Gå til innhold

Samboer er borte på ferie med sine barn, og jeg er hjemme med mine. Hvordan takle ensomheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn er store tenåringer som selvfølgelig ikke gidder å finne på noe med mora hele tiden, og et barneskolebarn som skal til faren i morgen og være der de neste ukene. Mannen er på tre ukers ferie med sine barn som han ser sjeldent på grunn av avstanden til morens bosted. Jeg unnet ham denne ferien og later som alt er i orden, selv om det ikke er det. Jeg er ensom, og det blir tomt i huset når minste drar til far. Jeg har kommet hjem fra ferie med mine barn i går, og vi har jo hatt det veldig gøy der. Men tiden fremover blir tøff, kjenner jeg. Jeg har noen hobbyprosjekter som jeg skal fullføre, og jeg skal lese en del og gå turer. Alene. 

Så det her er egentlig en klagetråd. Det er enda 1,5 uke til han kommer hjem, og det blir rett og slett ganske så tøft. Hvordan håndterer dere ensomheten når mannen er bortreist i flere uker om gangen?

Jeg må tilføye at vi heller ikke ser hverandre hver dag i ukene, da han jobber borte i ukedagene og er hjemme i helgene, pluss at han drar en langhelg i måneden på besøk til barna sine.

Anonymkode: 8800f...c8a

Skrevet

Jobb, venner, familie, interesser.

Anonymkode: f218b...41f

Skrevet

Hvor hjelpeløs er det mulig å bli? Du klarer ikke ha ferie? Du har ingen interesser? Ingen venner eller slekt eller ønsker eller planer?

Anonymkode: 669ec...3fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jobb, venner, familie, interesser.

Anonymkode: f218b...41f

Jeg har ferie nå, ikke jobb. Har mange interesser, men det er hobbyer som jeg driver med alene (omsøm av klær, bokskriving og fjellturer som treningsform). Familien bor i et annet land. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvor hjelpeløs er det mulig å bli? Du klarer ikke ha ferie? Du har ingen interesser? Ingen venner eller slekt eller ønsker eller planer?

Anonymkode: 669ec...3fe

Selvfølgelig klarer jeg å ha ferie, men jeg føler meg ensom og synes det er tungt. Jeg har mange interesser, men ikke noen "gruppehobbyer". Familien bor i et annet land. Og nei, jeg har faktisk ikke planlagt noe etter at vi kom hjem fra "borteferie", som har vært veldig kjekk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig klarer jeg å ha ferie, men jeg føler meg ensom og synes det er tungt. Jeg har mange interesser, men ikke noen "gruppehobbyer". Familien bor i et annet land. Og nei, jeg har faktisk ikke planlagt noe etter at vi kom hjem fra "borteferie", som har vært veldig kjekk.

Du vet ikke hvor godt du har det.

Anonymkode: 6ae43...fb7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du vet ikke hvor godt du har det.

Anonymkode: 6ae43...fb7

Som jeg selv skrev, dette er en klagetråd. Hvis du ikke ønsker å høre på klaging, går du ut av tråden. Jeg vet veldig godt hvor godt jeg har det. Men jeg har fortsatt følelser, og jeg føler meg ensom. Det må jeg få lov til å føle, og jeg må få lov til å spørre om råd fra folk i samme situasjon om hva de gjør for å føle seg mindre ensomme. Hvis du ikke har noen råd å gi, kan du konsentrere deg om noe annet. Takk til deg.

Skrevet

Må jo vere fantastisk. Lån en hund, gå lange turer, se serier. Bli selvstendig😀

Skrevet
pele skrev (Akkurat nå):

Må jo vere fantastisk. Lån en hund, gå lange turer, se serier. Bli selvstendig😀

Jeg har en hund, jeg går lange turer, jeg ser serier, jeg driver med hobbyer. Jeg er selvstendig. Men jeg føler meg ensom. Fordi alt dette jeg lister opp gjør jeg alene, og jeg trives ikke å være alene over lang tid. Alle er forskjellige.

Skrevet

Da deg noen nye venner? Her i byen er det en Facebook-gruppe som heter Hey girl som er helt super. Finn noen å gå på tur med!

Anonymkode: 4efb3...e27

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en hund, jeg går lange turer, jeg ser serier, jeg driver med hobbyer. Jeg er selvstendig. Men jeg føler meg ensom. Fordi alt dette jeg lister opp gjør jeg alene, og jeg trives ikke å være alene over lang tid. Alle er forskjellige.

Det er sant, eg elsker å vere aleine. Vi er alle ulike. Besøk noen eldre som sikkert blir superglade👍

Skrevet

Ta initiativ til å gjøre noe sammen med andre, da.

Du skriver - tilby deg å komme til byens sykehjem og lese noen historier for dem, enten egenskrevne eller andres.

Spør noen med hund om de vil være med på en fjelltur en dag.

Du har absolutt alle muligheter, du er frisk, selvstendig, du har interesser du kan drive med, du har barn som er friske og har venner, en mann du er glad i som om bare halvannen uke er tilbake. Du er rik på så mye! :)

Og bestem deg for at du skal bruke tiden til neste sommer på å få minst én ny venn.

Anonymkode: c8632...a7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da deg noen nye venner? Her i byen er det en Facebook-gruppe som heter Hey girl som er helt super. Finn noen å gå på tur med!

Anonymkode: 4efb3...e27

Takk for tipset, skal sjekke ut Facebook og se om det finnes noe rundt her jeg bor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ta initiativ til å gjøre noe sammen med andre, da.

Du skriver - tilby deg å komme til byens sykehjem og lese noen historier for dem, enten egenskrevne eller andres.

Spør noen med hund om de vil være med på en fjelltur en dag.

Du har absolutt alle muligheter, du er frisk, selvstendig, du har interesser du kan drive med, du har barn som er friske og har venner, en mann du er glad i som om bare halvannen uke er tilbake. Du er rik på så mye! :)

Og bestem deg for at du skal bruke tiden til neste sommer på å få minst én ny venn.

Takk for mange gode tips. På sykehjem vil de helst ikke ha andre enn pårørende nå som det er økt smitte, det har jeg allerede sjekket. Noen med hund var lurt! Vi har mange med samme type hund her jeg bor, så det kan hende at jeg får napp der. 

Skrevet

Men hvorfor kan dere ikke feriere SAMMEN? Skjønner han og barna ønsker litt alenetid bare de, men de trenger jo ikke hele 3 uker bare de? Hva med at de har en uke eller to bare de og så samles dere den siste uken og er sammen alle? 

Anonymkode: 2a0a8...8ee

Skrevet

Dette er en fjern problemstilling for meg. Jeg hadde elsket det. 

Anonymkode: 9c9aa...c4d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor kan dere ikke feriere SAMMEN? Skjønner han og barna ønsker litt alenetid bare de, men de trenger jo ikke hele 3 uker bare de? Hva med at de har en uke eller to bare de og så samles dere den siste uken og er sammen alle? 

Anonymkode: 2a0a8...8ee

Fordi vi rett og slett ikke hadde råd til det på grunn av avstanden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mine barn er store tenåringer som selvfølgelig ikke gidder å finne på noe med mora hele tiden, og et barneskolebarn som skal til faren i morgen og være der de neste ukene. Mannen er på tre ukers ferie med sine barn som han ser sjeldent på grunn av avstanden til morens bosted. Jeg unnet ham denne ferien og later som alt er i orden, selv om det ikke er det. Jeg er ensom, og det blir tomt i huset når minste drar til far. Jeg har kommet hjem fra ferie med mine barn i går, og vi har jo hatt det veldig gøy der. Men tiden fremover blir tøff, kjenner jeg. Jeg har noen hobbyprosjekter som jeg skal fullføre, og jeg skal lese en del og gå turer. Alene. 

Så det her er egentlig en klagetråd. Det er enda 1,5 uke til han kommer hjem, og det blir rett og slett ganske så tøft. Hvordan håndterer dere ensomheten når mannen er bortreist i flere uker om gangen?

Jeg må tilføye at vi heller ikke ser hverandre hver dag i ukene, da han jobber borte i ukedagene og er hjemme i helgene, pluss at han drar en langhelg i måneden på besøk til barna sine.

Slutt å syt!!!

Anonymkode: 64e1f...3e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Slutt å syt!!!

Jeg har advart at det var en klagetråd. Ønsker du ikke å lese så kan du gå ut av tråden. På forhånd takk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Keg synes det er ganske utrolig at du kom hjem fra ferie med barna I GÅR, og allerede i dag er du så ensom at det gjør vondt. Selv før mi det barnet i det hele tatt har reist. OG selv om du fortsatt har to tenåringer hjemme. 

For meg vitner det litt en sykelig avhengighet av mannen. 

Du skal være uten mannen (men med tenåringer i hus) I 1,5 uke. Det er egentlig ikke spesielt lenge. Hvis du ikke har lagt noen planer så kan du jo begynne der. Forsøk å lage avtaler med venner/kolleger, planlegg fjellturer, bestem deg for et hobbyprosjekt, gjør noe i hagen, vask bilen innvendig, puss vinduer, bal og frys ned, forsøk deg på nye middagsretter, lag et par avtaler med tenåringene dine. 

Og sett deg som mål å skaffe deg noen nye venner med samme interesser som deg!

Anonymkode: 5f07a...579

Skrevet

Her var det mange gretne damer. Det er ikke sikkert hun ønsker en løsning. Hun ønsker litt forståelse og støtte. Mange kvinner ønsker det samme av mannen, men får det ikke.. 

Til HI, skjønner at dette er sårt og du føler deg ensom. Det er helt greit å føle det slik og noen ganger kan det være ok å dykke helt ned i den følelsen. Gjør det selv noen ganger og det er nødvendig. Da tar jeg en hjemmedag hvor jeg tillater meg selv å ha det kjipt. Gråter gjerne litt, gidder ikke å gjøre husarbeid, spiser godis, bestiller take away. Men du vet.. Følelser er som været. En vond følelse blir alltid erstattet av en god. Etter regn kommer solskinn og du får mer styrke og pågangsmot igjen. Også kan du jo fundere på om dere kan ta noen grep som gjør at dere kan gjøre det på en annen måte neste år. 🌞🥰

Anonymkode: 5d88c...864

Skrevet

Enig med en over her som skriver at du må være ekstremt avhengig av mannen din? Eller så kan du ikke ha opplevd så mange tøffe ting i livet. For det du skisserer, er ikke tøft! Kanskje litt kjipt? 
Uansett, jeg skal live deg at finnes mennesker i nærheten av deg som VIRKELIG er ensomme! Eller har det tøft og vanskelig! Kanskje du skal prøve å finne ut av om det er plasser du kan hjelpe til, frivillig arbeid, besøksvenn, ett eller annet. Så kanskje du får ting litt i perspektiv, og ser at du ikke har det så ille allikevel?

Anonymkode: 2efa1...ab9

Skrevet

Jeg svarte tidlig i tråden, men kom til å tenke på en ting. Vet ikke om det stemmer for deg, men hvis det gjør det så blir det kanskje enklere å akseptere tiden frem til mannen din kommer hjem.

Du vet sikkert at f.eks. sinne er en følelse som ofte kan dekke over frykt for noe.

Kan det være at din ensomhet egentlig ikke er ensomhet, men at ensomhetsfølelsen som du har definert det egentlig er en skuffelse over at dere ikke fikk ferie sammen i år? Vet ikke helt om jeg greier å forklare hva jeg mener uten at argumentene går i ring. Men at det kanskje blir enklere for deg hvis du ved passende anledning skal snakke med mannen din, si at selv om du med hele deg støtter den måten dere måtte gjøre det på i sommer mtp. hans barn, så har du kjent at det er en ordning som egentlig ikke føltes bra for deg likevel - og at det ene (at du støtter ham og samværet med barna uten deg) på ingen måte utelukker det andre (at du følte dette ble ugreit), og at dere må finne en løsning som fungerer bedre et annet år, og så snakke saklig og kreativt om hvordan dere da skal løse det. Det er jo mange måter dere kan kompensere for akkurat disse ferieukene, slik at de ikke blir viktigere følelsesmessig enn de trenger være.

Og ikke minst - kanskje du skal kjenne på hva disse følelsene sier deg. Jeg tenker at de sier at du og mannen har et så godt forhold at du virkelig setter pris på ham og forholdet til ham. Det sier også at du er heldig som får leve med en mann du liker så godt hele året ellers og har en fremtid med ham. Det sier kanskje også at du har gjort deg litt vel avhengig av å ha ham hos deg, og at du med fordel kan jobbe litt mer med å få flere venner og større nettverk. Jeg tror det er bra å ha sitt eget utenom partneren også, og at det kan gjøre forholdet enda bedre, fordi man blir mer selvstendig også ved separasjoner. Det kan jo komme situasjoner som gjør det nødvendig at dere ikke er sammen hele tiden, og da er det en trygghet i å vite at du har det bra også i eget selvskap, finner ro i deg selv, og at så lenge dere er sammen så er du egentlig ikke ensom. Du er kanskje alene som i uten mannen din disse dagene, men ensom trenger du ikke være og er det egentlig ikke, fordi du har barn hos deg (selv om de ikke henger med deg hele tiden). Så jeg tror du mer enn ensomhet egentlig kjenner på et savn etter mannen. Og det er egentlig et privilegium for deg - fordi du nå kan ha en nedtelling til han kommer hjem, bestemme deg for å fylle disse, tross alt, få dagene med positive opplevelser, fordi du er glad for at dere snart skal ses igjen. Greier du å se dette tror jeg du vil kjenne at "ensomhetsfølelsen" egentlig er mer et savn etter mannen. Og det er ingen negativ følelse, selv om den kan være slitsom - det savnet i din situasjon, det er jo et tegn på at du har mye å glede deg til, om bare få dager.

Tenk litt på det, for det er litt med å se hva som er hva, og velge å se på glasset som halvtomt og halvfullt :)

Skrevet

Å savne kjæresten er så viktig, og det du kan gjøre er å kjøpe en kladdebok å skrive til han hver kveld. Ikke om hvor ensom du er, men hvor mye du savner ham. Dro på ferie uten mannen i tre uker jeg for noen år siden, og den kladdeboken jeg skrev i til han, har han enda. 

Så kan du dra på stranden, gå ut å spise eller på kino med tenåringene?  Les et par gode bøker og ekspreminter med ny mat. Vask hele huset :-D 

Anonymkode: a4e55...c38

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har advart at det var en klagetråd. Ønsker du ikke å lese så kan du gå ut av tråden. På forhånd takk.

Beklager dårlig svar fra meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...