Gå til innhold

Eksen mener jeg invaderer livet hans

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke forsvart noen andre enn barna😉

Anonymkode: c9702...8de

Det er jo rimelig spesielt at du ikke ønsker å involvere hverken barnevernet eller familievernkontoret dersom dette tilnærmet er helt nytt for deg. Du hevder at det som oppstod de siste dagene, og den atferden far viste deg, aldri har skjedd før. Da er det merkelig at du bare tenker at han skal slutte å ha samvær fremover, for det sa han i affekt nå? Det høres ikke ut som reaksjonen til en som opplever dette for første gang... Den normale reaksjonen ville ha vært å koble på hjelp. 

Anonymkode: d5a22...04e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo rimelig spesielt at du ikke ønsker å involvere hverken barnevernet eller familievernkontoret dersom dette tilnærmet er helt nytt for deg. Du hevder at det som oppstod de siste dagene, og den atferden far viste deg, aldri har skjedd før. Da er det merkelig at du bare tenker at han skal slutte å ha samvær fremover, for det sa han i affekt nå? Det høres ikke ut som reaksjonen til en som opplever dette for første gang... Den normale reaksjonen ville ha vært å koble på hjelp. 

Han innser det selv, og vi lager ny avtale på samvær. Han tar ikke imot hjelp uansett, så da får jeg ikke gjort mer enn det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han innser det selv, og vi lager ny avtale på samvær. Han tar ikke imot hjelp uansett, så da får jeg ikke gjort mer enn det.

Så nå skal han liksom helt ut av barnas liv? Fra å ha dem i ferier og en helg i mnd. til å aldri ha samvær? Stakkars unger. Ingen av dere virker helt gode. 

Skrevet

Så nå skal han liksom helt ut av barnas liv? Fra å ha dem i ferier og en helg i mnd. til å aldri ha samvær? Stakkars unger. Ingen av dere virker helt gode. 

Det er det som er hans valg ja. Jeg kan ikke tvinge han til å ha barna, og barna vil ikke mer heller. Etterhvert kan det hende han kommer tilbake. Da får vi ta det som det kommer. Mulig fagpersoner må inn da. 

Skrevet

Det er det som er hans valg ja. Jeg kan ikke tvinge han til å ha barna, og barna vil ikke mer heller. Etterhvert kan det hende han kommer tilbake. Da får vi ta det som det kommer. Mulig fagpersoner må inn da. 

Jaja... Stabile typer dere to. Skjønner at dere tenkte at det var lurt å formere seg. Like barn leker best og alt det der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jaja... Stabile typer dere to. Skjønner at dere tenkte at det var lurt å formere seg. Like barn leker best og alt det der. 

Jeg har 3 veldig flotte barn som jeg har oppdratt nesten alene, så det var ikke noe feilgrep å få dem. Valget av ene faren var en feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

......

4 Ja, det er dårlig foreldreskap å ikke bestemme seg og å ikke være konsekvent. Som nevnt to-tre ganger før: du må, som den ansvarlige, ta en grundig vurdering av om barna i det hele tatt skal til ham på noe mer enn korte besøk. Dersom du faller ned på nei, så er det dårlig foreldreskap å leke at alt er bra, framsnakke far, skryte av hvor bra ferien blir og deretter sende ungene til et forhåndsbestemt nederlag. Dersom du faller ned på ja, er det dårlig foreldreskap å alltid tilby far en fluktrute fra foreldrepliktene og bidra til at ungene føler at han har "lov" til å dumpe dem på deg igjen med det samme han går lei. 

.....

Anonymkode: 7ea06...612

Denne "fluktruten" blir jo mer eller mindre tilbudt ungene også, selv om det ikke er sagt i klartekst. Det står allerede i HI av de egentlig ville være en uke lenger hos mor, det fikk de nesten. De skulle dratt på mandag, men dro senere. Allerede her er jo opprinnelig avtale skjøvet på og endret "fordi ungene ville det".  Når ungene da endelig kommer seg til far, så er det å gi etter for sms og telefoner fra ungene fordi de ikke er fornøyd. I stedet for å sette klare grenser for hvem som har ansvaret. Jeg forstår ønsket ditt om å snakke med far om hva ungene kontakter deg for, men jeg forstår også hans følelse av å bli invadert. Du mente det sikkert godt, men du skaper enda mer kaos. Ungene og far trenger å lande, og at det ikke er helt på topp første døgnet er helt normalt. At du ringer han for å fortelle han hva han bør gjøre, fordi ungene ikke trives det første døgnet, oppleves nok som invaderende fra han. 

Jeg synes det er bekymringsverdig at fjortenåringen tar på seg et så stor ansvar for å være den voksne omsorgspersonen for tolvåringen. Det er et veldig sterkt signal, og noe du virkelig må ta tak i. 

Det skapes uklare grenser og rammer, som igjen skaper utrygghet hos ungene! Ser du ikke det selv?

Anonymkode: 4fa4f...314

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

De har forstått at du heller vil forsvare deg selv og eksen enn å skjerme ungene, i alle fall. God sommer.

Herregud, du virker helt oppsatt og desperat etter å finne noe å ta hi på… du fremstår fullstendig ustabil. Går det bra med deg?

Anonymkode: d5d5b...971

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg har 3 veldig flotte barn som jeg har oppdratt nesten alene, så det var ikke noe feilgrep å få dem. Valget av ene faren var en feil. 

Er et feilgrep med begge to, dersom du hevder å oppdratt alle tre nesten alene... Men du er uansett ikke lydhør for at du gjør mye feil i denne situasjonen selv. Du vil heller lovprises.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Man ønsker at barna skal ha et forhold til far, og man lever i håpet om at far skal ta ansvar. Nå er det ferie, og jeg forberedte dem (spesielt barnet med diagnose) på at dette kom til å bli gøy og hyggelig. Så ble det ikke sånn. Så fort de spurte om å dra på stranda, så fikk de nei til svar. Barnet uten diagnose er 14 og kunne reist med venner, men ble hjemme for å se an hvordan det gikk med søskenet som er 12. har aldri sett eldste beskytte yngste sånn, de pleier egentlig ikke å tåle hverandre så mye. Ikke hos meg i alle fall. Her krangler de en del. Far mener de er perlevenner

De har vært der i under ETT døgn, fikk et «nei», og da er det helt håpløst å børe der mer??

Anonymkode: b508f...a41

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det skapes uklare grenser og rammer, som igjen skaper utrygghet hos ungene! Ser du ikke det selv?

Anonymkode: 4fa4f...314

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Herregud, du virker helt oppsatt og desperat etter å finne noe å ta hi på… du fremstår fullstendig ustabil. Går det bra med deg?

Du virker ikke til å skjønne vanlig norsk dagligtale nedfelt i skrift, så jeg lurer egentlig på det samme: Går det bra med DEG? 

Jeg er kun oppsatt på én ting: å hjelpe barna hennes siden foreldrene bare vingler og ikke vet hva de vil. Som en annen her formulerte det, uklare grenser og rammer gir utrygghet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Når han innser at han ikke kan ha barna, då trenger man hverken barnevern eller mekling?

Jo, det mener jeg det er. Familievernkontor, barnevern og/eller mekling.

Av tre grunner:

Måten far håndterer barna er med på å skade dem. Dette var kanskje en mer ekstrem episode, men det er tydelig at han generelt fungerer dårlig. Det at det ikke blir ekstremt som det ble nå, det betyr ikke at det ikke er skadelig for barna. Det er stor sannsynlighet for at dette bare var den berømte dråpen, for det er sjelden barn går fra lite/ingen reaksjon til det å slutte å spise og snakke. Da har barnet etter all sannsynlighet opplevd mye, følt det aldri blir forstått eller hørt, og nå ikke hadde flere alternativ for å bli hørt enn å gå til ekstreme virkemidler.

Det å gi barn stabilitet og forutsigbarhet er helt avgjørende, spesielt når de har en slik ustabil og ufungerende far. Derfor er en ny, formell avtale avgjørende.

Og den tredje grunnen, og kanskje mest optimistiske, er basert på det du her svarer en annen:

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Og som jeg hat skrevet flere ganger: dette har aldri skjedd før. Han har ALDRI kommet å levert barna på døren. Yngste har aldri sluttet å spise eller snakke. Far han aldri skjelt meg ut for noe jeg mener er tullete. Da kom barna hjem til meg og far innser at samvær med barna ikke fungerer.

På det du har skrevet før og det du her forteller, at far nå faktisk innser at samvær med barna ikke fungerer - det kan være den eneste sjansen barna får. For når far for første (og kanskje eneste) gang innser og innrømmer at samværet med barna ikke fungerer, da kan det være at han er mer tilbøyelig til å ønske å gjøre noe med det, lære hvordan han bedre kan takle barna. Nå har du en gylden sjanse, og dere kan f.eks. melde dere på foreldreveiledningskurs sammen, slik at begge to går, slik at dere kan henvise til kurset når dere diskuterer noe med ungene. Far har ikke ønsket å gjøre slikt før, men nå har han innsett noe han tidligere ikke har innsett, så nå kan han være mer mottakelig for å lære hvordan han kan bli en bedre far for sine to barn. Ved å foreslå et kurs sammen (han er jo heller ikke fornøyd med hvordan du er med barna - noe som kan gjøre ham mer positiv til kurs for begge) blir det ikke slik at han blir syndebukk og han som er problemet.

Om han nekter kurs, så tenker jeg at dere uansett bør møtes på fvk for å snakke sammen om dette, og få en formell avtale om ny samværsavtale. At den er formell gir større stabilitet for barna så lenge far følger avtale, og det gir deg mer konkrete ting å vise til om han nekter å følge avtalen.

Anonymkode: be54e...a88

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Barna dine trenger at fagpersoner kobles inn.

Barnet med diagnose har hatt det som det anser som en traumatisk opplevelse.

14-åringen din har vært nødt til å ta på seg rollen som forelder.

Begge to er sviktet av far, og nå skal de miste ham helt.

Begge ungene dine trenger fagpersoner NÅ - ikke mange år frem i tid om og hvis far kanskje skulle ville ha kontakt igjen. Da går alt på fars premisser igjen.

Nå er ditt ansvar å sørge for at barna dine trenger den hjelpen de trenger NÅ. Disse to har opplevd masse ustabilitet gjennom sitt liv når det kommer til forholdet til far. De trenger hjelp. Både det at yngste går til så ekstreme måter å forsøke å fortelle hvor vondt dette er, og det at eldste har tatt på seg foreldrerollen er bekymringsfullt.

Og nei, det er ikke nok å late som ingenting bare fordi barna er glade for å være tilbake til deg. Det disse to har opplevd hos far i årevis, og som toppet seg nå, det trenger de hjelp til å takle. Selv om barna nå selv velger å ikke dra til far mer, selv om de har det bedre av det, så trenger de hjelp til å takle nok et tap, nok et svik, nok et savn. Altfor mange barn går gjennom slikt uten å vise de skadene de får psykisk, ved at en slik forelder ikke takler dem så føler de at de ikke er bra nok, de lurer på hvorfor de ikke er bra nok, hvorfor det ikke er mulig å elske dem. Og det preger altfor mange også som voksne. Ikke bagatelliser disse mekanismene!

Men når far for første gang viser en selvinnsikt, da burde du være den første til å se muligheten det nå kan gi for å få en positiv endring.

Anonymkode: be54e...a88

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Barna dine trenger at fagpersoner kobles inn.

Barnet med diagnose har hatt det som det anser som en traumatisk opplevelse.

14-åringen din har vært nødt til å ta på seg rollen som forelder.

Begge to er sviktet av far, og nå skal de miste ham helt.

Begge ungene dine trenger fagpersoner NÅ - ikke mange år frem i tid om og hvis far kanskje skulle ville ha kontakt igjen. Da går alt på fars premisser igjen.

Sant! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du virker ikke til å skjønne vanlig norsk dagligtale nedfelt i skrift, så jeg lurer egentlig på det samme: Går det bra med DEG? 

Jeg er kun oppsatt på én ting: å hjelpe barna hennes siden foreldrene bare vingler og ikke vet hva de vil. Som en annen her formulerte det, uklare grenser og rammer gir utrygghet. 

Hvorfor tenker du at du er i en posisjon til å hjelpe his barn? Du gjør ingenting annet enn å angripe og stille spørsmål ved his vurderinger. Tror hi håndterer dette veldig fint helt uten din hjelp altså. Du spør til og med om de har endret avtalen bare kort tid etter at hi har fått tilbake barna… tror du virkelig folk flest agerer så raskt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor tenker du at du er i en posisjon til å hjelpe his barn? Du gjør ingenting annet enn å angripe og stille spørsmål ved his vurderinger. Tror hi håndterer dette veldig fint helt uten din hjelp altså. Du spør til og med om de har endret avtalen bare kort tid etter at hi har fått tilbake barna… tror du virkelig folk flest agerer så raskt?

Nei, jeg gjør stort sett ALT annet enn å angripe. Men da HI fikk vite at hennes måte å takle dette på ikke var optimalt - selv med en dust til eksmann - så begynte hun med «du er så rasende at du ikke ser klart» og en masse andre defleksjonsteknikker. Hun FØLER seg angrepet helt uten å være det.

Og jeg har ingen plikt til å jatte med hennes meninger når jeg syns de er feil. Dette tullesystemet med «av og på»-samvær er ødeleggende for barn. Så enten må hun være lojal mot samværsavtalen og tvinge ungene til å gjennomføre også ved ubehag, eller så må hun slå fast at dette skal ta slutt, fagfolk skal inn og ungene skal skjermes mot far. 

Det gjør man ikke ved å først framsnakke ham og deretter kastrere ham. Det eneste de lærer på den måten er at mor lyver og far driter i dem. Ikke en god opplevelse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei. Jeg har ikke murt dem. Jeg har faktisk gjort akkurat det barnevernet ba meg om. Jeg fremsnakket far og sa «det blir sikkert hyggelig og gøy. Dete kan jo finne på noe. Foreslå noe hyggelig». Det er AKKURAT det barnevernet ba meg om å gjøre.

Du vet, anonyme hønemødre vet så mye bedre enn barnevernet 🤣

Anonymkode: f6e4a...43d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg gjør stort sett ALT annet enn å angripe. Men da HI fikk vite at hennes måte å takle dette på ikke var optimalt - selv med en dust til eksmann - så begynte hun med «du er så rasende at du ikke ser klart» og en masse andre defleksjonsteknikker. Hun FØLER seg angrepet helt uten å være det.

Og jeg har ingen plikt til å jatte med hennes meninger når jeg syns de er feil. Dette tullesystemet med «av og på»-samvær er ødeleggende for barn. Så enten må hun være lojal mot samværsavtalen og tvinge ungene til å gjennomføre også ved ubehag, eller så må hun slå fast at dette skal ta slutt, fagfolk skal inn og ungene skal skjermes mot far. 

Det gjør man ikke ved å først framsnakke ham og deretter kastrere ham. Det eneste de lærer på den måten er at mor lyver og far driter i dem. Ikke en god opplevelse.

Nå har jo hi sagt gjentatte ganger at dette er første gang barna har måttet hentes tidligere enn planlagt, og far har selv innsett at samvær fungerer dårlig nå. Tenker vi kan la hi få trekke pusten litt før alle dib-damene skal komme med angrepene og rådene sine. Hi står selvsagt fritt til å løse dette på den måten hun mener er best for sine barn, hun virker rolig, reflektert og handlingsdyktig. Hun er ikke forpliktet verken til å være enig med deg eller følge dine «råd», og hun har gitt tydelig uttrykk for at hun ikke er enig i dine vurderinger. Likevel fortsetter du å insistere. Husk at du kjenner til en brøkdel ved deres situasjon, hi kjenner den fullt og helt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du vet, anonyme hønemødre vet så mye bedre enn barnevernet 🤣

Anonymkode: f6e4a...43d

Og det ble jo kjempesuksess av den framsnakkinga også - kontrasten til fars virkelige personlighet ble ikke noe større i det hele tatt… 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå har jo hi sagt gjentatte ganger at dette er første gang barna har måttet hentes tidligere enn planlagt, og far har selv innsett at samvær fungerer dårlig nå. Tenker vi kan la hi få trekke pusten litt før alle dib-damene skal komme med angrepene og rådene sine. Hi står selvsagt fritt til å løse dette på den måten hun mener er best for sine barn, hun virker rolig, reflektert og handlingsdyktig. Hun er ikke forpliktet verken til å være enig med deg eller følge dine «råd», og hun har gitt tydelig uttrykk for at hun ikke er enig i dine vurderinger. Likevel fortsetter du å insistere. Husk at du kjenner til en brøkdel ved deres situasjon, hi kjenner den fullt og helt.

Hun legger selv ut tråden med den info hun mener er relevant.

Jeg har svart på kun det hun selv sier, ikke på de delene vi ikke kjenner til.

At du mener det er å angripe, er bare vås. Så det er det jeg svarer på her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Glad du skrev dette, for jeg lurte på om det var bare jeg som reagerte her. Blir fan meg helt satt ut av visse mennesker her.

Anonymkode: 6ea53...b4f

Skrevet

Glad du skrev dette, for jeg lurte på om det var bare jeg som reagerte her. Blir fan meg helt satt ut av visse mennesker her.

Nei, dette er dessverre klassisk dib. Bare ignorer, du vet best av alle hvordan du skal håndtere denne situasjonen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det suger å bli motsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...