Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Har du eller noen du kjenner tatt Dna test for å finne ut noe om oppgavet? Tenker på slike pakker man bestiller på nett og tar hjemme før man sender de inn igjen. Virker som at det finnes mange måter både de som forteller deg "alt" om gener og arvelige sykdommer, halv søsken mens andre sier kun at du er for eks. 70% nordisk, 20% balkan og 10% annet. Hva har du eller di du kjenner tatt? Finnes det ulemper med det? Anonymkode: 94f22...7f3
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Hvis du vil at Israel eller Kina skal ha tilgang til ditt dna er det bare å kjøre på. Jeg deler det ikke med ‘hele verden’. Anonymkode: 8ac1c...0ab
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Hva kan Israel og Kina gjøre med mitt Dna? Anonymkode: 94f22...7f3
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Ulempen er at selskapene kan bli kjøpt opp eller selge informasjon videre til tredjepart. Da risikerer du feks at ingen i familien din får helse/ufør forsikring fordi dere har en genfeil som gir en liten økt sjans for høyt kolesterol eller kreft. Så hvis du sender inn DNA er det ikke bare dine opplysninger du sender, men til foreldre, besteforeldre, søsken, søskenbarn, tanter osv Anonymkode: ca853...507
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Min genetiske kode gir jeg ikke fra meg. Anonymkode: 3b1d5...796
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ulempen er at selskapene kan bli kjøpt opp eller selge informasjon videre til tredjepart. Da risikerer du feks at ingen i familien din får helse/ufør forsikring fordi dere har en genfeil som gir en liten økt sjans for høyt kolesterol eller kreft. Så hvis du sender inn DNA er det ikke bare dine opplysninger du sender, men til foreldre, besteforeldre, søsken, søskenbarn, tanter osv Anonymkode: ca853...507 Du må jo uansett fylle ut skjema og opplyse om helsetilstand. Eller tenker du at det er greit å juge om det for å få forsikring? Anonymkode: 1384b...fec
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Jeg det er et nyttig verktøy i slektsforskningen min. Det jeg bekymrer meg for er personvernet. Dna-testen påvirker ikke bare meg. Testen påvirker også min mor, min søster, mine besteforeldre og andre i familien. Testen kan finne nye slektninger, også en ukjent bror eller tante som ingen vet om. Det finnes donorbarn som tror de har vokst opp hos sine biologiske foreldre, far eller farfars sidesprang viser seg å ha gitt resultater... Testen gir best utbytte hvis den kobles opp mot et slektstre. Det er en gylden regel blant mange slektsforskere at etnisiteter ikke alltid stemmer. Det beste er å se hvem du får opp som slektninger, og jobbe ut i fra det. Anonymkode: 1343c...28b
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du må jo uansett fylle ut skjema og opplyse om helsetilstand. Eller tenker du at det er greit å juge om det for å få forsikring? Anonymkode: 1384b...fec Du skjønner virkelig ikke forskjellen på å opplyse om nåværende helsetilstand, som gjerne er utmerket, og hva man er genetisk disponibel for å utvikle av plager? Klart det blir vanskeligere/dyrere å kjøpe forsikring hvis DNA viser at man bærer gener for alvorlige sykdommer som kan inntreffe senere. Anonymkode: 7e9ff...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå