Gå til innhold

Hva bruker dere gressløk til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har etterhvert fått veldig mye gressløk i hagen, den sprer seg og vokser seg større for hvert år, men jeg bruker det stort sett bare til eggerøre. Er det noe annet det passer til? Jeg trenger ideer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første klipper jeg det opp og fryser ned i syltetøyglass så jeg har hele vinteren. Ellers bruker jeg det i eggerøre, omelett, over poteter og grønnsaker, til fisk, på brødskiva med egg, skinke eller annet pålegg, i potetsalat og annen salat og sikkert noen flere steder. 

Skrevet

Bruker det ofte til fisk, i sausen eller på potetene 

I salater 

Anonymkode: c7827...09e

Skrevet

Fryse ned burde jeg gjøre! Det høres godt ut til fisk, jeg har pleid å bruke persille, men nå skal jeg prøve gressløk også.

Skrevet

Dressing, salat, kjøtt retter, og alle retter man ville brukt løk. Sauser, sjy, potetmos, på poteter, potetsalat…. Er hav av muligheter

Anonymkode: bb182...86f

Skrevet

I tillegg til alt som er sagt, så pleier jeg å klippe den opp i en liten skål, blande med persille og sette fram på middagsbordet så de som vil kan drysse det på maten. 

Skrevet

Jeg glemte noe av det viktigste: I duppe når jeg lager stekt flesk. 

Skrevet

Eggerøre ja, og så er det jo godt på ulike smøreoster om du spiser sånt. 

Anonymkode: 46d49...b80

Skrevet

Lager alltid gressløkrømme når vi har laks eller ørret. 

Det er også godt i salat og i hvitløksdressingen. 

Skrevet

Veldig godt til enkel rømmesaus. Jeg bruker denne oppskriften: 1 boks lett rømme, saften av ca 1/4 sitron, salt og pepper, en solid mengde finhakket gressløk. 

Sausen blir kjempegod, jeg bruker den til alt av grillet kjøtt og stekt fisk sommeren igjennom. Også god til dampet asparges, salater mv, eller som dipp.

Anonymkode: 74780...30b

Skrevet

I fleskepannekaker

Anonymkode: c7827...09e

Skrevet
frk Nilsen skrev (3 timer siden):

Lager alltid gressløkrømme når vi har laks eller ørret. 

Det er også godt i salat og i hvitløksdressingen. 

Skulle akkurat skrive gressløkrømme. Det er veldig godt til fisk!

Skrevet

Den kan man fint bruke som vanlig løk i de fleste tilfeller

Skrevet

Imorra skal jeg lage krutonger med gressløk bla. Ungene liker finhakket gressløk, hvitløk og kryspersille på de så det skal de få siden gressløken tar helt av ute og jeg har for lengst ett års forbruk i frysen. 

Gressløk kan brukes i potetsalat. 
Jeg lager en tykk hvitsaus, ofte hvitløk i også samt masse gressløk som jeg blander potetbiter i. Jeg er ikke glad i potetsalat og dette liker slekta om tilbehør til grillmat. Kan ha chili i også. 

Anonymkode: 4fa01...e0e

Skrevet

Potetsalat

Klippe over kokte skrelte poteter

Skagenrøre

Remulade

Anonymkode: 9f36d...438

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...