Gå til innhold

Skuffet over Sanna Sarromma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker Sanna! Ikke alltid enig med henne, men hun har mange gode poenger. Gårsdagens kronikk synes jeg var veldig bra. 
Anbefaler podcasten Wolfgang Wee med henne som gjest. 

Anonymkode: 393c0...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo faktisk noen sannheter i det. Det er bare ens egne barn man elsker helt betingelsesløst. Denne kjærligheten vil ikke de som ikke har egne barn forstå, all den tid de ikke har opplevd den. Og det er faktisk ingen verre sorg enn å miste et barn.

Men, selv om dette er sant, så kan man ikke skrive dette i et innlegg i VG. Hun spytter jo regelrett på de ufrivillig barnløse. 

Anonymkode: 4ca5e...cca

Skrevet

Sanna kan ha gode og forfriskende skråblikk, men hun har alltid vært nokså kategorisk. Og det er jo tydelig at hun ikke er helt ung lenger. Fra den kvikke referenten som observerte Norge med utenfra-øynene har hun nå bare gått over til å bli «stram nabokjerring» med løftede pekefingre og ganske forstokka meninger. «Kunst i skolen er noe uforståelig dritt» er utsagn som passer hos Trygdebeistet, ikke hos en litteraturviter. «Barn tar skade av skilsmisse» «høflighet er viktig» og «alle som ikke ligner meg er slappfisker» blir det også mer og mer av. En riktig Tante Sofie. 

Anonymkode: 96544...e43

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jo faktisk noen sannheter i det. Det er bare ens egne barn man elsker helt betingelsesløst. Denne kjærligheten vil ikke de som ikke har egne barn forstå, all den tid de ikke har opplevd den. Og det er faktisk ingen verre sorg enn å miste et barn.

Men, selv om dette er sant, så kan man ikke skrive dette i et innlegg i VG. Hun spytter jo regelrett på de ufrivillig barnløse. 

Folk som får stebarn og adopterte barn kan da virkelig elske dem betingelsesløst, de også. Barnebarn, fosterbarn, tantebarn og andre barn man knytter seg til: det er ikke den helt store forskjellen, altså! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Så jeg antar at hun nå av en eller annen grunn sliter med det å være alene med ungene sine, at hun sliter med dårlig samvittighet, at hun ønsker at noen skal rope høyt hvor flink hun er som ofrer seg og sliter seg til sitt hjemland hvert år med barna sine, selv så slitsomt det er for henne.

Dette tror jeg også. Skrivekurven følger hennes egne livsfaser. 

Skrevet

Kanskje de som har mistet et barn tok denne kronikken litt tungt også? 

Anonymkode: 08ce6...056

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Folk som får stebarn og adopterte barn kan da virkelig elske dem betingelsesløst, de også. Barnebarn, fosterbarn, tantebarn og andre barn man knytter seg til: det er ikke den helt store forskjellen, altså! 

Jo ifølge Sanna så mangler de den euforiske følelsen av ubetinget kjærlighet og en dimensjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo ifølge Sanna så mangler de den euforiske følelsen av ubetinget kjærlighet og en dimensjon. 

Men det vet ikke hun noe om, da. Da mannen min ble stefar til sønnen min, uttalte han i alle fall at han kunne ikke ha blitt mer glad i ham om det så var hans eget barn. Klart man knytter seg på samme måte til de barna man har omsorg for - i alle fall hvis man rekker å komme inn på et tidlig stadium i livet deres. 

Skrevet

Men det vet ikke hun noe om, da. Da mannen min ble stefar til sønnen min, uttalte han i alle fall at han kunne ikke ha blitt mer glad i ham om det så var hans eget barn. Klart man knytter seg på samme måte til de barna man har omsorg for - i alle fall hvis man rekker å komme inn på et tidlig stadium i livet deres. 

Nei det er det. Hun kan kun vite hvordan hun føler det, og så anta og tenke sannsynlighet gjennom samtaler og å lytte til andre. Likevel er verden så mye større, og det er mange barn og mange foreldre og omsorgspersoner. Hun ga inntrykk av å eie en sannhet her, og det blir feil.

Jeg er akkurat like glad i et barn som ikke er mitt eget. Det kommer helt på linje med mine. Det er min sannhet, min erfaring, som din mann har sin.

Og det fins mange erfaringer der ute. 

Skrevet

Dette er feil. Det er ikke bare egne barn mennesker kan elske betingelsesløst. Og det er langt fra alle foreldre som elsker sine barn betingelsesløst!

Og hva med alle foreldre som begår overgrep og mishandling av egne barn eller psykisk vold i årevis? Elsker de sine barn betingelsesløst? Eller hva med alle som tvangsgifter sine 12-14-årige jenter til gamle menn som kunne vært bestefedrene eller oldefedrene deres, menn jentene ikke ønsker å gifte seg med? Hva med de enda yngre jentene som er så "heldig" å bli giftet bort til en "ung" mann i 20-30 årene, som gjør henne gravid og hun må føde barn før kroppen hennes er ferdig utviklet til det? Elsker disse sine barn betingelsesløst også, når de bevisst tvinger barna inn i overgrepsforhold? Eller hva med de som omskjærer barna sine unødvendig? Elsker de også barna sine betingelsesløst? Eller de som presser/tvinger barna sine til å bruke burka eller hijab - elsker de også barna betingelsesløst? Hva med de foreldrene som fornekter sine barn med homofile legninger? Eller hva med såkalte "æresdrap", hvor foreldre dreper sine barn fordi de velger å gifte seg med en person foreldrene ikke aksepterer, eller om jenten/kvinnen har sex med en mann uten å være gift med ham? Noen av disse elsker nok barna sine på sitt forskrudde vis og viderefører tradisjoner og kultur, men betingelsesløs er deres kjærlighet på ingen måte i nærheten å være!

Man kan elske andres barn betingelsesløst også, enten man har daglig omsorg for dem eller ikke. Man kan være villig til å ofre livet sitt for barn som ikke er ens egne også, det så vi her da en 37-åring sist november ofret sitt liv for å redde en gutt som var falt på sjøen.

At du, flere og ikke minst SS ikke forstår dette, ikke forstår at andre kan ha langt større evne til å se nyanser og til å elske enn hva hun har, det sier ikke noe om andres evne til å elske. Det sier bare noe om hennes evne til å elske og å takle motgang og utfordringer. Folk flest trenger ikke, slik SS trenger, å slenge dritt om andre for å føle seg bedre selv, når de er i kriser, har det vanskelig, ikke har det bra med seg selv. SS har vist så mange ganger at hun ikke takler sine utfordringer uten å først benekte det for seg selv og så for forsøke å tråkke på andre som har de problemene hun selv egentlig står midt oppi. Dette har hun vist gang på gang. Og så har hun måttet innrømme gang på gang i ettertid at hun tok feil. Men til forskjell fra andre, så lærer tydeligvis ikke SS av sine egne feil, hun bare fortsetter å ture på som hun alltid har gjort.

Anonymkode: 3a2f1...c10

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Dette tror jeg også. Skrivekurven følger hennes egne livsfaser. 

Det har den gjort i flere år nå. Det er pinlig for henne at VG og andre medier lar henne fortsette med dette i all offentlighet, for det er tydelig at hun ikke lærer av sine tidligere tabber og feil. Det hjelper ikke at hun etter en stund går ut og innrømmer at hun tok feil og sier hun har forstått, når hun fortsetter akkurat samme mønster videre. Det er noe som ikke er sunt med dette mønsteret.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har den gjort i flere år nå. Det er pinlig for henne at VG og andre medier lar henne fortsette med dette i all offentlighet, for det er tydelig at hun ikke lærer av sine tidligere tabber og feil. Det hjelper ikke at hun etter en stund går ut og innrømmer at hun tok feil og sier hun har forstått, når hun fortsetter akkurat samme mønster videre. Det er noe som ikke er sunt med dette mønsteret.

Mediene har sine kjæledegger. For VG er det Sanna, i Aftenposten er det Kjetil Rolness.
Og når disse skriver upassende ting, genererer det klikk og trafikk på nettsidene deres. De elsker det, det blir «snakkis», nettopp fordi innholdet er grovt og tilspisset. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Tjener han godt?

Anonymkode: 777ac...f36

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tjener han godt?

Anonymkode: 777ac...f36

Helt gjennomsnittlig. Det påvirker neppe hans følelser for stesønnen either way. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Mediene har sine kjæledegger. For VG er det Sanna, i Aftenposten er det Kjetil Rolness.
Og når disse skriver upassende ting, genererer det klikk og trafikk på nettsidene deres. De elsker det, det blir «snakkis», nettopp fordi innholdet er grovt og tilspisset. 

Aftenposten har Ingeborg Senneset som på ene siden går etter de hun mener påvirker folk negativt og gir kroppspress. På andre siden fronter hun selv thinspo og støtter andre influencere som driver med thinspo. Dobbelmoral så det holder.

Kun pengene gjelder, og slik undergraves seriøs journalistikk og dermed også det samfunnsansvaret media har. Før så ville slike aktører kun få det de skriver på trykk som leserinnlegg som de ikke fikk betalt for - fordi det egentlig ikke er verdt noen ting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Aftenposten har Ingeborg Senneset som på ene siden går etter de hun mener påvirker folk negativt og gir kroppspress. På andre siden fronter hun selv thinspo og støtter andre influencere som driver med thinspo. Dobbelmoral så det holder.

Kun pengene gjelder, og slik undergraves seriøs journalistikk og dermed også det samfunnsansvaret media har. Før så ville slike aktører kun få det de skriver på trykk som leserinnlegg som de ikke fikk betalt for - fordi det egentlig ikke er verdt noen ting.

Thinspo?

Senneset er vel åpen om at hun holdt på å dø av anoreksi og fortsatt lider av det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Thinspo?

Senneset er vel åpen om at hun holdt på å dø av anoreksi og fortsatt lider av det. 

Ja, dessverre. Ser man på bildene hun av og til legger ut på egne sosiale medier så er det stillinger som er klassiske thinspo-poseringen, enten det er av kropp eller deler av kropp.

Det at hun støtter andre influencere som driver med thinspo blir bare enda merkeligere med det synet hun forsøker å fronte i media, men dobbelheten er vel mer forståelig når hun innrømmer å fremdeles være syk selv.

Men dette blir egentlig en avsporing. Poenget til en over, som jeg svarte er at SS og andre får altfor stor spalteplass for egne oppgulp, skriverier som egentlig hører hjemme på leserinnleggsider, og knapt det - definitivt ikke noe som burde bli betalt og få god spalteplass.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ja, dessverre. Ser man på bildene hun av og til legger ut på egne sosiale medier så er det stillinger som er klassiske thinspo-poseringen, enten det er av kropp eller deler av kropp.

Det at hun støtter andre influencere som driver med thinspo blir bare enda merkeligere med det synet hun forsøker å fronte i media, men dobbelheten er vel mer forståelig når hun innrømmer å fremdeles være syk selv.

Men dette blir egentlig en avsporing. Poenget til en over, som jeg svarte er at SS og andre får altfor stor spalteplass for egne oppgulp, skriverier som egentlig hører hjemme på leserinnleggsider, og knapt det - definitivt ikke noe som burde bli betalt og få god spalteplass.

Nå tillegger du henne noen rare greier som faktisk ikke stemmer, altså. Du bør nok lese hva Senneset skriver, i stede for å påstå at hun «støtter thinspo». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Javel? Nå har jeg gått gjennom Instagram-profilen hennes helt tilbake til 2013, og ser ikke et eneste bilde som faller i den kategorien. 

Anonymkode: cb772...7d8

Skrevet

Eh.. Hvem? 

Anonymkode: 1f028...012

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå tillegger du henne noen rare greier som faktisk ikke stemmer, altså. Du bør nok lese hva Senneset skriver, i stede for å påstå at hun «støtter thinspo». 

Det hjelper ikke hva hun skriver når hun i neste øyeblikk liker og støtter influencere som driver med thinspo når disse får kritikk.

Uansett, vil dere diskutere henne mer så start en egen tråd, dette blir bare avsporing fra tråden om SS.

Skrevet

Det hjelper ikke hva hun skriver når hun i neste øyeblikk liker og støtter influencere som driver med thinspo når disse får kritikk.

Uansett, vil dere diskutere henne mer så start en egen tråd, dette blir bare avsporing fra tråden om SS.

Det var da din avsporing...

Og du bør vise fram noen lenker der Ingeborg Senneset "støtter thinspo", for dette er jo bare påstander fra deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei det er det. Hun kan kun vite hvordan hun føler det, og så anta og tenke sannsynlighet gjennom samtaler og å lytte til andre. Likevel er verden så mye større, og det er mange barn og mange foreldre og omsorgspersoner. Hun ga inntrykk av å eie en sannhet her, og det blir feil.

Jeg er akkurat like glad i et barn som ikke er mitt eget. Det kommer helt på linje med mine. Det er min sannhet, min erfaring, som din mann har sin.

Og det fins mange erfaringer der ute. 

Ja. Min mann har også et kjødelig barn, og han gjør ikke forskjell på dem. Han anser kort sagt begge som sine barn, men kun det ene har hans gener. De genene betyr faktisk ikke så mye i hverdagen, det er relasjonen som betyr noe. 

Når jeg leser Saarromas tekst i den avisen, så blir jeg faktisk litt rysta. Hun framstiller det som om hun har funnet De Vises Sten gjennom å få unger, og som om hennes dybde er utilgjengelig for folk uten unger. Det låter litt nyfrelst. Jeg husker da ei venninne ble kristen og bestemte seg for å bli døpt som voksen, da snakket hun på den måten. Hun hadde "oppdaget" noe vi andre ikke kunne skjønne og hadde den åndelige dimensjonen vi manglet.  

Jeg er helt på det rene med at erfaringen med å være ansvarlig for barn over tid er noe annet enn å jobbe i barnehage eller passe nabobarn. Men det som blir beskrevet i den kronikken er nærmest som om hun var Neil Armstrong på månen og har opplevd  noe ingen kan sammenlignes med. Svada.

Skrevet

Jo, det er STOR forskjell. Alle som har egne barn og barnebarn forstår dette.

Anonymkode: 89715...bed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...