Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Skal teste ut dette pga helseproblemer som forverres ved dårlig kosthold. Har prøvd div annet med bra effekt, men ønsker nå å spise så rent/naturlig som mulig i håp om å bli helt frisk. Men synes det er så mye info. Forstår hva det innebærer, men kan dere som har et slikt kosthold komme med tips til en nybegynner? Eksempel på en frokost, en lunsj og en middag du liker. Både noe rask og enkelt til hverdag og noe som passer bedre til helg? Hva med snacks, hva spiser du når du skal kose deg? Anonymkode: 64f2f...42a
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #2 Skrevet 24. juli 2022 Du kan jo egentlig spise alt, bare du lager det selv... For å si det enkelt skal du ikke spise potetstappe som er et pulver på pose du blander med vann og melk, men du kan godt spise potetstappe du har lager selv. I går spiste jeg hjemmebakt brød til frokost, en yoghurt med havregryn og blåbær i til lunsj, grillet kyllingfilet og serverte med "crushed" poteter, stekte grønnsaker og hjemmelaget saus, og til kvelds hadde jeg jordbær med fløte. Tror ikke jeg spiste noe som var ultraprossesert i går...? Anonymkode: 5647c...d0b
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #3 Skrevet 24. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du kan jo egentlig spise alt, bare du lager det selv... For å si det enkelt skal du ikke spise potetstappe som er et pulver på pose du blander med vann og melk, men du kan godt spise potetstappe du har lager selv. I går spiste jeg hjemmebakt brød til frokost, en yoghurt med havregryn og blåbær i til lunsj, grillet kyllingfilet og serverte med "crushed" poteter, stekte grønnsaker og hjemmelaget saus, og til kvelds hadde jeg jordbær med fløte. Tror ikke jeg spiste noe som var ultraprossesert i går...? Anonymkode: 5647c...d0b Nå spør jeg av total uvitenhet; men er yoghurt ultraprossesert mat? Vet du kan lage det selv med bakteriekultur, og det er sikkert supersunt, men jeg tenker på vanlig yoghurt fra kjøledisken (spesielt søte fruktyoghurter). Poteter er vel også sunnere jo mindre bearbeidet de er (altså vanlig kokte poteter er bedre enn stappe)? Mener jeg har lest det, men mulig jeg tar feil. Anonymkode: 0e21a...2ec
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Nå spør jeg av total uvitenhet; men er yoghurt ultraprossesert mat? Vet du kan lage det selv med bakteriekultur, og det er sikkert supersunt, men jeg tenker på vanlig yoghurt fra kjøledisken (spesielt søte fruktyoghurter). Poteter er vel også sunnere jo mindre bearbeidet de er (altså vanlig kokte poteter er bedre enn stappe)? Mener jeg har lest det, men mulig jeg tar feil. Anonymkode: 0e21a...2ec Ganske god forklaring her: https://bramat.no/kosthold/3502-hva-er-egentlig-ultraprosessert-mat Yoghurt naturell blir ansett som uprossesert eller minimalt prossesert. Det er ikke noe problem å spise prosessert mat, men de som er opptatt av dette mener man ikke skal spise ultraprossesert mat. Å spise mat som er litt prosessert anses som helt greit altså, selv at de som er veldig opptatt av ren mat. Jeg har aldri hørt om noen som mener man blir syk av å selv prossesere litt, som f.eks å lage potetstappe av kokte poteter, men det er noen som mener at det ikke er bra for helsa å spise ultraprossesert mat. Anonymkode: 5647c...d0b
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 Jeg spiser ofte omelett til frokost/lunsj, med f.eks pesto og spekeskinke, eller med skinke og grønnsaker til. Eller lager meg en Kyllingsalat. Smoothie kan være et alternativ Middag kan være all slags kjøtt, tilbehør kan være blomkålpure( bedre enn potetmos), salat, grønnsaker, brokkolipure. Anonymkode: 07301...da4
FruGa Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 Til frokost spiser jeg smoothie laget med usøtet mandelmelk, 4 rå egg (nei du kjenner ikke egg smaken) bær og avokado/seterrømme. Til lunch /middag mye protein, salat, grønnsaker, stort sett alltid avocado til. Skal jeg ha dressing lager jeg det av rømme, hvitløk og krydder feks. Spiser generelt mye egg.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Skrevet 24. juli 2022 Jeg kunne godt gjort det selv, men det er nesten uråd å gå med barna. Hovedutfordringen er at nesten alt pålegg kjøpt i butikk (utenom ost, tror jeg) er ultraprosessert. I tillegg er kjøpebrød ultraprosessert (og mine barn liker ikke hjemmebakt, uansett oppskrift) og selvfølgelig pølser og sånt. Som en voksenperson er det ganske enkelt, egentlig. Bake brød selv, unngå kjøttpålegg, lage middag fra råvarer (kjøtt, fisk, poteter, grønnsaker og så videre). Det blir lite snacks, da med mindre du kan lage det selv. Hjemmelaget popcorn, kanskje? Anonymkode: a695e...cfa
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Jeg kunne godt gjort det selv, men det er nesten uråd å gå med barna. Hovedutfordringen er at nesten alt pålegg kjøpt i butikk (utenom ost, tror jeg) er ultraprosessert. I tillegg er kjøpebrød ultraprosessert (og mine barn liker ikke hjemmebakt, uansett oppskrift) og selvfølgelig pølser og sånt. Som en voksenperson er det ganske enkelt, egentlig. Bake brød selv, unngå kjøttpålegg, lage middag fra råvarer (kjøtt, fisk, poteter, grønnsaker og så videre). Det blir lite snacks, da med mindre du kan lage det selv. Hjemmelaget popcorn, kanskje? Anonymkode: a695e...cfa Roastbeef er vel ikke ultraprossesert? Det er jo rent kjøtt skjært i tynne skiver. Anonymkode: cfb56...382
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #9 Skrevet 24. juli 2022 HI: Denne gir en veldig enkel og god oversikt, f.eks. på ting du spør om som yoghurt og potetmos: https://bramat.no/kosthold/3502-hva-er-egentlig-ultraprosessert-mat Anonymkode: cfb56...382
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #10 Skrevet 24. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Roastbeef er vel ikke ultraprossesert? Det er jo rent kjøtt skjært i tynne skiver. Anonymkode: cfb56...382 Det stemmer sannsynligvis, men sjekk etter tilsetningsstoffer for sikkerhetsskyld. Ellers kan man jo lage det selv. Anonymkode: a695e...cfa
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Fant denne oversikten: https://maschmanns.no/2022/06/22/nova-klassifisering-av-mat/ Uprosessert eller minimalt prosessert mat: Ubehandlet mat som bær, frukt og grønnsaker, ferskt kjøtt, egg og melk Minimalt prosessert mat er naturlig mat hvor man har fjernet uspiselige deler (eks. skall) eller utsatt for prosesser som tørking, knusing, fraksjonering, filtrering, risting, koking, fermentering, pasteurisering, kjøling, frysing, emballering eller vakuumering Prosesserte kulinariske ingredienser: Ingredienser basert på gruppe 1-varer Ingredienser som er normale å bruke i matlaging hjemme og/eller på restaurant, Eksempler er salt, sukker, smør, matolje og honning Prosessert mat: Dette er matvarer som er laget ved å blande matvarer fra gruppe 1 og ingredienser fra gruppe 2. Prosessene inkluderer ulike metoder for koking og bevaring av kvalitet, og er ment å bedre holdbarhet og/eller sensorisk kvalitet av gruppe 1 matvarer. Tilsetningsstoffer som antioksidanter og konserveringsmidler kan inngå Eksempler på produkter er saltede nøtter, hermetiserte bær, frukt og grønnsaker, fisk i olje, røkt eller saltet kjøtt og fisk, hjemmebakt brød, øl og sider. Ultraprosessert mat Industriprodukter med mange ingredienser og flere av disse er uvanlige i kjøkkenet, eksempler er fargestoffer, emulgatorer og fortykningsmidler Ofte laget ved å kombinere flere prosesstrinn eller omfattende bearbeiding Eksempler på produkter er margarin, industribakt brød, kjeks, kaker, brus, sjokolade, iskrem, pølser og burgere. NOVA-klassifiseringen er laget av en gruppe forskere ledet av Carlos Monteiro, professor i ernæring ved University of Sao Paulo, Brazil. Anonymkode: 0e21a...2ec
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 I utgangspunktet er det ganske så i tråd med hva Michael polland så enkelt sier. Spis mat bestemoren din ville gjenkjent 😅 Hun visste nok hva sukker var, men du forstår sikkert tanken? Banan, ikke banos. Eple, ikke eplejuice. Anonymkode: 6584c...ac7
prekæs Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): I utgangspunktet er det ganske så i tråd med hva Michael polland så enkelt sier. Spis mat bestemoren din ville gjenkjent 😅 Hun visste nok hva sukker var, men du forstår sikkert tanken? Banan, ikke banos. Eple, ikke eplejuice. Anonymkode: 6584c...ac7 Godt sagt Ferske boller rett fra ovnen bakt med gjenkjennelige ingredienser og ikke de i butikkhyllen med lang holdbarhet. Potetstappe fra ferske poteter og ikke pose. Supper fra ferske grønnsaker og ikke pose.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #14 Skrevet 25. juli 2022 prekæs skrev (14 timer siden): Godt sagt Ferske boller rett fra ovnen bakt med gjenkjennelige ingredienser og ikke de i butikkhyllen med lang holdbarhet. Potetstappe fra ferske poteter og ikke pose. Supper fra ferske grønnsaker og ikke pose. Nettopp 😃 Enkelt og gjennomførbart. For det er ofte utfordring ved en kostholdsendring. For komplisert = vanskelig å gjennomføre. Så kan man starte å spire på kjøkkenbenken og ordne seg med en kjøkkenhage når en har forsøkt seg en stund og vet hvilke råvarer man har nytte av. Eat food, not to much, mostly plants. Før kjøttfolket blir fornærmet, mr Pollan er ikke vegetarianer. «Not to much» er stikkordet 👌🏻 Første del er mat bestemor kjenner igjen, andre del handler om riktig mengde, som f eks kjøtt, siste del er vel alle kostholdsveiledning enige i. Grønnsaker er bra, uansett hvilken diett man går for. Brokkoli er vel noe av det man kan spise uansett om man går for lavkarbo eller vegansk 😃 Anonymkode: 6584c...ac7
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #15 Skrevet 25. juli 2022 Bare les på innholdsfortegnelsen på maten du kjøper, jo flere ting det er i den jo mer bearbeidet er den gjerne. Skal du spise helt uprossesert mat må du spise den i sin naturlige form, men det er virkelig helt unødvendig altså. Det er ikke noe problem å mose, kutte, blande, fryse osv, du blir ikke syk av det. Det noen mener er helseskadelig er den ultraprosseserte maten, altså den maten som inneholder masse e-stoffer, konserveringsmidler, er tørket, fryst og gjort allverdens med for å forlenge holdbarheten. Men du må ha tungen litt rett i munnen der også, for det er slett ikke alle e-stoffer og konserveringsmidler som er skadelig for oss, og det er slett ikke alle som er enig i at det å tørke mat f.eks gjør den helseskadelig. Men vil du prøve å spise naturlig så er tommelfingerregelen å kjøpe mat i sin naturlige form. Jeg er enig i at vi bør begrense ultraprossesert mat, men at vi ikke skal prosessere i det hele tatt synes jeg er tullete. Selvfølgelig kan vi lage en saus selv, det er ikke skadelig altså. Men vi trenger ikke posesaus sju dager i uka. Finn en balanse. Anonymkode: 5647c...d0b
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #16 Skrevet 25. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Bare les på innholdsfortegnelsen på maten du kjøper, jo flere ting det er i den jo mer bearbeidet er den gjerne. Skal du spise helt uprossesert mat må du spise den i sin naturlige form, men det er virkelig helt unødvendig altså. Det er ikke noe problem å mose, kutte, blande, fryse osv, du blir ikke syk av det. Det noen mener er helseskadelig er den ultraprosseserte maten, altså den maten som inneholder masse e-stoffer, konserveringsmidler, er tørket, fryst og gjort allverdens med for å forlenge holdbarheten. Men du må ha tungen litt rett i munnen der også, for det er slett ikke alle e-stoffer og konserveringsmidler som er skadelig for oss, og det er slett ikke alle som er enig i at det å tørke mat f.eks gjør den helseskadelig. Men vil du prøve å spise naturlig så er tommelfingerregelen å kjøpe mat i sin naturlige form. Jeg er enig i at vi bør begrense ultraprossesert mat, men at vi ikke skal prosessere i det hele tatt synes jeg er tullete. Selvfølgelig kan vi lage en saus selv, det er ikke skadelig altså. Men vi trenger ikke posesaus sju dager i uka. Finn en balanse. Anonymkode: 5647c...d0b Enkelte typer frosne grønnsaker har jo vist seg å ha bedre næringsinnhold enn «ferske». Plukket i sesong og fryst ned før det distribueres. Skal se om jeg finner igjen artikkelen, er noen år siden jeg leste det. Anonymkode: 6584c...ac7
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2022 #17 Skrevet 25. juli 2022 Enkle regler jeg bruker. Så nære naturen som mulig. Ferskt kjøtt, grønnsaker (mange grønnsaker er forresten mer næringsrike å kjøpe frosset fordi de er fryst på rett tidspunkt og næringsstoffer har ikke gått tapt underveis i transport.) Minst mulig raffinerte produkter (hvitt sukker, hvetemel osv). Spiser heller ikke så mye mat med mye syre da jeg får leddsmerter. Gjær spiser jeg også lite av. Eddik er gift for meg (får leddsmerter). Anonymkode: 723b8...88a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå