Gå til innhold

Klagetråder på forumet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gir det dere å skrive innlegg på innlegg hvor dere klager på hvor forferdelig dere har det? Altså ; jeg forstår at dere har det vanskelig, men hva gir det dere? Svarene dere får gjør dere ikke godt alltid og da blir dere enda mer ulykkelige. Hva er greia? Forumet er for alle , men jeg lurer oppriktig på hvorfor dere gjør det når responsen er som den er. Innrømmer det lett jeg også…. Sånne innlegg er frustrerende og irriterende . 

Anonymkode: d163a...ed3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan spørre. Noen liker visst å stikke seg selv og deretter vri kniven rundt i såret. Hver dag.

Anonymkode: 1fd75...591

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva gir det dere å skrive innlegg på innlegg hvor dere klager på hvor forferdelig dere har det? Altså ; jeg forstår at dere har det vanskelig, men hva gir det dere? Svarene dere får gjør dere ikke godt alltid og da blir dere enda mer ulykkelige. Hva er greia? Forumet er for alle , men jeg lurer oppriktig på hvorfor dere gjør det når responsen er som den er. Innrømmer det lett jeg også…. Sånne innlegg er frustrerende og irriterende . 

Fordi mange av oss har ingen andre steder å få ut frustrasjon. Det er bedre å klage på nett enn å forsure tilværelsen til mann og barn. 

Anonymkode: e592c...8fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi mange av oss har ingen andre steder å få ut frustrasjon. Det er bedre å klage på nett enn å forsure tilværelsen til mann og barn. 

Det jeg lurte på var ; hva gir det dere når responsen er som den er? Folk på forumet er jo generelt drit lei av den selvskadingen og da svarer folk ofte alt annet enn hyggelig på slikt. Er DET bedre enn å la være eller å snakke med feks fagfolk? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er jo nettopp verre. Klager man til en venn eller et familiemedlem, får man en samtale, og etterpå føles det bedre. Klager man her, får man en tråd, med like deler positive og negative svar. Den blir liggende på forumet, og man kan oppsøke den igjen og igjen, lese alt man misliker å høre og trekke seg selv ytterligere ned. Det er BARE destruktivt. Det er som å vri kniven rundt. Ikke noe annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nei, det er jo nettopp verre. Klager man til en venn eller et familiemedlem, får man en samtale, og etterpå føles det bedre. Klager man her, får man en tråd, med like deler positive og negative svar. Den blir liggende på forumet, og man kan oppsøke den igjen og igjen, lese alt man misliker å høre og trekke seg selv ytterligere ned. Det er BARE destruktivt. Det er som å vri kniven rundt. Ikke noe annet. 

Jeg oppsøker aldri de få klagetrådene jeg skriver igjen og igjen. Etter å ha blåst ut bruker jeg å gå videre. Jeg bruker også å filtrere bort frekke og usaklige svar. Mennesker som svarer slik har det ikke godt med seg selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg oppsøker aldri de få klagetrådene jeg skriver igjen og igjen. Etter å ha blåst ut bruker jeg å gå videre. Jeg bruker også å filtrere bort frekke og usaklige svar. Mennesker som svarer slik har det ikke godt med seg selv. 

Eller så bruker de forumet til å få blåst ut de også bare på en annen måte. 

Anonymkode: d6149...e86

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke bedre å bruke forumet som en personlig dagbok og konstante klagemur

Anonymkode: c0c5f...b78

Skrevet

Det jeg lurte på var ; hva gir det dere når responsen er som den er? Folk på forumet er jo generelt drit lei av den selvskadingen og da svarer folk ofte alt annet enn hyggelig på slikt. Er DET bedre enn å la være eller å snakke med feks fagfolk? 

Det er folk på forumet sitt ansvar å svare normalt. Klarer de ikke det, så må de jo la være å svare. Du plasserer ansvaret på feil plass her! 

Det er som å si til en dame i miniskjørt: men hvorfor går du i det når du vet at menn trakkaserer deg? Eller: hvorfor sier du at du er homo når du vet folk diskriminerer deg?

Anonymkode: 850f3...b29

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er folk på forumet sitt ansvar å svare normalt. Klarer de ikke det, så må de jo la være å svare. Du plasserer ansvaret på feil plass her! 

Det er som å si til en dame i miniskjørt: men hvorfor går du i det når du vet at menn trakkaserer deg? Eller: hvorfor sier du at du er homo når du vet folk diskriminerer deg?

Man får ofte de svarene man legger opp til selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man får ofte de svarene man legger opp til selv.

Også ansvarsfraskrivelse. Ingen av de klagetråder går på andre brukere her, så da er det ingen grunn til at noen skal angripe HI heller. Folk må søren meg ta ansvar selv for hvordan de oppfører seg her da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei det er ikke som å si det i det hele tatt. Det er ganske stor forskjell på å være født med den legningen man har og på å ikke skulle være pålagt å skjule det fordi det kan komme hatefulle kommentarer og diskriminering, og på å sette seg ned og skrive klagetråd på klagetråd her inne. Enorm forskjell. Bortsett fra det er jeg enig i at alle har ansvar for hvordan vi svarer men det er ingen som har plikt til å svare som en terapeut på et anonymt forum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei det er ikke som å si det i det hele tatt. Det er ganske stor forskjell på å være født med den legningen man har og på å ikke skulle være pålagt å skjule det fordi det kan komme hatefulle kommentarer og diskriminering, og på å sette seg ned og skrive klagetråd på klagetråd her inne. Enorm forskjell. Bortsett fra det er jeg enig i at alle har ansvar for hvordan vi svarer men det er ingen som har plikt til å svare som en terapeut på et anonymt forum.

Er man født med miniskjørt også? 

Nei ingen trenger å svare som terapeuter. Du trenger ikke å svare i det hele tatt. Kan du ikke svare uten å være frekk eller angripe, så la være å svare! Det er jo ikke svarplikt her.

Skrevet

Jeg skrev klageinnlegg her for litt siden, og fikk ikke noe negativ respons på det jeg skrev. Jeg fikk mye medhold og mye sympati for hvordan situasjonen min/vår er. Og jeg trengte det litt. Jeg fikk også sagt hva jeg mente om folk som velger å handle som de gjør, og jeg fikk litt troen tilbake på folk

Anonymkode: b93dd...402

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Også ansvarsfraskrivelse. Ingen av de klagetråder går på andre brukere her, så da er det ingen grunn til at noen skal angripe HI heller. Folk må søren meg ta ansvar selv for hvordan de oppfører seg her da. 

Nettopp. Det er stor forskjell på å blåse ut om en situasjon uten å angripe noen, og å slenge dritt mot en bruker og drive personangrep. 

Skrevet

Jeg skjønner det godt. Det kan være fint å skrive og få ut tankene og dessuten at NOEN hører en.

Kanskje en ikke har noen andre å "klage til". Kanskje man ikke kan eller vil gjøre det til sine nærmeste.

Det kan nok være godt å få ut litt damp på anonymforum.

Når det er sagt, er det ikke noe hyggelig å lese om folk som skriver "alle andre har det så bra og jeg har det så dritt og jeg kan ikke gjøre noe med det og FML og staaaaakkkarrs meg". Men det vil nok alltid være noen sånne her. terskelen for å skrive noe sånt anonymt på et forum på internett er ganske lav

Anonymkode: 3f24a...321

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eller så bruker de forumet til å få blåst ut de også bare på en annen måte. 

Det du sier, det stemmer ikke helt. Eller, rettere sagt, det sier mye om de du henviser til.

Det å blåse ut egne problemer uten å angripe andre, det er greit.

Det å "blåse ut" egne problemer ved å angripe personer som gir uttrykk for å ha det tøft i livet - det viser manglende empati og en god dose ondskap/psykopatiske trekk, eller at man selv har større psykiske problemer. Det å "blåse ut" ved å være stygg mot andre, det sier at man egentlig har langt større problemer selv enn de som kun klager over egne problemer.

Anonymkode: abe0d...6da

Skrevet

Jeg må si at jeg undrer meg over dette. Når sårbare mennesker bruker forumet på den måten er det ofte kun selvskading. Jeg håper de får hjelpen de trenger og for sin egen del og får snakket med fagfolk som kan gi råd.

Skrevet

Altfor mange av klagetrådene både på dette forumet og andre forum viser to ting som jeg synes er både synd og et samfunnsproblem.

Det ene er at det tydelig er mange som ikke har nok nære. Og det er ikke bare disses feil, men at samfunnet har endret seg de siste tiårene til å bli et mer meg-fokusert samfunn, hvor for mange kun fokuserer på seg og sitt. Fellesskapsfølelsen og -ansvaret, synes for mange å være helt ukjente begreper. Før var folk mer bofaste på ett eller få steder i løpet av livet, det gjorde at folk gjerne hadde et større nettverk gjennom livet, folk kjente andres historie. Nå flyttes det mye mer, flere blir mer rotløse, og med det forsvinner ofte også aksepten for andre som kanskje er litt annerledes enn en selv, eller som sliter. Vi lever i et "klikk"-samfunn, hvor "instant gratification" eller øyeblikkelig tilfredsstillelse er det viktigste, dette gjelder på stadig flere områder i livet. Dette gjør at mange ikke gir andre en sjanse hvis de ikke umiddelbart passer inn i den malen man ønsker å relatere seg til selv. Når noen har mindre nettverk så blir det ofte selvforsterkende, jo mindre nettverk man har, jo vanskeligere å bygge et. På ingen måte umulig, men det krever langt mer innsats å bygge et nettverk enn å få et utvidet nettverk når man allerede har et godt nettverk. De som allerede har et godt nettverk får ofte et større nettverk nesten uten å gjøre en innsats selv. De som har mindre må jobbe langt mer aktivt. Og det er gjerne å jobbe i motvind når så mange ikke er åpne for nye som det krever litt mer å bli kjent med. Poenget er at jeg mener det er et ansvar alle har å være litt mer oppmerksom på våre medmennesker - det gjelder både de som har mange fra før, og de som har få.

Det andre er at svært mange av klagetråder generelt på ulike forum skrives av personer som ikke får den helsehjelpen de trenger for å komme seg ut av problemene de har. Dette er ekstremt kostbart for samfunnet, og noe vi ikke har råd til! Derfor er det også viktig at flere slutter å ikke bry seg, men begynner å kreve mer av politikerne som systematisk har bygget ned helsetilbudet over flere tiår.

Når det gjelder klagetråder på forum - ja, det kan være frustrerende når man ser personer sliter veldig og ikke får den hjelpen de trenger og derfor heller ikke kommer seg ut av destruktive mønstre. Noen greier det på egen hånd, andre trenger hjelp. Noen kan snu egen situasjon raskere, andre trenger lengre tid. Men å angripe dem, det gjør sjelden ting bedre, heller motsatt. Det ligger alltid en historie bak de som sliter mest, og den kan det være greit å ha i mente når man svarer de som sliter mest. Har man ikke noe konstruktivt å si, og man ikke greier å si det på en ok måte, da hjelper man mer ved å la være å si noe i det hele tatt. Ingen trenger svare stygt - bortsett fra de som selv har større problemer enten i eget liv eller egen personlighet.

Når så mange sliter så mye er det et samfunnsproblem, ikke bare utfordringer de enkelte har. Folk må bry seg mer, ikke mindre, hvis ikke går samfunnet i grøfta.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (32 minutter siden):

Jeg må si at jeg undrer meg over dette. Når sårbare mennesker bruker forumet på den måten er det ofte kun selvskading. Jeg håper de får hjelpen de trenger og for sin egen del og får snakket med fagfolk som kan gi råd.

Det er en form for selvskading, ingen tvil om det. Men det er også et tydelig tegn på at det er mange som ikke får den hjelpen de trenger. Og om man får den hjelpen man trenger, det er veldig tilfeldig rundt om i landet. Generelt sett er det mangel på psykisk helsetilbud overalt (såsant man ikke har veldig god råd og har råd til å gå i privat behandling). Og dette er et stort samfunnsproblem.

Skrevet

Det er en form for selvskading, ingen tvil om det. Men det er også et tydelig tegn på at det er mange som ikke får den hjelpen de trenger. Og om man får den hjelpen man trenger, det er veldig tilfeldig rundt om i landet. Generelt sett er det mangel på psykisk helsetilbud overalt (såsant man ikke har veldig god råd og har råd til å gå i privat behandling). Og dette er et stort samfunnsproblem.

DET er jeg enig i. Jeg skulle bare ønske at de som sliter slik som noen brukere åpenbart gjør hadde hatt mer fornuftige kanaler å benytte seg av. Jeg er svært usikker på om bruk av dette forumet hjelper dem.

Skrevet

Jeg tror det er en greie for enkelte brukere her inne, særlig de kjente som skriver med nick, å ta hi når noen oppretter en klagetråd. Det virker som det er om å gjøre å gi mest mulig dritt, gjerne innpakket i en fresh, vittig kommentar, for så å høste masse likes av de andre nickbrukerne. Mobbing kalles det. 

Anonymkode: 01be5...51c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror det er en greie for enkelte brukere her inne, særlig de kjente som skriver med nick, å ta hi når noen oppretter en klagetråd. Det virker som det er om å gjøre å gi mest mulig dritt, gjerne innpakket i en fresh, vittig kommentar, for så å høste masse likes av de andre nickbrukerne. Mobbing kalles det. 

Anonymkode: 01be5...51c

Det har ikke jeg fått med meg.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (22 minutter siden):

DET er jeg enig i. Jeg skulle bare ønske at de som sliter slik som noen brukere åpenbart gjør hadde hatt mer fornuftige kanaler å benytte seg av. Jeg er svært usikker på om bruk av dette forumet hjelper dem.

Men hvorfor skal du bekymre deg for det? De skriver jo inn hit, så da velger de det. Det trenger ikke bli et problem for noen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor skal du bekymre deg for det? De skriver jo inn hit, så da velger de det. Det trenger ikke bli et problem for noen. 

Kanskje fordi man ikke ønsker at noen skal få det verre ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...