Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #26 Skrevet 23. juli 2022 Klart hun bør avlives. Det er galskap å tillate et slikt dyr å ferdes i bymiljø. Men fordi hun er "søt" og har fått et navn må altså en person tydeligvis dø før myndighetene tar til vettet. Anonymkode: 0e6bf...acc
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #27 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Klart hun bør avlives. Det er galskap å tillate et slikt dyr å ferdes i bymiljø. Men fordi hun er "søt" og har fått et navn må altså en person tydeligvis dø før myndighetene tar til vettet. Anonymkode: 0e6bf...acc Havet er ikke et bymiljø … og de som vil slippe å bli drept kan jo alltids holde avstand. Anonymkode: ab2c7...7c2
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #28 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Havet er ikke et bymiljø … og de som vil slippe å bli drept kan jo alltids holde avstand. Anonymkode: ab2c7...7c2 Havna midt i Oslo er ikke akkurat villmark. Anonymkode: 0e6bf...acc
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #29 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Havna midt i Oslo er ikke akkurat villmark. Anonymkode: 0e6bf...acc Freya utgjør likevel ingen fare for folk som bruker sin sunne fornuft og holder nok avstand til henne. Idiotene nærmer seg for mye og setter henne i situasjoner hvor hun føler seg truet. Så jo bare idiotene på vannscootere. Freya valgte å dykke for å unngå konfrontasjon - de yppet til konfrontasjon. De burde vært bøtelagt eller straffet på annen måte. Om du ikke oppfører deg som en idiot er Freya ikke farlig for deg og dine. Men du kan selvfølgelig velge å oppføre deg som en idiot, men da må du jo også være forberedt på at det kan få uønskede følger for deg. Hvalross er på rødlisten over arter som står i fare for å bli utryddet. Anonymkode: 712bd...8db
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #30 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Havna midt i Oslo er ikke akkurat villmark. Anonymkode: 0e6bf...acc Den er ikke midt i Oslo. Den er i Bærum. Anonymkode: ab2c7...7c2
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #31 Skrevet 23. juli 2022 Det er på tide at folk sørpå lærer seg at de må vise hensyn og det er vi som innvaderer dyrenes hjem. Jeg håper hun tar turen innom her vi har hytte, her skal hun få kose seg uten at vi går mann av huse. De som har reist hjem fra ferie har tatt opp båten sin, vi andre er klare for det når hun kommer i nærheten. Brygga og badebrygg skal hun få lov å kose seg på, vi får evt ts oss en kort sykkeltur når vi har lyst på en dukkert. Vi er vant til seler som slapper av i båtene våre, de gjør ingen skade utenom litt ommøblering og vi ikke kan bruke båten da. Skal noen fiske og båten er okupert så lånes en båt av en nabo, værre er deg ikke. Når spekkhoggeren er i sundet så får ikke ungene lov å ut i båtene sine. De syns det er en selvfølge at den skal få lov å leke seg, det er da ikke snakk om lang tid og de er for øyde med å se på med kikkert, de må ikke kjøre i ring rundt den. Ja, jeg er heldig som har hytte i ett naturreservat der folk har respekt for dyrene rundt seg. De er ikke noe farlige såfremt vi ikke skremmer de. Ja, vi kan ikke alltid ta den svømmeturen, roturen,ta opp båten så vi slipper være bekjymret for skader osv, men det er verdt det når vi får store naturopplevelser tilbake. Det er fantastisk å ta morgen kaffen ute når en kan se på gaupa tusle forbi også. Dyr må ikke beskues på en meters avstsnd, vi trenger ikke å ts en selfie med de osv, men det virker jo slik når en ser folk miste hode helg når Frøya er i nærheten. Anonymkode: 1dc30...028
Himmel og hav Skrevet 23. juli 2022 #32 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Havna midt i Oslo er ikke akkurat villmark. Anonymkode: 0e6bf...acc Havnene der den har vært tidligere har heller ikke vært i villmarka, men det har da ikke vært behov for å skyte der heller. Tror generelt vi mennesker, og noen bymennesker spesielt, har godt av å bli minnet på at vi deler kloden med andre og at av og til er det de andre som har forkjørsrett.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #33 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Er ikke lenge før den dreper et menneske. Kanskje et barn. Jo, det bør den. Absolutt! Anonymkode: e07de...3e5 Det vil bare skje hvis folk fortsetter å ikke holde seg borte fra den, men folk er så forbaska nysgjerrige at de mer enn gjerne setter seg selv i fare for å komme nærmest mulig. Anonymkode: 145de...234
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. juli 2022 #34 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det vil bare skje hvis folk fortsetter å ikke holde seg borte fra den, men folk er så forbaska nysgjerrige at de mer enn gjerne setter seg selv i fare for å komme nærmest mulig. Anonymkode: 145de...234 Folk er jo komplette idioter. Lurer på om de hadde hoppa i vannet med krokodiller eller haier, eller strenet bort til en tiger for å ta en selfie? Freya er ikke farlig på avstand, men om hun plages skjønner jeg godt om hun gjør sitt for å forsvare seg selv. Enhver idiot bør forstå at man ikke skal klenge seg innpå eller skremme et vilt dyr på flere hundre kilo. Men folk bare må ha instabildet sitt, koste hva det koste vil- om så livet til en utrydningstruet dyreart. Det er til å grine av.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #35 Skrevet 23. juli 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (Akkurat nå): Folk er jo komplette idioter. Lurer på om de hadde hoppa i vannet med krokodiller eller haier, eller strenet bort til en tiger for å ta en selfie? Freya er ikke farlig på avstand, men om hun plages skjønner jeg godt om hun gjør sitt for å forsvare seg selv. Enhver idiot bør forstå at man ikke skal klenge seg innpå eller skremme et vilt dyr på flere hundre kilo. Men folk bare må ha instabildet sitt, koste hva det koste vil- om så livet til en utrydningstruet dyreart. Det er til å grine av. Jeg blir sint og frustret når jeg tenker på at folk krever at hun skal avlives bare fordi idioter ikke kan la Freya være i fred. Det er menneskene som er inntengere, det er ikke vi som lever i sjøen. At folk ikke skjønner at hun forsvarer seg hvis folk kommer for nærme, er for meg en gåte. Det er i sånne tilfeller jeg forbanner instakulturen, folk mister jo all sunn fornuft. Men noen hopper i vannet med krokodiller og haier og, alt for bildet sitt. Så video av ei som prøvde å henge seg oppå en hval som akkurat hadde fått hjelp av mennesker til å finne retningen ut fra stranda hvor den holdt på å strande. Anonymkode: 145de...234
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #36 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg blir sint og frustret når jeg tenker på at folk krever at hun skal avlives bare fordi idioter ikke kan la Freya være i fred. Det er menneskene som er inntengere, det er ikke vi som lever i sjøen. At folk ikke skjønner at hun forsvarer seg hvis folk kommer for nærme, er for meg en gåte. Det er i sånne tilfeller jeg forbanner instakulturen, folk mister jo all sunn fornuft. Men noen hopper i vannet med krokodiller og haier og, alt for bildet sitt. Så video av ei som prøvde å henge seg oppå en hval som akkurat hadde fått hjelp av mennesker til å finne retningen ut fra stranda hvor den holdt på å strande. Anonymkode: 145de...234 Herregud. Låter som ett av de øyeblikkene da "natural selection" ikke helt hang med ... Anonymkode: ab2c7...7c2
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. juli 2022 #37 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg blir sint og frustret når jeg tenker på at folk krever at hun skal avlives bare fordi idioter ikke kan la Freya være i fred. Det er menneskene som er inntengere, det er ikke vi som lever i sjøen. At folk ikke skjønner at hun forsvarer seg hvis folk kommer for nærme, er for meg en gåte. Det er i sånne tilfeller jeg forbanner instakulturen, folk mister jo all sunn fornuft. Men noen hopper i vannet med krokodiller og haier og, alt for bildet sitt. Så video av ei som prøvde å henge seg oppå en hval som akkurat hadde fått hjelp av mennesker til å finne retningen ut fra stranda hvor den holdt på å strande. Anonymkode: 145de...234 Det er sånne som får en til å miste troen på menneskeheten, vettu.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #38 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Mener du at det er greit å avlive dyr som ikke passer inn i vår moderne livsstil? Det eneste rette er at vi lærer å tilpasse oss. Et annet poeng er at hvalrosser er rødlistet. Anonymkode: 28944...194 Vi avliver jo ulver som spiser sauene våre. Vi avliver aggressive hunder. Vi avliver ørna som spiser reinkalvene. Altså, så lenge dyrene utgjør konkurranse for oss og spiser vår mat, er det greit at de avlives, men ikke ellers? Penger ruler også dette, ja. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #39 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi avliver jo ulver som spiser sauene våre. Vi avliver aggressive hunder. Vi avliver ørna som spiser reinkalvene. Altså, så lenge dyrene utgjør konkurranse for oss og spiser vår mat, er det greit at de avlives, men ikke ellers? Penger ruler også dette, ja. Anonymkode: a3e2b...48e Det er faktisk superlett for mennesker å unngå denne hvalrossen. Kan ikke sammenlignes med dyr på beite eller aggressive husdyr. Men det vet du sikkert, du vil bare krangle litt. Anonymkode: e5021...a66
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #40 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk superlett for mennesker å unngå denne hvalrossen. Kan ikke sammenlignes med dyr på beite eller aggressive husdyr. Men det vet du sikkert, du vil bare krangle litt. Anonymkode: e5021...a66 Men hvorfor avliver vi rovdyr bare fordi de spiser opp maten vi har avlet opp og påfører oss økonomisk skade? I stedet for å tilpasse oss? Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #41 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Men hvorfor avliver vi rovdyr bare fordi de spiser opp maten vi har avlet opp og påfører oss økonomisk skade? I stedet for å tilpasse oss? Anonymkode: a3e2b...48e Det er en viktig diskusjon, men den problemstillingen gjelder ikke her. Ulven gjør for eksempel stor skade i en saueflokk da den er lystmorder og dreper mer enn den spiser. For eksempel. Skjønner du nå forskjellen på ulv/sau og hvalross/fritidsbåt? Anonymkode: e5021...a66
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. juli 2022 #42 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hvorfor avliver vi rovdyr bare fordi de spiser opp maten vi har avlet opp og påfører oss økonomisk skade? I stedet for å tilpasse oss? Anonymkode: a3e2b...48e Jeg mener faktisk at de med sauer på beite i ulveland bør tilpasse driften til det, ja. De får det til i andre land med blant annet store gjeterhundraser til å vokte sauene eller å la lamaer (eller var det alpakkaer?) dele beite med dem, for eksempel. Jeg har bodd i Australia, og der har de stort fokus på bevaring av dyreartene, og hiver seg ikke straks på tanken om avlivning- heldigvis. Der har de for eksempel hainett og flyovervåkning på utsatte strender, og strendene stenges om haier spottes for nært. De flytter på nærgående krokodiller istedetfor å drepe dem og de lever side om side med farlige slanger. Og der er det i større grad «akseptert» at om en selv trosser anbefalinger og ikke respekterer dyras habitat, så får man ta konsekvensene av det.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #43 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er en viktig diskusjon, men den problemstillingen gjelder ikke her. Ulven gjør for eksempel stor skade i en saueflokk da den er lystmorder og dreper mer enn den spiser. For eksempel. Skjønner du nå forskjellen på ulv/sau og hvalross/fritidsbåt? Anonymkode: e5021...a66 Men hvorfor skal vi bry oss med hva ulven spiser? Fordi vi taper på det økonomisk? Ulven påfører oss økonomisk skade ved å spise sauene. Hvalrossen påfører oss økonomisk skade ved å trashe båtene. Nå er jeg imot avliving av slike dyr i utgangspunktet, men jeg forstår ikke hvorfor disse tilfellene bør behandles forskjellig. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #44 Skrevet 23. juli 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (3 minutter siden): Jeg mener faktisk at de med sauer på beite i ulveland bør tilpasse driften til det, ja. De får det til i andre land med blant annet store gjeterhundraser til å vokte sauene eller å la lamaer (eller var det alpakkaer?) dele beite med dem, for eksempel. Jeg har bodd i Australia, og der har de stort fokus på bevaring av dyreartene, og hiver seg ikke straks på tanken om avlivning- heldigvis. Der har de for eksempel hainett og flyovervåkning på utsatte strender, og strendene stenges om haier spottes for nært. De flytter på nærgående krokodiller istedetfor å drepe dem og de lever side om side med farlige slanger. Og der er det i større grad «akseptert» at om en selv trosser anbefalinger og ikke respekterer dyras habitat, så får man ta konsekvensene av det. Mens i Norge er det mange som ønsker nullvisjon for ulv. Mens hvalrossen får et søtt saganavn og taes selfies med. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #45 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Men hvorfor skal vi bry oss med hva ulven spiser? Fordi vi taper på det økonomisk? Ulven påfører oss økonomisk skade ved å spise sauene. Hvalrossen påfører oss økonomisk skade ved å trashe båtene. Nå er jeg imot avliving av slike dyr i utgangspunktet, men jeg forstår ikke hvorfor disse tilfellene bør behandles forskjellig. Anonymkode: a3e2b...48e Du forstår ikke forskjellen på å påføre dyr store lidelser og det at materielle ting blir skadet? I så fall er det enda en grunn for at du bør følge ditt tidligere forslag til andre - mer utdanning... Anonymkode: 712bd...8db
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #46 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du forstår ikke forskjellen på å påføre dyr store lidelser og det at materielle ting blir skadet? I så fall er det enda en grunn for at du bør følge ditt tidligere forslag til andre - mer utdanning... Anonymkode: 712bd...8db Utdanning innen hva konkret? Vi har kommet med beitedyrene våre inn i ulvens rike, og nekter å tilpasse oss. Vi utryddet ulven i stedet, fordi den spiser måten vår. Ellers hadde det vært det samme om det var ulven eller vi selv som drepte og spiste sauene. Vi har dem ikke akkurat som kjæledyr. Så alt handler om økonomi allerede. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #47 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Utdanning innen hva konkret? Vi har kommet med beitedyrene våre inn i ulvens rike, og nekter å tilpasse oss. Vi utryddet ulven i stedet, fordi den spiser måten vår. Ellers hadde det vært det samme om det var ulven eller vi selv som drepte og spiste sauene. Vi har dem ikke akkurat som kjæledyr. Så alt handler om økonomi allerede. Anonymkode: a3e2b...48e Nei, her avsporer du bare dine egne argument som jeg svarte deg på. Du skrev at du ikke forstår forskjellen på å avlive ulv som dreper for mange sauer og det å ta livet av Freya som skaper noe skade på materialistiske ting. Jeg sa at hvis du ikke forstår forskjellen på å utsette dyr for store lidelser (som ulv som dreper mer enn de spiser gjør) og det å skape materiell skade, så trenger du gjerne mer utdanning, for selv barn forstår som regel at det å påføre dyr store lidelser er verre enn å skade en ting. Du finner nok ut av hva du trenger.. Anonymkode: 712bd...8db
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #48 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, her avsporer du bare dine egne argument som jeg svarte deg på. Du skrev at du ikke forstår forskjellen på å avlive ulv som dreper for mange sauer og det å ta livet av Freya som skaper noe skade på materialistiske ting. Jeg sa at hvis du ikke forstår forskjellen på å utsette dyr for store lidelser (som ulv som dreper mer enn de spiser gjør) og det å skape materiell skade, så trenger du gjerne mer utdanning, for selv barn forstår som regel at det å påføre dyr store lidelser er verre enn å skade en ting. Du finner nok ut av hva du trenger.. Anonymkode: 712bd...8db Men hvis ikke ulven spiser sauene, er det vi som gjør det. De dør okke som. Så hvorfor insisterer vi på å flytte inn i ulvens områder og ha sauer der? Vi kan jo tilpasse oss og flytte til et annet område i stedet for å drepe ulven. Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #49 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det er en viktig diskusjon, men den problemstillingen gjelder ikke her. Ulven gjør for eksempel stor skade i en saueflokk da den er lystmorder og dreper mer enn den spiser. For eksempel. Skjønner du nå forskjellen på ulv/sau og hvalross/fritidsbåt? Anonymkode: e5021...a66 Ulven er for øvrig ikke en lystmorder, så du bør kanskje sjekke kildene dine før du påstår noe så bastant? https://naturvernforbundet.no/naturvern/vern_av_arter/rovdyr/fakta-og-myter-om-ulv-article37571-747.html Anonymkode: a3e2b...48e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #50 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Men hvis ikke ulven spiser sauene, er det vi som gjør det. De dør okke som. Så hvorfor insisterer vi på å flytte inn i ulvens områder og ha sauer der? Vi kan jo tilpasse oss og flytte til et annet område i stedet for å drepe ulven. Anonymkode: a3e2b...48e Det er stor forskjell på å bli drept på en måte som som regel medfører store lidelser og nærmest tortur før de til slutt dør, og det å bli avlivet profesjonelt på et slakteri. Det er stor forskjell på den lidelsen mange sauer blir utsatt for av ulver og de skadene materielle ting blir påført av Freya. Men når du ikke forstår noe så enkelt er det umulig å ha en saklig diskusjon med deg. Hva synes du om at Freya gjør en fabelaktig jobb hver eneste dag med å rense fjorden for Stillehavsøstersen som ødelegger det marine økosystemet i fjorden? Anonymkode: 712bd...8db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå