Gå til innhold

Alkohol og sommerferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenker jeg først og fremst på ferieturer, ikke bare at man har ferie.

Har dere et endret alkoholforbruk da, eller er det mye det samme? Og hva synes du blir for mye?

Her drikker jeg ellers i året 1-2 glass vin en 1-2 dager i uken, vanligvis ett glass. Omtrent en gang annenhver måned blir det fort en flaske på jentekveld el. På ferieturer blir det derimot fort 1-2 glass nesten hver dag. Jeg spurte mannen, som drikker omtrent like mye som meg, om det kanskje blir mye, men han mener at det er uproblematisk all den tid det ikke er et problem å gå tilbake til normalen etter turen er over. Og det er jo sant, jeg føler ikke at jeg må drikke, men jeg elsker smaken av et glass vin til maten i helgene. Det er ikke et problem å ikke drikke heller, jeg har prøvd flere ganger å kjøre "hvit måned" og det er ikke et problem utover at jeg savner smaken litt til enkelte middager. 

Hvordan er det med dere på ferie? Og hva tenker dere om deres eget forbruk?

Anonymkode: fef19...cc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må du være forsiktig her, du kommer til å bli slaktet, de fleste her inne påstår de nesten eller helt er avhols.
Personlig så tror jeg de du skriver er ganske normalt.
Blir ofte slik her også

Anonymkode: 72194...b57

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå tenker jeg først og fremst på ferieturer, ikke bare at man har ferie.

Har dere et endret alkoholforbruk da, eller er det mye det samme? Og hva synes du blir for mye?

Her drikker jeg ellers i året 1-2 glass vin en 1-2 dager i uken, vanligvis ett glass. Omtrent en gang annenhver måned blir det fort en flaske på jentekveld el. På ferieturer blir det derimot fort 1-2 glass nesten hver dag. Jeg spurte mannen, som drikker omtrent like mye som meg, om det kanskje blir mye, men han mener at det er uproblematisk all den tid det ikke er et problem å gå tilbake til normalen etter turen er over. Og det er jo sant, jeg føler ikke at jeg må drikke, men jeg elsker smaken av et glass vin til maten i helgene. Det er ikke et problem å ikke drikke heller, jeg har prøvd flere ganger å kjøre "hvit måned" og det er ikke et problem utover at jeg savner smaken litt til enkelte middager. 

Hvordan er det med dere på ferie? Og hva tenker dere om deres eget forbruk?

Jeg og mannen er nøyaktig likedan. Vi snakket faktisk om det tidligere i dag. Nå er siste dag i ferien og første dag uten på noen uker. Tenker det går greit så lenge man er det bevisst :)

Anonymkode: 7de8b...911

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nå må du være forsiktig her, du kommer til å bli slaktet, de fleste her inne påstår de nesten eller helt er avhols.
Blir ofte slik her også

Dette. Enkelt og greit. 
På DIB slåss folk om å være den som drikker minst, men i det virkelige liv går nordmenns forbruk oppover.

Men siden det går oppover i en kontinental form, ser vi mer og mer av det Hi beskriver: et begrenset vin-inntak smurt tynt ut over uka, heller enn kanonfyll i helgene.

Anonymkode: 35b9c...fa4

Skrevet

Her og , vi deler gjerne en vin om kvelden på ferie på hytta, var 2 netter i Sverige, da drakk jeg ingen ting( hadde ikke lyst på ), ellers blir det fort en vin på deling i helgen( og ingen ting i uke dager når det er jobb)

Anonymkode: 20768...229

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Blir ofte slik her også

Hvorfor tror du at folk lyver? Både mannen og jeg er avholds. Men jeg kunne ikke ha brydd meg mindre om hvor mye andre drikker så lenge de ikke forsømmer barna sine. 

Anonymkode: c3a4b...dda

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Dette. Enkelt og greit. 
På DIB slåss folk om å være den som drikker minst, men i det virkelige liv går nordmenns forbruk oppover.

Men siden det går oppover i en kontinental form, ser vi mer og mer av det Hi beskriver: et begrenset vin-inntak smurt tynt ut over uka, heller enn kanonfyll i helgene.

Anonymkode: 35b9c...fa4

Du vet at gjennomsnitt er nettopp gjennomsnitt? Den inkluderer ungdommer som drikker seg dritings hver helg og mennesker som ikke drikker alkohol. Det er heller ingen konkurranse, men man må jo kunne si at man er avholds. 

Skrevet

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at gjennomsnitt er nettopp gjennomsnitt? Den inkluderer ungdommer som drikker seg dritings hver helg og mennesker som ikke drikker alkohol. Det er heller ingen konkurranse, men man må jo kunne si at man er avholds. 

Undersøkelser viser at ungdommen i dag drikker mindre enn ungdommen for 20 år siden, og at alkoholforbruket blant de som er eldre øker. Ikke det at de som er eldre drikker seg full, men mange har legt seg til en litt mer kontinental livsstil når det kommer til alkohol.

Forresten, jeg sier ikke at folk lyver, og tviler ikke på at dere er avhols, men nesten hver gang det er snakk om alkohol her inne blir man nesten slaktet som alkoholiker dersom men drikker mer enn 1-2 enheter 3 ganger i året. Det er langt mindre enn det som er vanlig

Skrevet

Drikker ikke selv, men her drikker de voksne ellers vin eller øl nesten hver kveld i ferien. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, og de blåser i at jeg ikke drikker alkohol også. 

Anonymkode: ac3e7...5b4

Skrevet

Hi, jeg har det omtrent som deg. 

Hjemme blir det kanskje en øl på fredagskvelden eller et par glass vin på lørdag, og innimellom hvis det er lønningspils, besøk på restaurant eller venninnekveld. Men jeg kan godt gå et par uker uten et eneste glass også. 

I ferien kan det fort bli mer, man går gjerne mer ut og spiser, tar et glass på balkongen eller et par øl til grillmaten. 

Vi blir aldri fulle, og det blir maks to glass. 

Skrevet

Jeg drikker når jeg har lyst, ikke pga at det er helg, ferie, en fest osv. For meg blir det feil å drikke pga disse tingene, da er det over grensen for meg. 

Jeg snakket med eldste barnet og kjæresten om dette for kort tid siden. Kjæresten var ikke så imponert over at foreldrene hans og deres nye kjørester måtte ha alkohol i glasset bare pga at det var helg, ferie eller andre slike ting. Han syns det ble for mye fokus på alkohol selv om de ikke drikker mye. Som han sa så var det ett glass eller to, men det måtte være alkohol. Både han og min datter ga meg streng beskjed om å gi de ett spark i ræva om de begynte med slikt, for de syns ikke det er greit. 
Jeg er ikke avholds og jeg er ikke en som drikker ofte, men jeg tar meg når jeg har lyst på. Noen ganger kan det være flere dager på rad jeg tar ett glass, så kan det gå lang tid før jeg tar ett igjen. Ungene har sett meg drikke, for meg er ikke det noe jeg må skjerme de for, men de skal ikke se at alkohol er noe som må forbindes med helg, ferie, feiringer av ulike slag. Jeg holder meg tildet ene glasset også når jeg har barn i hus, selv om de nå er stoe så kommer jeg ikke dritings hjem. Det er nok pga at om jeg skal bli dritings så vil jeg våkne opp alene dagen etter. Når ungene var små så hadde jeg barnevakt om jeg skulle drikke mer enn ett glass og den roen med å våkne opp til tomt hus dagen etter var faktisk den beste og den il jeg ikke ødelegge. Har jeg unger hjemme så er jeg heller edru på fest, jeg har det like gøy edru som full og for mine venner og kollegaer så er det like normalt at jeg er edru som jeg drikker. 

Personlig mener jeg at det ikke er normalt å drikke alkohol nesten hver dag pga at det er ferie. Jeg syns det blir feil når unger tenker på alkohol og at foreldrene alltid har alkohol i glasset når det er ferie. Og det synet har jeg ikke fortalt til mine unger eller svigersønn, men jeg syns det var litt skuffene når de fortalte dette. Selv om de begge nå er myndige, så syns de dette er feil. 

Anonymkode: cc37b...3c9

Skrevet

Jeg drikker alkohol oftere i ferier enn ellers, men ikke hver dag. Det kommer mye an på hva slags tur det er. På en fottur i fjellet eller en dykkertur drikker jeg ingenting. På Besøk hos svigerforeldre mine blir det hver dag, men der er vi maks 2 dager.

Anonymkode: 3c87a...0f7

Skrevet

Mitt (vårt) alkoholforbruk er temmelig likt hele året, tror jeg.  I alle fall når vi er i Norge. Det blir nok oftere et glass vin eller en øl i utlandet, tror jeg. (Men det har vi ikke vært på mange år, så...) Vi tar en øl eller et glass vin når vi har lyst, om det er onsdag eller lørdag, ferie eller ikke spiller liten rolle. Første ferieuka drakk vi nesten bare cola eller vann, men så kom vi til en plass for de har veldig godt lokalbrygget øl.  Der "måtte" vi kjøpe noen flasker, så de siste dagene har vi delt en flaske hver dag, enten til middag eller utpå kvelden. 

Anonymkode: e3823...cc4

Skrevet

Drikker mer alkohol i ferien, spesielt om været er bra. Kom hjem fra 2 ukers ferie i går, og når jeg tenker meg om har både mannen og jeg drukket alkohol hver dag. Det har vært kjempevarmt og vi har kost oss veldig. Funnet på masse spennende med barna. Blir gjerne noen enheter pr dag, men mange timer i mellom hver enhet. Eks. En liten øl i 12 tiden på stranden, neste øl i 15 tiden til lunsj, så 2 glass vin til middag i 20 tiden, og så 1 til 2 enheter etter ungene er i seng. 

Anonymkode: fd658...aa4

Skrevet

V is du savner alkohol inen hvit måned, så har du litt problemer i alle fall. Jeg drikker mer på ferie enn ellers. For jeg drikker bare på ferie. Tar et glass med tanten min en kveld i sommerferien, og det er årsforbruket mitt. Men ditt forbruk er helseskadelig, så du bør kutte ned

Anonymkode: a5068...e8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg drikker når jeg har lyst, ikke pga at det er helg, ferie, en fest osv. For meg blir det feil å drikke pga disse tingene, da er det over grensen for meg. 

Jeg snakket med eldste barnet og kjæresten om dette for kort tid siden. Kjæresten var ikke så imponert over at foreldrene hans og deres nye kjørester måtte ha alkohol i glasset bare pga at det var helg, ferie eller andre slike ting. Han syns det ble for mye fokus på alkohol selv om de ikke drikker mye. Som han sa så var det ett glass eller to, men det måtte være alkohol. Både han og min datter ga meg streng beskjed om å gi de ett spark i ræva om de begynte med slikt, for de syns ikke det er greit. 
Jeg er ikke avholds og jeg er ikke en som drikker ofte, men jeg tar meg når jeg har lyst på. Noen ganger kan det være flere dager på rad jeg tar ett glass, så kan det gå lang tid før jeg tar ett igjen. Ungene har sett meg drikke, for meg er ikke det noe jeg må skjerme de for, men de skal ikke se at alkohol er noe som må forbindes med helg, ferie, feiringer av ulike slag. Jeg holder meg tildet ene glasset også når jeg har barn i hus, selv om de nå er stoe så kommer jeg ikke dritings hjem. Det er nok pga at om jeg skal bli dritings så vil jeg våkne opp alene dagen etter. Når ungene var små så hadde jeg barnevakt om jeg skulle drikke mer enn ett glass og den roen med å våkne opp til tomt hus dagen etter var faktisk den beste og den il jeg ikke ødelegge. Har jeg unger hjemme så er jeg heller edru på fest, jeg har det like gøy edru som full og for mine venner og kollegaer så er det like normalt at jeg er edru som jeg drikker. 

Personlig mener jeg at det ikke er normalt å drikke alkohol nesten hver dag pga at det er ferie. Jeg syns det blir feil når unger tenker på alkohol og at foreldrene alltid har alkohol i glasset når det er ferie. Og det synet har jeg ikke fortalt til mine unger eller svigersønn, men jeg syns det var litt skuffene når de fortalte dette. Selv om de begge nå er myndige, så syns de dette er feil. 

Anonymkode: cc37b...3c9

For noen irriterende snusfornuftige ungdommer! 😅 eller så de dette for å "imponere" deg. Håper du gir dem et spark i ræva ja! 

Anonymkode: ac3e7...5b4

Skrevet

Hjemme kan jeg fint drikke to glass vin på kvelden. På reise drikker jeg sjelden/aldri. Når jeg er på ferie med barna så er alt nytt for barna, jeg vet ikke hvor ting er (lege etc) og jeg har mindre oversikt, da tør jeg ikke drikke. Dessuten har jeg sett så mye rart på ferie, foreldre som er bittelitt full og små barn på nytt sted og kjenner ingen. Nå er ikke jeg alkoholiker da men jeg tenker at det må være ekstra ille for barna med fulle foreldre på et helt fremmed sted enn hjemme der man kanskje har et sikkerhetsnett med naboer og venners foreldre. 

Anonymkode: ea935...df8

Skrevet

Har hatt 2 uker ferie og drukket en boks 0,33 l med øl en kveld. Drikker sjelden/aldri på ferie. Synes mat smaker bedre uten alkohol. 

Drikker heller ikke vin i helgene, kun for å ta et glass... 

Anonymkode: 4049c...d71

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Har hatt 2 uker ferie og drukket en boks 0,33 l med øl en kveld. Drikker sjelden/aldri på ferie. Synes mat smaker bedre uten alkohol. 

Drikker heller ikke vin i helgene, kun for å ta et glass... 

Anonymkode: 4049c...d71

Lite spørsmål, hva mener du med "Drikker heller ikke vin i helgene, kun for å ta et glass"

Jeg drikker ikke vin, eller annen alkoholholdig drikke for å bli full.
Jeg drikker vin siden jeg syns det smaker godt til maten og da holder det med 1-2 glass.

Den holdningen det tyder på at du tenker at folk drikker alkohol for å bli beruset, eller fordi de føler de må.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Lite spørsmål, hva mener du med "Drikker heller ikke vin i helgene, kun for å ta et glass"

Jeg drikker ikke vin, eller annen alkoholholdig drikke for å bli full.
Jeg drikker vin siden jeg syns det smaker godt til maten og da holder det med 1-2 glass.

Den holdningen det tyder på at du tenker at folk drikker alkohol for å bli beruset, eller fordi de føler de må.

Dette. Jeg er vokst opp med at det ble servert vin til maten når det var ferie og vi var på besøk hos familien i utlandet. Jeg er ikke vokst opp med fulle voksne. Nå på ferie så kan jeg fint ta et glass til lunsj og middag. Jeg drikker aldri for å bli full og har null problem med å ta et glass. 

Skrevet

Jeg vil nok anslå det ja, samt at det går mer alkohol generelt i ferier enn ellers. For min del handler det om å drikke alkohol når den kan nytes, altså når man er uthvilt (i den grad man er det med småbarn 😅). Når man er på ferietur er det ingen «må-oppgaver» som maling, plenklipping, klesvask osv. Jeg har derfor bedre tid, og er mer uthvilt, og har kan kjenne litt mer på å nyte livet. 
I hverdagen ellers er det vanligvis mer hektisk, og lysten på alkohol er ikke like mye tilstede. Hvit måned gidder jeg ikke. Jeg drikker alkolhol når jeg måtte ha lyst på og det passer, og det kan fint gå langt mer enn en måned mellom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

V is du savner alkohol inen hvit måned, så har du litt problemer i alle fall. Jeg drikker mer på ferie enn ellers. For jeg drikker bare på ferie. Tar et glass med tanten min en kveld i sommerferien, og det er årsforbruket mitt. Men ditt forbruk er helseskadelig, så du bør kutte ned

Jeg savner ikke alkoholen, men smaken vin gir sammen med ulike middagsretter. Det blir litt som å spise taco uten mais, det går fint, men jeg ville savnet smaken.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hjemme kan jeg fint drikke to glass vin på kvelden. På reise drikker jeg sjelden/aldri. Når jeg er på ferie med barna så er alt nytt for barna, jeg vet ikke hvor ting er (lege etc) og jeg har mindre oversikt, da tør jeg ikke drikke. Dessuten har jeg sett så mye rart på ferie, foreldre som er bittelitt full og små barn på nytt sted og kjenner ingen. Nå er ikke jeg alkoholiker da men jeg tenker at det må være ekstra ille for barna med fulle foreldre på et helt fremmed sted enn hjemme der man kanskje har et sikkerhetsnett med naboer og venners foreldre. 

Anonymkode: ea935...df8

Jeg burde kanskje presisert at dette er mest de siste årene. Før drakk jeg mye sjeldnere og mindre nettopp fordi barna var små. Nå er yngste 13 år, så det blir litt annerledes. 

HI

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Dette. Jeg er vokst opp med at det ble servert vin til maten når det var ferie og vi var på besøk hos familien i utlandet. Jeg er ikke vokst opp med fulle voksne. Nå på ferie så kan jeg fint ta et glass til lunsj og middag. Jeg drikker aldri for å bli full og har null problem med å ta et glass. 

Ja, det er slik det blir her også. Det blir som en naturlig del av et måltid, ikke for å bli beruset.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg savner ikke alkoholen, men smaken vin gir sammen med ulike middagsretter. Det blir litt som å spise taco uten mais, det går fint, men jeg ville savnet smaken.

HI

Altså alkoholen. Det er jo den som gir smaken. Du kan jo bruke alkoholfri vin?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...