Gå til innhold

Mobilbruk ødelegger stemmninge her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei på 14 år, og 12 og 6, minste har ikke tlf enda. Det er en evig kamp ang mobilbruk, er mest far som irriterer seg over dette og er dritt lei å se hun eldste trykke på den mobilen hele tiden. De krangler en del om det, hun mener jo at hun ikke sitter på den hele tiden...det er alltid "må svare den og den..". Er på snap dette da.

Jeg selv syns dette er vanskelig, jeg vet at mye skjer på snap og at det er der de snakker sammen, så syns det er dumt å nekte hun det og, men det tar mye tid det der. Hadde vi ikke sagt i fra, hatt grenser så hadde hun/de ikke klart å legge den fra seg, de ser det bare ikke selv. 

Leser av tråder her inne at mange ikke legger seg borti det der og at ungdommen har fri tilgang, men her klarer de ikke å legge bort tlf. De blir sure når vi ber de om det, og påstår at de ikke har sitti lenge, men det ser vi jo på loggen. 

Er bare lei/sliten av kranglingen mellom far og datter, jeg mener han er for streng og har sagt det, han mener jo så klart ikke det. 

De har ikke den om natta, og når vi spiser har de den ikke, men det er det første de går til når de står opp, og der kan de bli sittende hvis vi ikke sier i fra. MÅ de være tilgjengelige hele tiden????

Bare et lite sukk fra meg. Hvordan løser dere andre som kanskje har problemer med dette?

Anonymkode: 528be...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner faren godt. Jeg klarer ikke at folk sitter sammen i er rom i lengre tid på hver sin telefon. Da får de sette seg et annet sted. Jeg gidder ikke å snakke til og med noen som ikke kan løfte blikket når jeg snakker. 

Unger som voksne kan være fullstendig avhengig av skjermen. De er livredde for å gå glipp av noe, og så må det jo helst skje noe utenfor skjermen som er verdt oppmerksomheten deres, og det krever jo sitt det da. Når voksne folk på ferie sitter på telefonen og sender både meldinger og snap flere ganger i døgnet så skjønner man jo hvor avhengige de er. Det viktigste er ikke det som skjer rundt dem der de er, og det er nitrist syns jeg. Det er ren avhengighet, så jeg vet ikke hvordan venne barn av med det når voksne er like ille. 

Anonymkode: 10508...ccb

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi har ei på 14 år, og 12 og 6, minste har ikke tlf enda. Det er en evig kamp ang mobilbruk, er mest far som irriterer seg over dette og er dritt lei å se hun eldste trykke på den mobilen hele tiden. De krangler en del om det, hun mener jo at hun ikke sitter på den hele tiden...det er alltid "må svare den og den..". Er på snap dette da.

Jeg selv syns dette er vanskelig, jeg vet at mye skjer på snap og at det er der de snakker sammen, så syns det er dumt å nekte hun det og, men det tar mye tid det der. Hadde vi ikke sagt i fra, hatt grenser så hadde hun/de ikke klart å legge den fra seg, de ser det bare ikke selv. 

Leser av tråder her inne at mange ikke legger seg borti det der og at ungdommen har fri tilgang, men her klarer de ikke å legge bort tlf. De blir sure når vi ber de om det, og påstår at de ikke har sitti lenge, men det ser vi jo på loggen. 

Er bare lei/sliten av kranglingen mellom far og datter, jeg mener han er for streng og har sagt det, han mener jo så klart ikke det. 

De har ikke den om natta, og når vi spiser har de den ikke, men det er det første de går til når de står opp, og der kan de bli sittende hvis vi ikke sier i fra. MÅ de være tilgjengelige hele tiden????

Bare et lite sukk fra meg. Hvordan løser dere andre som kanskje har problemer med dette?

Far burde roe seg ned noen hakk altså. 

Vi lever i 2022.. 

Snakket med mannen om det for senest én time siden. VI brukte MYE tid foran skjermen på 90-tallet. Vi så alle seriene, løp hkem fra skolen for å se på Baywatch og spille SuperMario. Vi var likevel mye ute å hoppet tau og spilte basket. 

16 åringer eeeeer mye på tlf. Det var vi også. Husker farfar snakket til oss, synes vi var så mye på tlf. Det var for 20 år siden! 

Her burde far snu på det. Heller prøve å være interessert i hva 16 åringen interesserer seg for, enn omvendt. Veldig rart at vi voksne vil at 16 åringen skal være som oss. 

Anonymkode: ab3ed...57f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner faren godt. Jeg klarer ikke at folk sitter sammen i er rom i lengre tid på hver sin telefon. Da får de sette seg et annet sted. Jeg gidder ikke å snakke til og med noen som ikke kan løfte blikket når jeg snakker. 

Unger som voksne kan være fullstendig avhengig av skjermen. De er livredde for å gå glipp av noe, og så må det jo helst skje noe utenfor skjermen som er verdt oppmerksomheten deres, og det krever jo sitt det da. Når voksne folk på ferie sitter på telefonen og sender både meldinger og snap flere ganger i døgnet så skjønner man jo hvor avhengige de er. Det viktigste er ikke det som skjer rundt dem der de er, og det er nitrist syns jeg. Det er ren avhengighet, så jeg vet ikke hvordan venne barn av med det når voksne er like ille. 

Anonymkode: 10508...ccb

Takk for svar. Vi og kan sitte en del på tlf, men ikke så mye, sender selv sjelden snap, samme med mannen. Sjekker nyheter og mail mest, samt litt tid her inne, men ikke hver dag. Som sagt syns jeg det er veldig vanskelig.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Far burde roe seg ned noen hakk altså. 

Vi lever i 2022.. 

Snakket med mannen om det for senest én time siden. VI brukte MYE tid foran skjermen på 90-tallet. Vi så alle seriene, løp hkem fra skolen for å se på Baywatch og spille SuperMario. Vi var likevel mye ute å hoppet tau og spilte basket. 

16 åringer eeeeer mye på tlf. Det var vi også. Husker farfar snakket til oss, synes vi var så mye på tlf. Det var for 20 år siden! 

Her burde far snu på det. Heller prøve å være interessert i hva 16 åringen interesserer seg for, enn omvendt. Veldig rart at vi voksne vil at 16 åringen skal være som oss. 

Anonymkode: ab3ed...57f

Hun er 14, ikke 16 år, vet ikke om det har noe å si da. Jeg er født i 85, hadde ikke tlf før i 9.klasse tror jeg, hadde kun snake å spille så det er ikke det samme som nå. Vi brukte ikke telefon mye for å si det sånn. Nå er det både TV og mobil omtrent døgnet rundt, sånn var det ikke for 20 år siden, for oss ihvertfall. 

Ja, han burde roe seg litt, det er jeg enig i, men de kan ikke sitte på den telefonen i 6 timer om dagen pluss glo TV. Men igjen, jeg syns dette er vanskelig.

Takk for svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hva er egentlig problemet? Kan de ikke få lov til å styre fritiden slik de ønsker? 

Anonymkode: ba23a...b4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva er egentlig problemet? Kan de ikke få lov til å styre fritiden slik de ønsker? 

Problemet er vel at de sitter med nesa i telefonen HELE tiden. Liker å snakke med barna mine. Vi har aldri brukt tlf/pad som barnevakt som mange gjør, og vil gjerne fortsette med det. Ønsker at de skal forstå at det finnes et liv utenom snap. Sitter de ikke på tlf så kjeder de seg. Før fant de på mye, men nå, så fort de ikke har tlf så klarer de ikke å gjøre noe. 

Hi

Skrevet

Ser og i arbeidslivet, jobber med to stk i starten av 20 åra, i stedenfor å gjøre noe ekstra, eller arbeidsoppgavene sine, så tar de opp tlf ved hver ledige tid, og for de så har de tydligvis mye ledig tid. De snakker jo ikke med andre, bare selfier og snapper. Er dritt lei hele telefonhysteriet kjenner jeg. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Problemet er vel at de sitter med nesa i telefonen HELE tiden. Liker å snakke med barna mine. Vi har aldri brukt tlf/pad som barnevakt som mange gjør, og vil gjerne fortsette med det. Ønsker at de skal forstå at det finnes et liv utenom snap. Sitter de ikke på tlf så kjeder de seg. Før fant de på mye, men nå, så fort de ikke har tlf så klarer de ikke å gjøre noe. 

Hi

Men hva gjør dere for å gjøre det attraktivt, da? Arrangerer dere quiz, brettspill, aktiviteter etc.? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har aldri vært farlig at ungdommen blir sur, altså. Det heter oppdragelse.

Anonymkode: f2337...8a9

Skrevet

Sett opp telefon/iPad-tider da?

Vi er relativt liberale, men de må ha x antall timer uten før de får begynne på igjen, og de må finne på noe annet så og så mye i løpet av en dag. Om de blir sure eller kjeder seg er faktisk ikke noe jeg gidder bry meg om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Man ønsker ikke skjermavhengig ungdom som ikke selv forstår at det er problematisk, og som blir sosialt inkompetente, nei. 

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (3 timer siden):

Sett opp telefon/iPad-tider da?

Vi er relativt liberale, men de må ha x antall timer uten før de får begynne på igjen, og de må finne på noe annet så og så mye i løpet av en dag. Om de blir sure eller kjeder seg er faktisk ikke noe jeg gidder bry meg om. 

Enig.

Jeg ville i tillegg tatt en prat om hva avhengighet er og hvordan det styrer livet til den som er avhengig. Og jeg ville tatt en prat om hvilke forventninger de møter jo eldre de blir og at det er veldig dumt å gå inn i student-, jobb- og voksenlivet med en slik avhengighet.

Anonymkode: cf705...e3d

Skrevet

Sånn er det dessverre her i huset også. Sønnen min er 10 år å pc og mobil er hele livet hans. Sier jeg ikke noe så hadde han spillet hele dagen. Ber jeg han om å ta pause så blir han sint. Å kommer jeg med forslag til ting vi kan gjøre på eller en aktivitet vi skal på,så vil han ikke være med pga spilling er viktigere. Er ikke alltid så lett å være streng med spilletid når jeg er alenemamma å er kjempe sliten etter jobb. Men nå når vi har ferie så får han ikke velge,da skal vi finne å kjekke aktiviter sammen. Hans syns jo det er kjekt når vi først er kommet frem,er bare en kamp om å løsrive han fra mobilen først.

Anonymkode: ff4db...ceb

Skrevet

Her må alle ha litt skjermfri tid innimellom. Elleveåringen protesterer der og da, men vi har snakket mye om det i fredstid og han er egentlig glad for at vi har det sånn. Da kan vi finne på ting sammen. Lage mat. Handle. Spille kort. Gå en tur. Snakke. Kan se en film på tv eller serie om alle er med på det. 

Anonymkode: 12cfa...e55

Skrevet
On 7/22/2022 at 6:31 PM, Anonym bruker said:

tenker barna har et stressende liv ellers, og med mye regler, i ferier får de kose seg

Anonymkode: 20f09...60f

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.7.2022 den 18.31):

Ikke sutre og krangle om det da!

ENTEN tar dere ansvar, eller så må dere la det passere. Velg en av de. Begge deler er OK valg.

Om dere velger å ta ansvar, sett opp barnas iPhones med skjermtid styrt fra deres iPhoner. Det har mine barn. Da har de et visst antall minutter/timer tilgang hver dag. De kan sende oss forespørsler som popper opp på våre iPhones og Apple Watch og vi kan da gi dem 15 min, en time, eller hele dagen, eller si nei (det er de fire valgene man får). For eksempel kommer det "Petter har sendt en forespørsel om å få bruke Netflix" også får du valgene 15 min, 1 time, hele dagen, ikke tillat. 

For oss fungerer det veldig fint. Det er helt umulig for barna å deaktivere dette på egne iPhones. Det styres fra foreldrenes iPhone. Man setter en firesifret skjermtidskode (som man selvfølgelig ikke deler med barna).

De kan uansett alltid i stede for å sende forespørsel velge "1 minutt til" (men ikke mer enn én gang på rad altså, valget blir borte etter de har brukt det) så de kan gjøre den lille viktige tingen eller svare den personen eller hva nå enn. 

Uansett, DERE er de voksne, dere må velge hva dere vil. Om dere vil være chill og ikke ha skjermtid er det også greit, men da må dere slutte å sutre og krangle om det. DET skaper dårlig stemning og er dårlig gjort mot barna! Klarer dere ikke være sjef og ta ansvar må dere slutte å nægge og krangle. 

Anonymkode: 10299...e53

Skrevet

Glemte å nevne at man bestemmer selv NÅR tilgangen skal være. Alle apper (eller bare noen apper) kan være helt deaktivert fra 22.00 til 07.00 for eksempel (eller et hvilket som helst annet tidspunkt dere velger)

Anonymkode: 10299...e53

Skrevet

Enig med faren. 

Anonymkode: 2804f...529

Skrevet

Men sier dere «legg den bort» bare fordi faren har sett seg lei på at de bruker den, eller sier dere «legg den bort, fordi nå skal vi…» og så trekker dem inn i noe dere gjør felles?

Jeg syns ikke det er greit å stoppe dem fra å bruke den bare for å lindre farens følelse av irritasjon. Han må heller jobbe med seg selv. Men hvis dette står i veien for aktiviteter, jobbplikter, måltider, personlig stell el lign. så må dere jo for all del ta fra dem mobilen. Det er helt okay å si «nå er det utetid, dere skal røre på dere» og inndra mobilen av den grunn. Enten de blir sure eller ikke. 

Men en regnværsdag der lite skjer er ikke tida for å være sur på sånt, altså. Farens følelser er ikke barnas problem. 

Anonymkode: 461db...cb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...