Gå til innhold

Fiskemiddager til noen som ikke er glad i fisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rett og slett ikke noe særlig glad i fisk, og dette er også et område jeg har dårlig samvittighet for med tanke på barna som da heller ikke har fått mye fisk og lært seg å like det. Nå kan dere selvfølgelig ødelegge tråden med å diskutere hvor fæl mamma jeg derfor er, eller dere kan prøve å hjelpe meg. 

Jeg ønsker rett og slett tips til fiskeretter som er gode når man ønsker å prøve å like fisk. Til nå har det stort sett bare gått i fiskeboller, fiskekaker, fiskepudding og fiskegrateng når vi har hatt fiskemiddager. Av og til laks. For både min og ungene sin del er dette en mikset utfordring. Det går på både smak, lukt, konsistens og angst for fiskebein, men vi har laget oss en avtale (de er 12 og 14 år) om at vi sammen skal prøve å bli flinkere. Jeg tror at det i starten vil være viktig å kamuflere i det minste lukt og smak mest mulig, sånn at vi kan øve oss på én ting av gangen (konsistens først). Målet er å, om ikke akkurat elske fisk, så i hvert fall klare å spise det uten at maten vokser i munnen på en og en får brekningsreflekser.

Anonymkode: ce073...e0f

Skrevet

Østeninspirert seisuppe, kan gjerne bruke torsk, med fisken i små biter. Gjerne ha på litt lime.

Anonymkode: ae7f1...608

Skrevet

Lettsaltet torsk med masse godt tilbehør som dere liker. Feks bacon, brokkoli, gulrot, gode poteter. 

Laks er mildere i smaken jo mindre du steker/koker den. Så du kan prøve sashimi (rå laks i biter) eller langtidssteke laksen ved 40grader. 
Til sashimi kan dere feks ha mangosalat og saltbakte poteter. 

Anonymkode: a24a9...cd6

Skrevet

Findus sin fish & chrisp er en slager her. Servert med grønnsaksblanding og remulade eller saus er det en enkel og ganske sunn middag. 

Stekt seibiff er også godt. 

Anonymkode: 526f6...829

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Lettsaltet torsk med masse godt tilbehør som dere liker. Feks bacon, brokkoli, gulrot, gode poteter. 

Laks er mildere i smaken jo mindre du steker/koker den. Så du kan prøve sashimi (rå laks i biter) eller langtidssteke laksen ved 40grader. 
Til sashimi kan dere feks ha mangosalat og saltbakte poteter. 

Anonymkode: a24a9...cd6

Jeg er heller ikke glad i fisk,men laks som er stekt lenge med sitron presset over;er faktisk helt grei smak på.

Anonymkode: af36e...bc1

Skrevet

Jeg kunne ikke utstå fisk før, ville ikke smake engang før jeg ble stadig ble satt i en situasjon hvor jeg måtte spise det uansett. Og nå synes jeg rød fisk er veldig godt, sliter fremdeles med hvit fisk, spesielt torsk. Den middagen jeg alltid fikk som omvendte meg var helstekt krydret ørret med agurksalat og båtpoteter.

- fiskeform med laks (eller en annen fisk) - fisken i terninger, purre, brokkoli, strimlet gulrot, hvit saus eller hollandaisesaus, evt bare matfløte over. Kan og ha litt revet ost på toppen. Stekes i ovn og serveres med ris.

- Findus sprøbakte fiskefileter med søtpotetfries, en eller annen dipp - remulade, aioli, sweet chilisaus eller noe annet og salat eller noen andre grønnsaker

Anonymkode: e8f62...b5a

Skrevet

Plukkfisk, nam nam. Eller pakk fileter av hvit fisk i bacon. Stek dem raskt på hver side og stek dem ferdig i ovnen. Serveres med hjemmelaget potetmos. Fersk dill er også godt på fisk, spesielt på laks. 😊 Bruk også alltid sitron til fisk. 

Anonymkode: 1433a...1a4

Skrevet

Hvor bor dere?

Det er ganske stor forskjell på frossen fisk som har reist verden rundt før den havner på middagsbordet, og fersk fisk.

Går du på fiskebrygga og kjøper fersk torskefilet og serverer den sammen med bacon så spiser ungene, og det er en fin start. Fersk torsk har ikke så mye smak, men bacon har mye smak, så sammen blir det veldig spiselig selv for de som ikke er så glad i fisk.

Findus fisken er ofte fisket i Norge, frosset på båten, sendt til østen, tint litt opp igjen så de kan filetere den, frosset ned igjen og sendt tilbake til norske butikker. Helt håpløst egentlig.

Men kjøper du fersk fisk, eller fisk som ikke har hatt den rundturen på fly, så er smaken bedre altså.

Anonymkode: 5539a...3ef

Skrevet

Veldig enkel og god oppskrift. Laksefilet. Salt og pepper på fileten. Stek i smør, klipp litt vårløk/gressløk/purre og dryss over. Ha i såpass mye smør at det nesten koker i smøret. Hell over rømme og la det putre på svak varme. Server med kokte poteter/potetmos/ris/pasta og kokte grønnsaker

Anonymkode: edece...5cf

Skrevet

Med tanke på konsistens så er kveite en fin fisk. Den er fast og mer kjøttaktig å spise. Ulempen er at den fort blir tørr, men kveite med eggesmør, grønnsaker og poteter er veldig godt. 

Laks passer veldig godt med litt asiatiske smaker, så om dere er glade i det så kan du dele loin (da slipper du bein, og om du velger backloin så slipper du også smaken av bukfettet) i litt store biter, pensle med teriyakisaus eller en glaze av honning, soyasaus, chili og ev. lime, revet ingefær og hvitløk og bake den i ovnen. Den skal ut rett før den er helt gjennomstekt. Da er både konsistens og smak best. Server med wok( f. eks. med paprika, sukkererter, pak choi, ingefær, hvitløk, chili og sleng oppi noen kalde biter med melon ved servering) og ris eller nudler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Findus sin fish & chrisp er en slager her. Servert med grønnsaksblanding og remulade eller saus er det en enkel og ganske sunn middag. 

Stekt seibiff er også godt. 

Anonymkode: 526f6...829

Fist and crisp er kjempegod! 

Anonymkode: 5f25c...022

Skrevet

Ovnsbakt laks eller ørret, penslet med sweet chili saus

Anonymkode: e8f62...b5a

Skrevet

Jeg bruker sweet chili saus og rømme med hvitløkspepper på alt av fisk 🙂😋. Gjerne inni Tacolefser 🙂

Anonymkode: f4731...9a5

Skrevet

Laksefilet med pesto, tomatsaus og pasta med en frisk salat ved siden av. Ungene her elsker det.

Laks i pitabrød med tzatziki, salat og fetaost. 

Lakseceviche med mangosalat.

Laks med asiatisk vri, i wok feks.

Lakseburger (Salma har noen veldig gode burgere).

Kveite er også nydelig. Gjerne med saltbakte eller kokte poteter, hollandaisesaus og grønnsaker. 

Fisk er sunt og utrolig godt. Man må bare være litt kreativ.

Anonymkode: f1b1f...d23

Skrevet

Jeg er ikke noe glad i fisk, ungene spiser det heldigvis og godtar at mor ikke liker 😄 Lager som regel laks med asiatisk vri, pensler laksefilet med soya, sesamolje og lønnesirup blandet med litt ingefær (1 ss av hver), stekes i ovn og serverer med ris. De liker også fiskegrateng, og eldste elsker sushi. 

Jeg spiser fiskekaker/boller. Det eneste av fisk jeg bestiller ute er fish and chips hvis den lages ordentlig fra bunn med ertepuré og remulade til. Fikk saltbakt kveite på julebord engang, var faktisk ikke så verst (jeg liker kun hvit fisk, hater laks).

Anonymkode: dd809...7ef

Skrevet

Hvilken fisk har du tilgang på? Kun frossenfisk og halvfabrikata fra butikken? I så fall skjønner jeg deg godt. Jeg er fra et fiskevær i Nord-Norge, og den fisken jeg har fått servert "sørpå" er ikke kattemat engang! Fytti rakkern, sier jeg bare! Fersk fisk derimot...Torsk, sei, kveite, røye, ørret, laks (vill selvsagt, oppdrettslaks er ikke menneskemat). Stekt, kokt, grilla....sååå godt!

Anonymkode: 9feef...cbb

Skrevet

Tusen hjertelig takk for så mange gode tips, og at alle var snille og svarte meg ordentlig 😊

Jeg bor i utkanten av Bergen, men det blir vanskelig å få til tur til Fisketorget sånn til vanlig likevel i en travel hverdag. Så det er som regel det jeg finner i butikken som jeg har tilgang på. Noen butikker har fersk fisk, eller muligens "fersk" fisk(?). 

Uansett så tar jeg til meg alle tips og råd, så får vi se hva vi får til. Jeg har den utfordringen at ene ikke liker bacon, ingen av dem liker poteter og ene er veldig sensitiv på smak og konsistens pga en diagnose hun har, men vi skal forsøke! 👍😊

HI

Anonymkode: ce073...e0f

Skrevet

Jeg er glad i smaken av laks og ørret, så for min del går det greit å spise det uten så mye tilsetning av saus eller krydder. Men du har fått mange tips til hvordan du kan spice opp den type fisk. 

Jeg var aldri glad i torsk som barn, og det skyldes nok måten det ble servert på - med smeltet smør og potet til. Jeg er fremdeles ikke veldig glad i smaken av torsk naturell, men ser at den kan kombineres med mye smakfullt tilbehør som gjør at den er lett å like 

Anonymkode: d591c...7f7

Skrevet

Ungene mine elsker fisk, jeg er ikke like glad i det. Hvit fisk sliter jeg med å spise for jeg er oppvokst på ihjelkokt torsk. 
Vi funnet ut at laks liker alle og vi liker den best stekt i ovnen, for da kan vi få den skikkelig sprø og ikke så fettete. Smører forma såvidt med litt smør og legger i fisken som jeg har salt og pepper på, kuligens sitron pm jeg bruker det til noe annet. Steker den i ovnen til den er ferdig (klokke vet vi ikke hva er her i huset) Ene ungen elsker poteter så det vi igrunn alltid har siden vi andre ikke er så glad i poteter så da blir det bare til fisk nesten (kjøttkaker osv må ha det, men ikke ofte jeg gidder å lage det siden jeg vil ha de fra bunnen av) Mitt ene barn vil ha mango i sitron og chili, det er favoritten inntil fisk og jeg er fsktisk veldig enig med henne. Presser noen ss sitronsaft, ha i litt chiliflaks som får løst seg opp i sitronsafta før jeg har i en halv kuttet mango i biter. Får dette marinert seg litt så blir det best. Rømmesaus må vi ha til. En bitte liten klatt med smør smeltes i en kjele, så har jeg i rømme. Det skal ikke koke, så ved første boble røres det kraftig og den er ferdig. Da blir den skikkelig kremete. Koker den så blir den bare saus. 

Vi laget salat med havreris og stekte laksebiter. Litt chili, salt, pepper og sitronfast når vi stekte fisken og tok det vi hadde i skapet til salat. Sikkert gulrot, brokkoli, mango, advokado og sukkerterter siden det er hva vi slltid har i kjøleskapet. Det ble overraskene godt, ungene likte det mye bedre enn meg og hver gang vi lager slikt må jeg lage dobbelt opp så de får med i nisteboksen. Pleier å lage slik med småpoteter som jeg deler i to.

Anonymkode: 78ca4...75d

Skrevet

Vi pleier å vende ørretfileter i hvetemel. Da får de litt panering, og det liker ungene. 

For "fiskepysene" i min familie er det viktig at fisken er skikkelig gjennomstekt, da får den ikke den der bløte konsistensen. Og så pleier jeg å skrape bort det grå midt under... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...