Gå til innhold

Klagetråder på forumet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det var ingen skjellsord i svaret til den du sikter til. Du skriver selv at du hele tiden blir rapportert fordi folk er lettkrenket og tåler ingenting, mens du selv reagerer på at noen mener du HØRES UT (for vedkommende) som en kranglefant. Stein i glasshus? Du forlanger å "være skarp", altså provoserende og ufin, men tåler ingen motbør selv? Forventer du å få skryt for alt du skriver? Det er ikke slik det fungerer her. Beklager.

Anonymkode: e592c...8fc

Nei, det er mot reglene å bedrive negativ brukerdebatt. Uavhengig av om du syns det ene eller det andre ordet kvalifiserer som ekte skjellsord, så er negativ brukerdebatt ikke lov. 
Akkurat nå driver du med det. Ser du det ikke selv? Er det virkelig så diffust hva man ikke kan gjøre…?

Anonymkode: 1fd75...591

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men om du ikke bryter reglene blir du jo ikke moderert heller. Selv om tråder du deltar i blir moderert er det jo ikke på grunn av deg. 

Anonymkode: a270d...bfe

Da jugde de vel, da. Men trådene var inne til gransking likevel. Uten at det gjorde noen forskjell for meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er mot reglene å bedrive negativ brukerdebatt. Uavhengig av om du syns det ene eller det andre ordet kvalifiserer som ekte skjellsord, så er negativ brukerdebatt ikke lov. 
Akkurat nå driver du med det. Ser du det ikke selv? Er det virkelig så diffust hva man ikke kan gjøre…?

Brukerdebatt er å diskutere en bruker med andre. Å svare til noen er ikke en debatt, men en dialog. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da jugde de vel, da. Men trådene var inne til gransking likevel. Uten at det gjorde noen forskjell for meg. 

Det må være slitsomt å sjekke trådene på ris og ros hele tiden. Jeg har vært på forumet i 12 år og har til dags dato aldri sjekket noe slik.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Brukerdebatt er å diskutere en bruker med andre. Å svare til noen er ikke en debatt, men en dialog. 

Også den du har dialog med, er en bruker. Når man begynner å beskrive brukeren i stedet for å beskrive utsagnene, er man i gang med en brukerdebatt, også selv om brukeren deltar i tråden selv. Hva var vanskelig med det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nå var det snakk om at kranglefant var et skjellsord. Det er det ikke: https://naob.no/ordbok/kranglefant

En kranglefant er en person som stadig krangler. For den anonyme, og for så vidt også for meg, høres en person som stadig blir rapportert og selv mener å skrive "skarpt" hele tiden som en som stadig krangler, altså kranglefant. På samme måte som en person som alltid er mutt og negativ er nettopp det - mutt og negativ.

Når to personer snakker sammen, så bedriver de ikke debatt av hverandre. De har dialog, og de må kunne ytre hvordan de oppfatter personen de snakker med. Dette er ikke en debatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det må være slitsomt å sjekke trådene på ris og ros hele tiden. Jeg har vært på forumet i 12 år og har til dags dato aldri sjekket noe slik.

Man trenger ikke å sjekke dem hele tiden. De kommer tilbake når de er ferdig moderert. Etter 12 år vet du sikkert at Admin alltid har et innlegg om hva hun har moderert bort, sant? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Også den du har dialog med, er en bruker. Når man begynner å beskrive brukeren i stedet for å beskrive utsagnene, er man i gang med en brukerdebatt, også selv om brukeren deltar i tråden selv. Hva var vanskelig med det? 

Da rapporterer du mine innlegg. Hvis de er imot reglene, blir de slettet. For øvrig har du (og jeg og mange andre) har brutt og fortsetter å bryte en annen regel her på forumet, uten at du legger merke til det. 

Skrevet

Nå var det snakk om at kranglefant var et skjellsord. Det er det ikke: https://naob.no/ordbok/kranglefant

En kranglefant er en person som stadig krangler. For den anonyme, og for så vidt også for meg, høres en person som stadig blir rapportert og selv mener å skrive "skarpt" hele tiden som en som stadig krangler, altså kranglefant. På samme måte som en person som alltid er mutt og negativ er nettopp det - mutt og negativ.

Når to personer snakker sammen, så bedriver de ikke debatt av hverandre. De har dialog, og de må kunne ytre hvordan de oppfatter personen de snakker med. Dette er ikke en debatt.

Vel? Er det leksikonets definisjon eller Admins definisjon som gjelder her på forum, tro?

Dette bekrefter jo bare hva jeg har sagt hele veien: folk som ikke kjenner reglene godt nok, blir sinte når de ikke får medhold av moderator. 

Skrevet

Man trenger ikke å sjekke dem hele tiden. De kommer tilbake når de er ferdig moderert. Etter 12 år vet du sikkert at Admin alltid har et innlegg om hva hun har moderert bort, sant? 

Da må man nesten bo på DiB døgnet rundt. Jeg bruker ikke å sjekke tråder hele tiden, og jeg kan ikke huske mer enn et par ganger i løpet av mine aktive 12 år der tråder jeg deltok i ble skjult for moderering på grunn av mine innlegg. Det har skjedd to ganger med meg, og begge gangene var jeg klar over at jeg fyrte meg opp altfor mye, men jeg klarte ikke å la dritt og angrep stå uimotsagt - det var rett og slett altfor drøyt. 

Skrevet

Denne tråden er iallefall det perfekte eksempel på hvordan innlegg her inne starter med en ting og ender opp i noe helt annet! 😅😂

For å svare på temaet, så tenker jeg vel at det kan være greit å ha to tanker i hodet på en gang her inne.

Det bør gå an å svare relativt skikkelig til dem som sliter, og direkte personangrep er ugreit (dog kan det i noen tilfeller være helt på sin plass med noen velvalgte, «oppstrammende» tilbakemeldinger iblant. Og noen sleivspark er heller ikke nødvendigvis noe å ta på vei for).

Samtidig skal man være klar over hva dette stedet er for noe- et diskusjonsforum med all slags type mennesker, med ulike meninger, bakgrunn og hensikter. Med alt det akkurat det innebærer av mulige tåpelige, irrelevante, morsomme, ubehagelige og til tider «slemme» tilbakemeldinger. Det er ikke alt som nødvendigvis er greit, men det er nå her like fullt. Hvis man vet med seg selv at man ikke har godt av det, ikke tåler det og ikke får noe positivt ut av det, så kan det faktisk være best å trekke seg ut. For ens egen del.

Jeg trives nå stort sett her, til tross for både fjollete svar, trollete anonyme og diverse stalkere! 😌

Skrevet

Da rapporterer du mine innlegg. Hvis de er imot reglene, blir de slettet. For øvrig har du (og jeg og mange andre) har brutt og fortsetter å bryte en annen regel her på forumet, uten at du legger merke til det. 

Jeg legger merke til den, men jeg ser det ikke som mitt ansvar å rydde her. Du vet, man MÅ ikke være perfekt selv om man sår gulrøtter. Det var vel litt av temaet her tidligere. 

Skrevet

Vel? Er det leksikonets definisjon eller Admins definisjon som gjelder her på forum, tro?

Dette bekrefter jo bare hva jeg har sagt hele veien: folk som ikke kjenner reglene godt nok, blir sinte når de ikke får medhold av moderator. 

Du har en helt egen definisjon av reglene.

Anonymkode: c0c5f...b78

Skrevet

En språklig definisjon av et ord er fast. Man kan ikke lage seg en egen definisjon og kreve at alle andre bruker denne avvikende definisjonen. For eksempel, ved tolkning av avtaler er det "alminnelig språklig forståelse" av et ord som blir lagt til grunn. En moderator kan ikke lage egne begrep på siden av det som eksisterer i det norske språket. Da blir det jo fullstendig kaos hvis hver moderator lager sine egne begreper - ikke kan man forutsi hva som er tillatt og ikke, og ikke får man enhetlig praksis. 

Skrevet

Da må man nesten bo på DiB døgnet rundt. Jeg bruker ikke å sjekke tråder hele tiden, og jeg kan ikke huske mer enn et par ganger i løpet av mine aktive 12 år der tråder jeg deltok i ble skjult for moderering på grunn av mine innlegg. Det har skjedd to ganger med meg, og begge gangene var jeg klar over at jeg fyrte meg opp altfor mye, men jeg klarte ikke å la dritt og angrep stå uimotsagt - det var rett og slett altfor drøyt. 

Nei, man må ikke bo på DIB. Etter 12 år vet du sikkert at man kan sette på et varsel for de trådene man vil følge. 

Skrevet

Jeg legger merke til den, men jeg ser det ikke som mitt ansvar å rydde her. Du vet, man MÅ ikke være perfekt selv om man sår gulrøtter. Det var vel litt av temaet her tidligere. 

Altså, er det ingen regelbrudd som skjer her. 

Skrevet

Du har en helt egen definisjon av reglene.

Anonymkode: c0c5f...b78

Nei, jeg minner bare om at «negativ brukerdebatt» er én ting, å ikke få medhold er en annen. 

Skrevet

Nei, man må ikke bo på DIB. Etter 12 år vet du sikkert at man kan sette på et varsel for de trådene man vil følge. 

Nettopp. Men hvorfor skal man gidde å gjøre det? 

Skrevet

Nei, jeg minner bare om at «negativ brukerdebatt» er én ting, å ikke få medhold er en annen. 

Dette. Å få motbør er ikke en brukerdebatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Men hvorfor skal man gidde å gjøre det? 

Hvorfor gidde å være på DIB i det hele tatt...?
Sosiale medier er vel blant de aktivitetene folk driver mest med på nett. Her debatterer vi barneoppdragelse, på Facebook er det partipolitikk eller vindmøller. Hvorfor gidde? Blir vel en hobby på linje med sudoku, da?

Skrevet

Definisjon av brukerdebatt klippet ut fra Kvinneguiden:

Brukerdebatt

Brukerdebatt er å diskutere enkeltbrukere, altså personen bak brukernavnet, som å diskutere enkeltbrukerens psyke og privatliv, eller bruk av nedsettende karakteristikker. Det er derimot tillatt å diskutere ytringer fremmet av en spesifikk bruker i en debatt.

Vi anser det ikke som brukerdebatt å diskutere en større gruppe brukere og deres hensikter med å delta i en debatt, eller å kalle en diskusjonstråd for mobbing. Unntak: Innlegg som inneholder nedsettende ytringer mot en større gruppe brukeres psyke og privatliv kan bli ryddet som personangrep eller krenkende. Innlegg som sporer av debatten kan bli ryddet som avsporing.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dette. Å få motbør er ikke en brukerdebatt. 

Når folk mister av syne hva som er verb og hva som er substantiver eller adjektiver, så kan det jo være at det bærer galt av sted. Et utsagn som "det låter som om det du gjør er å krangle framfor å debattere" er et helt OK utsagn. "Du låter som en kranglefant" er noe annet. Og når man begynner med adjektivene, er man helt ute å kjøre.

Skrevet

Definisjon av brukerdebatt klippet ut fra Kvinneguiden:

Brukerdebatt

Brukerdebatt er å diskutere enkeltbrukere, altså personen bak brukernavnet, som å diskutere enkeltbrukerens psyke og privatliv, eller bruk av nedsettende karakteristikker. Det er derimot tillatt å diskutere ytringer fremmet av en spesifikk bruker i en debatt.

Vi anser det ikke som brukerdebatt å diskutere en større gruppe brukere og deres hensikter med å delta i en debatt, eller å kalle en diskusjonstråd for mobbing. Unntak: Innlegg som inneholder nedsettende ytringer mot en større gruppe brukeres psyke og privatliv kan bli ryddet som personangrep eller krenkende. Innlegg som sporer av debatten kan bli ryddet som avsporing.

Vi er ikke på kvinneguiden, men dette låter logisk også for trådene her.

Da blir "du er en kranglefant" brukerdebatt, mens "dette innlegget var tåpelig" ikke brukerdebatt.

Det blir heller ikke feil å si "alle de anonyme var sure på meg", siden det er en større gruppe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Altså, er det ingen regelbrudd som skjer her. 

Altså er det opp til Admin å avgjøre det.

Skrevet

Vi er ikke på kvinneguiden, men dette låter logisk også for trådene her.

Da blir "du er en kranglefant" brukerdebatt, mens "dette innlegget var tåpelig" ikke brukerdebatt.

Det blir heller ikke feil å si "alle de anonyme var sure på meg", siden det er en større gruppe. 

Hun skrev aldri "du ER en kranglefant". Hun skrev at vedkommende hørtes ut som det, altså den anonymes personlige oppfatning av innleggene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...