Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #76 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Selvfølgelig vil ditt barn aldri gjøre noe galt eller dumt. For han er en robot, og ikke et lite menneske med uferdig hjerne, ikke sant? På samme måte som han aldri vil drikke alkohol før han fyller 18, ha sex før ekteskapet eller lyve til deg. 🤣🤣🤣 Anonymkode: a3e2b...48e Nei, fordi jeg passer på ham (dem, de er 3 stk) inntil de er gamle nok til at hjernen deres er ferdige nok til å ikke løpe rett på ville dyr… 🙄 Anonymkode: ab2c7...7c2
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #77 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Forstår at du er en person som ikke er vant til å forholde seg til de mer harde realitetene ved natur og naturkrefter. Men de som må, de må også lære ungene sine å respektere dette hvis de ønsker at ungene skal vokse opp. Og merkelig nok går det helt fint for så godt som alle. Ja, nettopp dette. Og det er faktisk ikke SÅ vanskelig heller. Anonymkode: ab2c7...7c2
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #78 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du argumenterer dårligere her enn en stupfull sjømann... Noen er faktisk i stand til å oppdra ungene sine til å ha respekt for naturen og naturkrefter. Noen er til og med i stand til å lære ungene å ha respekt for fare. Noen er også i stand til å bygge opp sine barns ansvarsfølelse og empati. Noen greier å lære ungene sine nok om hva et så stort dyr som Freya har av krefter, hva et slikt dyr kan gjøre av skade om det føler seg truet, hvor raskt det kan reagere. Bare en sånn ting som å spørre ungene om de forstår hvor tung en hvalross er, og om du f.eks. ville terget på seg en av de største hestene, om de er villig til å terge henne på seg når de vet at hun kan svømme i 35 km/t om hun må. Forstår at du er en person som ikke er vant til å forholde seg til de mer harde realitetene ved natur og naturkrefter. Men de som må, de må også lære ungene sine å respektere dette hvis de ønsker at ungene skal vokse opp. Og merkelig nok går det helt fint for så godt som alle. Om noen blir skadet av Freya, da er det noen som ikke har gjort sin jobb som forelder. Og det er kanskje ikke så rart, for det er til og med idioter av noen foreldre som tar med unger altfor nær Freya, "for hun er jo så søt der hun ligger og sover". Freya har ikke noe ønske om omgang med mennesker. Hun gjør en utrolig jobb med å få ned bestanden av Stillehavsøsters i Oslofjorden. Anonymkode: 712bd...8db Nei, jeg har oppdratt fem barn, og vet at barn ikke alltid gjør slik de er opplært. Nettopp fordi deres hjerner og blant annet konsekvenstenkning ikke er ferdig utviklet. Freya er forresten ikke en "hun", det er en hvalross. Man kaller dyr "det" i norsk språk. Ikke "han", "hun" eller "hen". Ditt problem er at du driver med besjeling av dyr og lar deg påvirke av det. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #79 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg har oppdratt fem barn, og vet at barn ikke alltid gjør slik de er opplært. Nettopp fordi deres hjerner og blant annet konsekvenstenkning ikke er ferdig utviklet. Freya er forresten ikke en "hun", det er en hvalross. Man kaller dyr "det" i norsk språk. Ikke "han", "hun" eller "hen". Ditt problem er at du driver med besjeling av dyr og lar deg påvirke av det. Anonymkode: a3e2b...48e Og mens du drev og oppdro de barna, så slapp du dem sikkert ikke løs i fri dressur der det var fare for å møte ville dyr. Siden du visste at de ikke alltid gjør nøyaktig som vi planlegger. Problem løst. Mine er ellers fra 15 år og oppover, og derfor regner jeg med at de har greid å få med seg at man ikke akkurat svømmer med hvalrosser. Den yngste vet atskillig mer om marine dyr enn jeg selv, og ganske mye mer enn naturfaglæreren sin, siden dette er en av hans spesialinteresser. Så derfor vet jeg at min «kid» ikke vil komme i fare her - og det handler virkelig ikke om å være «robot». (For øvrig sier man ikke «det» om et dyr, med mindre ordet også har intetkjønn som grammatisk kjønn. Man sier «det» om «lemenet», men ikke om «hunden», «kua», «musa» eller «hvalrossen». Der velger man hankjønn/hunkjønn, og det står mellom henholdsvis «han», «hun» eller «den». På nynorsk utgår «den», og man kan kun velge «han» eller «ho». Også om ord som stol, krok, lefse eller stue. Båter er alltid «hun». Mens været i Nord-Norge er «han».) Anonymkode: ab2c7...7c2
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #80 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Og mens du drev og oppdro de barna, så slapp du dem sikkert ikke løs i fri dressur der det var fare for å møte ville dyr. Siden du visste at de ikke alltid gjør nøyaktig som vi planlegger. Problem løst. Mine er ellers fra 15 år og oppover, og derfor regner jeg med at de har greid å få med seg at man ikke akkurat svømmer med hvalrosser. Den yngste vet atskillig mer om marine dyr enn jeg selv, og ganske mye mer enn naturfaglæreren sin, siden dette er en av hans spesialinteresser. Så derfor vet jeg at min «kid» ikke vil komme i fare her - og det handler virkelig ikke om å være «robot». (For øvrig sier man ikke «det» om et dyr, med mindre ordet også har intetkjønn som grammatisk kjønn. Man sier «det» om «lemenet», men ikke om «hunden», «kua», «musa» eller «hvalrossen». Der velger man hankjønn/hunkjønn, og det står mellom henholdsvis «han», «hun» eller «den». På nynorsk utgår «den», og man kan kun velge «han» eller «ho». Også om ord som stol, krok, lefse eller stue. Båter er alltid «hun». Mens været i Nord-Norge er «han».) Anonymkode: ab2c7...7c2 Jeg tenker vi sier burn🔥 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: e5021...a66
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #81 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Nei, jeg har oppdratt fem barn, og vet at barn ikke alltid gjør slik de er opplært. Nettopp fordi deres hjerner og blant annet konsekvenstenkning ikke er ferdig utviklet. Freya er forresten ikke en "hun", det er en hvalross. Man kaller dyr "det" i norsk språk. Ikke "han", "hun" eller "hen". Ditt problem er at du driver med besjeling av dyr og lar deg påvirke av det. Anonymkode: a3e2b...48e Nei, vi kaller dyr for han og hun, det er helt normalt. Anonymkode: 145de...234
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #82 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Nei, jeg har oppdratt fem barn, og vet at barn ikke alltid gjør slik de er opplært. Nettopp fordi deres hjerner og blant annet konsekvenstenkning ikke er ferdig utviklet. Freya er forresten ikke en "hun", det er en hvalross. Man kaller dyr "det" i norsk språk. Ikke "han", "hun" eller "hen". Ditt problem er at du driver med besjeling av dyr og lar deg påvirke av det. Anonymkode: a3e2b...48e Noen greier som sagt å lære opp ungene sine til å respektere natur og naturkrefter, samt hvordan overleve i møte med naturkrefter og ville dyr. Og for de aller, aller fleste går det faktisk an og er ikke spesielt vanskelig en gang. Noen greier det tydeligvis ikke. Uhell og uflaks kan man aldri unngå helt, men man kan gjøre noe med det å ta farlige valg, lære ungene risikovurdering, selvstendig tenkning og stå for egne meninger, ta ansvar og gi dem nok kunnskap til at de forstår noe så enkelt som hvorfor de ikke bør tirre et dyr på 600 kg. Ang. språk og dyr - les svaret til 7c2... Anonymkode: 712bd...8db
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #83 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei, vi kaller dyr for han og hun, det er helt normalt. Anonymkode: 145de...234 Når det skjer sammen med besjelingen av dyret, blir det bare latterlig. Hvalrossen er verken flink eller gjør en jobb fordi den spiser masse sjømat. Den spiser sjømat fordi den er sulten. Problemet oppstår når man besjeler et dyr så mye at man begynner å behandle det som et menneske. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #84 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg tenker vi sier burn🔥 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: e5021...a66 Jeg tenker vi sier at a66 sin debatteknikk er på nivå med en førsteklassings. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #85 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker vi sier at a66 sin debatteknikk er på nivå med en førsteklassings. Anonymkode: a3e2b...48e Nei. Anonymkode: c2c9d...22d
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #86 Skrevet 29. juli 2022 Det er vel heller på tide å kvitte oss med alle luksusbåtene Anonymkode: c62c6...5f9
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #87 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei. Anonymkode: c2c9d...22d Å joda. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #88 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er vel heller på tide å kvitte oss med alle luksusbåtene Anonymkode: c62c6...5f9 Misunnelse er svært lite vakkert. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #89 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Når det skjer sammen med besjelingen av dyret, blir det bare latterlig. Hvalrossen er verken flink eller gjør en jobb fordi den spiser masse sjømat. Den spiser sjømat fordi den er sulten. Problemet oppstår når man besjeler et dyr så mye at man begynner å behandle det som et menneske. Anonymkode: a3e2b...48e Hvem behandler Freya som et menneske? Anonymkode: 145de...234
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #90 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvem behandler Freya som et menneske? Anonymkode: 145de...234 Alle de som skriver at hun er flink og gjør en god jobb. "Hun" er verken det ene eller det andre. "Hun" er rett og slett sulten. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #91 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Alle de som skriver at hun er flink og gjør en god jobb. "Hun" er verken det ene eller det andre. "Hun" er rett og slett sulten. Anonymkode: a3e2b...48e Å si at hun gjør en god jobb er ikke å menneskeliggjøre Freya. Anonymkode: 145de...234
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #92 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Å si at hun gjør en god jobb er ikke å menneskeliggjøre Freya. Anonymkode: 145de...234 Men hun gjør ikke en jobb. Hun er ikke ansatt noe sted, og jobber heller ikke selvstendig. Hun spiser fordi hun må ha en bestemt mengde mat for å overleve. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #93 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Når det skjer sammen med besjelingen av dyret, blir det bare latterlig. Hvalrossen er verken flink eller gjør en jobb fordi den spiser masse sjømat. Den spiser sjømat fordi den er sulten. Problemet oppstår når man besjeler et dyr så mye at man begynner å behandle det som et menneske. Anonymkode: a3e2b...48e Her er det dessverre du som viser det du har vist over, at god kunnskap om natur og dyr - eller rettere sagt hvalross spesielt - ikke er spesielt stor. Hvalross-hanner kalles okser. Hvalross-hunner kalles ku. Hvalrosser har biologiske kjønn og kan dermed også omtales som det biologiske kjønnet de har. Her snakker vi om én spesifikk hvalross, og den er hunkjønn, ergo kan hun omtales som hun. Det å beskrive hva en hvalross gjør, og at det har en positiv effekt på det miljøet Freya nå er i, det har ingenting med å besjele et dyr å gjøre. Det at hun er der og gjør en god jobb er et språklig uttrykk man fint kan bruke i denne sammenhengen for å forklare at hun gjør en viktig og svært så effektiv jobb med å holde bestanden av Stillehavsøsters nede i fjorden - noe vi mennesker dessverre ikke er like flinke til, selv om det er vi som vil bli skadet og få ødelagt vår nærmiljø og matfat ved å ignorere den faren Stillehavsøstersen utgjør for vårt marine økosystem. Om noe har jeg hele tiden stått for at Freya er en hvalross man må la få være nettopp det hun er, en hvalross som er helt fredelig og ikke til fare for noen - så lenge mennesker har vett nok til å ikke konfrontere henne slik at hun føler seg truet. Anonymkode: 712bd...8db
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #94 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Her er det dessverre du som viser det du har vist over, at god kunnskap om natur og dyr - eller rettere sagt hvalross spesielt - ikke er spesielt stor. Hvalross-hanner kalles okser. Hvalross-hunner kalles ku. Hvalrosser har biologiske kjønn og kan dermed også omtales som det biologiske kjønnet de har. Her snakker vi om én spesifikk hvalross, og den er hunkjønn, ergo kan hun omtales som hun. Det å beskrive hva en hvalross gjør, og at det har en positiv effekt på det miljøet Freya nå er i, det har ingenting med å besjele et dyr å gjøre. Det at hun er der og gjør en god jobb er et språklig uttrykk man fint kan bruke i denne sammenhengen for å forklare at hun gjør en viktig og svært så effektiv jobb med å holde bestanden av Stillehavsøsters nede i fjorden - noe vi mennesker dessverre ikke er like flinke til, selv om det er vi som vil bli skadet og få ødelagt vår nærmiljø og matfat ved å ignorere den faren Stillehavsøstersen utgjør for vårt marine økosystem. Om noe har jeg hele tiden stått for at Freya er en hvalross man må la få være nettopp det hun er, en hvalross som er helt fredelig og ikke til fare for noen - så lenge mennesker har vett nok til å ikke konfrontere henne slik at hun føler seg truet. Anonymkode: 712bd...8db Så hvorfor er det greit at et dyr ødelegger eiendom for flere millioner kroner? Fordi du er misunnelig på dem som har mer penger enn deg? Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #95 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så hvorfor er det greit at et dyr ødelegger eiendom for flere millioner kroner? Fordi du er misunnelig på dem som har mer penger enn deg? Anonymkode: a3e2b...48e Hvorfor drar du misunnelseskortet? Anonymkode: 145de...234
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #96 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor drar du misunnelseskortet? Anonymkode: 145de...234 Fordi det er nettopp det. Misunnelse. Hvorfor skal dere ellers synes det er greit når andres eiendom blir ødelagt? Hadde dere syntes det var greit hvis denne hvalrossen ødela huset eller bilen til en fattig familie? Sikkert ikke. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #97 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er nettopp det. Misunnelse. Hvorfor skal dere ellers synes det er greit når andres eiendom blir ødelagt? Hadde dere syntes det var greit hvis denne hvalrossen ødela huset eller bilen til en fattig familie? Sikkert ikke. Anonymkode: a3e2b...48e Alt handler ikke om misunnelse, man trenger ikke å dra misunnelseskortet eller krenkekortet med en gang noen mener noe annet enn det en gjør selv. Anonymkode: 145de...234
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #98 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Alt handler ikke om misunnelse, man trenger ikke å dra misunnelseskortet eller krenkekortet med en gang noen mener noe annet enn det en gjør selv. Anonymkode: 145de...234 Selvfølgelig ikke. Men når noen er glad for at andres eiendom blir ødelagt, og de ikke har råd til tilsvarende eiendom selv, handler det ene og alene om misunnelse. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #99 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Så hvorfor er det greit at et dyr ødelegger eiendom for flere millioner kroner? Fordi du er misunnelig på dem som har mer penger enn deg? Anonymkode: a3e2b...48e Hvorfor skulle jeg være misunnelig? Og hva vet du om min økonomi? Noen evner å ha kunnskap og å bry seg om naturen og være oppdatert, selv om de har det godt økonomisk. Faktisk er økonomi helt uvesentlig poeng i dette, og det at dette er det du nå tyr til misunnelse som argument viser bare at du har gått tom for saklige og sakrelevante argument. Og med det sier du kun noe om deg selv, ikke andre i tråden. Anonymkode: 712bd...8db
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2022 #100 Skrevet 29. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skulle jeg være misunnelig? Og hva vet du om min økonomi? Noen evner å ha kunnskap og å bry seg om naturen og være oppdatert, selv om de har det godt økonomisk. Faktisk er økonomi helt uvesentlig poeng i dette, og det at dette er det du nå tyr til misunnelse som argument viser bare at du har gått tom for saklige og sakrelevante argument. Og med det sier du kun noe om deg selv, ikke andre i tråden. Anonymkode: 712bd...8db Så hva er grunnen til at du synes det er greit at andres eiendom blir ødelagt? Anonymkode: a3e2b...48e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå