Gå til innhold

Tar bhg inn babyer på 4 mnder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er aktiv på flere ulike steder der folk trenger dagmamma. Igår ble jeg kontaktet av en familie som har en baby på 4 MÅNENDER som trenger dagmamma hver dag,pga de ikke har fått barneplass enda 😮 Tar virkelig barnehager inn så små babyer? Aner ikke hvilke regler barnehagene har,men en liten baby har da ingenting å gjøre i en barnehage hver eneste dag! Men ble jo litt nygjerrig nå,tar barnehagen inn babyer på 4 mnder? Har de ingen grenser hvor små barna kan være før de begynner?

Anonymkode: d3084...ed1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså foreldrene fortalte at de har søkt barneplass men ikke fått enda.

Skrevet

Ja, det kan de, men det forekommer sjeldent. Husk at Norge ligger på topp i permisjonsordninger og at 4 mnd er «normalt» veldig mange andre steder i verden 

Anonymkode: f5ede...dcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan de, men det forekommer sjeldent. Husk at Norge ligger på topp i permisjonsordninger og at 4 mnd er «normalt» veldig mange andre steder i verden 

Anonymkode: f5ede...dcc

Ja de som trenger dagmamma er nettopp flyttet til Norge så det er kanskje normalt der de har bodd før. 

Skrevet

Jeg jobbet i en barnehage med aldersspenn 0-6 år og da fikk vi inn en baby på fire mnd. Mor var selvstendig næringsdrivende og begynte å jobbe da, mens far skulle ha resten av permisjonen. Far leverte begge barna på to år og fire mnd kl 08 og hentet rett før mor var ferdig på jobb. Jeg syns enda det er rart at det er lov å både ta mot foreldrepenger samtidig som man benytter en statsstøttet barnehageplass. 

Dette er veldig mange år siden, så jeg håper at det smutthullet for elendige foreldre er tettet. Men når det gjelder hi sitt tilfelle så kan det jo hende at foreldrene ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger og må ut i jobb. Men bra for barnet er det ikke. 

Anonymkode: 91c21...cd6

Skrevet

Så veldig vanlig er det nok ikke, vi har jo foreldrepermisjon og bhg start er vanligvis ikke før barnet er 1 år. Men det finnes unntak og situasjoner der tidligere bhg start er nødvendig. Det kan f.eks. være at foreldre er under utdanning, veldig mor som er skoleelev, sykdom hos foreldre, barnevernsak og sikkert mange andre grunner som kan gjøre at barnet har behov for bhg start eller dagmamma tidlig. Jeg var dagmamma for en liten baby i 6 mnd pga storebroren på 2,5 år fikk akutt leukemi og foreldrene trengte å være veldig mye hos han på sykehuset og bytte på å sove i den perioden og de trengte derfor hjelp med babyen 5 timer hver dag.

Anonymkode: 74635...846

Skrevet

Kjenner ei som hadde barnet i barnehage fra det var 4 mnd. Hun var akkurat ferdig med studie, hadde fått tilbud om jobb, men ville mistet den om hun ikke startet opp ønsket dato. 

Anonymkode: 14ef0...c38

Skrevet

Det er ikke vanlig her i Norge, men relativt vanlig i andre deler av verden. Det har også vært sånn i Norge også. Moren min jobbet i barnehage, og da tok de inn babyer på 3 måneder.

Anonymkode: d1da9...41a

Skrevet

Trodde de måtte være minimum 8-10 mnd...

Anonymkode: 3fb30...078

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da trodde du feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tanten til sønnen min jobber i barnehage å de hadde ett barn på bare 6 mnder,heldigvis ikke hver dag da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

bhg start er vanligvis ikke før barnet er 1 år.

Det er ganske vanlig at unger begynner før de er 12 mnd.

Anonymkode: 46fad...bde

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er ganske vanlig at unger begynner før de er 12 mnd.

Anonymkode: 46fad...bde

Ja det er helt sant. Har hatt mange dagmamnajobber å veldig mange av de begynte i barnehage når de var 9-10 månender.

Skrevet

I USA er spedbarn på 6 uker i barnehagen en hel arbeidsdag. Og de har lengre arbeidsdager enn oss i Norge. De har ikke annet valg da de kun får 6 uker fødselspermisjon, opp til arbeidsgiver om de får lønn. Så noen må ha pass før seks uker også.

Anonymkode: 392ca...b6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

I USA er spedbarn på 6 uker i barnehagen en hel arbeidsdag. Og de har lengre arbeidsdager enn oss i Norge. De har ikke annet valg da de kun får 6 uker fødselspermisjon, opp til arbeidsgiver om de får lønn. Så noen må ha pass før seks uker også.

Anonymkode: 392ca...b6c

Joda men dette er Norge. Hadde trodd vi hadde litt mer regler for barnets beste her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Joda men dette er Norge. Hadde trodd vi hadde litt mer regler for barnets beste her.

Det kan noen ganger diskuteres hva som er barnets beste, dessverre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det blir faktisk folk av de som vokser opp i utlandet også. 

Med de velferdsordningene vi har i dag, kjører vi landet i grøfta fordi vi ikke har nok hender og penger til å ivareta alle. Den veldig behagelige, men på ingen måte nødvendig lange permisjonen man har i Norge i dag, bør ryke til fordel for flere sykehjemsplasser og andre tiltak til de som virkelig trenger det, mener jeg. Selv om jeg skjønner at regnskapet ikke er så enkelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det kan noen ganger diskuteres hva som er barnets beste, dessverre. 

Altså de som jobber i barnehagen er som regel kjempe flinke og omsorgsfull,det var ikke det jeg mente. Men det er mange barn å forholde seg til,mange voksne å forholde seg til og mye støy. Kan ikke se hvordan det kan være til barnets beste at en baby på bare 4 mnder skal være der hver dag.

Skrevet

Det er naturlig nok ikke normalen med barnehagestart før barnet er minst 9 måneder. Mange barnehager tar ikke i mot barn før de fyller 1 år. En baby har jo annerledes behov enn eldre barn. 

Jeg har jobbet i barnehage i 24 år og yngste barnet jeg har vært med å ta i mot var 10 måneder. 

Anonymkode: d2a92...01e

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er naturlig nok ikke normalen med barnehagestart før barnet er minst 9 måneder. Mange barnehager tar ikke i mot barn før de fyller 1 år. En baby har jo annerledes behov enn eldre barn. 

Jeg har jobbet i barnehage i 24 år og yngste barnet jeg har vært med å ta i mot var 10 måneder. 

Ja nå når de må ha en sovevakt på barnet hele tiden så blir det nok ikke så lett å tilrettelegge for en baby på 4 mnder som sikkert sover mye enda.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ja nå når de må ha en sovevakt på barnet hele tiden så blir det nok ikke så lett å tilrettelegge for en baby på 4 mnder som sikkert sover mye enda.

Det er mange behov hos en baby på 4 mnder norske barnehagen ikke er tilrettelagt for, deriblandt hyppig søvn. Har prøvd å google men finner lite om aldersgrense for oppstart. Garanti for barnehageplass gjelder fra den mnd barnet fyller 1 år. 

Skrevet

Hvis disse nettopp har flyttet til Norge, er det jo ikke sikkert de har rett på foreldrepermisjon, og derfor må ha barnehageplass til barnet?

Skrevet

Måtte jo bare høre hvor lange dager i barnehagen de hadde tenkt,ettersom de trengte barnehage hver dag. Så de hadde tenkt å ha en baby på 4 mnder i barnehage hver dag fra 9-16. Det er lange dager for en så liten baby!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Måtte jo bare høre hvor lange dager i barnehagen de hadde tenkt,ettersom de trengte barnehage hver dag. Så de hadde tenkt å ha en baby på 4 mnder i barnehage hver dag fra 9-16. Det er lange dager for en så liten baby!

Jeg har en venninne i Frankrike og hun har hatt barna sine i barnehage fra den alderen. De hadde enda lengre dager også.

Noen steder er dette helt vanlig, men jeg var glad det ikke var meg.

Anonymkode: 28050...ab0

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Men hvis de må jobbe og ikke har rett på foreldrepenger må de sikkert det, de fleste arbeidsdager er jo fra 8-16!

Anonymkode: fa3c7...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...