Gå til innhold

Mannen min er et rasshøl

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei nå altså! Her syns jeg du overdramatiserer noe helt vilt. Jeg tror du tolker dette fullstendig feil. Han krenker henne ikke, men han kommer med samme i r r i t e r r e n d e kommentar, og det er noe helt annet. Uansett så er det grunn til å komme i bunns i dette, og da må de finne ut hva problemet er. Det går ikke ved å beskylde hverandre, ved å konkurrere og slenge passiv aggresive angrep mot hverandre. De bør ta en ordentlig samtale. 

Anonymkode: 4b683...fe8

Dette er ikke MINE ord. Det er organisasjonen Alternativ Til Vold som sier det. 

At du bagatelliserer drittsekkoppførsel sier jo mer om deg enn om meg. 

Anonymkode: b7adf...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei nå altså! Her syns jeg du overdramatiserer noe helt vilt. Jeg tror du tolker dette fullstendig feil. Han krenker henne ikke, men han kommer med samme i r r i t e r r e n d e kommentar, og det er noe helt annet. Uansett så er det grunn til å komme i bunns i dette, og da må de finne ut hva problemet er. Det går ikke ved å beskylde hverandre, ved å konkurrere og slenge passiv aggresive angrep mot hverandre. De bør ta en ordentlig samtale. 

Hi mener at han indirekte kaller henne dum. Det er langt over irriterende kommentarer!

Anonymkode: 9c7f9...66c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dette er ikke MINE ord. Det er organisasjonen Alternativ Til Vold som sier det. 

At du bagatelliserer drittsekkoppførsel sier jo mer om deg enn om meg. 

Nå bør du kanskje ikke starte med personangrep pga uenighet her kanskje? Jeg har heller ikke bagatellisert noe. Du tolker det Alternativ til Vold skriver om langt over grensen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hi mener at han indirekte kaller henne dum. Det er langt over irriterende kommentarer!

Ja HI mener det. Det er likevel langt fra sikkert at mannen mener at hun generellt er det altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tenker han at siden han ikke får gjort dette, så burde du som har anledning gjøre det? At du på en måte skusler bort muligheter han ikke har?

Du får bare snakke seriøst med han om det. At du er fornøyd med jobben og livet du har, og at du ikke har ambisjoner om å bli noe mer. At livet er greit for deg som det er. Ta en skikkelig samtale og forklar han ordentlig.

Hvis han fortsetter og ikke viser respekt, så får du gå videre og ta en prat om forholdet er bra for dere. 

Jeg kjenner en som ble slik etter at vedkommende ble ufør. Vedkommende bygget seg en fantasiverden over alt denne ville gjort om den var frisk (at det var urealistisk i forhold til tid, krefter og energi ble ikke forstått). Deretter ble andre målt opp etter dette. Vedkommende hjalp nesten ikke til hjemme, men kritiserte partneren for alt som ikke ble gjort fort nok og godt nok. Partneren var utslitt med jobb, det andre, tredje og fjerde skiftet, men det ble ikke forstått ettersom det ble målt opp mot en fantasipersons muligheter, energi og tid. I vedkommendes verden var alle som ikke var ufør supermennesker og det var ikke måte på hvor mye disse kunne og burde utrette. De hadde ikke lov til å være sliten, det var aldri synd på dem o g de fikk aldri klage for de som var ufør hadde det alltid verst. Uføre var det alltid synd på for de hadde selvsagt hatt ubegrenset kapasitet om de var friske. 

Jeg tror HI sin mann er litt der. Der han måler HI opp mot en fantasiverden av muligheter han selv tenker han ville grepet om han var frisk. Deretter kritisere han HI for å ikke gjøre dette. I tillegg så kritisere han egentlig ikke HIs valg av avslapning på kvelden. Han mener faktisk at hun ikke skal slappe av. Hun skal ikke synke ned i en stol og koble litt av med litt enkel underholdning, men bruke all tiden hun har på det han mener er fornuftig som etterutdanning for hun som er frisk bør klare dette. Siden han er ufør stiller han helt andre krav og har en helt annen forventning til seg selv. Om dette er tilfelle tror jeg dere trenger dere å snakke sammen med en tredjepart slik at mannen din blir litt realitetsorientert. Både med tanke på alt du gjør som han tydeligvis ikke får med seg, hva folk egentlig har kapasitet til, hvor viktig restitusjon er osv. I tillegg til hvordan han selv kan bidra i huset slik at HI ikke står med alt/det meste alene. 

Anonymkode: e7d8d...9da

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner en som ble slik etter at vedkommende ble ufør. Vedkommende bygget seg en fantasiverden over alt denne ville gjort om den var frisk (at det var urealistisk i forhold til tid, krefter og energi ble ikke forstått). Deretter ble andre målt opp etter dette. Vedkommende hjalp nesten ikke til hjemme, men kritiserte partneren for alt som ikke ble gjort fort nok og godt nok. Partneren var utslitt med jobb, det andre, tredje og fjerde skiftet, men det ble ikke forstått ettersom det ble målt opp mot en fantasipersons muligheter, energi og tid. I vedkommendes verden var alle som ikke var ufør supermennesker og det var ikke måte på hvor mye disse kunne og burde utrette. De hadde ikke lov til å være sliten, det var aldri synd på dem o g de fikk aldri klage for de som var ufør hadde det alltid verst. Uføre var det alltid synd på for de hadde selvsagt hatt ubegrenset kapasitet om de var friske. 

Jeg tror HI sin mann er litt der. Der han måler HI opp mot en fantasiverden av muligheter han selv tenker han ville grepet om han var frisk. Deretter kritisere han HI for å ikke gjøre dette. I tillegg så kritisere han egentlig ikke HIs valg av avslapning på kvelden. Han mener faktisk at hun ikke skal slappe av. Hun skal ikke synke ned i en stol og koble litt av med litt enkel underholdning, men bruke all tiden hun har på det han mener er fornuftig som etterutdanning for hun som er frisk bør klare dette. Siden han er ufør stiller han helt andre krav og har en helt annen forventning til seg selv. Om dette er tilfelle tror jeg dere trenger dere å snakke sammen med en tredjepart slik at mannen din blir litt realitetsorientert. Både med tanke på alt du gjør som han tydeligvis ikke får med seg, hva folk egentlig har kapasitet til, hvor viktig restitusjon er osv. I tillegg til hvordan han selv kan bidra i huset slik at HI ikke står med alt/det meste alene. 

Anonymkode: e7d8d...9da

Nå sto det ingenting om hvorfor HI gjorde alt husarbeidet. Da tenkte jeg at han muligens pga uførhet ikke klarte det? Ikke vet jeg. 

Skrevet

Takk for mange støttende svar. Det trengte jeg virkelig nå. Jeg blir sint når han sier dette, men blir lei meg etterpå. Jeg prøver der og da å få ut hvorfor han sier dette og har et behov for det. Men, han har absolutt INGEN selvinnsikt. I allefall så kommer det ikke fram. Hvis jeg sier at jeg for eks. forventer en unnskyldning, så sier han bare at han har ingenting å unnskylde (som i går), og at det er mitt problem som tar så på vei for det der. Er ingenting å ta på vei for. Også blir jeg sint og lei meg for det. For at han faktisk, selv om han ser min reaksjon, ikke ser at han har gjort noe galt. Det er meg det er noe feil med som reagerer som jeg gjør. 
Vi har slitt en del i forholdet, men nå har det vært bedre en stund. Derfor så skjønner jeg ikke hvorfor han vil ødelegge med å si slikt. 
Jeg kjenner jeg er sint, sur og skuffet, og vet ikle helt hvordan jeg skal komme meg videre når han ikke har tenkt til å gå i seg selv å unnskylde. 

hi

Anonymkode: b2e1b...4c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Ja HI mener det. Det er likevel langt fra sikkert at mannen mener at hun generellt er det altså. 

Men hva mannen tenker er ikke hi sitt problem. Hun sier at hun blir lei seg og han anerkjenner ikke det. Løsningen er kun hans. 

Skrevet

Han rakker ned på deg for å heve seg selv. Og han har null selvinnsikt. 

Lover ikke godt.. 

Anonymkode: 2c866...271

Skrevet

Jeg skrev ikke at det kun var hennes ansvar heller. Jeg skrev at man må svelge kameler og være tålmodig. Men klart, vil du heller tenke at å ikke ta tak i ting fordi man ikke "eier" problemet, og heller være passiv aggresiv er veien å gå så... 

Hvorfor MÅ man svelge kameler? Man må overhodet ikke godta drittoppførsel. Man lever bare en gang, og livet er for kort til å sy puter under armene på menn som oppfører seg dårlig.

Skrevet

Jeg skrev ikke at det kun var hennes ansvar heller. Jeg skrev at man må svelge kameler og være tålmodig. Men klart, vil du heller tenke at å ikke ta tak i ting fordi man ikke "eier" problemet, og heller være passiv aggresiv er veien å gå så... 

Hvorfor MÅ man svelge kameler? Man må overhodet ikke godta drittoppførsel. Man lever bare en gang, og livet er for kort til å sy puter under armene på menn som oppfører seg dårlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk for mange støttende svar. Det trengte jeg virkelig nå. Jeg blir sint når han sier dette, men blir lei meg etterpå. Jeg prøver der og da å få ut hvorfor han sier dette og har et behov for det. Men, han har absolutt INGEN selvinnsikt. I allefall så kommer det ikke fram. Hvis jeg sier at jeg for eks. forventer en unnskyldning, så sier han bare at han har ingenting å unnskylde (som i går), og at det er mitt problem som tar så på vei for det der. Er ingenting å ta på vei for. Også blir jeg sint og lei meg for det. For at han faktisk, selv om han ser min reaksjon, ikke ser at han har gjort noe galt. Det er meg det er noe feil med som reagerer som jeg gjør. 
Vi har slitt en del i forholdet, men nå har det vært bedre en stund. Derfor så skjønner jeg ikke hvorfor han vil ødelegge med å si slikt. 
Jeg kjenner jeg er sint, sur og skuffet, og vet ikle helt hvordan jeg skal komme meg videre når han ikke har tenkt til å gå i seg selv å unnskylde. 

hi

Anonymkode: b2e1b...4c7

Han må jo svare noe når du spør hvorfor han sier det og har et "behov" for det? 

Skrevet
VeslePesle skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det var normalt når man har relasjoner til andre. Det handler om å være litt ydmyk og ikke dømme for fort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det var normalt når man har relasjoner til andre. Det handler om å være litt ydmyk og ikke dømme for fort. 

Det er ikke normalt å rakke ned på andre og oppføre seg som drittsekk mot partneren sin. Være ydmyk? Det bør HI sin mann kanskje starte med? 

Skrevet
VeslePesle skrev (1 minutt siden):

Det er ikke normalt å rakke ned på andre og oppføre seg som drittsekk mot partneren sin. Være ydmyk? Det bør HI sin mann kanskje starte med? 

Da er vi inne på konkurranse igjen. Det er da ikke unormalt å være "dtittsekk" noen ganger, og spesielt ikke hvis man sliter med noe. Ofte vet en ikke selv hva som tynger og plager en, for så ukompliserte er ikke alle mennesker. Da er det jo fint om en partner kan være den som tar tak i det, uansett hvem som "eier" problemet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå bør du kanskje ikke starte med personangrep pga uenighet her kanskje? Jeg har heller ikke bagatellisert noe. Du tolker det Alternativ til Vold skriver om langt over grensen. 

Ser du personangrep noe sted…? 
Nei, mannen til HI krenker henne og driter henne ut for å få henne til å slutte med tv-serier og heller starte med utdanning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Da er vi inne på konkurranse igjen. Det er da ikke unormalt å være "dtittsekk" noen ganger, og spesielt ikke hvis man sliter med noe. Ofte vet en ikke selv hva som tynger og plager en, for så ukompliserte er ikke alle mennesker. Da er det jo fint om en partner kan være den som tar tak i det, uansett hvem som "eier" problemet. 

Nei, det er ikke greit å være drittsekk mot partneren fordi man sliter med noe heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Konkurranse? 
Hvilken logikk opererer du etter…? 
Den som blir angrepet hver dag, og som sier fra på en ok måte, skal ikke «starte med å være ydmyk» eller «finne ut hva som tynger den andre.» Hun har sagt i reine ord hva som tynger HENNE, og han tar det ikke til seg. Det er ikke hennes jobb å lete med lys og lykte etter ømme og sarte følelser inne i mannens sjeleliv som kanskje muligens kan gjøre at han oppfører seg frekt og arrogant mot henne, altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Han må jo svare noe når du spør hvorfor han sier det og har et "behov" for det? 

Det eneste riktige svaret er «unnskyld, jeg mente ikke å såre deg og jeg skal selvfølgelig ikke snakke sånn til deg igjen». 

Skrevet
VeslePesle skrev (8 minutter siden):

Nei, det er ikke greit å være drittsekk mot partneren fordi man sliter med noe heller. 

Hvor skriver jeg at det er greit? Kan du peke på hvor jeg skrev det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du skrev at man må svelge kameler og være ydmyk mot slike drittsekker i tilfelle de sliter med noe. 

Anonymkode: b8a56...afc

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ser du personangrep noe sted…? 
Nei, mannen til HI krenker henne og driter henne ut for å få henne til å slutte med tv-serier og heller starte med utdanning. 

Når noen skriver "Det sier jo mest om deg at du forsvarer en dtittsekk" 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du skrev at man må svelge kameler og være ydmyk mot slike drittsekker i tilfelle de sliter med noe. 

Anonymkode: b8a56...afc

Jeg skrev at man må svelge kameler i et forhold ja. Og nå har ikke jeg kalt mannen til HI en dtittsekk. Det er det andre som gjør her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI har sagt at hun er lei de nedlatetende kommentarene ja. Og det er helt forståelig. Jeg tenker bare at en ordentlig samtale om hva som ligger bak dette er greit å ta. Jeg vet folk som er uføre og som blir bitre på andre som enten klager eller som ikke gjør det deg selv ville gjort med mulighetene de har. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at de har rett til det og at sånn bitterhet er bra, men jeg sier at det skjer, og derfor tenker jeg at mannen til HI er litt der. Han har jo også ordnet en måte å tjene penger på, så det virker som om han er der at han er mer "på" Så kan det være at han altså syns at de timene HI bruker på serier burde vært brukt mer nyttig med tanke på ambisjoner eller muligheter til å tjene mer penger. Dette kan være tankene hans.

Da må kanskje HI sette seg ned og komme til bunns i det. Hva plager han egentlig, og så må hun få han til å forstå at hun faktisk må få velge selv om både mer utdannelse og hva hun vil se på TV.

Noen ganger må man jo gå på det nivået i forhold, og det er helt meningsløst å lage enda et problem når det fins ett allerede. Man må svelge kameler og være tålmodig, for hvis forholdet ryker så er det jo ihvertfall greit å vite at en gjør de sitt beste. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Når noen skriver "Det sier jo mest om deg at du forsvarer en dtittsekk" 

Men ingen skrev det. Selv om du gjør det, da. 

Og hvis du skulle komme til å forsvare noe som er forkastelig, så forteller det faktisk en hel del om deg. Det er en kjensgjerning, ikke et personangrep. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...