Gå til innhold

Mannen min er et rasshøl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok en gang har han kommet med nedlatende kommentarer til meg. Hver gang jeg setter på en episode av en serie, så MÅ han kommentere at jeg kunne ha gjort bedre ting ut av livet mitt, jeg kunne tatt en lang utdannelse i stedet, man blir dum av å se på serier, hvorfor gjør jeg ikke mer ut av livet mitt, jeg kunne ha gjort så mange andre ting. Jeg ser da som regel én eller to episoder på kvelden før jeg skal legge meg hvis jeg ikke har vært på kveldsvakt over hjemme. Spørs når jeg legger meg. Selv om jeg har vært på beina hele dagen. 

Mannen selv har videregående utdannelse, men er ufør og har mottatt stønad fra NAV i mange år. Han har riktig nok klart å finne en måte han kan tjene litt penger på nå, men det hadde ikke vært mulig uten stønad fra NAV. Jeg gjør alt av husarbeid og gressklipping og jeg jobber nesten 100% i helsevesenet. 

Jeg blir så såret når han kommer med disse kommentarene. Han sier indirekte at jeg er dum som bruker 1-2 timer pr dag på underholdning. Det mener han at ingen trenger da man ikke lærer noe. Men, han kan se på hva han vil på TV, mobil og spille PC-spill. Det blir noe annet. Men, jeg skal ikke gjøre det altså. Nå har jeg sagt det flere ganger at jeg ikke orker mer av de nedlatende kommentarene, men han klarer ikke dy seg. Og når jeg regaerer på det, så har han null innsikt i at det han sier er sårende. Det er meg det er noe feil med som reagerer slik. Det må jeg tåle. Jeg er nærtagende. 

Nå skjedde det igjen i kveld, og jeg er lei meg og sint. Hvordan hadde dere taklet dette videre? Og evt sagt? Jeg vet at å gå i fra han er en løsning. Men, trenger å høre hvordan dere ville ha reagert og sagt videre i denne situasjonen. 

Anonymkode: b2e1b...4c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok sagt at er det nok, at enten blir han med i parterapi og han slutter å hakke på deg umiddelbart - eller så bestiller du time til mekling (om dere har barn sammen).

Det virker ganske klart at han projiserer egen tilkortkommenhet og følelse av å ikke være bra nok over på deg. Så føler han seg litt bedre når han hakker på deg, bryter deg ned psykisk. Høres helt ærlig ut som om han trenger psykolog - men om det vil hjelpe, det er en annen sak, for det høres ut som om han ikke tar ansvar for seg selv og egne følelser og egen adferd.

Om han ikke legger seg flat og sier seg enig i å gå i parterapi, så ville jeg selv snakket med noen for å få en utenforstående mening på ting (hvis dere har barn), og tenkt nøye gjennom hvordan det er best å ev. gå fra en slik mann.

Dette fortjener du ikke - du bør forvente langt mer, hvis ikke blir du ødelagt psykisk!

Sender deg en klem i natten ❤️

Anonymkode: 8db43...6e2

Skrevet

Jeg forstår godt du blir sint og skuffet. 

Jeg synes du neste gang skal si til han: DENNE avslapping uten å tenke trenger JEG! Jeg kan godt ta noen kurs m.m om han tar seg av mye mer hjemme. 

Sånn egentlig så må jeg si at slik oppførsel fra en fyr er veldig usexy. 

Anonymkode: 25168...894

Skrevet

Han her er ikke verdt tid og krefter. Her må han legge seg flat og forandre seg umiddelbart, eller så burde du forlate han. Sånn kan du ikke leve. 

Skrevet

«Du vet det, kjære, at når man er i full jobb og har ansvaret for alt utenom så trenger man å slappe av med noe lett underholdning. Det trenger jo ikke du å tenke på som bare går hjemme uten å yte noen ting.»

Anonymkode: 9c7f9...66c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

«Du vet det, kjære, at når man er i full jobb og har ansvaret for alt utenom så trenger man å slappe av med noe lett underholdning. Det trenger jo ikke du å tenke på som bare går hjemme uten å yte noen ting.»

Å være passiv aggresiv er bare gjennomskuelig og flaut. 

Anonymkode: 4b683...fe8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å være passiv aggresiv er bare gjennomskuelig og flaut. 

Det hadde vært min minste bekymring med en mann som hi’s. 

Skrevet

Jeg holder en knapp på løsning med parterapi fremfor å prøve å kaste mer bensin på bålet.

Anonymkode: cbfc0...003

Skrevet

Tenker han at siden han ikke får gjort dette, så burde du som har anledning gjøre det? At du på en måte skusler bort muligheter han ikke har?

Du får bare snakke seriøst med han om det. At du er fornøyd med jobben og livet du har, og at du ikke har ambisjoner om å bli noe mer. At livet er greit for deg som det er. Ta en skikkelig samtale og forklar han ordentlig.

Hvis han fortsetter og ikke viser respekt, så får du gå videre og ta en prat om forholdet er bra for dere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde vært min minste bekymring med en mann som hi’s. 

Jeg trodde jo at voksne mennesker prøvde å løse et problem. Ikke oppføre seg som to barn som vil ramme hverandre ved å såre bak gjennomskuelige angrep. Hva gjør forholdet bedre med det? Det blir for dumt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg trodde jo at voksne mennesker prøvde å løse et problem. Ikke oppføre seg som to barn som vil ramme hverandre ved å såre bak gjennomskuelige angrep. Hva gjør forholdet bedre med det? Det blir for dumt. 

Helt enig 

Anonymkode: d2c83...107

Skrevet

Han minner om min eks mann!

ingen selvinnsikt, og mest av alt opptatt av hvordan han og alle andre er til for å tilfredsstille hans behov og lyster.

har ikke din mann evne til å høre på deg og ta til seg så ikke bruk mer tid på forholdet.

Anonymkode: ca1ab...736

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Da hadde jeg vært dum, ja. Folk trenger å fortjene min respekt. Hvis ikke får de tilbake det de gir. Hi har prøvd å svare ordentlig, så dette ligger ikke på henne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg vært dum, ja. Folk trenger å fortjene min respekt. Hvis ikke får de tilbake det de gir. Hi har prøvd å svare ordentlig, så dette ligger ikke på henne. 

HI har sagt at hun er lei de nedlatetende kommentarene ja. Og det er helt forståelig. Jeg tenker bare at en ordentlig samtale om hva som ligger bak dette er greit å ta. Jeg vet folk som er uføre og som blir bitre på andre som enten klager eller som ikke gjør det deg selv ville gjort med mulighetene de har. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at de har rett til det og at sånn bitterhet er bra, men jeg sier at det skjer, og derfor tenker jeg at mannen til HI er litt der. Han har jo også ordnet en måte å tjene penger på, så det virker som om han er der at han er mer "på" Så kan det være at han altså syns at de timene HI bruker på serier burde vært brukt mer nyttig med tanke på ambisjoner eller muligheter til å tjene mer penger. Dette kan være tankene hans.

Da må kanskje HI sette seg ned og komme til bunns i det. Hva plager han egentlig, og så må hun få han til å forstå at hun faktisk må få velge selv om både mer utdannelse og hva hun vil se på TV.

Noen ganger må man jo gå på det nivået i forhold, og det er helt meningsløst å lage enda et problem når det fins ett allerede. Man må svelge kameler og være tålmodig, for hvis forholdet ryker så er det jo ihvertfall greit å vite at en gjør de sitt beste. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

HI har sagt at hun er lei de nedlatetende kommentarene ja. Og det er helt forståelig. Jeg tenker bare at en ordentlig samtale om hva som ligger bak dette er greit å ta. Jeg vet folk som er uføre og som blir bitre på andre som enten klager eller som ikke gjør det deg selv ville gjort med mulighetene de har. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at de har rett til det og at sånn bitterhet er bra, men jeg sier at det skjer, og derfor tenker jeg at mannen til HI er litt der. Han har jo også ordnet en måte å tjene penger på, så det virker som om han er der at han er mer "på" Så kan det være at han altså syns at de timene HI bruker på serier burde vært brukt mer nyttig med tanke på ambisjoner eller muligheter til å tjene mer penger. Dette kan være tankene hans.

Da må kanskje HI sette seg ned og komme til bunns i det. Hva plager han egentlig, og så må hun få han til å forstå at hun faktisk må få velge selv om både mer utdannelse og hva hun vil se på TV.

Noen ganger må man jo gå på det nivået i forhold, og det er helt meningsløst å lage enda et problem når det fins ett allerede. Man må svelge kameler og være tålmodig, for hvis forholdet ryker så er det jo ihvertfall greit å vite at en gjør de sitt beste. 

Å ordne opp i dette er ikke kun hi sitt ansvar. Om mannen min hadde kommentert negativt på hva jeg bruker fritiden min på kunne han selv fått tatt ansvar for å ordne opp i det. Det er ikke hi som eier dette problemet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Å ordne opp i dette er ikke kun hi sitt ansvar. Om mannen min hadde kommentert negativt på hva jeg bruker fritiden min på kunne han selv fått tatt ansvar for å ordne opp i det. Det er ikke hi som eier dette problemet. 

Jeg skrev ikke at det kun var hennes ansvar heller. Jeg skrev at man må svelge kameler og være tålmodig. Men klart, vil du heller tenke at å ikke ta tak i ting fordi man ikke "eier" problemet, og heller være passiv aggresiv er veien å gå så... 

Skrevet

Herregud, her var det mange som skulle forstå ham i hjel?! Altså, hvorfor det? Hva er galt med å slå ned på at folk oppfører seg dårlig?

HI; han der hadde fått to sjanser av meg. Den første sjansen hadde vært at jeg svarte akkurat som en over foreslår: «Synd for deg at du går og føler deg unyttig og mindreverdig her hjemme hele dagen. Men jeg som altså jobber lange vakter, trenger fred og ro og hygge før jeg går i seng. Jeg foreslår du tar deg noen kurs selv, du trenger visst å utvide horisonten». 
Skjønner han det ikke etter den salven, så blir det neste gang følgende svar: «Å, hold kjeft». 
Det blir ikke nødvendig med noe tredje svar. Prøver han seg en tredje gang på sånt, er vi faktisk offisielt ferdige. Man trenger ikke bruke livet på å oppdra voksne til å slutte å være drittsekk. Det må de øve seg på helt selv. 

Anonymkode: b7adf...5a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Herregud, her var det mange som skulle forstå ham i hjel?! Altså, hvorfor det? Hva er galt med å slå ned på at folk oppfører seg dårlig?

HI; han der hadde fått to sjanser av meg. Den første sjansen hadde vært at jeg svarte akkurat som en over foreslår: «Synd for deg at du går og føler deg unyttig og mindreverdig her hjemme hele dagen. Men jeg som altså jobber lange vakter, trenger fred og ro og hygge før jeg går i seng. Jeg foreslår du tar deg noen kurs selv, du trenger visst å utvide horisonten». 
Skjønner han det ikke etter den salven, så blir det neste gang følgende svar: «Å, hold kjeft». 
Det blir ikke nødvendig med noe tredje svar. Prøver han seg en tredje gang på sånt, er vi faktisk offisielt ferdige. Man trenger ikke bruke livet på å oppdra voksne til å slutte å være drittsekk. Det må de øve seg på helt selv. 

Hvor er de mange? 🙂

Men seriøst. Hvorfor tror du at det er meningsløst å finne ut hvorfor noen gjør noe irriterende/sårende eller dårlig? Det er jo ikke det. Nå er det ikke sånn at han mishandler henne, og da koster det vel ikke så himla mye å tenke at det ligger noe bak som kanskje ikke fyren selv engang har satt ord på, eller at han ikke uten videre sier det fordi det får han til å føle seg lite verdt da? Jeg har jo ikke unnskyldt oppførselen hans, men jeg sier bare at noen ganger må vi svelge kameler i et forhold.

Jeg tviler jo veldig på at noen alltid oppfører seg perfekt, og de fleste har sine irriterende og sårende måter å både si og gjøre ting på. De gjør det jo ikke alltid for å være stygge mot den andre, og uten at en alltid MÅ tenke det, så er det noe i det at man må elske noen når de fortjener det minst. For det forteller jo at det ligger noe bak ting. 

Det er ingen vits i at voksne skal konkurrere i et forhold. Det blir aldri et bra forhold. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor er de mange? 🙂

Men seriøst. Hvorfor tror du at det er meningsløst å finne ut hvorfor noen gjør noe irriterende/sårende eller dårlig? Det er jo ikke det. Nå er det ikke sånn at han mishandler henne, og da koster det vel ikke så himla mye å tenke at det ligger noe bak som kanskje ikke fyren selv engang har satt ord på, eller at han ikke uten videre sier det fordi det får han til å føle seg lite verdt da? Jeg har jo ikke unnskyldt oppførselen hans, men jeg sier bare at noen ganger må vi svelge kameler i et forhold.

Jeg tviler jo veldig på at noen alltid oppfører seg perfekt, og de fleste har sine irriterende og sårende måter å både si og gjøre ting på. De gjør det jo ikke alltid for å være stygge mot den andre, og uten at en alltid MÅ tenke det, så er det noe i det at man må elske noen når de fortjener det minst. For det forteller jo at det ligger noe bak ting. 

Det er ingen vits i at voksne skal konkurrere i et forhold. Det blir aldri et bra forhold. 

Men du syns dette som HI beskriver er et «bra forhold»? I så fall er det ikke takket være mannen!

Psykisk vold er også mishandling. Å drive på sånn hver kveld er å ødelegge forholdet bevisst. Han får det han fortjener om HI svarer med samme mynt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men du syns dette som HI beskriver er et «bra forhold»? I så fall er det ikke takket være mannen!

Psykisk vold er også mishandling. Å drive på sånn hver kveld er å ødelegge forholdet bevisst. Han får det han fortjener om HI svarer med samme mynt. 

Det vet ingen her. Jeg syns også at du går veldig langt med å kalle dette psykisk vold! Langt over grensa faktisk.

Ja, det blir ødeleggende for forholdet. Derfor er det viktig at de kommer til bunns i hva dette egentlig handler om. Jeg er ikke fir å konkurrere om hvem som er mest passiv aggresive i forhold. Jeg vet ikke engang om jeg liker holdningen å "få som fortjent" i slike situasjoner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det vet ingen her. Jeg syns også at du går veldig langt med å kalle dette psykisk vold! Langt over grensa faktisk.

Ja, det blir ødeleggende for forholdet. Derfor er det viktig at de kommer til bunns i hva dette egentlig handler om. Jeg er ikke fir å konkurrere om hvem som er mest passiv aggresive i forhold. Jeg vet ikke engang om jeg liker holdningen å "få som fortjent" i slike situasjoner. 

Alternativ Til Vold definerer vold som: «enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil.» 

Mannen til HI krenker henne hver dag i sitt forsøk på å stoppe henne i å gjøre noe hun vil. Å kalle sin elskede dum og kritisere henne hver kveld, er psykisk nedbrytende. Og da er det vold. 

Skrevet

Hvorfor blir du såret?  Mannen din fremstår jo som helt idiot.  Alle som yter har behov for å nyte av og til.  

Jeg forstår at du blir oppgitt og lei deg av at du bor sammen med en mann som er frekk, nedlatende og dum.  Men problemet her er hverken din mangel på ambisjoner eller at du velger å slappe av med å se på serier.  Problemet er at mannen din ikke kan oppføre seg.  

Om du allerede har full jobb og tar deg av alt hjemme så har du kanskje hverken lyst eller motivasjon til å videreutdanne deg.  Og det er helt greit.  Videreutdannelse ved siden av jobb er krevende og forklarer nok at de fleste ikke utdanner seg ved siden av full jobb.  

Om du liker å slappe av med å se på serier, drive med håndarbeid eller lese bøker etter jobb så er det vanlig, greit og fornuftig.  Alle har behov for å slappe av innimellom.  

Det som ikke er greit er at du har en mann hjemme som ikke bidrar i forholdet.  Han overlater husarbeidet til deg og i tillegg er han utrivelig.  Bidrar han på noen måte positivt i forholdet?  Har du i det hele tatt lyst til at forholdet skal vare? 

Anonymkode: b61de...317

Skrevet

Svar han med: «Hva er problemet ditt? Jeg er voksen, og  velger selv hva jeg bruker tiden min på, så bare hold kjeft og la meg være i fred!»

Anonymkode: 4a311...a5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Alternativ Til Vold definerer vold som: «enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil.» 

Mannen til HI krenker henne hver dag i sitt forsøk på å stoppe henne i å gjøre noe hun vil. Å kalle sin elskede dum og kritisere henne hver kveld, er psykisk nedbrytende. Og da er det vold. 

Nei nå altså! Her syns jeg du overdramatiserer noe helt vilt. Jeg tror du tolker dette fullstendig feil. Han krenker henne ikke, men han kommer med samme i r r i t e r r e n d e kommentar, og det er noe helt annet. Uansett så er det grunn til å komme i bunns i dette, og da må de finne ut hva problemet er. Det går ikke ved å beskylde hverandre, ved å konkurrere og slenge passiv aggresive angrep mot hverandre. De bør ta en ordentlig samtale. 

Skrevet

Du burde ikke blir såret men sint. Svar mannen da. Hvilken rett har han til å bestemme hvordan du slappet av? Om du leser bok eller ser en serie skal vel han drite i? Han ser alt mulig og hjelper heller ikke til i huset? Hva gir den mannen deg egentlig? Unntatt kjipe kommentarer og tristhet....

Anonymkode: 75927...c9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...