Gå til innhold

Er det ikke på tide å avlive Freya?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer de å hanskes med all hvalrossen i San Francisco? Kan gjøre som dem og dernedt Inviter inn flere hvalross, så får vi ordnet opp i østersproblematikken.

Folk får passe på båtene og ungene sine, og seg selv. La dyret være i fred, så går dette bra .Her tusler det Bjørn omkring, et og annet streifdyr . Vi får beskjed om å passe bedre på sauene, ungene og hundene. 

Anonymkode: 9f2a4...c67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det burde vært så klekkelige bøter at det svidde til og med for bærumssnobben, for å gå med overlegg gå nærmere enn 25 meter.

Slik det er nå virker det som om det bor utallige idioter rundt Oslofjorden, som ikke har vett nok til å holde seg unna.

Man bader i sjøen når man vet at det er en hvalross i nærheten! Folk hadde ikke badet om det kom hai heller.

Man nærmer seg ikke et vilt dyr på 600 kg +, men lar det være i fred.

Hadde folk bare latt henne være i fred så er det større sjanse for at hun ville kunnet fortsette videre. Slik det er nå blir hun stresset og forvirret, og det kan gjøre at det blir enda farligere å nærme seg henne.

Om noen skulle bli skadet av Freya så er de selv skyld i det. Bare så synd det er hun som da risikerer å måtte bøte med livet pga. en mengde menneskers totale tankeløshet, egoisme og idioti.

Anonymkode: 712bd...8db

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker det burde vært så klekkelige bøter at det svidde til og med for bærumssnobben, for å gå med overlegg gå nærmere enn 25 meter.

Slik det er nå virker det som om det bor utallige idioter rundt Oslofjorden, som ikke har vett nok til å holde seg unna.

Man bader i sjøen når man vet at det er en hvalross i nærheten! Folk hadde ikke badet om det kom hai heller.

Hadde folk bare latt henne være i fred så er det større sjanse for at hun ville kunnet fortsette videre. Slik det er nå blir hun stresset og forvirret, og det kan gjøre at det blir enda farligere å nærme seg henne.

Om noen skulle bli skadet av Freya så er de selv skyld i det. Bare så synd det er hun som da risikerer å måtte bøte med livet pga. en mengde menneskers totale tankeløshet, egoisme og idioti.

Det bor 1,5 millioner mennesker rundt oslofjorden. Skal de ikke få bade når det er 28 grader? Folk er ikke «idioter,» «egoister,» eller «tankeløse» for det. 

Anonymkode: f1e99...b1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Bøte med livet? At fagpersoner vurderer kun avlivning er jo deres ansvar, ikke 1,5 mill vanlige folk rund Oslo- det er fullt mulig å bedøve og flytte dyret til naturlig miljø hvor det hører til. 

Anonymkode: 07d24...cbe

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det bor 1,5 millioner mennesker rundt oslofjorden. Skal de ikke få bade når det er 28 grader? Folk er ikke «idioter,» «egoister,» eller «tankeløse» for det. 

Trenger de å bade 25 meter fra en hvalross? 

Anonymkode: ab2c7...7c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Bøte med livet? At fagpersoner vurderer kun avlivning er jo deres ansvar, ikke 1,5 mill vanlige folk rund Oslo- det er fullt mulig å bedøve og flytte dyret til naturlig miljø hvor det hører til. 

Nei, det er meget komplekst å bedøve så store dyr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Må si jeg er imponert over Freya om hun klarer å dekke hele det området med 1,5 million innbyggere 😅 Det må da være mulig å bade ett annet sted enn akkurat der hun er. Det er en hvalross, ikke akkurat Australia hvor hele kysten er full av saltvannskrokodiller og dødelige maneter. Hun har jo vært litt overalt og kommer sikkert til å flytte på seg snart. 

Men, jeg stusser litt på hva hun lever av i denne døde fjorden? Ikke mye til matfat igjen her, sånn som vi har forvaltet den. 

Anonymkode: a044c...672

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Må si jeg er imponert over Freya om hun klarer å dekke hele det området med 1,5 million innbyggere 😅 Det må da være mulig å bade ett annet sted enn akkurat der hun er. Det er en hvalross, ikke akkurat Australia hvor hele kysten er full av saltvannskrokodiller og dødelige maneter. Hun har jo vært litt overalt og kommer sikkert til å flytte på seg snart. 

Men, jeg stusser litt på hva hun lever av i denne døde fjorden? Ikke mye til matfat igjen her, sånn som vi har forvaltet den. 

Innflyttet stillehavsøsters…

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er meget komplekst å bedøve så store dyr. 

Ja, det er det, men det er fullt mulig. Å blåse opp mediehysteriet - det er enkelt, å takle virkelige utfordringer, ja, mer kompleks, krever store ressurser og kompetanse, men sånn er det in real life liksom ..jeg kjøper ikke argumentet «eneste måte er å avlive» og at folk ferdes med hensikt der hun er når de ikke satt på gps brikke på dyret, men serverer førstelinje nyheter om «freya» er plutselig her og plutselig der… hun må nesten få et etternavn snart etter så massiv mediadekning 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hun klarer faktisk å dekke et ganske stort område ettersom hun flytter ganske raskt på seg. Det er ikke alltid man vet nøyaktig hvor hun er.  Ene dagen er hun i Bærum, neste Asker og så tilbake til Bærum. Jeg har ikke lyst til å treffe på henne når jeg badering det er ganske vanskelig å vite hvor det er trygt. Utrolig mange som bruker Indre Oslofjord nå både til bading og andre aktiviteter. 

Anonymkode: 5239c...7d7

Skrevet

Ja, det er det, men det er fullt mulig. Å blåse opp mediehysteriet - det er enkelt, å takle virkelige utfordringer, ja, mer kompleks, krever store ressurser og kompetanse, men sånn er det in real life liksom ..jeg kjøper ikke argumentet «eneste måte er å avlive» og at folk ferdes med hensikt der hun er når de ikke satt på gps brikke på dyret, men serverer førstelinje nyheter om «freya» er plutselig her og plutselig der… hun må nesten få et etternavn snart etter så massiv mediadekning 

De svømmer jo bare tilbake når de er flyttet på. Det er en dyr og stor operasjon, med flere veterinærer og med helikopter og greier. Og den innebærer en risiko for at dyret dør. Så flytting er virkelig det mest bortkasta forslaget.

Alle mennesker kan lære seg at man ikke oppholder seg i umiddelbar nærhet av ville dyr. Det gjør man i hele resten av landet. Det er snakk om ÉN hvalross, den beveger seg fra sted til sted og dersom den er i Frognerkilen den dagen man vil bade, så er det jo bare å dra til Ingierstrand i stedet! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hun klarer faktisk å dekke et ganske stort område ettersom hun flytter ganske raskt på seg. Det er ikke alltid man vet nøyaktig hvor hun er.  Ene dagen er hun i Bærum, neste Asker og så tilbake til Bærum. Jeg har ikke lyst til å treffe på henne når jeg badering det er ganske vanskelig å vite hvor det er trygt. Utrolig mange som bruker Indre Oslofjord nå både til bading og andre aktiviteter. 

Men da flytter du deg selv da vøtt. I verste fall inn på Frognerbadet, liksom! 

Skrevet

Men det er ikke helt uvanlig her at vi må avlyse bading grunnet utslipp av kloakk, eller at man bare snur pga maneter eller sjøsnørr. Stort sett er det ett alternativt sted å bade hvis det står høyt på lista. 

Lurer på om det kunne vært en mulighet å merke Freya? Forskere har jo satt gps på større dyr enn Freya. Da vil man i det minste lettere vite hvor hun er 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Lurer på om det kunne vært en mulighet å merke Freya? Forskere har jo satt gps på større dyr enn Freya. Da vil man i det minste lettere vite hvor hun er 🤔

Til nå har jo det bare ført til at folk trekkes dit for å ta bilder og plage henne…

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Til nå har jo det bare ført til at folk trekkes dit for å ta bilder og plage henne…

Når folk er så dumme, må man kanskje praktisere det som fungerer til en viss grad på dumme folk andre steder. Bøter? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men da flytter du deg selv da vøtt. I verste fall inn på Frognerbadet, liksom! 

Super ide. Da flytter vi bare alle som bruker Oslofjorden til Frognerbadet. Badende, kajakker, vindsurfere og alle barna som i disse dager er på Sjøskolen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Super ide. Da flytter vi bare alle som bruker Oslofjorden til Frognerbadet. Badende, kajakker, vindsurfere og alle barna som i disse dager er på Sjøskolen.

Ja, for absolutt hele Oslofjorden er ubrukelig når én hvalross krever en 25-meters sone rundt seg. Fjorden er tross alt bare 25 meter lang. Og bred. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Plage henne? Forklar. 

Anonymkode: e07de...3e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Når folk er så dumme, må man kanskje praktisere det som fungerer til en viss grad på dumme folk andre steder. Bøter? 

Du kan jo bare lese tråden her. De VIL jo ikke ha løsninger, ikke engang de letteste løsningene. 

Skrevet

Plage henne? Forklar. 

Å gå for nær, for eksempel? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Innflyttet stillehavsøsters…

Da må vi jo ønske henne velkommen 🤩 Freya og Aase Lise, naturlig fiende for fremmedarter i fjorden vår 🥳

Tilfelle denne ble litt vel intern, skal jeg for ordens skyld legge ved link. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XqPEXb/aase-lise-89-kriger-mot-stillehavsoesters-noen-badeplasser-er-ikke-trygge-lenger

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Å gå for nær, for eksempel? 

Det er ikke å plage 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Trenger de å bade 25 meter fra en hvalross? 

De gjør jo ikke det. Folk vil jo ikke dø heller. Freya kommer plutselig. Hun kan faktisk bevege seg ganske raskt, og det er umulig å vite hvor hun er til enhver tid.

Skrevet

Folk er dumme. Jeg bir mer og mer overbevist om at vi klarer å utrydde oss selv. Før hadde jeg inntrykk av hovedtyngden av folk er normalt smarte, men nå er jeg redd idiotene snart er i overtall, og gud hjelpe oss da.

Men hvorfor oppsøker denne hvalrossen mennesker? Er det normal adferd? 

Anonymkode: e5021...a66

Skrevet

Folk er dumme. Jeg bir mer og mer overbevist om at vi klarer å utrydde oss selv. Før hadde jeg inntrykk av hovedtyngden av folk er normalt smarte, men nå er jeg redd idiotene snart er i overtall, og gud hjelpe oss da.

Men hvorfor oppsøker denne hvalrossen mennesker? Er det normal adferd? 

Anonymkode: e5021...a66

Lett å få det inntrykket, men jeg tror og håper idiotene er i mindretall. De oppegående er der fremdeles, de bare lager ikke like mye blest rundt seg selv, derfor er det lett å glemme at de eksisterer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...