Gå til innhold

Ferie i Dubai.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt, at det er ille i andre land forsvarer ikke brudd på menneskerettighetene i Dubai. 

Jeg kan ikke hjelpe for hva du tror eller ikke. Men det sier jo en del om deg når du har vansker med å tro at andre faktisk har en sosial samvittighet. 

Anonymkode: de916...88e

Du svarer ikke på hvordan du mener kvinner i Dubai har det? 

Dessuten er det jo hykleriet, den skremmende uvitenheten og dobbeltmoralen jeg kritiserer. Folk er jo helt blåst! Sånne papegøyer som har lært å si "Jeg boikotter Dubai jeg", for de vet jo tydeligvis ikke hvorfor akkurat Dubai og ikke andre land. Så fjollete. 

Anonymkode: 82b7a...7f6

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dessuten er det jo hykleriet, den skremmende uvitenheten og dobbeltmoralen jeg kritiserer. Folk er jo helt blåst! Sånne papegøyer som har lært å si "Jeg boikotter Dubai jeg", for de vet jo tydeligvis ikke hvorfor akkurat Dubai og ikke andre land. Så fjollete. 

Spør du oppriktig? Da kan du lese litt her, spesielt om kvinner og homofiles manglende rettigheter. 

https://amnesty.no/bak-dubais-fasade

Det kan godt være at noen ikke har satt seg inn i saken med spesifikt Dubai, men det betyr jo ikke at alle er papegøyer? Hva kan du trekke frem som positivt med styresettet i Dubai da?

Skrevet

Nummer en: Dubai er en by, ikke et land.

Jeg kjenner mange som har vært der. Og noen har bodd der fordi arbeidsplassen deres ble flyttet dit.

Det er ikke lenge siden kvinner i De Forente Arabiske Emirater ikke fikk kjøre bil. De får de nå fordi de trenger vestlige turister. Å fortsette å reise dit i stedet for å boikotte, kan ha en positiv virkning.

I Thailand bruker hoteller penger de tjener på å reise til fjellandsbyer i Kina og kidnappe barn de bruker å servere til pedofile europeere. Det er altså negativt at turister fra vesten kommer dit. Det å boikotte vil være en positiv ting

Anonymkode: 0527d...ce7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nummer en: Dubai er en by, ikke et land.

Jeg kjenner mange som har vært der. Og noen har bodd der fordi arbeidsplassen deres ble flyttet dit.

Det er ikke lenge siden kvinner i De Forente Arabiske Emirater ikke fikk kjøre bil. De får de nå fordi de trenger vestlige turister. Å fortsette å reise dit i stedet for å boikotte, kan ha en positiv virkning.

I Thailand bruker hoteller penger de tjener på å reise til fjellandsbyer i Kina og kidnappe barn de bruker å servere til pedofile europeere. Det er altså negativt at turister fra vesten kommer dit. Det å boikotte vil være en positiv ting

Anonymkode: 0527d...ce7

Dubai er et emirat, Dubai er også en by i emiratet av samme navn.  https://no.m.wikipedia.org/wiki/Dubai

Anonymkode: 1b94c...afa

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Spør du oppriktig? Da kan du lese litt her, spesielt om kvinner og homofiles manglende rettigheter. 

https://amnesty.no/bak-dubais-fasade

Det kan godt være at noen ikke har satt seg inn i saken med spesifikt Dubai, men det betyr jo ikke at alle er papegøyer? Hva kan du trekke frem som positivt med styresettet i Dubai da?

Selv om loven er sånn og slik, så er det ikke tilfelle at kvinner blir mer utsatt for vold der enn andre steder. Jeg sier jo selvfølgelig ikke at loven om at vold er tillatt er riktig, men det betyr altså ikke at kvinner i Dubai alle lever i voldelige ekteskap. Jeg kjenner kun to par derfra, så det er jo ikke akkurat noe å lage statistikk på, men de blir ihvertfall oppgitt over synet vi her har på deres situasjon. Faktisk er ektemenn der ofte både rause og gode ektemenn, og ikke minst gode fedre. Så har du selvfølgelig de som ikke er bra på noen måte, men de har faktisk krisesentre der også, for barn og kvinner.

Amnesty anbefaler jo heller ikke noen boikott. 

Når det gjelder homofili, så tenker jeg at vi kom oss ikke ut av det å kriminalisere det før i -72 selv! Så nå skal vi plutselig boikotte land som er litt etter på disse tingene? Er det virkelig riktig? Vi skal si hva vi mener, men boikott er unødvendig. 

Styresettet vet jeg ikke all verden om, men jeg vet at de ligger langt foran i fks miljøhensyn. Det er byer hvor all strøm går på solpanel, og det er byer hvor det ikke er lov med biler. De kjører små elektrobiler til større parkeringsplasser langt fra boligområdene. De har veldig gode skoler for både vanlige barn og barn med ekstra behov! Det er klart de også gjør bra ting, MEN det er jo befolkningen jeg forholder meg til. Veldig mange lever av turisme og er også kjempedyktige på det. Jeg bor ikke i Dubai liksom. 

Skrevet
prekæs skrev (2 timer siden):

Dubai blir valgt bort. Det er enkelt. Problemet er at hvis vi går i dybden på enkelte andre lands behandling av kvinner, så forsvinner det ganske mange andre alternativer og. Selv land vi liker og sammenligne oss med.

Jepp, for eksempel USA 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Selv om loven er sånn og slik, så er det ikke tilfelle at kvinner blir mer utsatt for vold der enn andre steder. Jeg sier jo selvfølgelig ikke at loven om at vold er tillatt er riktig, men det betyr altså ikke at kvinner i Dubai alle lever i voldelige ekteskap. Jeg kjenner kun to par derfra, så det er jo ikke akkurat noe å lage statistikk på, men de blir ihvertfall oppgitt over synet vi her har på deres situasjon. Faktisk er ektemenn der ofte både rause og gode ektemenn, og ikke minst gode fedre. Så har du selvfølgelig de som ikke er bra på noen måte, men de har faktisk krisesentre der også, for barn og kvinner.

Amnesty anbefaler jo heller ikke noen boikott. 

Når det gjelder homofili, så tenker jeg at vi kom oss ikke ut av det å kriminalisere det før i -72 selv! Så nå skal vi plutselig boikotte land som er litt etter på disse tingene? Er det virkelig riktig? Vi skal si hva vi mener, men boikott er unødvendig. 

Styresettet vet jeg ikke all verden om, men jeg vet at de ligger langt foran i fks miljøhensyn. Det er byer hvor all strøm går på solpanel, og det er byer hvor det ikke er lov med biler. De kjører små elektrobiler til større parkeringsplasser langt fra boligområdene. De har veldig gode skoler for både vanlige barn og barn med ekstra behov! Det er klart de også gjør bra ting, MEN det er jo befolkningen jeg forholder meg til. Veldig mange lever av turisme og er også kjempedyktige på det. Jeg bor ikke i Dubai liksom. 

Det var en kreativ tolkning av loven. Så da var loven vi fikk i Norge om at det er ulovlig å slå barn også unødvendig? Fordi de fleste barn ikke blir slått. 

Og jeg ser at du unngår å svare på den organiserte bruken av slavearbeid?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det var en kreativ tolkning av loven. Så da var loven vi fikk i Norge om at det er ulovlig å slå barn også unødvendig? Fordi de fleste barn ikke blir slått. 

Mange av nordmenns favorittreisemål har en del grums. Spania med tyrefektingen sin. Thailand med sexsalget og barnearbeidet. USA med sine våpenlover og kvinnenes manglende rettigheter mht abort. Likevel drar horder av nordmenn dit med verdens beste samvittighet, mens Dubai boikottes...

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, og jeg sa også at jeg var mot loven. Det er bare når folk sier at kvinner i Dubai har det så ille, så stemmer det altså ikke. Jeg er selvfølgelig for at loven endres, du må jo lese det jeg skriver? 

Jeg syns det er feil med organisert slavearbeid, men jeg boikotter ikke landet for det. 

Skrevet
VeslePesle skrev (6 minutter siden):

Og dette skjer i deres elskede Italia https://www.dagbladet.no/nyheter/voldtektsfrifinnelse-sjokkerer/76632591

Tør virkelig kvinner å dra dit på ferie etter noe slik? 

Gi deg a. Slike enkekthendelser kan skje i alle land. Og som du nok fikk med deg, så er det store protester fra alle hold mot denne saken. Altså ikke noe som får hverken applaus eller medhold noe sted. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Gi deg a. Slike enkekthendelser kan skje i alle land. Og som du nok fikk med deg, så er det store protester fra alle hold mot denne saken. Altså ikke noe som får hverken applaus eller medhold noe sted. 

Likevel så blir slike dommer avsagt der av lagmannsretten. Jeg hadde ikke tatt sjansen, for å si det slik. 

Skrevet

Det er en vesentlig forskjell på hva myndighetene bestemmer og hva befolkningen mener. Dubai er så langt jeg vet eneste stedet der kvinner risikerer fengsel for sex utenfor ekteskapet hvis de anmelder voldtekt. Eller å bli fengslet for å være homofil eller kysse en mann du ikke er gift med. Det handler om et gjennområttent styresett der det strekker seg helt til topps. De aller fleste land har grums, men ingenting slår myndighetene i Dubai. 

Anonymkode: e8433...a04

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er en vesentlig forskjell på hva myndighetene bestemmer og hva befolkningen mener. Dubai er så langt jeg vet eneste stedet der kvinner risikerer fengsel for sex utenfor ekteskapet hvis de anmelder voldtekt. Eller å bli fengslet for å være homofil eller kysse en mann du ikke er gift med. Det handler om et gjennområttent styresett der det strekker seg helt til topps. De aller fleste land har grums, men ingenting slår myndighetene i Dubai. 

Det er land du blir drept fordi du er homofil. Alt er ille, og Dubai er ikke verre enn flere provinser i India og Iran. Det er du som ikke har hørt om annet enn Dubai. 

Skrevet
49 minutes ago, Anonym bruker said:

Når det gjelder homofili, så tenker jeg at vi kom oss ikke ut av det å kriminalisere det før i -72 selv! Så nå skal vi plutselig boikotte land som er litt etter på disse tingene

Hahaha, litt etter? Det er nå 50 år siden, og det blir neppe avkriminalisert neste år i Dubai.. 

Anonymkode: a53cf...b27

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hahaha, litt etter? Det er nå 50 år siden, og det blir neppe avkriminalisert neste år i Dubai.. 

Jeg har nok et annet perspektiv enn deg her. 50 år siden er latterlig kort tid bår en tenker på at homofili var forbudt. En diagnose. Da er 50 år ingenting. 

Skrevet
15 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har nok et annet perspektiv enn deg her. 50 år siden er latterlig kort tid bår en tenker på at homofili var forbudt. En diagnose. Da er 50 år ingenting. 

Tror du homofili er lovlig i Dubai om 50 år? Jeg tror ikke

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tror du homofili er lovlig i Dubai om 50 år? Jeg tror ikke

Jeg har ikke tenkt til å spekulere i det. Det var jo ikke poenget. Poenget var at vi alltid skal slå oss på brystet over hvor flinke og bra vi er, og hvor rett vi har. Og så har vi akkurat skjønt noe selv liksom. Da bør vi tenke litt før vi hever oss så mye over andre land at vi boikotter dem. Vi har en tendens til å tro at Vesten er best på alle områder, men det er vel ikke mer enn fire år siden det viste seg at land vi betrakter som både fattige og som har regimer vi misliker, var de lykkeligste menneskene. Norge kom da på 16.plass.  Jeg tror det var i 2018. Så vi må også tenke at vi ikke er de flinkeste i klassen hele tiden, og det gjelder kanskje på svært viktige områder også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi trenger ikke å gå i dybden i det hele tatt. Jeg kan fort ramse opp USA, Thailand,Tyrkia,Egypt og Filippinene for eksempel. Dit hvor veldig mange nordmenn reiser hver ferie, kanskje spesielt Thailand. Det er vel knapt et land med et dårligere kvinnesyn, maktmisbruk mot fattige og å legge til rette for prostitusjon i stor skala for utenlandske "turister".

Helt latterlig med folks både totale uvitenhet og dobbeltmoral. Dubai er barnemat ift andre land. Jeg er også ganske så sikker på at folk her ikke aner hvorfor de boikotter Dubai. 

Tilslutt kan jeg si at det er få land som er så hyggelige og imøtekommende som innbyggerne i Dubai. 

Tyrkia har også hyggelige og imøtekommende innbyggere. Har vært i Tyrkia mange ganger, overalt og har bare positivt å si om dem.

Men her skriver mange åååå vil aldri dra til Dubai, Tyrkia blabla…men så er det mest nordmenn man ser feriere i disse landene. 🤭

Anonymkode: 957e3...789

Skrevet

Et par jeg i utgangspunktet så på som oppegående reiste på ferie til Dubai. Jeg ser ikke på dem som spesielt oppegående mer. 

Anonymkode: 840e7...c5d

Så fint for deg da 🥳

Anonymkode: 957e3...789

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt til å spekulere i det. Det var jo ikke poenget. Poenget var at vi alltid skal slå oss på brystet over hvor flinke og bra vi er, og hvor rett vi har. Og så har vi akkurat skjønt noe selv liksom. Da bør vi tenke litt før vi hever oss så mye over andre land at vi boikotter dem. Vi har en tendens til å tro at Vesten er best på alle områder, men det er vel ikke mer enn fire år siden det viste seg at land vi betrakter som både fattige og som har regimer vi misliker, var de lykkeligste menneskene. Norge kom da på 16.plass.  Jeg tror det var i 2018. Så vi må også tenke at vi ikke er de flinkeste i klassen hele tiden, og det gjelder kanskje på svært viktige områder også. 

Det er bare tull at folk i Vesten og/eller Norge tror de er «flinkest i klassen», det er bare noe folk kommer med når de mangler argumenter for å forsvare bakstreverske holdninger i andre land.

Om Norge/Vesten er best i klassen når det gjelder likestilling, religionsfrihet, arbeiderrettigheter, homofiles rettigheter og demokrati? Åpenbart!

Anonymkode: 5a700...f37

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er land du blir drept fordi du er homofil. Alt er ille, og Dubai er ikke verre enn flere provinser i India og Iran. Det er du som ikke har hørt om annet enn Dubai. 

Hvorfor er du så aggressiv og angriper med beskyldninger du ikke har noe grunnlag for?

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er bare tull at folk i Vesten og/eller Norge tror de er «flinkest i klassen», det er bare noe folk kommer med når de mangler argumenter for å forsvare bakstreverske holdninger i andre land.

Om Norge/Vesten er best i klassen når det gjelder likestilling, religionsfrihet, arbeiderrettigheter, homofiles rettigheter og demokrati? Åpenbart!

Anonymkode: 5a700...f37

Ja når du tenker at alt dette er det beste så. Det er jo akkurat det. For deg er dette opplagt de beste verdiene, nettopp fordi du bor i vesten. For mennesker i andre land teller andre ting. Som å være de lykkeligste for eksempel. Selv om det kanskje ikke er hverken likestilling eller demokrati, religionsfrihet osv

Skrevet

Eh. Jo, vi vet hvorfor. Én av grunnene er at lovverket i De forente arabiske emirater tillater slavearbeid, noe som går verst ut over bl a hushjelper fra India og Bangladesh. Og når disse kvinnene utsettes for vold, voldtekt og frihetsberøvelse der de jobber, har de ingen rettigheter. Arbeidsgiveren tillates å voldta. Dette er ikke et regime jeg vil støtte. At du trenger noe for å rettferdiggjøre dine egne valg, er ingen grunn til å snakke til andre som du gjør. Vi er ikke «blåst» selv om vi har litt mer moral og solidaritet enn du. Skjerp deg! 

Anonymkode: ae394...714

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ja når du tenker at alt dette er det beste så. Det er jo akkurat det. For deg er dette opplagt de beste verdiene, nettopp fordi du bor i vesten. For mennesker i andre land teller andre ting. Som å være de lykkeligste for eksempel. Selv om det kanskje ikke er hverken likestilling eller demokrati, religionsfrihet osv

Man blir ikke lykkelig av undertrykkende lovgivning, store økonomiske forskjeller, korrupsjon i statsapparatet, risiko for politivold og justismord, fryktstyrte systemer ledet av militærregjeringer, statlig rasisme og sexisme eller vilkårlige og grusomme straffemetoder. Man blir utrygg og utsatt. Hvor dum må man være for ikke å se det? 

Anonymkode: ae394...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...