Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Hun er inaktiv, foretrekker usunn mat og godterier og vil helst tilbringe hele dagen med å stirre på telefonen. Vi har alltid hatt klare regler for godteri, har hatt et helt normalt sunt kosthold og har forsøkt å finne på ting sammen som familie som alle kunne like. Har gått en del på tur, siden hun ikke er med i organisert idrett, og flyr lite ute etter skolen. Hun bryr seg bare ikke. Vi må sette alle grensene for henne fortsatt - hun er 14. Vi har sluttet å ha godteri og snacks i huset bortsett fra i helgene, men det er et evig mas om «snacks». Jeg aner ikke hvordan jeg skal motivere henne til å tenke på egen helse. Og jeg er rett og slett bekymret Anonymkode: 38fce...761
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Hehe det er jo helt vanlig når en er tenåring! Når jeg var tenåring å var det store mengder brus,godteri og bolle. Det er bare en periode! Å jeg er nå en helt vanlig voksen med sunne matvaner. Det kommer med alderen. Anonymkode: 4c826...784
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hehe det er jo helt vanlig når en er tenåring! Når jeg var tenåring å var det store mengder brus,godteri og bolle. Det er bare en periode! Å jeg er nå en helt vanlig voksen med sunne matvaner. Det kommer med alderen. Anonymkode: 4c826...784 Ja, jeg håper det. Samtidig må jeg veilede og sette grenser. Og jeg forsøker å gjøre det på en måte som ikke skaper et negativt kroppsbilde. HI Anonymkode: 38fce...761
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 Ha sunn mat hjemme. Lage sunne middager. Ikke lag så mye styr rundt det. Hun kommer ikke til å være tenåring for alltid. Sunne grunnvaner vil skinne gjennom når hun og dere har slitt dere gjennom tenårene. Anonymkode: 88086...3e0
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Jeg har to barn som tidvis virker å være besatt av godis og brus. Jeg svarer bare nei uten å grunngi det noe mer. Føler at dersom jeg hele tiden skal forklare så skaper det mer fokus på det negative enn jeg ønsker. Av og til spør jeg hvilken dag det er i dag, bare for å bevisstgjøre det litt, men jeg har også yngre barn enn deg da. Fra egen erfaring ville ikke gjort sp mye nummer ut av det. For mye fokus på at det ikke er bra for deg kan bidra til st de gjør nettopp det mer. Anonymkode: 6c9ed...206
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 Det er jo din skyld HI. Det er du og faren som har veiledet henne og det dere har veiledet i, har ikke vært noe hun har forstått eller funnet forståelig. Dere kan ikke plutselig begynne å veilede om kosthold og verdier når hun er 16 år! Mine barn har blitt veiledet fra de kunne forstå ord, og de har fått veldig lite godterier men mye frukt når de vil kose seg med noe. Vi har forklart hvorfor de bør være måteholdne med godterier og usunn mat. De har gode interesser og har lært at skjerm tar fra dem kreativitet, så de spiller instrumenter, danser og går på sine tredje malekurs. De er dessverre ikke glade i å gå ute i naturen, men det har vi heller ikke lagt vekt på i likhet med idrett. De går lange turer med hundene så trim og mosjon får de av både dans og turer. Alle må gi barna verdiene inn med morsmelken. Anonymkode: a6285...482
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hun er inaktiv, foretrekker usunn mat og godterier og vil helst tilbringe hele dagen med å stirre på telefonen. Vi har alltid hatt klare regler for godteri, har hatt et helt normalt sunt kosthold og har forsøkt å finne på ting sammen som familie som alle kunne like. Har gått en del på tur, siden hun ikke er med i organisert idrett, og flyr lite ute etter skolen. Hun bryr seg bare ikke. Vi må sette alle grensene for henne fortsatt - hun er 14. Vi har sluttet å ha godteri og snacks i huset bortsett fra i helgene, men det er et evig mas om «snacks». Jeg aner ikke hvordan jeg skal motivere henne til å tenke på egen helse. Og jeg er rett og slett bekymret Anonymkode: 38fce...761 Du beskriver jo "alle" ungdom da. Prøv heller å spille på lag. Gå turer sammen? Stolpejakt? Ikke pes så mye på ungdommen. Når hun blir 17/18,blir det kanskje bedre. Anonymkode: 903c9...0ae
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er jo din skyld HI. Det er du og faren som har veiledet henne og det dere har veiledet i, har ikke vært noe hun har forstått eller funnet forståelig. Dere kan ikke plutselig begynne å veilede om kosthold og verdier når hun er 16 år! Mine barn har blitt veiledet fra de kunne forstå ord, og de har fått veldig lite godterier men mye frukt når de vil kose seg med noe. Vi har forklart hvorfor de bør være måteholdne med godterier og usunn mat. De har gode interesser og har lært at skjerm tar fra dem kreativitet, så de spiller instrumenter, danser og går på sine tredje malekurs. De er dessverre ikke glade i å gå ute i naturen, men det har vi heller ikke lagt vekt på i likhet med idrett. De går lange turer med hundene så trim og mosjon får de av både dans og turer. Alle må gi barna verdiene inn med morsmelken. Anonymkode: a6285...482 Skulle ønske vi hadde klart oss like bra som deg og din mann ♥️ HI Anonymkode: 38fce...761
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Skulle ønske vi hadde klart oss like bra som deg og din mann ♥️ HI Anonymkode: 38fce...761 Vel. Du skriver helt tydelig at dere har hatt klare regler for snacks og godteri, men har inntil nylig alltid hatt der vi huset og derfor stadig mas nå. Du skriver også at dere har FORSØKT å finne på ting å gjøre, ikke AT dere har gjort det. Dere har fremdeles godteri og snacks i huset i helgene. Det er nå du begynner å bli bekymret. Du burde jo vært obs på dette hele veien. Skal hun nå plutselig forstå at det dere hittil har gjort ikke er riktig? Når det er sagt, så trenger du ikke å bli hysterisk heller. Hun er bare 16 år, og det er nok ingen overhengende fare for helsa hennes. Snakk ordentlig med henne, og så kommer hun sikkert på bedre tanker lenge før det er for sent. Anonymkode: a6285...482
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo din skyld HI. Det er du og faren som har veiledet henne og det dere har veiledet i, har ikke vært noe hun har forstått eller funnet forståelig. Dere kan ikke plutselig begynne å veilede om kosthold og verdier når hun er 16 år! Mine barn har blitt veiledet fra de kunne forstå ord, og de har fått veldig lite godterier men mye frukt når de vil kose seg med noe. Vi har forklart hvorfor de bør være måteholdne med godterier og usunn mat. De har gode interesser og har lært at skjerm tar fra dem kreativitet, så de spiller instrumenter, danser og går på sine tredje malekurs. De er dessverre ikke glade i å gå ute i naturen, men det har vi heller ikke lagt vekt på i likhet med idrett. De går lange turer med hundene så trim og mosjon får de av både dans og turer. Alle må gi barna verdiene inn med morsmelken. Anonymkode: a6285...482 Jeg tror dette må være et av de kvalmeste, og bedrevitende og største selvskrytet jeg har lest her inne, og jeg har lest MYE.... Anonymkode: d8137...d41
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #11 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo din skyld HI. Det er du og faren som har veiledet henne og det dere har veiledet i, har ikke vært noe hun har forstått eller funnet forståelig. Dere kan ikke plutselig begynne å veilede om kosthold og verdier når hun er 16 år! Mine barn har blitt veiledet fra de kunne forstå ord, og de har fått veldig lite godterier men mye frukt når de vil kose seg med noe. Vi har forklart hvorfor de bør være måteholdne med godterier og usunn mat. De har gode interesser og har lært at skjerm tar fra dem kreativitet, så de spiller instrumenter, danser og går på sine tredje malekurs. De er dessverre ikke glade i å gå ute i naturen, men det har vi heller ikke lagt vekt på i likhet med idrett. De går lange turer med hundene så trim og mosjon får de av både dans og turer. Alle må gi barna verdiene inn med morsmelken. Anonymkode: a6285...482 Det er kanskje ingenting jeg finner mer latterlig enn foreldre som deg. Tror du på ramme alvor at foreldre til tenåringer med god fysisk og psykisk helse, gode venner, sunne interesser og god selvkontroll først og fremst er flinke? Jeg håper dere står klare til å ta på dere ansvaret også hvis noe skulle slutte å gå på skinner for barna deres. Dere er først og fremst heldige. HI, det er helt normalt at tenåringer ikke har så mye fokus på helse. Jeg er HELDIG og har selv en 14-åring som er engasjert i idrett, og trener mange ganger i uken. Hun får ikke velge helt selv hva hun skal spise, og hun må også dras i gang med litt aktivitet når det er ferie og fri. Ofte syns hun det er kjekt hvis vi gjør noe sammen, eller hvis det er en gulrot i enden. Jeg har ingen skrupler med å bruke ytre motivasjon for å få til litt aktivitet for henne i perioder. Anonymkode: 24f1c...cf5
oslofrk Skrevet 23. juli 2022 #12 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo din skyld HI. Det er du og faren som har veiledet henne og det dere har veiledet i, har ikke vært noe hun har forstått eller funnet forståelig. Dere kan ikke plutselig begynne å veilede om kosthold og verdier når hun er 16 år! Mine barn har blitt veiledet fra de kunne forstå ord, og de har fått veldig lite godterier men mye frukt når de vil kose seg med noe. Vi har forklart hvorfor de bør være måteholdne med godterier og usunn mat. De har gode interesser og har lært at skjerm tar fra dem kreativitet, så de spiller instrumenter, danser og går på sine tredje malekurs. De er dessverre ikke glade i å gå ute i naturen, men det har vi heller ikke lagt vekt på i likhet med idrett. De går lange turer med hundene så trim og mosjon får de av både dans og turer. Alle må gi barna verdiene inn med morsmelken. Anonymkode: a6285...482 Hvordan tror du dette hjalp HI?
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #13 Skrevet 23. juli 2022 oslofrk skrev (1 minutt siden): Hvordan tror du dette hjalp HI? At hun tar selvkritikk og ikke er så oppgitt over datteren men seg selv? Da kan hun snakke med henne med utgangspunkt i at det ikke er datteren som er håpløs, men at de har gjort feil. Det vil kanskje få datteren til å lytte bedre? Anonymkode: a6285...482
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #14 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vel. Du skriver helt tydelig at dere har hatt klare regler for snacks og godteri, men har inntil nylig alltid hatt der vi huset og derfor stadig mas nå. Du skriver også at dere har FORSØKT å finne på ting å gjøre, ikke AT dere har gjort det. Dere har fremdeles godteri og snacks i huset i helgene. Det er nå du begynner å bli bekymret. Du burde jo vært obs på dette hele veien. Skal hun nå plutselig forstå at det dere hittil har gjort ikke er riktig? Når det er sagt, så trenger du ikke å bli hysterisk heller. Hun er bare 16 år, og det er nok ingen overhengende fare for helsa hennes. Snakk ordentlig med henne, og så kommer hun sikkert på bedre tanker lenge før det er for sent. Anonymkode: a6285...482 Hun er 14 år Det er først nå hun har begynt å mase om det, og det er først nå hun forsøker seg på å trosse reglene. Vi har selvsagt funnet på ting - «forsøkt» går på det å finne på ting som favner alles interesser. Og vi har som sagt alltid hatt «ut på tur» som fast aktivitet, selv om det absolutt ikke er like lett å få henne med. Så vi har hatt regler, vi har veiledet og vi har hatt et sunt fokus. Likevel er hun nå ikke motivert til å ta disse valgene for seg selv. Men det er vår første tenåring, så det er sikkert som flere sier en fase de skal gjennom. Jeg syns bare det virker som om andre ungdommer jeg ser er så innmari friskus.. HI Anonymkode: 38fce...761
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #15 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): At hun tar selvkritikk og ikke er så oppgitt over datteren men seg selv? Da kan hun snakke med henne med utgangspunkt i at det ikke er datteren som er håpløs, men at de har gjort feil. Det vil kanskje få datteren til å lytte bedre? Anonymkode: a6285...482 Jeg ser ikke på datteren min som håpløs. Jeg syns det er synd at hun ikke har et ønske om å ta gode valg for helsa. Det er jo nettopp det at jeg har så stor tro på henne, og det at jeg ser hvor reflektert hun er på andre områder, som gjør at jeg har forventninger også mht kosthold og aktivitet. Nå er jo vi her til å si nei, og til å tilrettelegge for at hun har et sunt kosthold og aktivitet i hverdagen, men om noen pr flytter hun for seg selv. Som flere her sier, så vil det sikkert endre seg ned alderen. Så jeg får bare ha litt is i magen og fortsette å veilede så godt jeg kan. HI Anonymkode: 38fce...761
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #16 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hun er 14 år Det er først nå hun har begynt å mase om det, og det er først nå hun forsøker seg på å trosse reglene. Vi har selvsagt funnet på ting - «forsøkt» går på det å finne på ting som favner alles interesser. Og vi har som sagt alltid hatt «ut på tur» som fast aktivitet, selv om det absolutt ikke er like lett å få henne med. Så vi har hatt regler, vi har veiledet og vi har hatt et sunt fokus. Likevel er hun nå ikke motivert til å ta disse valgene for seg selv. Men det er vår første tenåring, så det er sikkert som flere sier en fase de skal gjennom. Jeg syns bare det virker som om andre ungdommer jeg ser er så innmari friskus.. HI Anonymkode: 38fce...761 Det er bare at når noen sier at de har prøvd, så er det ikke som å faktisk gjennomføre. Det er som å ha en plan B. Det resulterer ofte i at plan A går i vasken. Så hun er 14. Dette går seg til om dere er konsekvente nå. Det går seg mest sannsynlig til uansett. Ihvertfall lenge før det er for sent. Anonymkode: a6285...482
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #17 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg ser ikke på datteren min som håpløs. Jeg syns det er synd at hun ikke har et ønske om å ta gode valg for helsa. Det er jo nettopp det at jeg har så stor tro på henne, og det at jeg ser hvor reflektert hun er på andre områder, som gjør at jeg har forventninger også mht kosthold og aktivitet. Nå er jo vi her til å si nei, og til å tilrettelegge for at hun har et sunt kosthold og aktivitet i hverdagen, men om noen pr flytter hun for seg selv. Som flere her sier, så vil det sikkert endre seg ned alderen. Så jeg får bare ha litt is i magen og fortsette å veilede så godt jeg kan. HI Anonymkode: 38fce...761 Nei det er bare det at barn spisse ører mer når de selv blir fratatt skam og skyld. Anonymkode: a6285...482
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #18 Skrevet 23. juli 2022 Det er jo sånn tenåringer er. Flertallet av mine elever kjøper mengder med usunt dritt hver dag. Det pleier å gå seg til med alderen for det fleste. Anonymkode: b006e...6ce
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2022 #19 Skrevet 23. juli 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Nei det er bare det at barn spisse ører mer når de selv blir fratatt skam og skyld. Anonymkode: a6285...482 Ja, det er jeg helt enig i, og det tar jeg med i betraktningen når jeg veileder. Det er nettopp derfor jeg er opptatt av at det skal bærevekt fokus på god helse og sterk kropp heller enn kropp og vekt. Og det er også derfor jeg er redd for å trå feil, fordi det kan få konsekvenser for hennes selvfølelse og gi et anstrengt forhold til kropp og kosthold. HI Anonymkode: 38fce...761
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2022 #20 Skrevet 24. juli 2022 Jeg har det som henne. Dersom jeg skal gjøre noe sunt, må det være gøy. F eks danse, det liker jeg. Jogging hater jeg. Anonymkode: 71e3b...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå