Anonym bruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Skrevet 15. juli 2022 (Saken er fra Tromsø) Sitat Sykkelen ble stjålet over natta, men allerede neste dag fikk politibetjenten øye på den igjen. – Kanskje litt uheldig for tyven, sier politiet. ... En politibetjent hadde fått frastjålet sykkelen sin over natten, men allerede på jobb neste dag fikk han øye på den igjen. Og på toppen satt tyven som hadde stjålet den. ... Etter en prat ble begge parter enige om at sykkelen tilhørte politibetjenten og tyven erkjente straffeskyld for forholdet. https://www.tv2.no/nyheter/14948470/ Jeg ser liksom for meg at politibetjenten gikk bort og spurte, "åh, er det du som har stjålet sykkelen min?", og tyven senker hodet og svarer, "ja, jo, det er nok dessverre det, beklager". Er det virkelig sånn folk er der oppe i nord? Da trenger politiet jo knapt nok håndjern en gang. Anonymkode: 953ac...e10
the amazing spidermamma Skrevet 15. juli 2022 #2 Skrevet 15. juli 2022 Det er vel noe med små forhold, tenker jeg. Minner meg om historier fra mitt hjemsted (som er på Østlandet, altså, lita bygd). Det var en som hadde blitt frastjålet bilen sin, og da visste lensmannen med en gang hvem tjuven var, for han pleide å stjele biler på lørdagskvelden, og han pleide å parkere dem på samme stedet. Vi hadde også innbrudd hjemme, og da tjuven ble tatt, kjente mamma han fra før, og hun kjente også til faren (han var ikke noe ålreit, han heller, for ikke å snakke om bestefaren, han var skikkelig ufyselig!). Men det er ikke alltid så enkelt, altså.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2022 #3 Skrevet 15. juli 2022 the amazing spidermamma skrev (8 minutter siden): Det er vel noe med små forhold, tenker jeg. Minner meg om historier fra mitt hjemsted (som er på Østlandet, altså, lita bygd). Det var en som hadde blitt frastjålet bilen sin, og da visste lensmannen med en gang hvem tjuven var, for han pleide å stjele biler på lørdagskvelden, og han pleide å parkere dem på samme stedet. Vi hadde også innbrudd hjemme, og da tjuven ble tatt, kjente mamma han fra før, og hun kjente også til faren (han var ikke noe ålreit, han heller, for ikke å snakke om bestefaren, han var skikkelig ufyselig!). Men det er ikke alltid så enkelt, altså. "Små forhold"? Tromsø er Norges 5.største by og kan vel neppe sammenlignes med ei lita bygd på Østlandet! Hvordan er det mulig å være så uvitende om alt som befinner seg nord for midten av landet? Jeg er fra tjukkeste Oslo, men har da sørget for både teoretisk kunnskap og faktiske reiser til resten av vårt eget land. Anonymkode: f3c82...1a6
the amazing spidermamma Skrevet 15. juli 2022 #4 Skrevet 15. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): "Små forhold"? Tromsø er Norges 5.største by og kan vel neppe sammenlignes med ei lita bygd på Østlandet! Hvordan er det mulig å være så uvitende om alt som befinner seg nord for midten av landet? Jeg er fra tjukkeste Oslo, men har da sørget for både teoretisk kunnskap og faktiske reiser til resten av vårt eget land. Anonymkode: f3c82...1a6 Jesus, var ikke meningen å tråkke noen på tærne her, leste ikke linken, bare innlegget.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2022 #5 Skrevet 15. juli 2022 the amazing spidermamma skrev (Akkurat nå): Jesus, var ikke meningen å tråkke noen på tærne her, leste ikke linken, bare innlegget. Øverst i HI står det at saken er fra Tromsø. Trenger faktisk bare å åpne innlegget for å se at dette ikke dreier seg "små forhold der oppe". Anonymkode: f3c82...1a6
the amazing spidermamma Skrevet 15. juli 2022 #6 Skrevet 15. juli 2022 (endret) Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Øverst i HI står det at saken er fra Tromsø. Trenger faktisk bare å åpne innlegget for å se at dette ikke dreier seg "små forhold der oppe". Anonymkode: f3c82...1a6 Ja, beklager, da leste jeg litt fort. Men altså - det er ikke veldig store forhold i Tromsø heller, da. Hva mener du selv, da, om det Hi spør om, er det et særtrekk ved folk nordpå? Endret 15. juli 2022 av the amazing spidermamma
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2022 #7 Skrevet 15. juli 2022 I ei bygd i Telemark ringte dama på postkontoret til den lokale lensmannen og sa «hallo du, dette er Birgit på posten, ja nå er det slik at du må finne Trond-Vidar, han var nettopp her og rana meg!» Og det gjorde han selvsagt også. Det hører med til historien at da raneren kom inn med pappas rypehagle og ville ha penger, da spurte Birgit først «er det lurt, dette da, Trond?» (Og hvis du ikke tror det, spør regissøren av «Halvveis til Haugesund», de bakte det inn i filmen. Aasmund Nordstoga spiller raneren. Virkelighetens Trond-Vidar fikk samfunnsstraff og måtte male den ungdomsskolen han hata å gå på…) Anonymkode: 8f5f1...40d
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 Ja, alle i «nord» er helt like, finnes ikke forskjeller på folk der oppe heller faktisk. Anonymkode: d4bcf...277
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, alle i «nord» er helt like, finnes ikke forskjeller på folk der oppe heller faktisk. Anonymkode: d4bcf...277 Hvis det er sånn du vil ha det så finnes det ingen dialekter. For det finnes folk på de forskjellige stedene landet over som prater annerledes enn den dialekten folk tenker på der de er fra. Eksempelvis så finnes det Oslofolk i Valdres. Altså finnes det ingen Valdres-dialekt, for ikke alle i Valdres prater slik vi forbinder med Valdres-dialekten. Det finnes ingen dialekt fra nord-Norge, for det finnes folk der som prater Oslo-dialekt, Kristiansand-dialekt, og så videre. Kulturer baserer seg på generelle trekk blant befolkningen et visst sted. Det betyr ikke at alle er like, men at generelt sett så er det mange som har fellestrekk i måten de er på på visse steder i Norge. Det er det det er snakk om her. Det betyr ikke at alle fra samme sted er helt like, det betyr at generelt sett så er der fellestrekk blant store deler av befolkningen fra et visst sted. Anonymkode: 953ac...e10
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvis det er sånn du vil ha det så finnes det ingen dialekter. For det finnes folk på de forskjellige stedene landet over som prater annerledes enn den dialekten folk tenker på der de er fra. Eksempelvis så finnes det Oslofolk i Valdres. Altså finnes det ingen Valdres-dialekt, for ikke alle i Valdres prater slik vi forbinder med Valdres-dialekten. Det finnes ingen dialekt fra nord-Norge, for det finnes folk der som prater Oslo-dialekt, Kristiansand-dialekt, og så videre. Kulturer baserer seg på generelle trekk blant befolkningen et visst sted. Det betyr ikke at alle er like, men at generelt sett så er det mange som har fellestrekk i måten de er på på visse steder i Norge. Det er det det er snakk om her. Det betyr ikke at alle fra samme sted er helt like, det betyr at generelt sett så er der fellestrekk blant store deler av befolkningen fra et visst sted. Anonymkode: 953ac...e10 Sånn jeg vil ha det? Du skjønner sikkert at jeg er ironisk i svaret mitt, og at jeg selvsagt ikke mener at alle i «nord» (his begrep) er helt like. Det ville jo vært en ganske syk ting å mene. Å spørre «er det sånn folk oppi nord er» er etter min mening like rart som å spørre om det «er sånn folk østpå er» eller om det «er sånn folk sørpå er». Og nei, jeg tror ikke situasjonen hi viser til er veldig beskrivende for hvordan lignende situasjoner utarter seg verken nord, sør, øst eller vest i landet. Dog kan jeg tenke meg at slike situasjoner har større sannsynlighet for å oppstå på små steder der de fleste kjenner de fleste, både nord, sør, øst og vest i landet. Men du tenker kanskje at dette er noe kulturelt betinget ved Tromsø, Norges femte største by, der hendelsen skjedde, eller «nord» generelt, som skulle tilsi at denne hendelsen skulle skje nettopp der? Anonymkode: d4bcf...277
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvis det er sånn du vil ha det så finnes det ingen dialekter. For det finnes folk på de forskjellige stedene landet over som prater annerledes enn den dialekten folk tenker på der de er fra. Eksempelvis så finnes det Oslofolk i Valdres. Altså finnes det ingen Valdres-dialekt, for ikke alle i Valdres prater slik vi forbinder med Valdres-dialekten. Det finnes ingen dialekt fra nord-Norge, for det finnes folk der som prater Oslo-dialekt, Kristiansand-dialekt, og så videre. Kulturer baserer seg på generelle trekk blant befolkningen et visst sted. Det betyr ikke at alle er like, men at generelt sett så er det mange som har fellestrekk i måten de er på på visse steder i Norge. Det er det det er snakk om her. Det betyr ikke at alle fra samme sted er helt like, det betyr at generelt sett så er der fellestrekk blant store deler av befolkningen fra et visst sted. Anonymkode: 953ac...e10 … forresten er sammenligningen din med dialekter helt vanvittig. Dialekter eksisterer, helt objektivt sett, uavhengig av at det bor folk med andre dialekter enn dialekten på stedet de har bosatt seg. En dialekt har helt objektive målmerker som identifiserer den som nettopp en bestemt dialekt. Dette helt fullstendig uavhengig av hvorvidt folk født i ulike deler av landet er helt ulike eller ikke. Anonymkode: d4bcf...277
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 Er det ikke sånn både norsk politi og befolkningen er i det store og hele? Nå har jeg vært borti politiet en del, og har også vært vitne til at de har både pågrepet folk og tatt en prat med dem. Det foregår jo så og si alltid i siviliserte former, i ro og fred og også med humor. Norsk politi er dritflinke, og befolkningen er stort sett ålreite også. Så har vi jo selvfølgelig den verre siden av jobben deres, og de seriøst skumle folka, men de er da så absolutt i fåtall. Anonymkode: 0098b...ff0
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Er det ikke sånn både norsk politi og befolkningen er i det store og hele? Nå har jeg vært borti politiet en del, og har også vært vitne til at de har både pågrepet folk og tatt en prat med dem. Det foregår jo så og si alltid i siviliserte former, i ro og fred og også med humor. Norsk politi er dritflinke, og befolkningen er stort sett ålreite også. Så har vi jo selvfølgelig den verre siden av jobben deres, og de seriøst skumle folka, men de er da så absolutt i fåtall. Anonymkode: 0098b...ff0 Se denne! 🤣 Anonymkode: 8f5f1...40d
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #14 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Se denne! 🤣 Anonymkode: 8f5f1...40d Å herre, skal tro jeg lo godt av denne 🤣🤣🙈 Anonymkode: 27762...171
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #15 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Se denne! 🤣 Anonymkode: 8f5f1...40d Riktig 😂 Anonymkode: 0098b...ff0
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2022 #17 Skrevet 16. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): "Små forhold"? Tromsø er Norges 5.største by og kan vel neppe sammenlignes med ei lita bygd på Østlandet! Hvordan er det mulig å være så uvitende om alt som befinner seg nord for midten av landet? Jeg er fra tjukkeste Oslo, men har da sørget for både teoretisk kunnskap og faktiske reiser til resten av vårt eget land. Anonymkode: f3c82...1a6 Hvordan får du Tromsø til å bli Norges 5. største by? Ved de fleste tellemåter er den ca på 11. plass. Anonymkode: d6822...27c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå