Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Jeg leier og huseier har kun sagt til meg at leilighet skal selges og at barnet mitt og jeg må finne et nytt sted å bo. Har bodd her i 4 år. Har ikke fått noe skriftlig, det skal være 3 mnd oppsigelse. Jeg etterspurte skriftlig, han sa han skulle fikse det men har nå gått 2 uker . Betyr det at jeg egentlig har lenger tid enn han tror på å finne nytt sted? Han ville også inn med snekker samme dag han gav meg beskjed om flytting for å planlegge oppussing. Det passet ikke da for meg, men egentlig skal vel slike ting varsles? Og også oppussing varsles? Om jeg leier betaler jo jeg for å disponere en bolig, ikke bo i oppussing. Er redd utleier ikke helt har sjekket hva som er reglene, har jeg helt feil her eller har jeg lest meg opp rett? Jobber med å finne ny bolig, lite som er i vår str og prisklasse og beliggenhet i forhold til skole og kollektivtrafikk spiller inn også, så greit å vite om vi har litt ekstra tid siden vi faktisk ikke er sagt opp enda. Anonymkode: 223d3...e83
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 Salg alene er ikke oppsigelsesgrunn. Oppsigelsen gjelder fra den dagen du blir gjort kjent med den, altså da han sa fra muntlig, og ellers etter reglene i kontrakten. Enten gjeldene fra samme dato, eller fra 1. august, eller 15. juli eller hva nå kontrakten sier om oppsigelse Anonymkode: a8e50...2a5
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 Men på nett står det at muntlig oppsigelse ikke er gyldig fra huseier? Siden leietaker skal kunne bestride dette( noe jeg selvfølgelig ikke skal ). Anonymkode: 223d3...e83
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 Å dy fader jeg er glad vi slipper å leie ut når leietakerne er som dette. Anonymkode: 6bfe0...3e9
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Leietakerne? Skal ikke både leietakere og utleiere følge loven? Jeg har jo tilogmed etterspurt oppsigelsen, han er litt vimsete så jeg ville være sikker før jeg iverksatte flytteplaner. Anonymkode: 223d3...e83
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Leietakerne? Skal ikke både leietakere og utleiere følge loven? Jeg har jo tilogmed etterspurt oppsigelsen, han er litt vimsete så jeg ville være sikker før jeg iverksatte flytteplaner. Anonymkode: 223d3...e83 Du vet jo du må flytte. Er det ikke bare å gå i gang istedenfor å dra det ut?? Anonymkode: 6bfe0...3e9
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Leietakerne? Skal ikke både leietakere og utleiere følge loven? Jeg har jo tilogmed etterspurt oppsigelsen, han er litt vimsete så jeg ville være sikker før jeg iverksatte flytteplaner. Anonymkode: 223d3...e83 Det er jo bare du som er vanskelig her! Du har fått en muntlig oppsigelse å da forholder du deg til det. Å dra det ut med å nekte å godta det før du har fått det skriftelig er jo bare flaut av deg. Bli voksen!! Anonymkode: d7c00...a0a
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Men på nett står det at muntlig oppsigelse ikke er gyldig fra huseier? Siden leietaker skal kunne bestride dette( noe jeg selvfølgelig ikke skal ). Anonymkode: 223d3...e83 Siden du har bodd der i 4 år antar jeg at du har hatt en tidsubestemt kontrakt, og ikke en kortvarig som stadig er blitt fornyet? Har du hatt en tidsubestemt kontrakt har du rett på skriftlig oppsigelse, oppsigelsestiden vil være 3 måneder og den starter å løpe fra den 1. i kommende måned. Dvs. om en huseier sier opp leietaker 30. juli, så starter oppsigelsestiden fra første august. Om huseier sier opp leietaker 1. august starter de tre månedene å løpe fra 1. september. https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/ I oppsigelsestiden kan huseier be om at du "stiller leiligheten til disposisjon", men da innen rimelige grenser, f.eks. ved at du lar huseier gjennomføre visning for nye leietakere, eller at de som skal pusse opp får komme på en befaring for å se hva som trengs gjøres. Men du er ikke pliktig til å la huseier få gjennomføre oppussing av leiligheten mens du bor i den, når formålet er salg av leiligheten. Den kostnaden må huseier ta selv, ved å ikke ha leietaker mens det pusses opp. Om det ikke er veldig omfattende oppussing, f.eks. bare oppgradering av noe, da kan du ev. om du ønsker det, si at du er villig til å la sånn og sånn bli gjort da og da - men da må dette lages en egen skriftlig avtale på OG du skal ha avslag i husleien, noe som også må komme med i skriftlig kontrakt på dette. Er det mer omfattende oppussing, da er det nok best å ikke gå med på en slik avtale, for det kan vise seg å bli langt mer omfattende og ta langt mer tid enn planlagt. I tillegg vil det kreve mye av deg med å f.eks. rydde, vaske, måtte dekke til egne ting, og at du ikke kan bruke leiligheten som du har rett på. Så mitt råd er å purre igjen på huseier om skriftlig oppsigelse og IKKE gå med på oppussing før du har flyttet ut. https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/ Ps - har du hatt en tidsbegrenset kontrakt, da er det andre regler ang. oppsigelse, det finner du i siste linken. Anonymkode: 5a670...003
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Å dy fader jeg er glad vi slipper å leie ut når leietakerne er som dette. Anonymkode: 6bfe0...3e9 Uff, ja, det er jo så slitsomt å innse at lover også gjelder for deg... Anonymkode: 5a670...003
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #10 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Å dy fader jeg er glad vi slipper å leie ut når leietakerne er som dette. Anonymkode: 6bfe0...3e9 Det er bra at du ikke leier ut når du ikke engang vet basic utleieregler. Anonymkode: 1af9b...a3f
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Uff, ja, det er jo så slitsomt å innse at lover også gjelder for deg... Anonymkode: 5a670...003 Hi prøver jo bare å være mest mulig vanskelig,klart sånne personer er slitsomme og tragiske! Anonymkode: d7c00...a0a
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det er jo bare du som er vanskelig her! Du har fått en muntlig oppsigelse å da forholder du deg til det. Å dra det ut med å nekte å godta det før du har fått det skriftelig er jo bare flaut av deg. Bli voksen!! Anonymkode: d7c00...a0a Å gi en skriftlig oppsigelse, det er noe huseier er pliktig til iflg. loven. Det kan også være viktig for HI å ha en slik skriftlig avtale med denne utleieren siden utleier nå forsøker å legge byrden med oppussing av leiligheten på HI. Anonymkode: 5a670...003
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hi prøver jo bare å være mest mulig vanskelig,klart sånne personer er slitsomme og tragiske! Anonymkode: d7c00...a0a Nei, det er hun ikke. Anonymkode: 1af9b...a3f
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hi prøver jo bare å være mest mulig vanskelig,klart sånne personer er slitsomme og tragiske! Anonymkode: d7c00...a0a Tvert imot, her er det huseier som helt tydelig forsøker å utnytte HI, ved å la henne få alle ulempene med en oppussing av leiligheten mens det er hun som skal disponere den. Det er slike huseiere som er tragiske og slitsomme, ikke leietakere som ønsker å forholde seg til loven. Anonymkode: 5a670...003
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Skrevet 22. juli 2022 Oppussing kan han ikke forvente å få begynne med mens du bor der og betaler full husleie. Dersom det er mangler som du har klaget på så kan han få komme inn for å utbedre mangler. Han kan nok komme inn med en snekker, men ja dette må varslet minst en dag på forhånd. Når det gjelder oppsigelse så gjelder den som oftest fra den 1., dvs. om han gir deg oppsigelse i dag så er den gjeldene f.o.m. 1. august og 3 måneder. Du kan også spørre om du kan bli løst fra oppsigelstiden tidligere om du finner noe nytt, men dette ville jeg sørget for å ha skriftlig. Ellers så ville jeg begynt å lete etter ny plass med det samme slik at du plutselig ikke står uten noe sted med deg og din datter. Sett inn annonse på finn.no, lokalavisen, Facebook mm. Anonymkode: 6d5eb...016
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #16 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hi prøver jo bare å være mest mulig vanskelig,klart sånne personer er slitsomme og tragiske! Anonymkode: d7c00...a0a Hvis hi har en leieavtale, så har ikke huseier engang rett å be hi flytte, selv om leiligheten skal selges. Så nei, hi er ikke slitsom og vanskelig når hun ber om en skriftelig oppsigelse, det er smart å ha for begge parter. Anonymkode: 1af9b...a3f
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #17 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hvis hi har en leieavtale, så har ikke huseier engang rett å be hi flytte, selv om leiligheten skal selges. Så nei, hi er ikke slitsom og vanskelig når hun ber om en skriftelig oppsigelse, det er smart å ha for begge parter. Anonymkode: 1af9b...a3f Jo, salg av leiligheten kan regnes som en gyldig grunn for oppsigelse, ref. en av linkene jeg ga over. Anonymkode: 5a670...003
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #18 Skrevet 22. juli 2022 Takk for mange svar, og svar som styrker de tingene jeg selv har lest. Jeg har selvfølgelig startet fasen med å finne nytt, både vært på visninger, sjekker finn sikkert 10 ganger om dagen og har startet med å gi bort/ selge ol ting vi ikke gidder flytte med oss/ trenger mer. Er ikke alle steder man flytter til med barn, dette har med både beliggenhet for skole og transport. Jeg kjører bil men barnet må komme seg hjem fra skolen med kollektiv eller å gå. Så fint om jeg har en mnd ekstra da om huseier ikke klarer å gi meg skriftlig oppsigelse i løpet av ukevis. Anonymkode: 223d3...e83
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #19 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Hi prøver jo bare å være mest mulig vanskelig,klart sånne personer er slitsomme og tragiske! Anonymkode: d7c00...a0a Det er snakk om å få tid til å finne et nytt bosted for henne og barnet. Syns du det er urimelig at hun skal få den tiden som er bestemt gjennom regelverket? Hvilket privilegert liv er det du lever, det tenker jeg da.. Anonymkode: f07ff...3ba
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #20 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Å dy fader jeg er glad vi slipper å leie ut når leietakerne er som dette. Anonymkode: 6bfe0...3e9 Du tenker kanskje at leietaker skal sleike og kysse bakken utleier går på eller? Leietaker har ikke motsatt seg noe som helst, hun driver allerede og ser etter ny bolig. Om hun faktisk kan ha 1 (!) mnd mer å gjøre det på, uten å få livet invadert av utleier og snekker akkurat når det passer dem, burde det spille liten rolle. Anonymkode: 77309...198
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #21 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hi prøver jo bare å være mest mulig vanskelig,klart sånne personer er slitsomme og tragiske! Anonymkode: d7c00...a0a Mest mulig vanskelig? Hvordan da? Anonymkode: 77309...198
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå