Gå til innhold

Betale bidrag etter fylte 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet går på vgs, har bostedsforelderen krav på bidrag da?

Anonymkode: 7c40f...9b4

Skrevet

Nei, men "barnet" som er over 18 år og går på videregående kan søke om bidrag. Bidraget går da eventuelt direkte til barnet.

Anonymkode: ed0be...312

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men "barnet" som er over 18 år og går på videregående kan søke om bidrag. Bidraget går da eventuelt direkte til barnet.

Ok. Takk for svar 

Skrevet

Man har etter norsk lov forsørgerplikt for barn på vgs, selv om de har fylt 18 år.

Så det er helt vanlig å betale bidrag, men da direkte til det voksne barnet, og ikke til forelderen det bor hos.

Barnet må selv søke, og får bidraget inn på sin konto.

De fleste jeg kjenner har da gjort det sånn at bostedsforelder dekker kost og losji, mens bidragsforelder gjennom bidrag rett til barnet dekker lommepenger, klær o.l som barnet ( ungdommen) kjøper selv.

Anonymkode: 44e80...3c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man har etter norsk lov forsørgerplikt for barn på vgs, selv om de har fylt 18 år.

Så det er helt vanlig å betale bidrag, men da direkte til det voksne barnet, og ikke til forelderen det bor hos.

Barnet må selv søke, og får bidraget inn på sin konto.

De fleste jeg kjenner har da gjort det sånn at bostedsforelder dekker kost og losji, mens bidragsforelder gjennom bidrag rett til barnet dekker lommepenger, klær o.l som barnet ( ungdommen) kjøper selv.

Takk for utfyllende svar :) bare greit å vite hva man kan ha krav på og ikke :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer ikke. Det kan like godt gå til bostedsforelder, det er jo der utgiftene ligger. 

HI, du må snakke med den andre forelderen og gjøre en avtale. Hvis det er umulig, ta det via NAV. 

Anonymkode: 17362...e04

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det der er i ALLE fall ingen mal å følge… selve forsørgelsen, altså hus og mat, koster jo mye mer enn lommepenger. 

Bidrag skal gå til forsørgelse av barn, slik at den barnet bor hos ikke skal komme dårligere ut eller ha mest utgifter. Bolig er en STOR utgift, og såklart skal bidragsyteren også delta i den! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det der er i ALLE fall ingen mal å følge… selve forsørgelsen, altså hus og mat, koster jo mye mer enn lommepenger. 

Bidrag skal gå til forsørgelse av barn, slik at den barnet bor hos ikke skal komme dårligere ut eller ha mest utgifter. Bolig er en STOR utgift, og såklart skal bidragsyteren også delta i den! 

Reglene er nå likevel som de er, når barnet fyller 18 år får ikke lenger bostedsforelder bidrag (om man ikke har en privat avtale for det) og barnet selv må søke og får bidraget inn på sin konto

Lommepenger, klær, mobil, hygieneartikler, månedskort osv blir fort noen tusen i måneden og det er da helt vanlig at barnet betaler dette selv med bidraget det får.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Reglene er nå likevel som de er, når barnet fyller 18 år får ikke lenger bostedsforelder bidrag (om man ikke har en privat avtale for det) og barnet selv må søke og får bidraget inn på sin konto

Lommepenger, klær, mobil, hygieneartikler, månedskort osv blir fort noen tusen i måneden og det er da helt vanlig at barnet betaler dette selv med bidraget det får.

Det fikk jeg, du 😉 Fordi det var jeg som forsørget barnet, så reglene er nok ikke kun slik du fremstiller dem. 

Skrevet

Takk for alle svar :) noe privat avtale er ikke mulig så det får evt bli via nav og barnet tør ikke søke så da får det bare være 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for alle svar :) noe privat avtale er ikke mulig så det får evt bli via nav og barnet tør ikke søke så da får det bare være 

Barnet søker ikke, du søker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i NAV og er barnet over 18 år er regelen at barnet søker som en myndig person og et eventuelt bidrag utbetales til barnet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Barnet er ikke lenger et barn når det er fylt 18 år. Den unge voksne søker selvfølgelig selv, gjerne med litt hjelp, og er like selvfølgelig den som mottar bidraget. Hvis mor skulle fått pengene og måtte søkt, skulle det vært ekstremt tungtveiende grunner bak der det er snakk om vergemål. 

Anonymkode: 4b5b0...81b

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Barnet er ikke lenger et barn når det er fylt 18 år. Den unge voksne søker selvfølgelig selv, gjerne med litt hjelp, og er like selvfølgelig den som mottar bidraget. Hvis mor skulle fått pengene og måtte søkt, skulle det vært ekstremt tungtveiende grunner bak der det er snakk om vergemål. 

Ungene er barna min om de er 1., 12, 18 eller 30.

Anonymkode: 8381f...00e

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De er jo alltid barna våre. Men nåe reglene åpenbart er slik at de må søke selv når de har fyllt 18 så må hun søke selv, noe hun ikke vil. Og da blir det ikke søkt. Var bare et spørsmål jeg hadde, ikke en diskusjon om hvorvidt de slutter å være barna våre :)

Skrevet

Du kan ikke søke nav for et barn over 18 år, da regnes det som voksen. 

Du kan heller ikke motta penger fra nav for å forsørge et barn over 18 år, han/hun må søke selv.

Eneste måten for deg som mamma å motta penger på er å ha en privat avtale med far om å betale til deg, nav kan ikke ordne det

Skrevet

Det fikk jeg, du 😉 Fordi det var jeg som forsørget barnet, så reglene er nok ikke kun slik du fremstiller dem. 

Jo, er det en funksjonsfrisk ung voksen som ikke er under vergemål er regelverket bare slik jeg sier.

Men du kan selvfølgelig ha en privat avtale med far

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er mine også, men de er ikke barn juridisk sett når de 18 år, og dette var et spørsmål der slikt teller mer enn våre moderlige følelser 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De er jo alltid barna våre. Men nåe reglene åpenbart er slik at de må søke selv når de har fyllt 18 så må hun søke selv, noe hun ikke vil. Og da blir det ikke søkt. Var bare et spørsmål jeg hadde, ikke en diskusjon om hvorvidt de slutter å være barna våre :)

Du kan kreve husleie og la vær å betale mer enn din andel av utgiftene slik at hun enten må søke bidrag fea dar eller jobbe og tjene pengene selv.

Anonymkode: 4423f...965

Skrevet

Du kan kreve husleie og la vær å betale mer enn din andel av utgiftene slik at hun enten må søke bidrag fea dar eller jobbe og tjene pengene selv.

Anonymkode: 4423f...965

Huh? Var jo ikke det som var poenget her? 

Hun jobber og tjener penger, hun. Jeg bare lurte på om man kunne søke bidrag etter fylte 18 når man gikk på videregående? Ikke hvorvidt hun skulle betale husleie eller ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...