Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Er gift og har felles økonomi, men forholdet har blitt vanskeligere med årene, har små barn, så holder sammen, men er ikke utenkelig at vi går hver vår vei om noen år. Vi sparer ikke i buffer nå, har rammelån og alt går til nedbetaling. Ønsker nå å avslutte felles økonomi og dele utgiftene inkludert lån og ha muligheten til å spare opp litt kapital til meg selv i egen konto. Er det slik at hvis vi skiller oss, så vil pengene i denne kontoen også måtte deles? Må jeg kontakte advokat for å lage en avtale? Anonymkode: 512c2...dc8
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Er gift og har felles økonomi, men forholdet har blitt vanskeligere med årene, har små barn, så holder sammen, men er ikke utenkelig at vi går hver vår vei om noen år. Vi sparer ikke i buffer nå, har rammelån og alt går til nedbetaling. Ønsker nå å avslutte felles økonomi og dele utgiftene inkludert lån og ha muligheten til å spare opp litt kapital til meg selv i egen konto. Er det slik at hvis vi skiller oss, så vil pengene i denne kontoen også måtte deles? Må jeg kontakte advokat for å lage en avtale? Anonymkode: 512c2...dc8 Jepp. Det må det. Anonymkode: 25a60...db2
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 Du har ingen mulighet til å spare bare til deg. I ekteskap er alle penger felles, utenom arv i sin opprinnelige form og særeie.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden): Du har ingen mulighet til å spare bare til deg. I ekteskap er alle penger felles, utenom arv i sin opprinnelige form og særeie. Kan ikke det da opprettes en kontrakt om særeie? Hi Anonymkode: 512c2...dc8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 (endret) Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Kan ikke det da opprettes en kontrakt om særeie? Hi Anonymkode: 512c2...dc8 Selvsagt kan det det, men det ville jo være veldig dumt gjort av mannen å «gi» deg en del av deres penger, og så dele resten likt. Dersom han er så raus at han vil du skal ha mer enn han, så vil han vel likegodt gi deg det i skilsmisseoppgjøret? For det har han selvsagt full anledning til. Og dersom han faktisk tenker slik, så trenger du jo heller ikke særeie på pengene. Endret 16. juli 2022 av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (9 minutter siden): Selvsagt kan det det, men det ville jo være veldig dumt gjort av mannen å «gi» deg en del av deres penger, og så dele resten likt. Dersom han er så raus at han vil du skal ha mer enn han, så vil han vel likegodt gi deg det i skilsmisseoppgjøret? For det har han selvsagt full anledning til. Og dersom han faktisk tenker slik, så trenger du jo heller ikke særeie på pengene. Jeg ville bare vite om det er mulig, det har andre fordeler utover å ha penger i tillfelle skillsmisse, det trenger jeg ikke å fortelle her. Hi Anonymkode: 512c2...dc8
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg ville bare vite om det er mulig, det har andre fordeler utover å ha penger i tillfelle skillsmisse, det trenger jeg ikke å fortelle her. Hi Anonymkode: 512c2...dc8 Du kan jo overføre et månedlig beløp til foreldrene dine som "sparing", og så se om du kommer unna med det. Så lenge du holder munn om det, blir det neppe oppdaget. 😉 Særlig ikke hvis du vippser her og der. Anonymkode: a4f50...253
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du kan jo overføre et månedlig beløp til foreldrene dine som "sparing", og så se om du kommer unna med det. Så lenge du holder munn om det, blir det neppe oppdaget. 😉 Særlig ikke hvis du vippser her og der. Anonymkode: a4f50...253 Jeg vil også ha mer råderett over de pengene jeg tjener, alt går de felles forbruk nå og lån. Vil ikke gjøre noe skjult, viktig med åpenhet for meg. Hi Anonymkode: 512c2...dc8
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg vil også ha mer råderett over de pengene jeg tjener, alt går de felles forbruk nå og lån. Vil ikke gjøre noe skjult, viktig med åpenhet for meg. Hi Anonymkode: 512c2...dc8 Dere kan skrive en ektepakt der det avtales at det som står på din konto er ditt særeie og det som står på hans konto er hans særeie. Så lenge dere begge to er enige kan dere avtale nesten hva som helst, men bruk en advokat slik at det blir riktig. Anonymkode: 66a0e...218
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 Man kan skrive en ektepakt hvor man avtaler særeie på noen midler. Slett ikke så uvanlig når en nornaltlønnet gifter seg med en "riking" Om en lærerinne gifter seg med Røkke kan hun ikke skille seg om to år og forvente halve formuen hans 😉 Tjener du mye mer en mannen og har mulighet til å spare/investere disse pengene etter at familien AS har fått sitt kan dere avtale særeie på disse Men bruk en advokat, viktig å få dette riktig. Anonymkode: 6fd63...198
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vil også ha mer råderett over de pengene jeg tjener, alt går de felles forbruk nå og lån. Vil ikke gjøre noe skjult, viktig med åpenhet for meg. Hi Anonymkode: 512c2...dc8 Men det kan du jo uten særeie. Det er bare å si at ønsker en annen løsning på økonomien deres. Du «må» likefullt bidra til å betale felles gjeld og forbruk, men utover det så er din inntekt din (selv om du har forsørgelsesplikt ovenfor din ektefelle, men det har han for deg også. Forsørgerplikten skal selvsagt ikke dekke luksusforbruk om dere er uenige i forbruket). Jeg forstår ikke helt hvorfor du trenger særeie når du likevel tenker at han vil gi deg mer enn du har krav på etter loven?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden): Men det kan du jo uten særeie. Det er bare å si at ønsker en annen løsning på økonomien deres. Du «må» likefullt bidra til å betale felles gjeld og forbruk, men utover det så er din inntekt din (selv om du har forsørgelsesplikt ovenfor din ektefelle, men det har han for deg også. Forsørgerplikten skal selvsagt ikke dekke luksusforbruk om dere er uenige i forbruket). Jeg forstår ikke helt hvorfor du trenger særeie når du likevel tenker at han vil gi deg mer enn du har krav på etter loven? Idag bidrar jeg mer, slik vil vi bidra likt. Hvis du leste mitt første innlegg hadde du sett at det er problemer i forholdet, blant annet om hvordan vi skal bruke penger. Ambisjonene og utgiftene hans er større enn inntekten hans. Hi Anonymkode: 512c2...dc8
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Idag bidrar jeg mer, slik vil vi bidra likt. Hvis du leste mitt første innlegg hadde du sett at det er problemer i forholdet, blant annet om hvordan vi skal bruke penger. Ambisjonene og utgiftene hans er større enn inntekten hans. Hi Anonymkode: 512c2...dc8 Dere trenger en god snakk, og gjerne med en tredjeperson til stede. En rådgiver. Og så må du si det høyt og mange ganger, at du ikke orker at han bruker over evne og at du må stå for forsørgelse og gjeldsinnfrielse. Anonymkode: 9d54f...1d4
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #14 Skrevet 16. juli 2022 Vi har snakket om det mange ganger, jeg lurer vel egentlig på om han er sammen med meg pga økonomisk trygghet og vane, ikke fordi han er lykkelig. Slik får jeg testet at han virkelig vil være med meg og ikke fordelene det gir ham. Jeg snakket med ham, han var ikke uenig, trengte litt tid til å tenke på det. Hi Anonymkode: 512c2...dc8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2022 #15 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Idag bidrar jeg mer, slik vil vi bidra likt. Hvis du leste mitt første innlegg hadde du sett at det er problemer i forholdet, blant annet om hvordan vi skal bruke penger. Ambisjonene og utgiftene hans er større enn inntekten hans. Hi Anonymkode: 512c2...dc8 Jeg leser at dere har problemer, men ikke at de går på økonomien. Dersom han bruker over evne hadde jeg vel ikke spurt han om å gjøre det på en annen måte, men fortalt han det. Lag en plan med fordelingsnøkkel og si at det blir slik om han ikke har et annet godt forslag. Hans evt forslag må selvsagt være realistisk. På den måten kan du «tvinge» frem en buffersparing, selv om han har krav på halvparten ved et brudd. Han trenger ikke å ha disponeringsrett til dine konti.👍🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå