Gå til innhold

Trist og ensom sommerferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så ufattelig vondt i magen hele dagen lang. Fra da sfo og barnehage stengte har jeg gått med denne vonde følelsen i magen. Fordi jeg visste at jeg og mine to barn mest sannsynlig vil bare gå gående hele dagen hjemme. Vi har så klart vært på stranda når været er med oss, utforsket nye lekeplasser. Biblioteket har vi vært på. Nå er dem lei og skriker om noe gøy i sommerferien. Jeg har ikke råd til syden eller Dyreparken, Hunderfossen osv. jeg har 800 kr til den 25 😔

Dette er livet, men hva må en alene mor gjøre for å ha råd til disse feriene? Tigge på sosiale medier? Jeg har respekt for de som gjør det. Men å gå ut med navn og bilde å tigge penger om til ferie kommer jeg nok aldri til å gjøre. 

jeg er ikke sjalu på alle som har råd til det, jeg skulle bare ønske jeg kunne gitt barna mine en sommerferie omringet av kjærlige mennesker og en god dose med sol og bading.

jeg føler meg mindre og mindre for hver dag denne sommer ferien. Må være en av tyngste i mitt liv

Anonymkode: 6960b...ff7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har så ufattelig vondt i magen hele dagen lang. Fra da sfo og barnehage stengte har jeg gått med denne vonde følelsen i magen. Fordi jeg visste at jeg og mine to barn mest sannsynlig vil bare gå gående hele dagen hjemme. Vi har så klart vært på stranda når været er med oss, utforsket nye lekeplasser. Biblioteket har vi vært på. Nå er dem lei og skriker om noe gøy i sommerferien. Jeg har ikke råd til syden eller Dyreparken, Hunderfossen osv. jeg har 800 kr til den 25 😔

Dette er livet, men hva må en alene mor gjøre for å ha råd til disse feriene? Tigge på sosiale medier? Jeg har respekt for de som gjør det. Men å gå ut med navn og bilde å tigge penger om til ferie kommer jeg nok aldri til å gjøre. 

jeg er ikke sjalu på alle som har råd til det, jeg skulle bare ønske jeg kunne gitt barna mine en sommerferie omringet av kjærlige mennesker og en god dose med sol og bading.

jeg føler meg mindre og mindre for hver dag denne sommer ferien. Må være en av tyngste i mitt liv

Det er flere organiasjoner som gir vekk gratis inngangsbilletter til diverse parker til de med dårlig råd. Vi fikk gratis inngang på tusenfryd for meg,sønnen min og samboeren min pga vi har lav inntekt. Jeg er arbeidsledig å han er uføre.

Anonymkode: 7d0d5...869

Skrevet

Det er mange organisasjoner som tilbyr både gratis opplevelser og ferier. Dersom du har «permanent» dårlig råd bør du søke kontakt med feks røde kors, dnt, kommunen din osv. Det er absolutt hjelp og få til de som har behov!

Mange idrettsklubber kan også la være å ta betalt for fotballskole mm. 

Men det kreves stort mot av deg som mor å ta kontakt. Du må tørre å fortelle feks helsestasjon, idrettslag osv at du ikke har midler. Organisasjonene finner deg jo ikke med mindre du tar kontakt!

Anonymkode: f1865...8fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har dere fint vær kan du låne telt om du ikke har selv?Telt og barn er helt toppers!🤩Det er slike ting de husker best, trenger ikke gjøre så voldsomt utav det😃

Eller «camp» på verandaen, ta ut puter osv, lag piknikk..

Anonymkode: d3158...afc

Skrevet

Hei, trist å høre at dere ikke har en gin sommer. Men til neste år kan du forsøke noe av dette:

- Bli medlem av Aleneforeldreforeningen, det er den nasjonale interesseorganisasjonen for oss aleneforeldre. De arrangerer sommerferieturer til f.eks Dyreparken i Kristiansand,  Hunderfossen og Bø. Sønnen min og jeg skal på 5 dagers tur til Kristiansand og dyreparken nå, og betaler kun 1300 kr for 4 overnattinger og 2 dager i dyreparken. 

-Bli medlem av Røde Kors sitt nettverkssenter for aleneforeldre (MARTE) hvis du bor i Oslo. Her fikk vi gratisbilletter til bl.a miniøya, Tusenfryd og Frognerbadet i år.

- Røde Kors,  Blå Kors og kirkens bymisjon arrangerer sommerferieturer for de som allerede har kontakt med hjelpeapparatet i kommunen sin.

-Enestående Familier har lokallag rundt om i landet og arrangerer både dagsaktiviteter og sommerferieturer. 

I tillegg til det hjelper masse økonomisk,  syns jeg det er veldig hyggelig å bli kjent med andre aleneforeldre på disse aktivitetene og turene, og sønnen min elsker å ha mange barn å leke med! 

Anonymkode: 35408...d46

Skrevet

Det er trist når det er slik, men man må gjøre det beste ut av det.

Dersom jeg tenker tilbake på min barndom er det ikke fornøyelsesparker og full rulle som er det jeg husker best.
Mine beste minner er turer på stranden, lange late kvelder, fisking at krabbet, tid sammen med mine søsken og foreldre.

Bor der ei nærheten av skogen, hva med å prøve å få lånt noen hengekøyer, telt, soveposer, primus og ta et par netter der?
Det er ikke at som koster mest penger som gir de beste sommerminnene.

Anonymkode: 7d312...fa7

Skrevet

Tigging har jeg null respekt for, men de andre her har kommet med mange gode forslag. Ta dem til deg!

Anonymkode: baf99...bcd

Skrevet

Hva med å invitere familie eller venner som bor langt unna på besøk? Mye blir mer spennende hvis man er flere.

Anonymkode: d51a8...0be

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å invitere familie eller venner som bor langt unna på besøk? Mye blir mer spennende hvis man er flere.

Problemet med det er maten, hun har bare kr 800,- frem til 25., så tror det vil bli vanskelig.
Men ellers, et veldig godt forslag

Skrevet

Jeg greier ikke tro på at et barnehagebarn og en på Sfo (max 8 år gammel?) skriker om å gjøre noe mer gøy. Er det du som  skriker etter noe annet?

Jeg ble alene med 2 stk da de var små, og enda gjør vi "bare" sånne ting i ferien og de er så fornøyde. Nå er de 8 og 9. 

Ferie er å ha fri fra skole, bar ehage og jobb. Ferie er å ha tid sammen. 

Noe av det vi gjør:

- besøksgård (gratis, men vi kjøper mat eller is)

- piknik (medbragt etter stikker innom en butikk med varmdisk)

- stranda

- bibliotek

- leke på campingplasser

- sove i telt (gratis utstyr kan lånes)

- tar bussen for å utforske nye steder.

- tar toget til nærmeste by for å kjøpe is, går tur langs elven og ser på ting 

- konkurranser, orientering , sykkelturer, spille spill, filmkveld om været er dårlig.

Anonymkode: b4b22...868

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Problemet med det er maten, hun har bare kr 800,- frem til 25., så tror det vil bli vanskelig.

Da er det vel bare å spille med åpne kort, så kan gjestene handle inn.

Eller omvendt, kan du besøke noen som ikke bor superlangt unna? Ta bussen, det er billig for barn. 

Anonymkode: f1abb...92e

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo bare å si det til besøket. "Vi har lite penger nå så vi må spleise på maten"

Skrevet

Bor du i Oslo så er det flere som tilbyr gratis utlån av turutstyr: 
https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/fritidsutstyr-til-utlan/#gref 

om du ikke bor her, kan du søke på nettet om steder hvor de gjør dette. 

Hva med å passe en hund i ferien mot betaling? (mulig litt seint nå men en tanke til neste år) Mange som gjerne betaler for at private skal passe dyr, sjekk denne Facebook gruppen: https://www.facebook.com/groups/158556247649250 

Nå er jeg usikker på om dette fortsatt finnes, men før var Geocaching veldig populært. Man bruker mobilen til å finne en skatt som er gjemt et sted. 

Igjen om du bor i Oslo så ville jeg sjekket ut Hudøy til den eldste for neste sommer. Jeg sendte min på Hudøy og han kom hjem med stjerner i øynene og så mye artig å fortelle. 

Dere kan bestille en rest fra frokost av et hotell via Too Good To Go, og se på det som en skatteliste når dere kommer hjem. Jeg har også hatt det slik som du har det nå, men det blir bedre så ikke gi opp. For øvrig så er Syden gjerne slik akkurat nå p.g.a. varmen: man brenner beina når man går på sanden uten sko, det er så varmt at det vil være en kamp å få i ungene mat, alle blir sure fordi man er sulten og tørst. 

Anonymkode: 3a6f9...84f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...