Gå til innhold

Leser ikke studenter pensum lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år i arbeidslivet skal jeg studere et år. Jeg har fått tak i de fleste pensumbøker brukt, omtrent 10 stykker. Det som forundrer meg er at de fleste er knapt nok åpnet, bare en har noen få understrekninger. De fleste virker helt ubrukte. Leser ikke studentene bøkene lengre?

Anonymkode: 7a9ce...6b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror sjelden jeg leste hele pensum da jeg var ekte student. Men man var jo på forelesninger,  diskuterte med medstudenter leste forelesningsnotatene til foreleserne osv.

Det viktigste er vel hva man kan, ikke om man har lært det gjennom å lese en bestemt bok.

Anonymkode: 7e16d...69d

Skrevet

Veldig spesielt. Jeg har tatt videreutdanning flere runder de siste årene, og har måttet bruke pensum til referanse ved hjemmeeksamen. Dette har resultert i at jeg har måtte bruke pensumlitteraturen aktivt.

Da jeg var student for 20 år siden, så var det eksamen på skolen og jeg behøvde i kle å vise til litteraturen i oppgaven. 

Jeg ville derfor ha trodd at det var omvendt.

Anonymkode: c23e8...6e9

Skrevet

Jeg har aldri lest fra perm til perm, men har brukt pensum mer som et oppslagsverk. Noen bøker har sett ubrukte ut. Jeg har studert mye gjennom to tiår og har maaaange studiepoeng. I starten da jeg hadde dårligere studieteknikk noterte jeg flittig i bøkene og streker under hele sider. Men jeg sluttet med det. Jeg gjorde det egentlig mest for å holde konsentrasjonen fordi jeg trodde jeg måtte lese alt kronologisk og det var egentlig ganske kjedelig. 

Dersom jeg noterer noe fra bøker nå (har tatt videreutdanning senest i vår), gjør jeg det i egne notater eller for å fylle ut notater fra forelesning. Jeg leser temabasert og er mest opptatt av å vere orienter om hvor jeg finner ulik informasjon. Det er vel slik verden har blitt også. Informasjon er lett tilgjengelig og i overflod. Man pugger ikke (det meste av) pensum på samme måte lenger. Det som er det største behovet idag er å vite hvor man kan finne informasjonen som faktisk er relevant og å sette sammen det man kan for å bruke det på en god måte. Selvsagt noe avhengig av fagdisiplin. 

Anonymkode: 0e545...2d1

Skrevet

Jobber på ett universitet, og kan desverre bekrefte dette. 80-90% leser kun powerpoint slides fra forelesningene, og blir sure om man prøver å legge inn noen funfacts (for å vekke interesse, etc) i forelesningene som ikke er direkte knyttet til læringsmålene. Blitt helt håpløst, alt skal serveres på fat, og forelesningsnotatene skal helst være printevennlige, og med nok tekst til at de slipper å notere selv. Denne utviklingen har skutt fart de siste 10 årene. Ingen som hang seg så detaljert opp i læringsmål osv før det.

Anonymkode: 1cfcd...bc6

Skrevet

Jeg jobber 100%, studerer 50%, er alene med tre barn halve uka pga mann som pendler og har ikke sjanse til å komme gjennom pensum fra a til å. 
Jeg går på forelesninger og tar notater. Pensum bruker jeg som oppslagsverk. Leser ut fra stikkordsregister og slår opp det som er relevant for oppgaveskriving eller eksamen. 

Anonymkode: 4a8e2...c5a

Skrevet

Mine bøker så tilnærmet ubrukte ut da jeg var ferdig med mine studier, men jeg leste ALT, flere ganger. Jeg har bare ikke for vane å markere i bøker, lage eselører eller behandle bøkene «dårlig». 

Jeg tar notater, lager studiekort og bruker bokmerker.

Anonymkode: 440d1...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...