Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Jeg er ikke alltid enig med henne, men jeg har igrunnen alltid respektert det hun mener. Forstår oftest hva hun mener også, selv om det har vært et par ganger jeg har satt et par spørsmålstegn. Mest av alt har jeg likt det skråblikket hun har på Norge og nordmenn. Nå skriver hun om kjærligheten til barna. Hun har sett seg lei på de som syns foreldre bør slutte å syte og klage tydeligvis, så her forklarer hun hvorfor foreldre gjør det, men at alt med barna er verdt det. Det er nemlig den betingelsesløse kjærligheten de uten barn aldri vil forstå. De barnløse mangler en dimensjon, for noe av det viktigste og mest meningsfulle vi mennesker gjør er å videreføre tradisjoner og kultur. Derfor sliter Sanna seg til Finland med flere barn hver sommer. Jeg syns innlegget gjorde litt vondt å lese. Det er helt greit å bli lei barnløse som mener foreldre bør holde munn. Men det er mange ufrivillig barnløse, og mange som har mistet barn. Det er én ting, og man må jo få lov til å snakke om den betingelsesløse kjærligheten likevel. Den ekstra dimensjonen barnløse ikke skjønner og ikke har forutsetning for å skjønne. Men hva med de som angrer på at de fikk barn? Hva med de som aldri orket det ansvaret og den jobben det innebar, tross kjærlighet. Hva med de som likevel ikke dugde i rollen som foreldre? Hva med de som aldri klarte å føle den kjærligheten de skulle og burde? Sanna gir ett bilde av det å være forelder og hvor verdt det er å være det. Det fins flere bilder. Å være forelder er ikke alltid verdt alle problememe for alle. Jeg tenker bare på alle dem, og fikk litt vondt. Anonymkode: 08ce6...056
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Ingenting det mennesket skriver kan skuffe. Hun er nederst allerede. Anonymkode: a6ec4...eda
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 Den dama bør ikke få spalteplass til alt det hatske gørret sitt. Anonymkode: b87c5...2eb
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Den dama har hatt et bestemt mønster i skrivingen sin i flere år. Hun retter skarp kritikk eller skriver skarpt om noen andre eller noe andre, hun hevder at hun sitter på sannheten og at det er andre som ikke forstår eller er urimelig eller lignende. Så går det en stund, så kommer det frem at når hun har skrevet om disse tingene, da har hun selv hatt større personlige problemer, at hun har slitt med eget liv og egne følelser... og så kommer det noe nytt svada om at nå har hun innsett at hun tok feil, og så er liksom alt bra igjen, hun er verdensmester i arroganse... og så går det en stund til hun får neste store problem i eget liv, så angriper hun noen andre. Dette er det etter hvert mange eksempler på. Så jeg antar at hun nå av en eller annen grunn sliter med det å være alene med ungene sine, at hun sliter med dårlig samvittighet, at hun ønsker at noen skal rope høyt hvor flink hun er som ofrer seg og sliter seg til sitt hjemland hvert år med barna sine, selv så slitsomt det er for henne. Eller hun er provosert fordi noen mener at man ikke nødvendigvis trenger å rope høyt i media og rakke ned på andre for å fortelle hvordan man selv har det. Den dama forstår ikke at betingelsesløs kjærlighet, det er ikke avhengig av det å ha barn. Og at det å få barn ikke automatisk gjør at man som forelder føler betingelsesløs kjærlighet. Den dama er stå kortsynt at det er pinlig! Jeg har faktisk aldri hørt barnløse be de med barn slutte å sutre. Tvert om, ønsket deres om å få barn er ofte så sterkt at de ofte har mer empati med også de vanskeligere sidene ved det å få barn, de har ofte et mer realistisk syn på det enn de som bare skulle få barn fordi de ville kle opp en dukke eller fordi venninnene hadde barn eller bare fordi det er noe alle gjør. Til og med de som er frivillig barnløse har ofte stor forståelse, fordi en av grunnene de ofte har til å ikke få barn er selvinnsikten om at de ikke hadde orket stresset det er å alltid måtte sette barn først. Derimot har jeg faktisk hørt flere foreldre be andre foreldre slutte å sutre, fordi de ikke forstår at selv om deres barn kanskje er enkle på en del områder så kan andre ha barn med større utfordringer, eller at familiene har større utfordringer. Eller kanskje oftere, foreldre som jatter med noen som synes tilværelsen med barn er slitsom - og så går de og baksnakker dem etterpå. Men ingen av de eksemplene jeg har erfart er den fulle og hele sannhet, fordi ingen av gruppene er en homogen gruppe. Men hun der SS-dama, hun sliter. Det er synd at mer eller mindre seriøse medier gir henne spalteplass hver gang hun sliter med seg selv, og at hun får rakke ned på andre grupper på den måten hun har gjort i årevis. Folk gikk altfor lett fra hverandre, kjempet ikke nok for forholdene... idioter som ikke tok hensyn til barna de hadde fått. Oj... SS skilte seg. Folk som hadde skilt seg søyt for mye og burde slutte å klage, for dette hadde de valgt selv og hun ville aldri vært så sutrete og storforlangende som mange alenemødre/-foreldre er iflg. henne. Oooojsann... så ble visst alenemortilværelsen langt tøffere for SS, og de som er skilte og alene hadde plutselig all grunn til å klage. Folk måtte slutte å klage, spesielt lærerne, de måtte sette pris på jobben sin. Og de arbeidsledige, de var en gjeng som bare klagde, ikke gjorde god nok innsats selv, trodde de bare kunne komme og forlange alle verdens goder. Ooooooops... der var SS skilt, alenemor, arbeidsledig og gjorde hva - klaget offentlig hvor forferdelig tøft det var for henne å være mor. Nå forherliger hun seg selv og hvor mye hun nå ofrer for barna. Så jeg antar at hun egentlig sliter veldig med å være alenemor i ferien, så hun trenger å opphøye seg selv, og det gjør hun alltid med å rakke ned på andre. Og hvem tror hun hun sårer mest med en slikt latterlig kronikk - jo, de som ikke kan få barn. Så kan hun føle seg litt bedre enn de som ikke kan få barn, og når hun tråkker på andre og føler seg bedre selv, da takler hun vel sine utfordringer en liten stund til før hun plutselig ikke gjør det, som hun har vist så utallig mange ganger før. Anonymkode: 3a2f1...c10
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 Håper hun får hjelp til å takle problemene sine. Anonymkode: 4de36...b91
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 Vel, jeg synes det var et godt innlegg? Anonymkode: 777ac...f36
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 Dama er fullstendig ute av stand til å provosere eller engasjere. Hvorfor hun skal ha åpen linje i VG fatter jeg ikke, det er så mange andre bedre skribenter. Anonymkode: 598e4...2c5
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Vel, jeg synes det var et godt innlegg? Anonymkode: 777ac...f36 Kanskje du kan si hvorfor, og også kommentere hovedinnlegget? Anonymkode: 08ce6...056
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kanskje du kan si hvorfor, og også kommentere hovedinnlegget? Anonymkode: 08ce6...056 Jeg er ikke interessert i å krangle? Anonymkode: 777ac...f36
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg er ikke interessert i å krangle? Anonymkode: 777ac...f36 Trenger du å krangle om du forteller hvorfor du syntes innlegget var bra? Anonymkode: 3a2f1...c10
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Noe annet hun skrev i denne kronikken var også at hun var redd for å miste, så døde ett barn så ville hun fremdeles ha tre å elske. Altså? Igjen, hva med de som mistet det eneste barnet sitt? Uansett, det gjør ikke mindre vondt å miste ett barn selv om du har fire. Jeg syns hun skrev mye merkelig i denne kronikken. Anonymkode: 08ce6...056
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke interessert i å krangle? Anonymkode: 777ac...f36 Nei, og det trenger du ikke heller. La vær å kommentere om du ikke har tenkt til å skrive noe om hverken innlegget eller kronikken. Ellers blir det helt uten betydning om du liker der eller ikke, for ingen vet hvorfor du gjør det, så null poeng å skrive det. Anonymkode: 08ce6...056
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Hun elsker jo å skrive slik at folk går av skaftet. Noen ganger kan det være litt festlig å lese, men skal innrømme dette innlegget ga meg en litt vondt bismak. Jeg kjenner flere som er ufrivillige barnløse, slike bastante meninger gjør ganske vondt for en del. Dessuten er det helt unødvendig og ganske feil. Den virkelig store kjærligheten i livet har jeg ovenfor mannen. Barna skal en dag leve sitt eget liv med sin egen familie. Barn er ikke det eneste store en opplever. Dimensjoner i livet, hun kjenner jo ikke dimensjonen i livet til en ufrivillig barnløs, det er også en reise som gir en dybde i livet. Vi er alle forskjellige, lever våre liv ut fra det vi kan og vil. Det er mer givende å ha en samtale med noen som åpent forteller fremfor å få ropt meningen til noen i fleisen via spisse formuleringer. Anonymkode: bd2f4...8bd
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #14 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hun elsker jo å skrive slik at folk går av skaftet. Noen ganger kan det være litt festlig å lese, men skal innrømme dette innlegget ga meg en litt vondt bismak. Jeg kjenner flere som er ufrivillige barnløse, slike bastante meninger gjør ganske vondt for en del. Dessuten er det helt unødvendig og ganske feil. Den virkelig store kjærligheten i livet har jeg ovenfor mannen. Barna skal en dag leve sitt eget liv med sin egen familie. Barn er ikke det eneste store en opplever. Dimensjoner i livet, hun kjenner jo ikke dimensjonen i livet til en ufrivillig barnløs, det er også en reise som gir en dybde i livet. Vi er alle forskjellige, lever våre liv ut fra det vi kan og vil. Det er mer givende å ha en samtale med noen som åpent forteller fremfor å få ropt meningen til noen i fleisen via spisse formuleringer. Anonymkode: bd2f4...8bd Ja det er jo ok å ville provosere eller skape reaksjoner. Dette ble bare feil på et plan, så det ga meg også bismak. Det var bare trist lesning egentlig. Anonymkode: 08ce6...056
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #15 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Ja det er jo ok å ville provosere eller skape reaksjoner. Dette ble bare feil på et plan, så det ga meg også bismak. Det var bare trist lesning egentlig. Anonymkode: 08ce6...056 Feilen hennes er at hun forsøker å provosere og skape reaksjoner ved å forhøye seg selv samtidig som hun rakker ned på andre, ofte grupper som hun mener er svakere enn henne selv. Noen burde stoppet henne, for så mange ganger hun har vist det mønsteret som jeg skrev om over, så er det nesten som det hun skriver blir en slags selvskading. Hun burde fokusere mer på eget liv og mindre på andres. Anonymkode: 3a2f1...c10
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #16 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Nei, og det trenger du ikke heller. La vær å kommentere om du ikke har tenkt til å skrive noe om hverken innlegget eller kronikken. Ellers blir det helt uten betydning om du liker der eller ikke, for ingen vet hvorfor du gjør det, så null poeng å skrive det. Anonymkode: 08ce6...056 Drit gjerne i å fortelle andre hva de slal skrive. Anonymkode: a6ec4...eda
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #17 Skrevet 16. juli 2022 Jeg leste ikke innlegget på samme måte som deg. Jeg leste det bare som at selvom barn er slitsomt så er det dette som gir hennes liv mening. Anonymkode: d675e...d0c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #18 Skrevet 16. juli 2022 De fleste av oss er nok rimelig lei av at Sarromaa stadig vekk opphøyer seg selv til å sitte på Fasiten, og ja, Fasit med stor F. Jeg er så infernalsk drittlei den kjerringa. Anonymkode: 15ad4...3ea
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #19 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg leste ikke innlegget på samme måte som deg. Jeg leste det bare som at selvom barn er slitsomt så er det dette som gir hennes liv mening. Anonymkode: d675e...d0c Nettopp! Anonymkode: 777ac...f36
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #20 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg leste ikke innlegget på samme måte som deg. Jeg leste det bare som at selvom barn er slitsomt så er det dette som gir hennes liv mening. Anonymkode: d675e...d0c Ja hadde hun skrevet på sine vegne så helt greit. Problemet ble at hun snakket på både andres foreldres vegne når hun antok at "bare foreldre" kunne skjønne hva hun snakket om. Også om den ekstra dimensjonen de uten barn manglet. Anonymkode: 08ce6...056
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #21 Skrevet 16. juli 2022 Nå må dere slutte å være så lettkrenka! Skriv et motinnlegg da vel! Anonymkode: 89715...bed
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #22 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nå må dere slutte å være så lettkrenka! Skriv et motinnlegg da vel! Anonymkode: 89715...bed Enig! Fortell om hvor betinget kjærligheten deres til barna deres er. Anonymkode: 777ac...f36
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #23 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Nå må dere slutte å være så lettkrenka! Skriv et motinnlegg da vel! Anonymkode: 89715...bed Man er ikke krenket bare fordi man mener hun fremstår som en tragisk skikkelse som stadig snubler seg gjennom livet og forsøker å oppheve seg selv på bekostning av andre som hun rakker ned på... for deretter å oppleve at, oooops... hun tok visst feil enda en gang, ja, det var bare hun som hadde en større eller mindre krise selv som hun følte gjorde henne berettiget til å snakke ned andre. Anonymkode: 3a2f1...c10
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #24 Skrevet 16. juli 2022 For å bli skuffet må man jo ha forventninger til kvinnemennesket. Det har jeg ikke. Makan til idiotisk dame skal man lete lenge etter. Hun hadde for noen år siden en lang tirade om det håpløse sykepengesystemet her i Norge og slappe arbeidssky nordmenn som ble «syke» av ingenting. Så ble det skilsmisse på henne - og gjett hvem som ble sykemeldt i lang tid. Du kan tro pipen fikk en annen lyd. Ingen burde lese innleggene hennes. Så stopper vg (?) å gi henne penger for å skrive pisspreik. Om hun tror toppen av oppofrelse er å dra til Finland med ungene sine, vel da er hun enda dårligere møblert i topplokket enn jeg trodde. Anonymkode: 5932f...b0c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #25 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): For å bli skuffet må man jo ha forventninger til kvinnemennesket. Det har jeg ikke. Makan til idiotisk dame skal man lete lenge etter. Hun hadde for noen år siden en lang tirade om det håpløse sykepengesystemet her i Norge og slappe arbeidssky nordmenn som ble «syke» av ingenting. Så ble det skilsmisse på henne - og gjett hvem som ble sykemeldt i lang tid. Du kan tro pipen fikk en annen lyd. Ingen burde lese innleggene hennes. Så stopper vg (?) å gi henne penger for å skrive pisspreik. Om hun tror toppen av oppofrelse er å dra til Finland med ungene sine, vel da er hun enda dårligere møblert i topplokket enn jeg trodde. Anonymkode: 5932f...b0c Dessverre så leste jeg dette innlegget, bruker ellers alltid å styre unna. Men helt enig med deg, hun burde ikke lenger gis spalteplass. Det er jo tragisk når hun skriver i all offentlighet at grunnen til at hun har valgt å få mange barn, det er fordi hun er så livredd for å miste (med utropstegn etter). For skulle hun miste barn så har hun flere å leve for. Nå rabler hun sammen noen tanker fra hytta i Finland hvor hun atter en gang klager over hvor krevende det er å være alenemor og hvor dyrt det er å reise på ferie med så mange år, at hun sparer hele året og har likevel "kredittkort i minus" i august. Så snakker hun om at hun ikke har en "pseudojobb", for hun jobber med barn, og da er det en jobb som gir mening (i motsetning til det hun da kaller pseudojobber...). Dama ser ikke hvor snever hun faktisk er. Indirekte sier hun også at de som har mistet et barn og ikke har flere barn, de har tomme liv som ikke er verdt å leve. Men det sier ingenting om de som av ulike grunner er barnløse! Det sier bare at hun er så fattig i seg selv at hun ikke greier å gi eget liv innhold og mening uten å støtte seg på sine barn. Anonymkode: 3a2f1...c10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå