Gå til innhold

Er det ikke på tide å avlive Freya?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Men når noen er glad for at andres eiendom blir ødelagt, og de ikke har råd til tilsvarende eiendom selv, handler det ene og alene om misunnelse. 

Anonymkode: a3e2b...48e

Dette er jo bare tull og tøys.

Anonymkode: 145de...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Men når noen er glad for at andres eiendom blir ødelagt, og de ikke har råd til tilsvarende eiendom selv, handler det ene og alene om misunnelse. 

Det var meg du mente var misunnelig - jeg har aldri skrevet noe om at jeg er glad for at andres eiendom blir ødelagt. Og igjen, du vet ingenting om min økonomiske status (du kunne fått deg en stor overraskelse der).

Anonymkode: 712bd...8db

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Så hva er grunnen til at du synes det er greit at andres eiendom blir ødelagt?

Kjære vene, du må virkelig slite med leseforståelsen din!

Oppsøk heller noen som kan hjelpe deg med det, for ingen her kan hjelpe deg. Slutt å dikte opp motiv andre ikke har gitt uttrykk for!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjære vene, du må virkelig slite med leseforståelsen din!

Oppsøk heller noen som kan hjelpe deg med det, for ingen her kan hjelpe deg. Slutt å dikte opp motiv andre ikke har gitt uttrykk for!

Altså, ingen motargumenter. Nice :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen vits i å argumentere mot kverulerende fjas.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min «kid» er oppdratt til å ikke forstyrre dyreliv. Her jeg bor er det atskillige dyr som er mer aggressive enn hvalrossen Freya. Men de vet at man ikke løper bort til dem. 

Anonymkode: ab2c7...7c2

Så bra at din unge er oppdratt slik, hva med de som ikke er det? Hva om et barn blir alvorlig skadet eller drept, da er det litt forseint å trekke fram oppdragelseskortet. Få vekk dyret før noe mer alvorlig skjer enn skader på folks private eiendom, som er ille nok i seg selv!

Anonymkode: 28c8b...3f7

Skrevet

Nei, jeg heier på Freya. Hun sier i grunn bare fuck dere tilbake til oss mennesker som tross alt er den arten som har ødelagt mest gjennom tidene. 

Digger hvordan hun bare legger seg til på båtene. Hmpf, lurte dere på noe? 😂

Anonymkode: a044c...672

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Så bra at din unge er oppdratt slik, hva med de som ikke er det? Hva om et barn blir alvorlig skadet eller drept, da er det litt forseint å trekke fram oppdragelseskortet. Få vekk dyret før noe mer alvorlig skjer enn skader på folks private eiendom, som er ille nok i seg selv!

Og da er vi tilbake til å skyte alt som potensielt kan være farlig for barn? Unger fra skolealder skjønner at en hvalross ikke er en kosebamse eller en tegneseriefigur. Unger under den alderen bør være under oppsyn av foreldre som forhåpentligvis vet å holde arvingen unna et vilt dyr på 600 kg. I dine og andre forkjempere av "skyt først, spør siden" sine øyne må det være et mirakel at unger vokser opp med elg og andre store dyr i nærheten uten å dø.

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Og da er vi tilbake til å skyte alt som potensielt kan være farlig for barn? Unger fra skolealder skjønner at en hvalross ikke er en kosebamse eller en tegneseriefigur. Unger under den alderen bør være under oppsyn av foreldre som forhåpentligvis vet å holde arvingen unna et vilt dyr på 600 kg. I dine og andre forkjempere av "skyt først, spør siden" sine øyne må det være et mirakel at unger vokser opp med elg og andre store dyr i nærheten uten å dø.

Det er ikke snakk om å skyte, men å flytte. 

Skrevet

Når sant skal sies, så burde det vel helst vært flere hvalrosser i Oslofjorden. 

Anonymkode: bf44e...236

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis et barn blir skadet av Freya er det virkelig ikke hvalrossens skyld.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke snakk om å skyte, men å flytte. 

Det har vært prøvd andre steder. Nesten umulig å gjøre uten at dyret dør. Man kan vanskelig beregne rett dose bedøvelse på så store dyr, og i tillegg er det sånn at bedøvede dyr mister evnen til å regulere kroppstemperaturen. Inni spekket til hvalrossen betyr det overoppheting og død.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Herregud, for en idioti du kommer med.

Ingen har sagt at de er «glad» for at andres eiendom blir ødelagt. Det folk sier er at ødeleggelser på båter (som båteierne trolig er forsikret mot, og/eller har mer enn nok penger til å få reparert) er av liten betydning, og i hvert fall ikke noe å drepe en hvalross for. Det har selvsagt ingenting med misunnelse å gjøre, men misunnelseskortet er selvsagt veldig behagelig behagelig å ha på innerlomma når man får tom for argumenter.

Jeg tipper de fleste er som meg: Jeg kjenner jeg ikke bryr meg stort når folk med mer penger enn en sykepleier eller lærer tjener i løpet av et helt liv får ødelagt en dyr eiendom. Kjenner meg ganske nøytral til det. Hvis derimot sønnen til den uføre alenemora som knapt nok har til salt til maten blir frastjålet sykkelen han var så heldig å få arve, da blir jeg trist og fortvilet, og får lyst til å gi gutten en ny sykkel.  Hvis du klarer å knytte misunnelse som årsak til hvorfor jeg, og trolig de fleste andre, har ulike følelser knyttet til disse to ulike situasjonene, da har du seriøst svekkede sjelsevner.

Anonymkode: 723af...003

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvis et barn blir skadet av Freya er det virkelig ikke hvalrossens skyld.

Og du synes det er helt greit. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, for en idioti du kommer med.

Ingen har sagt at de er «glad» for at andres eiendom blir ødelagt. Det folk sier er at ødeleggelser på båter (som båteierne trolig er forsikret mot, og/eller har mer enn nok penger til å få reparert) er av liten betydning, og i hvert fall ikke noe å drepe en hvalross for. Det har selvsagt ingenting med misunnelse å gjøre, men misunnelseskortet er selvsagt veldig behagelig behagelig å ha på innerlomma når man får tom for argumenter.

Jeg tipper de fleste er som meg: Jeg kjenner jeg ikke bryr meg stort når folk med mer penger enn en sykepleier eller lærer tjener i løpet av et helt liv får ødelagt en dyr eiendom. Kjenner meg ganske nøytral til det. Hvis derimot sønnen til den uføre alenemora som knapt nok har til salt til maten blir frastjålet sykkelen han var så heldig å få arve, da blir jeg trist og fortvilet, og får lyst til å gi gutten en ny sykkel.  Hvis du klarer å knytte misunnelse som årsak til hvorfor jeg, og trolig de fleste andre, har ulike følelser knyttet til disse to ulike situasjonene, da har du seriøst svekkede sjelsevner.

Nettopp - misunnelse. Du unner ikke mennesker som har klart å tjene mer penger enn deg å ha fine ting. Misunnelse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det samme gjelder vel hvis et barn blir skadet av en bil? En løshund? En defekt berg-og-dalbane? 
Ingen sier at det er "helt greit", det er jo din egen fantasi. Men en ulykke har alltid en grunn, og de jeg nevnte over her er alltid noens skyld. Som regel noen voksnes - og det peker like ofte tilbake på foreldrene. Hvorfor var barnet i veien og ble påkjørt? Ingen passet på. Hvorfor var hunden løs? Ingen passet på. Hvorfor var berg-og-dalbanen defekt? Eieren slurvet. 

Og så videre. Alle ulykker kan forebygges, og "død forårsaket av hvalross" har man vel neppe sett i Norge de siste 200 år... Dersom dét plutselig skal framstilles som en stor risiko, så har enkelte her litt vansker med proporsjonene, altså.

Anonymkode: 005bb...07e

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Merkelig påstand. Jeg sier kun noe om hva som er grunnen, ikke hvorvidt det er greit. 

Hvis du generelt sliter like mye med å fortolke nøytrale utsagn, så fins det sikkert en coach du kan gå til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Nettopp - misunnelse. Du unner ikke mennesker som har klart å tjene mer penger enn deg å ha fine ting. Misunnelse.

Du trekker jo konklusjoner som ikke samsvarer med det jeg skriver. Jeg har ikke sagt at jeg ikke «unner» folk med penger å eie fine ting. Det jeg skrev var at det ikke vekker veldig sterke følelser hos meg når en av disse tingene blir ødelagt. Hvorfor skulle det gjøre det, egentlig? Blir DU veldig følelsesmessig engasjert hvis en person med mye penger får ødelagt båten sin?

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du trekker jo konklusjoner som ikke samsvarer med det jeg skriver. Jeg har ikke sagt at jeg ikke «unner» folk med penger å eie fine ting. Det jeg skrev var at det ikke vekker veldig sterke følelser hos meg når en av disse tingene blir ødelagt. Hvorfor skulle det gjøre det, egentlig? Blir DU veldig følelsesmessig engasjert hvis en person med mye penger får ødelagt båten sin?

Nei, men jeg blir heller ikke så følelsesmessig engasjer hvis en person med lite penger får ødelagt eiendelene sine, så lenge jeg ikke kjenner personen. Og jeg godter meg i hvert fall ikke over at folk får ødelagt tingene sine.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men jeg blir heller ikke så følelsesmessig engasjer hvis en person med lite penger får ødelagt eiendelene sine, så lenge jeg ikke kjenner personen. Og jeg godter meg i hvert fall ikke over at folk får ødelagt tingene sine.

Så det du sier er vel egentlig bare at du scorer ganske lavt på empati, men at du er villig til å kaste dine krefter inn for å beskytte rike folks eiendeler på bekostning av miljø og dyreliv...

Jaja, du har mange likesinnede. Nussir i Finnmark, for eksempel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor så voldsomt krenket på andres vegne?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.7.2022 den 8.11):

Vi trenger fortsatt ikke å ha sauene akkurat i ulvens tradisjonelle områder. Vi kan flytte ulven til nye områder. Det er tilpasning. Men vi velger å drepe og tilnærmet utrydde ulven. Så hvorfor tilpasser vi oss ikke? 

Anonym bruker skrev (På 24.7.2022 den 12.23):

Ulven er totalfredet i Norge, så her bør du lese deg opp. Det er unntak i visse soner; der den kan tas ut eller flyttes når det kommer i konflikt med tamdyrhold.

Men dersom vi beholder ditt premiss, at vi i Norge utrydder ulv og heller bør tilpasse oss - på hvilken måte er det et argument for at vi i tillegg skal utrydde hvalross? 

Her mangler det også et svar eller to...

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Så det du sier er vel egentlig bare at du scorer ganske lavt på empati, men at du er villig til å kaste dine krefter inn for å beskytte rike folks eiendeler på bekostning av miljø og dyreliv...

Jaja, du har mange likesinnede. Nussir i Finnmark, for eksempel.

Nei. Jeg synes at alle har lik rett på beskyttelse. Både rike og fattige. Å flytte Freya for å stoppe ødeleggelsene av eiendom skjer ikke "på bekostning av miljø og dyreliv". Jeg har for øvrig stemt mot Nussir. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg synes at alle har lik rett på beskyttelse. Både rike og fattige. Å flytte Freya for å stoppe ødeleggelsene av eiendom skjer ikke "på bekostning av miljø og dyreliv". Jeg har for øvrig stemt mot Nussir. 

Men å komme med slike forslag og påstander uten å ha den nødvendige kunnskapen, er jo bare dumt. Som nevnt over her: det er omtrent umulig å flytte hvalrosser uten at de dør.
Dessuten er det sånn at man har dokumentert Freya meget godt, og hun beveger seg utrolig raskt. Selv om man flyttet henne til Bjørnøya, vil hun godt kunne returnere dit hvor hun finner mest mat. Da var hele ekspedisjonen bortkasta.

Jeg fikk heller ikke noe svar på hvorfor dårlig ulveforvaltning er et argument for en enda dårligere forvaltning av sjøpattedyr...?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Trenger ingen motargumenter, for de er allerede gitt i tråden av meg. At du ikke forstår det som skrives klart og tydelig, eller velger å ignorere det, det får du ta på egen kappe, jeg gidder ikke repetere meg selv flere ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...