Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Skrevet 22. juli 2022 Min mor skal hente ut 5 medisiner på blåresept. Den ene medisin koster 560 kr med blåresept. Min mor sier at hun kun skal betale 520 kr for aller 5 reseptene. Stemmer dette? Jeg skal hente ut for henne, så må vite om det stemmer Anonymkode: 64e51...ef3
Ziva Skrevet 22. juli 2022 #2 Skrevet 22. juli 2022 Du kan gå inn på felleskatalogen og sjekke egenandelene på medisinene der. Hvis hun ikke har frikort da, men da er det ingen betaling.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 Det er en maksgrense for egenandel ved uthenting av medisiner per gang, så det stemmer nok det hun sier. Jeg gjør det samme selv. Henter ut alt på en gang og betaler mindre enn det egenandelen egentlig er på Anonymkode: 5c81a...4ea
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Skrevet 22. juli 2022 "Hvor mye må jeg betale i egenandel? Når du henter ut legemidler og utstyr på blå resept må du betale en egenandel hvis du ikke har frikort (se neste del). I 2022 er egenandelen satt til 39 % av kostnaden, eller maks 520 kr for 3 måneders forbruk (ved uthenting av flere resepter samtidig gjelder maksbeløpet på 520 kr kun hvis reseptene er skrevet av samme lege og på samme dato). Du kan selv sjekke hvor mye du har betalt i egenandel i løpet av kalenderåret ved å logge deg inn på Min helse. " Anonymkode: 1fa61...36f
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #5 Skrevet 22. juli 2022 Det er ikke sikkert at det stemmer Hvor mye skal jeg betale per utlevering på blå resept? Ved kjøp av medisin, medisinsk forbruksmateriell eller næringsmidler på blå resept betaler du 39 prosent av reseptbeløpet i egenandel, men ikke mer enn 520 kroner per resept for en mengde tilsvarende tre måneders forbruk. Apoteket eller bandasjisten beregner én egenandel på 39 prosent av reseptbeløpet, men maksimalt 520 kroner (2022) per resept for tre måneders forbruk av legemidler, næringsmidler og medisinsk forbruksmateriell. Hvis legen har skrevet ut flere resepter under en konsultasjon, anses det som én resept. https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/blaresept/#hvor-mye-skal-jeg-betale-per-utlevering-pa-bla-resept Anonymkode: 0aeed...673
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Min mor skal hente ut 5 medisiner på blåresept. Den ene medisin koster 560 kr med blåresept. Min mor sier at hun kun skal betale 520 kr for aller 5 reseptene. Stemmer dette? Jeg skal hente ut for henne, så må vite om det stemmer Anonymkode: 64e51...ef3 Har hun alle 5 reseptene på blå resept og samme dato og lege, er det Max 520 kr per 3 måneder. Er det medisiner som hun eventuelt ikke vil bytte til et annet navn( viss det finnes et alternativ ), så blir prisen høyere. Anonymkode: d493d...ff5
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #7 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Har hun alle 5 reseptene på blå resept og samme dato og lege, er det Max 520 kr per 3 måneder. Er det medisiner som hun eventuelt ikke vil bytte til et annet navn( viss det finnes et alternativ ), så blir prisen høyere. Anonymkode: d493d...ff5 Ja hun fikk alle reseptene fra legen i går. Anonymkode: 64e51...ef3
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2022 #8 Skrevet 22. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja hun fikk alle reseptene fra legen i går. Anonymkode: 64e51...ef3 Da har hun rett. Anonymkode: 0aeed...673
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå