eventuelt be om å få snakke med henne og ta det opp så hyggelig som mulig, noe alla "Anne, jeg burde sikkert sagt noe for lenge siden, men jeg har virkelig forsøkt å venne meg til det fordi jeg ikke liker å blande meg opp i hva andre gjør. Sannheten er at jeg ikke kan unngå å kjenne ganske mye røyklukt av deg, og lukten gjør meg uvel. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal og ikke skal gjør, men kan jeg få be deg pent om å røyke utendørs før jobb i stedet for i bilen, sånn at lukten ikke henger så lenge igjen i klærne?". Eller noe i den duren.

Svett underliv-lukt derimot... Du kan jo selvfølgelig prøve deg på en sånn "jeg leste nylig om ..." om tematikken, men da bør du ha googlet deg til et tips som virker også som du kan slenge inn, og så bare håpe hun tar til seg at dette kan være noe for henne også. Sannsynligvis vet hun om problemet selv.

Anonymkode: 86519...0e8

Skrevet

Det er rimelig kjipt å få en slik beskjed fra ledelsen: "Andre ansatte har over tid klaget så mye på at du lukter vondt, men ingen har sagt noe til deg."

Anstendigvis har du to muligheter: Ta mot til deg og ta det opp med henne. Evt kan du skrive en beskjed på en lapp og legge i veska hennes, f.eks hvis du vil være anonym. Det er ubehagelig, men ikke så ubehagelig som at det blir "tatt opp" av en overordnet. 

Evt kan du ignorere lukta.

Anonymkode: e3abc...af4

Skrevet

Røyklukt kan du da virkelig ikke klage på. Du kan derimot ønske deg en verden av ikkerøykere til jul. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er rimelig kjipt å få en slik beskjed fra ledelsen: "Andre ansatte har over tid klaget så mye på at du lukter vondt, men ingen har sagt noe til deg."

Anstendigvis har du to muligheter: Ta mot til deg og ta det opp med henne. Evt kan du skrive en beskjed på en lapp og legge i veska hennes, f.eks hvis du vil være anonym. Det er ubehagelig, men ikke så ubehagelig som at det blir "tatt opp" av en overordnet. 

En anonym lapp i veska hennes? Dersom jeg hadde mottatt lapp i veska mi at jeg lukter svett underliv, hadde jeg antakelig sluttet i jobben. Da er det bedre å ta det opp på en ærlig måte. 

Anonymkode: d97b0...eb4

Skrevet

Men, svett underliv? Hvordan lukter det?

Mener du at hun går med samme bukse for lenge, at hun ikke vasker seg/dusjer, eller hva er det?

Om hun ellers er velstelt på hår og i klær, og dusjer ofte nok til å ikke lukte svette fra underarmer o.l. hvordan kan man da lukte "svett underliv"?

Jeg spør ikke fordi jeg ikke tror på at hun stinker, noen mennesker gjør jo det, men hvorfor stinker hun fra underlivet? Kan hun ha en medisinsk greie som hun ikke kan noe for?

Anonymkode: 6a2c7...df0

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Røyklukt kan du da virkelig ikke klage på. Du kan derimot ønske deg en verden av ikkerøykere til jul. 

Det er klart man kan kommentere røyklukt!

Anonymkode: 898b5...163

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Å legge en anonym lapp i veska er bare ondskapsfullt.

Anonymkode: 181a3...82e

Skrevet

Man kan formulere en slik lapp på en mest mulig ok måte. Jeg tror kanskje jeg hadde foretrukket det fremfor en klein samtale om min kroppslukt, om det var meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er klart man kan klage på røyklukt. Hvorfor skulle de som røyker være en freda gruppe? Det er jo ikke som om det er en overraskelse for de som røyker at de lukter røyk, eller går noen faktisk rundt og innbiller seg at det ikke kan luktes på flere meters hold at de har vært ute og tatt en røyk? På en tidligere arbeidsplass måtte de som røkte henge jakka si i en yttergang før de gikk inn i garderoben og vasket hender og helst tok en pastill før de kom inn på avdelingen. Det burde vært sånn overalt. 

Skrevet

Anonym lapp i veska? Nei. Bare nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Skriv en lapp og legg på plassen hennes🙂 

Anonymkode: b5dea...e02

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du tenker at en leder ikke er smartere enn å si det på den måten? Selv ville jeg tatt det på meg personlig og sagt at jeg selv hadde notert meg røyklukt. At jeg som leder føler meg forpliktet til å si fra, for antageligvis kan det også plage andre. Man trenger ikke være helt dum og uten sosiale antenner i en sånn situasjon, og man trenger ikke ydmyke henne ved å dra inn hva kollegaer har sagt. Å bruke hodet er ikke så dumt, og når man har sagt dette så vil hun mest sannsynlig ta det til seg og tenke selv på at hun ikke bør stinke røyk. 

Å legge anonyme lapper her og der er enda verre. Det er bare stygt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det skal jeg jamen gjøre mot kolleger jeg misliker. Uansett om de lukter eller ikke. Det er jo utpsyking av verste /beste sort. 

Skrevet

Disse "hemmelige lappene" er jo mobbing!

Man gjør ikke sånt altså, virkelig.

Anonymkode: 6a2c7...df0

Skrevet

Kan du tenke deg hvordan det ville vært å få en sånn lapp selv, du vet ikke hvem som har skrevet den, om det er noe alle tenker, om det er noen som bare  har et horn i siden til deg. For en usikkerhet det vil skape. Det er så slemt gjort, fatter ikke at voksne mennesker tenker tanken at det er en god ide.

Anonymkode: 181a3...82e

Skrevet

Noen ting må man bare holde ut med. Har dere et yrke hvor dere må være veldig tett på hverandre?

Anonymkode: 8cdc4...f53

Skrevet

Når du har et problem med en kollega, uansett hva problemet måtte være -> tar du dette opp med den som har personalansvar.  Og overlater til denne, vanligvis din leder, å håndtere saken.  Verre er det ikke. 

Anonymkode: 64402...48d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...