Gå til innhold

Ditt beste sommerminne som barn?

Anbefalte innlegg

Tekla123 skrev (55 minutter siden):

Somrene hos bestemor og bestefar i Finnmark (var der annenhver sommer). 

Blir altfor mye å skrive om alle minnene, men lukta av lyng og saltvann, måkeskrik, bål i fjæra, turer på slettene, fiskevann, mygg, "stupefugl" (tjyvjo), bestemor som går og veiver med vierbusk over hodet for å holde tjyvjoen unna, bestefar på mopeden sin, fiskesløying, snekring i sjåen, erte på seg sjøbåra, yatzy ved kjøkkenbordet, bestefar med kikkerten på plassen sin ved kjøkkenbordet.... Er alt småglimt av mine beste barndomsminner. 

Har også vært flink til å ta med sønnen på ferie dit, og han har også forelsket seg i plassen. Vil helst dra dit hver sommer, men jeg orker ikke Finnmarkssommer hvert år 😅

Som jeg skulle skrevet det selv 🙂 med lek av nise helt nært båten og oter slåsskamp i fjæra. Og reven som vi matet middagsrester.

Andre halvdelen var campingferie sammen med flere familier med barn i samme alder. Felles middag med laaaang bord og spennende drikke og mat. Bading dagen lang. Boksen går med alle barn på campingen uannsett alder. Minigolf. Kortspill. Å masse masse mer.

Vi har gjort mye samme med våre barn 🥰

Anonymkode: 8108a...aed

Fortsetter under...

Å pusse tenner ute ved gjerdet.på hytta. Å flyte barkbåter i bekken. Å spille kort hele storfamilien. Å ligge i telt med mamma.og pappa og søsken. Camping med vennefamilie og fedrene som spiller badminton om kvelden. Lage blomsterkrans med mamma. Biltur på vestlandet og stor stas på S-laget. 

Anonymkode: 85703...07c

Det er så mange.  

Hyttetur på hytta til mormor og morfar. Vi var en hel skokk i ei lita hytte,  men så utrolig koselig det var. 

Lukten av myggspiral kan jeg kjenne ennå. 

Andre minner er utelek med venner til laangt på natt. Så gikk vi slitne og møkkete hjem, også viste vi at vi skulle leke sammen igjen i hele morgen. 

Men et av mine aller beste minner fra barndommen er fra høsten. Jeg elsket å ligge i sengen min om kvelden og høre på min morfar som tresket kornet utenfor. Det føltes så trygt, viktig og godt når han jobbet der ute på jordet. Jeg var så stolt av han. Jeg blir sentimental hver høst når jeg lukter nyslått åker. 

Anonymkode: 2d145...c64

Elsket bilferiene i Syd- Europa. Lavendel- eller solsikkeåkre så langt øyet kan se. Å halvslumre i baksetet om natten med favorittlåta på walkman'en. Ta en avstikker til en liten by og kikke på når far spiller sjakk mot de lokale på torget. 

Anonymkode: 9883d...294

Min far er fra et annet land så hver sommer reiste vi for å besøke farmor og farfar og resten av familien på hans side. De beste minnene er når vi kom til mine besteforeldre. Den følelsen jeg fikk når jeg møtte min farmor og farfar igjen etter en helt år uten å ha sett de ❤️
De hadde en liten altan som var mot bakgården og der stod jeg alltid i solsteiken og så ned på løskattene som lå å sov i skyggen. 

Skulle virkelig ønske jeg kunne få oppleve den følelsen en gang til❤️

Anonymkode: 32aee...05c

Lange dager på stranda. Mamma som smurte skiver med egg eller jordbær. Hutre blåfrossen i badehåndkle og kjenne sola varme opp kroppen igjen. Sovne på strandmadrassen til lyden av unger, bølger, måker og lukt av saltvann. Turer i farfars snekke. Dorge makrell og spise kanelboller. Lese, spille krokket på plenen, telle myggestikk, plukke markjordbær, blåbær og villbringebær i en kopp og få ei skje sukker oppi og spise det på brødskiva til kveldsmat. 

Annonse

On 7/20/2022 at 3:18 PM, Anonym bruker said:

Mitt er fra vi besøkte farmor på landet, som vi kalte det den gang. Vi bodde selv i en stor by i et europeisk land, og hver sommer helt til jeg var 18 år, så reiste vi til Norge på ferie til henne. Farfar døde før jeg ble født, så hun bodde alene i alle de årene. 

Husker at hver gang vi kom så var det mørkt, og vi hadde kjørt så lenge og overnattet flere steder. Det var også koselig, men vi kom altså fram på natten og farmor kom ut på trappen i lang nattkjole hver gang. Det er mulig hun ikke gjorde det, men som jeg husker det. Så klemte hun oss sånn lenge lenge, og jeg husker enda lukten av henne. Natur luktet det. Gress og blomster.

Så viste hun oss inn, og vi spiste boller og drakk kakao før vi gikk på loftsrommene. Og det er det rommet jeg elsker å tenke på. Det var en god madrass og blomstrete sengetøy og et nattbord med bibelen og en figur i gips. En dame som holdt et barn på hodet. Det var et lite loftvindu som alltid var åpent med tynne gardiner foran for at veps ikke skulle komme inn. Og den lukta i rommet med skråtak. Det luktet varmt og søtt, og bare sommer. 

Det var jorder og enger og en kilometer til stranden. Det var en kilometer til nærbutikken også, hvor vi fikk kjøpt kroneis. Vi fikk lapskaus og grønnsaksuppe til middag, og spilte pilspill og ringspill på ettermiddagene. Jeg elsket de somrene, og det er ikke bare i senere tid. Jeg har elsket minnet om dem fra jeg var 20.

Nå ser jeg våre barn som er på utenlandsturer på hotell. Som bader i basseng og er på nettet. Vil de få de samme gode minnene?

Hvilke er dine beste minner? 

Anonymkode: a5b39...5bc

Når vi var i finnmark ❤️

Anonymkode: 17b69...d6c

Først var det en lang og skranglete biltur nedover Helgeland med en av pappas gamle bruktbiler, han la ned baksetet og plasserte en madrass der som vi kunne ligge på underveis. Vi hadde et fast sommerstopp hos noen venner av foreldrene mine i ei trønderbygd inn mot svenskegrensen, med masse mygg, men vi elska å besøke dem. Gubben spilte trekkspill og barna hans spilte også noen instrumenter. Jeg var imponert. 

Kjøre videre etter et par dager eller en uke, og ende opp hjemme hos mormor og morfar. De bodde i et digert rødt hus med en enda større hage, den var på baksiden av huset og helt skjerma. Og der var det svømmebasseng! De hadde en hund også, som var verdens snilleste og som var med på lekene våre.

Morfar var på jobb om dagen, men mormor var hjemme. Hun lærte oss å svømme, og så satte hun oss i arbeid. Handle, henge opp tøy, hente posten, plukke rips, skrelle poteter,  rense jordbær, dekke bordet og sånt. Men det meste av tida hadde vi jo fri til å leke i hagen, og vi var 6 søskenbarn som var der samtidig. Føltes som om sommeren varte i månedsvis. Mormor likte å gå og sykle og dro oss med på lange turer; og det føltes som om det alltid var i stekende sol, med matpakke i kurven og med blå himmel. Jeg husker lyden av sirissene og duften av de gule kornåkrene langs veien.

I lange perioder var vi der med bare mormor og morfar, men hvis det var noen tanter og foreldre der samtidig, så kunne vi ta bilturer og andre turer. Da kunne det bli noen dannelsesreiser, som kunstutstilling på Blaafarveverket, eller Teknisk Museum i Oslo. Eller vi bare dro og badet i Drammensfjorden og plukket jordbær i Hyggen. 

Anonymkode: 78871...1af

Besøk hos tanten og onkelen til mamma. De hadde svømmebasseng i hagen. Onkelen til mamma var gammel sjømann, og hadde reist verden rundt på store tankskip. Han hadde masse spennende historier fra hele verden. Og mange skatter fra turene sine, som han stakk til meg. Blant annet et perlesmykke fra Grønland. Det har jeg enda. ❤️

Overnatting i telt i hagen til ei venninne - vi var 3-5 stykker. Gjorde det noen somre på rad. Så var jeg vel 11-12 da jeg og et par andre fikk reise og være hos en venninne som hadde flyttet til en annen by, i noen dager. Husker ingen voksne fra den turen (men de var jo der). Vi hadde turer til byen og hytta deres, og gjorde stort sett det vi hadde lyst til.

Anonymkode: eb131...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...